حفظ آبروی دیگران 95/09/16

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، استادسطوح عالی حوزه علمیه قم درجمع شاگردان خود درباره حفظ آبروی دیگران با بیان روایتی از امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: عن الإمام الکاظم (ع):‏ «مَنْ كَفَّ‏ نَفْسَهُ عَنْ أَعْرَاضِ‏ النَّاسِ‏، أَقَالَهُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ‏ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النَّاسِ، كَفَّ اللَّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»[1].

امام کاظم (ع) فرموده است که هر کس كه خود را از ریختن آبروی مردم نگه دارد، خدا در روز قیامت از لغزشش میگذرد و هر کس كه خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قیامت خشمش را از او باز می‎دارد.

امام کاظم (ع) در فراز اول از روایت مذکور، فرموده است که افرادی که از ریختن آبروی مردم خودداری می‎کنند، در قیامت نزد پررودگار عالم آبرومند خواهند بود. منظور این است که با اینکه امکان ریختن آبروی دیگران، برای شخص وجود دارد، لکن او از این کار خودداری می‎کند و خداوند متعال به خاطر این کار از لغزش و خطای او می‎گذرد. متأسفانه امروزه با وجود فضای مجازی، به بازی گرفتن آبروی دیگران خیلی رواج پیدا کرده است و گسترده شده است و بعضی خیلی راحت آبروی دیگران را به خطر می‎اندازند و هیچ ابایی از این کار ندارند لذا دامنه گناه در عصر حاضر خیلی بیشتر از گذشته است! در بعضی روایات آمده است که زمانی فرا خواهد رسید که گناه و معصیت زیاد خواهد شد و به تناسب گناه، بلاها نیز زیاد خواهند شد.

امام کاظم (ع) در فراز دوم از روایت مذکور، فرموده است که کسی که نسبت به مردم کظم غیظ کند و خشم خود را فرو برد، خداوند متعال در روز قیامت خشمش را از او باز خواهد داشت.   

و فی کلام آخر عن مولینا الإمام الکاظم (ع): «يُنَادِي‏ مُنَادٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلَا مَنْ كَانَ لَهُ عَلَى اللَّهِ أَجْرٌ فَلْيَقُمْ فَلَا يَقُومُ إِلَّا مَنْ‏ عَفا وَ أَصْلَحَ‏ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّه»[2].

امام کاظم (ع) فرموده است که روز قیامت ندا دهنده‏اى ندا سر دهد که هر کس که بر عهده خدا پاداشى دارد، به پا خیزد، پس کسى برنخیزد جز آن کس که بخشوده است و [بین مردم را] اصلاح نموده است؛ پس پاداش او بر عهده خداست.



[1]. حسن بن على، ابن شعبه حرانى، ‏تحف العقول، ص391.

[2]. همان، ص412.

دیدگاه‌ها   

ساربان
#1 ساربان 1395-09-17 07:28
دعا میکنم آبروی کسی نرود دعا میکنم خدا آبروی حتی کافری را نبرد سخت تر از جان کندنه ادم طاقت تهمت رو نداره بد چیزیه وقتی نمیتونی ثابت کنی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.