تاریخچه و فلسفه برگزاری اجلاسیه های جامعه مدرسین چیست؟95/09/20

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته» معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر اجلاسیه های جامعه مدرسین حوزه در گفتگو با خبرنگار یکی از خبرگزاری ها در جواب این سوال که، تاریخچه برگزاری این اجلاسیه ها چیست؟ و ثانیاً فلسفه وجودی این اجلاسیه ها را بیان نمایید فرمودند: در جواب سؤال شما از بخش دوم آن یعنی فلسفه وجودی اجلاسیه ها شروع می کنم و توجه شما را به این سخنان امام راحل  جلب می کنم که می فرمایند: «من دلم می خواهد یک روز ابتکار عملی بشود که در سال لااقل یکبار تمام علمای ایران در یک منطقه جمع بشوند... این وحدت علما و جمع شدنشان گرد هم خیلی مؤثر است، استفاده و برکاتی دارد.» و یا در جای دیگری خاطرنشان می کنند: «امروز باید همه علمای بلاد و همه مراجع و همه مدرسین و دانشمندان حوزه های علمیه کوشش کنند که این تکلیفی که به عهده همه آمده است به طور شایسته انجام بدهند».

همچنین مقام معظم رهبری بیانات ارزشمندی در این باب دارند، از جمله می فرمایند: «جامعه مدرسین باید با ابزارها و بازوهای ارتباطی، راهی برای ارتباط دائم با علمای بلاد و فضلای حوزه در سراسر کشور ایجاد کند».

اما در جواب بخش اول سؤال شما باید عرض کنم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان باسابقه ترین و مؤثرترین نهاد حوزوی، وظایف خطیر و مهمی بر دوش داشته و دارد و بحمدالله فعالیتهای متناسبی با این وظایف انجام داده است.

تحقق آرمانها و اهداف بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، همیشه مدنظر جامعه مدرسین بوده و قدمهای بزرگی در این راستا برداشته است. بیانات ارزشمند امام راحل و مقام معظم رهبری چراغ راه جامعه مدرسین شد و باعث گردید که شورای عالی جامعه محترم مدرسین، برگزاری اجلاسیه های سراسری را در دستور کار خود قرار دهد. برگزاری اجلاسیه ها و گردهمآیی هایی جهت اتحاد و یکدلی علمای اعلام، همفکری و تبادل افکار و نظرات، بررسی مسایل روز حوزه، کشور و جهان اسلام می باشد، که خیرات و برکات عدیدهای هم تاکنون به دنبال داشته است.

در ابتدای شروع به کار، اجلاسیه ها تنها به صورت سراسری و با حضور علمای شاخص بلاد برگزار می شد، اما با عنایت به درخواست علمای محترم از سراسر کشور و درخواست برگزاری اجلاسیه های جامعه مدرسین در استانها و با تصویب در شورای عالی جامعه مدرسین مقرر شد به صورت دو سال یکبار اجلاسیه ها در استانهای مختلف به صورت   منطقه ای برگزار گردد و بر همین مبنا 9 اجلاسیه سراسری در شهر مقدس قم و 7 اجلاسیه منطقه ای در مناطق مختلف کشور و همچنین یک نشست استانی (با موضوع استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت و شرایط خاصی که دارد) تاکنون برگزار شده است.

اولین پاسخ همان فلسفه وجودی این اجلاسیه هاست که در بیانات امام خمینی ذکر شد که علمای بلاد سالی یکبار هم که شده در کنار هم نشست و برخاست کنند. چراکه همین قیام و قعود و حضور و دیدارها، خود اثرات و برکاتی دارد و اتحاد و همدلی و همراهی روحانیت سراسر کشور را نمایش میدهد.

مصوبات این اجلاسیه ها با انجام کار کارشناسی و پس از ارجاع به هیئت رئیسه در دستور کار شورای عالی جامعه مدرسین قرار می گیرد تا طی جلساتی این مصوبات مورد ارزیابی قرار گیرد و در نهایت در قالب مصوبات و راهکارهای پیشنهادی به نهادها و مراکز مختلف حوزوی و غیرحوزوی از جمله شورای عالی حوزه های علمیه، جامعه مدرسین، صداوسیما، مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران، دولت و نهادهای دولتی، نمایندگان محترم ولی فقیه در استانها، سازمانهای اوقاف و تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها ارسال میگردد و پس از آن هیئت پیگیری تشکیل می شود و هر یک از مصوبات پیشنهادی را پیگیری میکند که الحمدلله تاکنون و طی بررسیهای انجامشده، این مصوبات در مراکز مختلف از اقبال خوبی برخوردار بوده است و این راهکارها در قالب طرح در دستور کار قرار گرفته است، که نتیجه نهایی آن به صورت مکتوب به دفتر جامعه مدرسین ارسال میگردد.

همچنین گزارش نهایی اجلاسیه ها پس از جمعبندی به محضر رهبری معظم انقلاب مدظله العالی و مراجع معظم تقلید حفظهم الله ارسال میگردد.

با تشکر از فرصتی که به این گفت وگو اختصاص دادید، در پایان اگر موضوع یا مطلب ناگفته ای باقی مانده است، بفرمایید.

نکته پایانی این است که، در این برهه حساسی که کشور در آن قرار گرفته است و مواجه با انواع توطئه ها و دشمنی ها و تحریم ها و بداخلاقی هاست؛ باید به کلام رهبری معظم مدظله العالی و مراجع تقلید ایدهم الله تعالی و رهنمون های ایشان با جان و دل توجه کنیم و البته نه توجه صرف، که باید از آنها تبعیت هم داشته باشیم و طرح و برنامه عملیاتی هم برای آنها تهیه کنیم. اجلاسیه های این چنینی فرصت و مجال خوبی است برای هم افزایی و هم اندیشی علما و نخبگان حوزوی تا کلام رهبری زمین نماند.

در پایان از حضور علمای اعلام، حضرات اساتید، مدیران و مسئولان و همه مدعوین محترم که از اقصی نقاط کشور عزیزمان، قبول زحمت فرمودند و در این اجلاسیه ها شرکت می نمایند تقدیر و تشکر میکنم و امیدوارم این اجتماع عظیم بتواند ما را در پیشبرد اهداف مکتب اهلبیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یاری دهد و بتوانیم هر کدام به سهم خودمان گامی در راه اعتلا و ارتقای روحانیت و حوزههای علمیه برداریم. ان شاءالله.

 

 

دیدگاه‌ها   

میثم ساوری
#1 میثم ساوری 1395-09-23 05:00
وقتی اجلاسیه را نگاه کردم احساس غرور کردم یک زمانی همیشه جلسات ما در مکان های بسیار پست برگزار می شد طوری که مورد تمسخر غرب قرار می گرفت و ما را جهان سوم می خواندند و می خندیدند اما امروزساختمان هایی که از نظر زیبایی از مجلس غربیها زیباتر و شیک تر است برای حوزه استفاده می شود که حرفی برای گفتن دارند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.