دغدغه‌مندان دینی مباحث اصلی حجاب و عفاف را تبیین کنند/ باید به دنبال کار فرهنگی بود96/04/22

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفتند: رسانه‌ها، مبلغان، فعالان و دغدغه‌مندان دینی باید با تعبیرات مناسب و تلاش مضاعف مباحث اصلی حجاب و عفاف را تبیین کنند تا خدایی نکرده گفته‌ها و نوشته‌های نادرست برخی را به لج‌بازی نکشاند.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها درباره موضوع حجاب فرمودند: ایران یک کشور دینی و اسلامی است و مردم این کشور مسلمان و پایبند به آموزه‌های دینی هستند، هر چند دیدگاه‌ها و اقلیت‌های مختلف وجود دارد اما بیشتر جمعیت ایران مسلمان بوده و اعتقادات دینی و اسلامی دارند و به عنوان مردم پایبند به مبانی دینی شناخته شده‌اند؛ بانوان ایران در دوران رضا شاه گاهی ماه‌ها در خانه می‌مانند تا بتوانند حجاب و پاکدامنی خود را حفظ کنند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پایبندی بیشتر به اعتقادات و ارزش‌های دینی مطرح شد به همین علت انتظار این بوده است که زن و مرد جامعه نسبت به مبانی دینی، اعتقادی و دستورات اسلام پایبندتر باشند اکنون نیز بخشی از جامعه به این جایگاه رسیده‌اند و بانوان نیز به ارزش‌ها اندیشیده و در حوزه حجاب و عفاف موفق هستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزودند: اکنون نگرانی‌هایی به وجود آمده است که به موازات پایبندی برخی به آموزه‌های دینی، برخی دیگر نیز مورد تهدید تهاجم فرهنگی قرار گرفته‌اند که توجه آنها نسبت به آموزه‌های دینی کاهش یافته است.

افرادی که مخالف نظام اسلامی هستند با استفاده از بسترهای مختلف از جمله ماهواره‌ها و فضاهای مجازی فرهنگ غربی را نشر و گسترش می‌دهند، این فعالیت‌ها سبب گمراهی برخی از افراد شده است؛ گاهی برخی دیگر نیز به علت ناآشنایی با آموزه‌هایی دینی مورد تهدید فرهنگ غیردینی قرار می‌گیرند به همین علت سطح آگاهی بخشی نسبت به آموزه‌های دینی باید در فضای جامعه اسلامی بیشتر شود.

افرادی که حجاب و عفاف را رعایت می‌کنند به خوبی می‌دانند که دستوارت دین، پیامبر و خداوند متعال مورد تاکید مراجع تقلید و عالمان دینی است و علما خارج از این دستورات موضوع جدیدی را مطرح نمی‌کنند؛ افرادی که نسبت به حجاب و عفاف بی‌توجه هستند باید بدانند که امنیت فردی و اجتماعی در گرو این حجاب و عفاف است به همین علت جامعه اسلامی باید پایبندی خود نسبت به حجاب و عفاف را به دیگران نشان دهد و مقام عمل به اثبات برساند.

رسانه‌ها، مبلغان، فعالان و دغدغه‌مندان دینی باید با تعبیرات مناسب و تلاش مضاعف مباحث اصلی حجاب و عفاف را تبیین کنند تا خدایی نکرده گفته‌ها و نوشته‌های نادرست برخی را به لج‌بازی نکشاند چرا که احساس می‌شود برخی به عنوان افراد خیرخواه به دنبال تبدیل جامعه به یک مدینه فاضله هستند؛ صدا و سیما باید این فضا را در جامعه ایجاد کرده و به شیوه‌ای نقش‌آفرینی کند که این مشکلات در برنامه‌های این مجموعه نباشد، رسانه ملی، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها باید احکام دینی را برای مردم روشن و تبیین کنند چرا که مردم، دختران، پسران و خانواده‌ها نشان داده‌اند به آموزه‌های دینی علاقه دارند و پایبند ارزش‌ها هستند.

نداشتن حجاب و عفاف به معنای دین‌ستیزی نیست و افرادی که حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند به دنبال دین‌ستیزی نیستند بلکه نسبت به برخی از مباحث آگاهی لازم را ندارد؛ امروزه دنیای غرب به بن‌بست رسیده و از گوشه و کنار خبرهایی می‌رسد که همه راه‌ها را رفته و اکنون نیازمند پناهگاهی به اسم دین هستند تا بتوانند از این ناهنجاری‌ها و مشکلات فاصله بگیرند.

ایشان ادامه دادند:در این حوزه نمی‌توانیم متولی خاصی را قرار دهیم چرا که همه مجموعه‌های دارای دغدغه در این حوزه مسؤول هستند؛ علمای دینی باید به بیان آموزه‌های دینی در قالب منبر و دیگر تریبون‌ها پرداخته، وزارت ارشاد نیز به عنوان وزارت ارشاد اسلامی باید مواردی را که نشر، توسعه و برنامه‌ریزی می‌کند را با پسوند اسلامی متناسب کند، سازمان تبلیغات و دیگر نهادهای فرهنگی تبلیغی هم باید هم‌افزایی کنند تا خروجی کار آنها این شود که فرهنگ حجاب و عفاف جامعه در گفتارها، باورها و اعتقادات ظهور و بروز پیدا کرده و انسان‌هایی متدین در عمل داشته باشیم.

جامعه دینی در مرحله نخست باید به دنبال کارهای فرهنگی باشد چرا که انبیای و اولیایی الهی نیز در مرحله نخست به دنبال کارهایی بوده‌اند که مردم را با زبان عقل و مهربانی به سمت آموزه‌های دینی هدایت کنند

در مقابل افرادی که با استفاده از آموزه‌های دینی در مسیر درست گام برمی‌دارند برخی دیگر نیز با وجود اینکه به دنبال دین‌ستیزی یا مقابله با دین نیستند و نمی‌خواهند خودشان را به عنوان یک عنصر ضد دین مطرح کنند اما دین‌گریز هستند، آموزه‌های دینی را رعایت نمی‌کنند اما تاثیر منفی در جامعه ندارند.

نظام اسلامی باید حافظ امنیت فردی و اجتماعی جامعه باشد؛ اگر افرادی در فضای جامعه به علت دشمنی اقداماتی را انجام دهند که این اقدامات تاثیر منفی در فضای جامعه داشته باشد و سبب فاسد و آلوده کردن جامعه شود باید از فعالیت آنها جلوگیری شود چرا که افراد بسیاری در جامعه اسلامی هستند که می‌خواهند سالم و متناسب با ارزَش‌های دینی زندگی خود را سپری کنند.

در هر نظامی اگر عملکرد عده‌ای حقوق دیگران را مورد تاثیر قرار دهد وظیفه نظام و حکومت این است که اجازه ندهند فضای جامعه آلوده و حریم شکنی‌ها انجام شود.

بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی و بزرگان دینی، حجاب برتر پوششی است که بتواند زن مسلمان را از مباحثی که دین منع کرده است، حفظ کند که در شرایط کنونی چادر بهترین حجاب است؛ هر چند منحصر به چادر نیست و چیزی که بتواند به عنوان پوشش کامل اسلامی باشد مورد نظر است اما در شرایط و زمان امروزی این پوشش در قالب چادر مطرح شده است.

دیدگاه‌ها   

محدثه
#1 محدثه 1396-04-22 07:40
باید برای حجاب فکر جدی نمود با همه دغدغه هایی که علماء دارند حجاب نزدیک است به فراموشی سپرده شود این مطالب درباره حجم حمله ها و تبلیغ های ضدحجاب بسیار کم و ناچیز است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.