صداقت یکی از شاخصه‌های انسان مؤمن است/ تسلط بر نفس یکی از بزنگاه‌های ایمان است96/12/21

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری«دامت برکاته»، در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب مدارس علمیه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام)، شاخصه‌های انسان مؤمن را برشمردند و افزودند: آن حضرت در پاسخ به این سؤال که انسان مؤمن چگونه مشخص می‌شود، فرمودند: «بِالتَّسلِیمِ لله، وَ الرِّضا فِیما وَرَدَ عَلَیهِ مِن سُرُورٍ او سَخَطٍ؛ تسليم بودن در برابر خداوند و راضى بودن از شادى و ناراحتى كه به او مى‌رسد».

اگر ما به فرموده امام صادق(علیه‌السلام) عمل کنیم، یعنی در شرایط سخت زندگی و مسائل ناگوار در مقابل اوامر الهی تسلیم و به آن راضی باشیم، کارنامه ما کارنامه ایمانی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شاخص‌های انسان مؤمن در زندگی بسیار زیبا است، اظهار داشتند: صداقت در زندگی یکی دیگر از عناصر و شاخصه‌های ایمان است که اهمیت زیادی در زندگی دارد.

امام علی(علیه‌السلام) در حدیثی می‌فرمایند: «عَلَامَةُ الْإِيمَانِ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ؛ نشانه ايمان، گزينش راستگويي بر دروغگويي است آنجا كه راستي به زيانت و دروغ به سودت باشد»؛ زیرا ترک دروغ زمینه ای برای ترک تمام گناهان می‌شود.

ایشان یکی دیگر از شاخصه‌های ایمان را تسلط بر نفس عنوان کردند و اظهار داشتند: یکی از بزنگاه‌های ایمان، انسان‌هایی هستند که بر نفس خود مسلط هستند؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: اگر می‌خواهید ایمان خود را آزمایش کنید آن لحظه‌ای که غضبناک می‌شوید، اگر اعمال و گفتارتان، شما را از حق و حقیقت جدا نکرد ایمان خود را حفظ کردید».

عضو شورای عالی حوزه همچنین به حدیثی از امام جعفر صادق(علیه‌السلام) اشاره کردند که می‌فرمایند: «إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِي إِذَا غَضِبَ لَمْ يُخْرِجْهُ غَضَبُهُ مِنْ حَقٍّ؛ همانا مؤمن كسى است كه چون خشم گيرد، خشمش او را از حق به در نبرد».

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.