کتب درسی قدرت نقادی و تحلیلگری را به دانش‌آموزان منتقل نمی‌کند 92/04/16

http://h-bushehri.ir/images/zaman1/n00057429-b.jpg آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در دومین روز از اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور که در سالن همایش‌های رازی در حال برگزاری است، اظهار داشتند: آموزش و پرورش نمی‌تواند اسوه باشد و باید تحول در آن صورت گیرد.


ایشان به موانعی که موجب محقق نشدن تحول در آموزش و پرورش می شود، اشاره کردند و افزودند: اولین موضوع نیروی انسانی است و وقتی نیروی انسانی زمین‌گیر است، چه انتظاری داریم تحول صورت گیرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به وضعیت کتب درسی اشاره کردند و اظهار داشتند: کتاب‌های درسی، سال به سال تغییر می‌کند و به رغم کارهایی که انجام شده است، مفاهیم گویایی برای دانش‌آموزان که بتوانند قدرت نقادی و تحلیلگری را به آنان منتقل کند، وجود ندارد.

ایشان به بحث یادگیری اشاره کردند و افزودند: به رغم تلاش‌هایی که انجام شده است، اما هنوز کارهای علمی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی را به صورت جامع و کامل در تمام مدارس مستقر نکردیم و در خیلی جاها با گچ و تخته‌سیاه کار می‌کنیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری با انتقاد بر دانش‌آموزانی که برای شب امتحان درس می خوانند، فرمودند: گاهی می‌بینیم دانش‌آموزان به حفظ کردن بسنده می‌کنند و شب امتحان با نذر و نیاز و مطالعه برای فردا در سر جلسه امتحان نمره می‌گیرند و بعد کتاب را می‌بندند.

  عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري مانع سوم تحول را تغییر عنوان کردند و بیان کردند: در طول این 35 سال شاهد تغییر مدیران و نظام آموزشی بودیم یعنی مدیریتی کار می‌کرد و کارش نمود پیدا می‌کرد اما بلافاصله دستخوش تغییر می‌شد.

ایشان با بیان اینکه نباید با مدیریت متمرکز تمام دستورات از بالا به پایین ارائه شود، فرمود: در این صورت خلاقیت و ابتکار از مدیر مدرسه و منطقه گرفته می‌شود؛ تحول بنیادین یعنی از استعدادها و نگاه‌ها استفاده شود.
  عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه مشکل دیگر تعلیم و تربیت را عدم همراهی مردم با نظام تعلیم و تربیت عنوان کردند و افزودند: انجمن اولیا و مربیان درست کردیم، اما برداشت نادرستی از آن شده است؛ هر وقت نامه‌ای از انجمن اولیا ‌و مربیان برای خانواده می‌آید، پدر به جای آنکه به مدرسه برود می‌گوید این پول را ببرید و خود را کنار می‌کشد.

رئيس هيات علمي بعثه مقام معظم رهبري پیشنهاد دادند در آموزش و پرورش استفاده از بزرگان تعلیم و تربیت برنامه‌ریزی شود و دانش‌آموزان باید افتخار کنند در محضر چه کسی درس آموختند.

ایشان استفاده از روش‌های جدید، آسیب‌شناسی مداوم از وضعیت موجود و تفویض اختیار به سطوح پایین‌تر را از دیگر پیشنهادات ارائه دادند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.