برخوردهای سلیقه‎ای و رقابت هیئت‎ها با اصل عزاداری سازگار نیست/ حقایق و عبرت‎های عاشورا برای مردم بیان شود95/07/11

http://www.bushehri.net/images/z/IMG13070330.JPGحضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»  در گفتگو با خبرنگاریکی از خبرگزاری ها با اشاره به مسئولیت سنگین مداحان و روضه خوانان و همچنین لزوم مطالعه دقیق آنها جهت عدم ایجاد شبهات برای مردم اظهار داشتند: تردیدی نیست که گویندگان دینی و مداحان از آنجا که بیانگر معارف دین و حادثه عاشورا هستند باید ویژگی هایی از جمله اخلاص داشته باشند تا سخنشان بر مخاطبان تاثیرگذار باشد یعنی هرچه قدر یک مداح و روضه خوان پاک تر و منزّه تر باشد به همان تناسب نیز تاثیر کلام خود را بر مردم احساس می کند.

ایشان با اشاره به ویژگی های مورد نیاز یک روضه خوان برای تاثیرگذاری بر مردم ادامه دادند: علاوه بر این که مداحان و روضه خوانان باید ویژگی هایی لازم مانند اخلاص و خودسازی را داشته باشند به تعبیر امام مصادق (علیه السلام) "کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم" قبل از اینکه با زبان هایتان مردم را به دین دعوت کنید رفتار شما باید بیانگر این ویژگی باشد که مردم بدانند انسان های مبلغ و دیندار قبل از اینکه پیامشان را منتقل کنند خودشان به آنچه که می گویند آراسته هستند.

 آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه تمامی مداحان باید توجه کنند که نیاز های جامعه و مردم را در دستور کار سخنرانی ها و مداحی هایشان قرار دهند تصریح کردند: مجالس عزاداری اباعبدالله (ع) باید از هر نوع کار و برنامه ای که در حقیقت جهت گیری اصلی حادثه عاشورا را تحت الشعاع قرار می دهد پرهیز کنند. باید احکام، معارف دین، حقایق عاشورا و عبرت و درس های هایی که می توان از آن الهام گرفت را به طور دقیق برای مردم بیان کنند.

وارد کردن صحنه هایی برای جذابیت بیشتر در مراسم عزاداری امام حسین(ع) با واقعیت و حقیقت عزاداری سازگاری لازم را ندارد؛ اصلاً نیازی نیست که از خودمان مطالبی را به روضه های اباعبدالله(ع) اضافه کنیم و بعد هم به نام عاشورا به مردم منتقل کنیم؛ وقایع عاشورا مملو از درس ها و پندهایی است که برای همه نوع قشری مناسب و کاربردی است.

عاشورا یک واقعیت همیشگی تاریخ است، آنچه که در عاشورا موج می زند ایثار، گذشت، فداکاری، اخلاص و عمل به وظیفه است که هر چه قدر بتوانیم این خصائص را برجسته تر کنیم طبیعتاً حادثه عاشورا می تواند برای همیشه و برای همه ما ماندگار بماند؛ اما اگر برخی هیئت ها بخواهند برخورد های سلیقه ای کنند و یا در مقام رقابت با یکدیگر برآیند از اصل قضیه منحرف خواهیم شد.

البته ایجاد جاذبه در هیئت ها برای جذب مردم تا جایی که با مسائل کربلا و عاشورا سازگاری دارد مورد قبول سیّد و سالار شهیدان خواهد بود؛ اما اگر مسیر، مسیر دیگری شد مطمئن باشند نه تنها عزارداری از آنها قبول نیست بلکه ممکن است به خاطر آنچه که نباید وارد دین و مراسم عزاداری می کردند مورد مواخذه هم قرار بگیرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.