ابعاد و شاخصه‌های عدالت اجتماعی در جامعه97/08/18

حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته» امروز در خطبه های  نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، به بحث امر به معروف و نهی از منکر اشاره کردند و گفتند: آخرین سرفصل مربوط به مبحث امر به معروف و نهی از منکر در خطبه های گذشته، مسئله معیارهای شناخت معروف و منکر بود که معیارهای مختلف مطرح شد و آخرین معیار شناخت معروف و منکر، موضوع عدالت اجتماعی بود.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: هر سیاست گذاری، برنامه ریزی و رفتاری که خروجی آن در جامعه دینی، عدالت اجتماعی باشد، مصداق بارز معروف است و هر سیاست گذاری، برنامه ریزی و رفتار و کرداری که خروجی آن در جامعه، ضد عدالت اجتماعی باشد، مصداق بارز منکر است.

عدالت اجتماعی دارای گستره وسیعی است و مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل خانوادگی را می‌توان در رابطه با حوزه عدالت اجتماعی بحث کرد.

امام جمعه قم بیان داشتند: عدالت اجتماعی دارای ابعاد و شاخصه‌هایی است که اولین بعد آن، رعایت حقوق جامعه اعم از حقوق مسئولان و همه اقشار است.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: در زمینه رعایت حقوق جامعه، شاخصه‌هایی وجود دارد که اولین شاخصه شایسته سالاری و توجه به حقوق عموم مردم است، مدیران جامعه باید کاری کنند که کارکرد زیردستان و تلاش زیردستان نادیده گرفته نشود.

یکی دیگر از عنصرهای شاخصه‌های اجتماعی این است که اعمال کارگزاران با دقت برای تحقق اجتماعی وارسی شود، همچنین یکی دیگر از عناصر شاخصه‌های اجتماعی برای رعایت حقوق جامعه این است که مدیران تلاش کنند که در سازمان تحت اختیارشان ظلم و ستم به فرد و یا افرادی نشود.

در یک جامعه دینی برای تحقق عدالت اجتماعی، باید از مظلوم دفاع شود و مردم در برابر ظلم عکس العمل نشان دهند؛ همچنین مدیر و مسئول به زیردستان ظلم نکند و جامعه به گونه ای تربیت شود اگر گوشه ای به فردی ظلم شد، آحاد مردم به دفاع از مظلوم برخیزند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Please publish modules in offcanvas position.