حوزویان از کنار مسایل و مشکلات جامعه بی تفاوت نگذرند/ تقویت روحیه پرسشگری، لازمه موفقیت علمی طلاب جوان است96/06/11

امام جمعه قم با تاکید بر این که حوزویان نباید از کنار مسایل و مشکلات جامعه بی تفاوت عبور کنند، گفتند: تقویت روحیه پرسشگری از جمله عوامل مهم موفقیت علمی طلاب جوان است.

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته» طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه عالی خاتم الاوصیا(عج) قم با تاکید بر اهمیت و عظمت رسالت حوزه های علمیه و نهاد روحانیت در دنیای امروز اظهار داشتند: بنا بر فرمایش امیرالمومنین(ع) از جمله رموز مهم موفقیت طلاب، دین شناسی و درد دین داشتن و نیز شناخت صحیح فکر و اندیشه و التزام به اخلاق و تهذیب نفس است.

طلاب و روحانیون به تاسی از سیره نورانی اهل بیت(ع) بکوشند که به تدریج در مسیر زی طلبگی خود، از نبایدها فاصله گرفته و خود را مزین و آراسته به فضایل اخلاقی و دینی کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین گفتند: بزرگان ما در حوزه بعضاً حالات عجیبی داشته و در استغفار و مراقبه از نفس و تهذیب بسیار زبانزد بودند و امروز ما باید بتوانیم از این اسوه های علمی و اخلاقی در بین طلاب جوان الگوهایی را معرفی کنیم.

ایشان در ادامه با بیان این که گفتار و سیره نورانی پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) برای همه مردم به خصوص حوزویان بالاترین الگو و اُسوه است، خاطرنشان کردند: همان طور که پیامبر اکرم(ص) نگران و دغدغه مند نسبت به جامعه بود، امروز حوزویان و به خصوص طلاب جوان باید نسبت به شرایط جامعه حساس و دغدغه مند باشند و بی تفاوت از کنار مسایل و مشکلات جامعه نگذرند.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: همان طور که نبی اکرم(ص) برای مردم زحمتی نداشت و در مسیر هدایت به حداقل ها قناعت می کرد، طلاب ما نیز باید یاور مردم و تلاشگر در مسیر حل مشکلات آن ها باشند و با روحیه مردمی و تواضع به نشر و ترویج آموزه های دینی و اخلاقی بپردازند.

ایشان با بیان این که طلاب و فضلا باید قدردان فرصت و نعمت تحصیل در حوزه باشند، گفتند: به ویژه توصیه ام به طلاب جوان این است که از فرصت های طلایی پیش آمده نهایت استفاده را ببرند و بدون اتلاف وقت در مسیر رشد و پویایی علمی و معنوی خویش باشند.

ایشان همچنین بر لزوم حفظ و تقویت روحیه پرسشگری در بین طلاب جوان تاکید کردند و بیان داشتند: همان طور که امام علی (ع) نیز فرمودند پرسشگری انسان در کنار پرکاری و خستگی ناپذیری همچنین تهذیب نفس و تلمذ در محضر اساتید از جمله عوامل موفقیت علمی است.

امام جمعه قم در خاتمه گفتند: البته در کنار همه این ها نباید از اهمیت توکل بر خدا و توسل بر ائمه اطهار(ع) برای موفقیت طلاب غافل شد و لذا همواره باید در مسیر تقویت ابعاد معنوی و مناجات و قرآن گام برداشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.