مسؤولیت پذیری یکی از مفاهیم اساسی در قرآن، روایات و آموزه های دینی95/08/06

چاپ

http://www.bushehri.net/images/20/1/454214/5858/IMG00051186.jpgعضو شورای عالی حوزه با بیان این که همه انسان ها در برابر جامعه خود مسؤولیت دارند،فرمودند: در این میان مسؤولیت خاصی برای عالمان در دین بیان شده و اگر انسانی عالم شد به تناسب علمی که دارد مسؤولیت او دو چندان می شود

مؤسسه فرهنگی و هنری سفیران انقلاب با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در بین 675 خانواده تحت پوشش این کمیته طرحی را با عنوان «مددکاری اسلامی» جهت انجام امور فرهنگی و اجتماعی به زودی اجرا خواهد کرد.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» در مراسم افتتاحیه این طرح که در سالن همایش های کمیته امداد امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به مسؤولیت پذیری به عنوان یکی از مسائل مورد تأکید در دین اسلام اظهار داشتند: مسؤولیت پذیری یکی از مفاهیم اساسی در قرآن، روایات نورانی اهل بیت(ع) و آموزه های دینی است که در مورد آن تعبیرات مهمی در مواضع مختلفی بیان شده است.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه دادند: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و قفوهم إنهم مسؤولون» به این معنا که عده ای باید در روز قیامت نگاه داشته شوند تا مشخص شود در دنیا چه کردند و از فرد عالم یک نوع پرسش می شود و از غیر عالم طور دیگر؛ از غیرعالم می پرسند چرا یاد نگرفتی؟ و به عالم می گویند چرا آنچه یادگرفتی عمل نکردی؟ بنابراین هیچکس نمی تواند از زیر مسؤولیت شانه خالی کند.

نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نقطه مقابل مسؤولیت پذیری مسؤولیت گریزی است، تأکید کردند: برخی انسان ها به راحتی از وظایف خود شانه خالی می کنند، بنابراین اگر بخواهیم از کل عالم هستی یک تعریف جامعی ارائه دهیم این است که تمام انسان ها یکی از این دوحالت را دارند یا مسؤولیت پذیرند و یا مسؤولیت گریز.

ایشان یادآور شدند: همه ما انسان ها سه نوع مسؤولیت داریم؛ نخست در برابر خدا مسؤولیم چون او خالق است و هستی ما از او است و از باب شکر منمعم باید احساس مسؤولیت کرده و در برابر اوامر او گردن بنهیم و دوم مسؤولیت در مقابل خودمان است که باید منافع و مضرات دنیوی و اخروی را در نظر بگیریم و آنچه موجب منفعت است کسب کنیم؛ اما مهم تر مورد سوم است که ما در برابر جامعه هم مسؤول هستیم، چراکه ما اجتماعی هستیم و کل جامعه را همانند یک پیکر می دانیم.