معیارهای معروف و منکر در جامعه چیست؟/ وجهه دینداری خود را بالا ببریم96/07/14

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، امام جمعه قم امروز (14 مهر) در خطبه اول نماز جمعه قم که در مصلای قدس قم برگزار شد با اشاره به مصادیق معروف و منکر در جامعه، فرمودند:معروف‌ها و منکرهای اولویت دار جامعه باید شناسایی شود.

امام جمعه قم اظهار داشتند: ما پیش از آنکه مصادیق معروف و منکرهای جامعه را معرفی کنیم، باید به معرفی معیارهای معروف و منکر در جامعه بپردازیم.

اگر ما معیارهای معروف و منکر را در جامعه بشناسیم، شناخت مصادیق معروف و منکر برای ما آسان می‌شود و ما را از برداشت نادرست و انحرافی باز می‌دارد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اولین معیار معروف و منکر، تصریح کردند: اگر ما با انجام امری در مسیر حرکت الهی گام برداریم و موجب رشد و کمال ما بشود، به عنوان معروف شناخته می‌شود، اما اگر رفتار و گفتاری ما را از حرکت در مسیر الهی بازدارد به عنوان منکر شناخته می‌شود.

تحت پوشش این معیار کلی که چه امری ما را در مسیر حرکت الهی قرار می‌دهد و یا از مسیر حرکت الهی باز می‌دارد، مصادیق فراوانی در بعد معروف و منکر در جامعه مطرح می‌شود.

تعاون بر برّ و تقوا و نقطه مقابل آن، تعاون بر ظلم، دشمنی، فساد و گناه، دومین معیاری است که می‌تواند مصادیق فراوانی در بعد معروف و منکر در جامعه ارائه دهد.

ما باید به این مسئله توجه کنیم که در بین رفتارهای فردی و اجتماعی ما، کدام رفتارهای ما بعد همیاری و همکاری در جهت تعاون بر بر و تقوا دارد و کدام رفتارهای ما تعاون بر گناه و ظلم دارد.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشتند: هر چه رفتار‌ها و گفتارهای ما در بعد خیر و تقوا باشد، مصداق معروف و هر چه در بعد دامن زدن به گناه باشد، منکر می‌شود.

ایشان به حدیثی از امام علی(علیه السلام) اشاره کردند که می‌فرمایند: «طَلَبُ التَّعاوُنِ عَلى إقامَةِ الحَقِّ دِيانَةٌ و أمانَةٌ؛ طلب همکاری برای برپا کردن حق، نشانه دیانت و امانت (داری) است» و اظهار داشتند: هر جا پای به کرسی نشاندن حق است، دینداری  و امانت است و هر جا پای به کرسی نشاندن باطل باشد، خیانت و جنایت در جامعه اسلامی است

امروز باید به این مسئله در جامعه توجه شود که آیا فضای بازار، ادارات، مسئولان و مردم ما در جهت اقامه حق است و یا در جهت نهادینه کردن فساد و اقامه باطل است؟

ایشان، سومین معیار برای شناخت معروف و منکر را تقویت بنیه دین و دینداری در جامعه و یا تضعیف بنیه دین و ودینداری عنوان کردند و گفتند: هر جا کاری به تقویت جبهه دینداران و خداباوران در جامعه منجر شود، به عنوان معروف در جامعه است.

هر جا پای سست کردن بنیاد دین کاری انجام بگیرد، به عنوان مسئله منکر شناخته می‌شود و اولین اقدام در این راستا این است که فهم عمیق از دین پیدا کنیم تا جلوی سطحی نگری گرفته شود و تحت تأثیر شبهات قرار نگیریم.

هر جا که در جهت تقویت بنیه دین، دینداری و نیروهای ارزشی قرار می‌گیرد، مصداق معروف و مقابل آن منکر است؛ همان طور که امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند: «نتیجه و میوه شناخت، حفظ دین است»؛ یعنی اگر فردی فهم عمیق بیشتری از دین پیدا کند، دین در آنجا بهتر حفظ می‌شود و ماندگار می‌شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه وجهه دینداری خود را بالا ببریم، تصریح کردند: اگر سطح آگاهی‌های دینی افراد جامعه رشد کند، مردم با احکام الهی و مسائل دینی آشنا می‌شوند و در نتیجه خطا و اشتباه کمتر در جامعه رخ می‌دهد.

اگر افراد جامعه با مصادیق معروف و منکر و با معیارهای شناخت معروف و منکر آشنا شوند، فضای جامعه ما به مدینه فاضله تبدیل می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.