یکی از نعمت‎های الهی وجود همسایه خوب است 96/10/19

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، طی سخنانی در حاشیه درس تفسیر خود با بیان روایاتی فرمودند:روایت اول: قال مولینا الإمام العسکری (ع): «مِنَ الْفَوَاقِرِ الَّتِي تَقْصِمُ الظَّهْرَ جَارٌ إِنْ رَأَى حَسَنَةً أَطْفَأَهَا وَ إِنْ‏ رَأَى‏ سَيِّئَةً أَفْشَاهَا»[1].

امام عسکری (ع) در روایت مذکور، فرموده است که از بلاهایی که کمر را می‎شکند همسایه‎ای است که اگر کار خوبی از انسان ببیند آن را دفع می‎کند [و از مطرح کردن آن در مرأی و منظر دیگران خودداری می‎کند و آن خوبی را می‏پوشاند] و اگر کار بدی از انسان ببیند آن را افشا می‎کند [و انسان را رسوا می‎کند].

یکی از نعمت‎های الهی وجود همسایه خوب است. گاهی همسایه‎ای که می‎تواند نعمت برای انسان باشد، نقمت می‎شود. امام عسکری (ع) در روایت مذکور، از همسایه بد شکوه کرده و فرموده است که همسایه بد از بلاهای کمرشکن است. همسایه باید مورد اعتماد انسان باشد، یعنی انسان باید بتواند به همسایه‎اش اعتماد کند و در کنار او احساس امنیت کند و بتواند مشکلات زندگی‎اش را با همسایه‎اش در میان بگذارد و همسایه در شرائط سخت به کمک او بشتابد ولی گاهی متأسفانه همسایگان از این ویژگی‎ها برخوردار نیستند و چیزی جز آزار و اذیت از آنها نصیب انسان نمی‎شود.

روایت دوم: قال مولینا الإمام العسکری (ع): «إِنَّكُمْ‏ فِي‏ آجَالٍ‏ مَنْقُوصَةٍ وَ أَيَّامٍ‏ مَعْدُودَةٍ وَ الْمَوْتُ‏ يَأْتِي‏ بَغْتَةً؛ مَنْ يَزْرَعْ خَيْراً يَحْصُدْ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّاً يَحْصُدْ نَدَامَةً؛ لِكُلِّ زَارِعٍ مَا زَرَعَ؛ لَا يُسْبَقُ بَطِي‏ءٌ بِحَظِّهِ وَ لَا يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ؛ مَنْ أُعْطِيَ خَيْراً فَاللَّهُ أَعْطَاهُ وَ مَنْ وُقِيَ شَرّاً فَاللَّهُ وَقَاه»[2].

امام حسن عسکری (ع) در روایت مذکور، فرموده است که شما عمرهائى کاهش‏پذير و کم و دورانى محدود را مى‏گذرانيد و مرگ ناگهان فرا مى‏رسد، هر کس که خير بکارد، خوشى درو مي‌کند و هر کس که شر بکارد، پشيمانى درو مي‌کند، هر کسى آنچه را بکارد، دور مي‌کند؛ نه کُندرو از نصيب خود بماند و نه حريص بيش از نصيب خود خواهد برد، هر کس خيرى يابد خدا به او عطا کرده است و هر کس که از شرى محفوظ ماند خدا او را نگه داشته است.



[1]. حسن بن علی، ابن شعبة حرانی، تحف العقول، ص487.

[2]. همان، ص489.

دیدگاه‌ها   

شیطان
#1 شیطان 1396-10-19 07:05
اینم بگین یکی از نعمت‎های الهی وجود مسئولین خوب است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.