وجود رهبر هر نهضت آیینه تمام نمای آن نهضت است95/07/13

http://www.bushehri.net/images/0bushehri/1/7757/767/photo_2016-10-04_11-31-03.jpgعضوشورای عالی حوزه علمیه قم، در ناحیه مقاومت بسیج امام صادق(ع) اصفهان طی سخنانی اصلی ترین عنصر هر نهضتی را رهبر آن نهضت دانستند و اظهار کردند: همان گونه که وجود امام حسین(ع) آیینه تمام نمای قیام عاشورا است، وجود پر برکت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز آیینه تمام نمای انقلاب جمهوری اسلامی است، یعنی هر کس بخواهد در مرتبه اول یک نهضت را بشناسد باید به شخصیت رهبر آن نهضت توجه کند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» ادامه دادند: چیزهایی که تشریح کننده عناصر، اهداف و ابعاد یک نهضت است، طرز تفکر، اندیشه و تدابیر رهبر آن نهضت است، بدون شناخت خط مشیِ حسین ابن علی(ع) نه می توانیم عاشورا را بشناسیم و نه می توانیم وظیفه خودمان در شرایط فعلی را شناسایی کنیم.

امام جمعه قم روایات پیامبر(ص) را بهترین تعابیر در راستای تشریح شخصیت بی نظیر اباعبدالله الحسین(ع) دانستند و بیان کردند: پیامبر(ص) در روایت معروف اِنَّ الحُسِین(ع) مِصباحُ الهُدَی وَ سَفینةُ النَّجاةِ، راه خودشان و امام حسین(ع) را یکی معرفی می دانند، راهی که بر اساس آیه دوم سوره جمعه که می فرماید«هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الأمِّیِّینَ رَسُولا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» راهی است که در نهایت منجر می شود افراد از گمراهی نجات پیدا کنند.

هدف قیام امام حسین(ع) توسط امام صادق(ع) نیز در زیارت مقدس اربعین تشریح شده است، امام صادق(ع) می فرمایند، هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا نجات مردم از سردرگمی و ضلالت بوده است.

ایشان با توجه به حدیث دیگری از پیامبر(ص) که می فرمایند، حُسِینٌ مِنِّی وَ اَنَا مِن حُسِین، اذعان کردند: بخش اول این روایت یعنی حسین منی تعبیر خیلی ساده ای دارد، پیامبر(ص) با بیان این جمله می خواستند بگویند من دختری دارم به نام فاطمه(س) که فرزندی از او به وجود می آید که فرزند من است  ولی بخش دوم این روایت نورانی که پیامبر(ص) می فرمایند و انا من حسین مفاهیم بسیار بلندی دارد.

آیت الله حسینی بوشهری در توضیح بخش دوم روایت پیامبر(ص) که در تشریح شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) فرموده اند وَ اَنَا مِن حُسِین ابراز کردند: یک مفهوم ساده این است که امامت از نسل امام حسین(ع) ادامه پیدا می کند و یک مفهوم بلند این است که راه امام حسین(ع) و راه پیامبر(ص)، نقش پیامبر(ص) و نقش امام حسین(ع) در میان مردم یکی است.

شاید یک تعبیر دیگر برای عبارت وَ اَنَا مِن حُسِین این باشد که دشمن قصد داشت نام پیامبر(ص) را دفن کند ولی نهضت عاشورا همه توطئه های دشمن را به هم ریخت و نگذاشت چنین مقصود پلیدی حاصل شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.