راه های جلب رحمت و رضایت پروردگار96/03/26

عضو مجلس خبرگان رهبری گفتند ؛ امشب شب پُرفضیلتی است از یک سو مؤمنان و متدینان با هزاران امید و آرزو و با حالت عبادت و توبه و تضرّع رو به درگاه کبریایی حق تعالی آورده اند تا شاید از برکات و فیوضات شب قدر بهره مند شوند و مورد لطف و رحمت الهی قرار گیرند و از طرفی سیاه پوش امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السّلام هستند که این شب متعلق به اوست .

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته» عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام دو بحث راه های جلب رحمت و رضایت پروردگار و برسسی ابعاد شخصیتی وجود امیرالمومنین علیه السّلام را مطرح نمودند .

ایشان فرمودند : براساس آموزه های دینی و الهی برای جلب رحمت و رضایت و خشنودی پروردگار عالم دو عامل اساسی وجود دارد : عامل اول رضایت حق تعالی و رعایت حقوق الهی و عامل دوم رعایت حقوق الناس است و اگر همه ما که در جوار سیدالکریم عبدالعظیم (ع) هستیم این دو نکته اساسی که پایبندی به حقوق الهی و دیگری پایبندی به رعایت حق النّاس است را درنظر داشته باشیم، تردید نکنیم که چه در این شب و چه در سایر لیالی اعمال و گفتار و رفتار ما موجب جلب رضایت ذات کبریایی حق تعالی خواهد شد .

آیت الله حسینی بوشهری این سوال را مطرح فرمودند که : برای رعایت حقوق الهی باید از چه شاخصه هایی استفاده کنیم که در زندگی همه جا خدا را با خود احساس کنیم و در دنیا دچار سردرگمی نباشیم ؟ در واقع برای رعایت حقوق الهی و بندگی خداوند چه باید بکنیم ؟

1- حقّ اوّل معرفت و بندگی الهی و شناخت خداوند و رعایت حقوق بندگی اوست . حضرت علی علیه السّلام در این زمینه در نهج البلاغه می فرمایند : خدای متعال یک سلسله واجبات برشما لازم و فرض دانسته و نکند که در زندگیمان این واجبات الهی و فرایض خداوند را رعایت نکنیم ، خدای متعال یک سلسله مرزها و خطوط قرمز برایمان قرارداده که نباید از آنها عبور کنیم ، خداوند شما را از یک سلسله مسائل بازداشته که حرمت الهی را حفظ کنید ، و درخصوص بخشی از مسائل نیز سکوت کرده که در آن مسائل نباید خود را به زحمت بیندازیم ، به واجبات ، بایدها و نبایدهای الهی عمل کنیم ، مرزهای الهی را رعایت کنیم که همه اینها جزء حقوق معرفت و بندگی الهی است .

2- حقّ دوّم محبّت ورزیدن به خداوند است که نتیجه بندگی الهی در محبت به خداوند جلوه گر می شود یعنی حبّ و بغض برای خداوند باشد .

3- حق سوم سپاسگزاری در مقابل نعمتهای الهی است ، نسبت به نعمتهای الهی شاکر باشیم و این شکر گذاری شامل شکرگذاری قلبی ، لسانی و سایر اعضای بدن می شود . امام علی علیه السّلام فرمودند : خداوند هر نعمتی که به شما داده است در آن نعمت نسبت به شما حقی برای خودش قرارداده و اگر کسی حق خداوند را ادا کرد روز به روز این نعمت افزون می شود و اگر این نعمتها را به خود و تلاش خود نسبت داد و در واقع ناسپاسی کرد خودش را در مقابل زوال نعمت الهی قرار داده است .

4- حقّ چهارم بندگی خالص و بدون عجب است ، همیشه خودمان را در مقابل خداوند بدهکار بدانیم نه طلبکار

امام جمعه قم گفت : اُنس با قرآن و توجّه به کلمات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام باعث میشود که حقّ بندگی را رعایت کنیم و حدود الهی را رعایت کنیم و در زمره بندگان الهی قرار بگیریم .

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه گفتند : مولای متّقیان امیرمؤمنان به صراحت باید گفت زیباییهای بسیاری در زندگیشان ، در ایمانشان ، در تربیتشان در ایثارشان در عدالتشان در مماتشان است که ابعاد شخصیتی او را دربر میگیرد . علی (ع) در خانه خدا به دنیا آمد که این زیباترین ولادت است ، در دامن پیامبر تربیت یافت که زیباترین تربیت است ، اوّلین کسی است که به رسالت پیامبر ایمان آورد که زیباترین ایمان است و در راه اسلام رشادتها و شجاعتهای بسیار کرد که زیباترین ایثارهاست و در نهایت فرمودند که حضرت علی زیباترین شهادت را داشت که در خانه خدا و در محراب عبادت به شهادت رسید .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.