خطبه نماز جمعه، مورخ: 1392/01/16

 

 

 

 

 

خطبه نماز جمعه، مورخ:  92/01/16

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستعدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریکه له و نصل و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره ومبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین الهداه المهدیین و العن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین آمین یا رب العالمین

السلام علیک یا حجت الله السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه و رحمه الله و برکاته

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال مولانا امیر المومنین علی بن ابیطالب علیه افضل صلوات المصلین: لَا تُسْخِطُوا اللَّهَ بِرِضَا أَحَدٍ مِنْ‏ خَلْقِهِ‏ وَ لَا تَتَقَرَّبُوا إِلَى أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ بِتَبَاعُدٍ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ شَيْ‏ءٌ يُعْطِيهِ بِهِ خَيْراً أَوْ يَصْرِفُ‏ بِهِ عَنْهُ سُوءاً إِلَّا بِطَاعَتِهِ وَ ابْتِغَاءِ مَرْضَاتِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ‏[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم کلامی وجود مقدس مولایمان امیر مومنان علی علیه السلام دارند که برای همه مان قابل تامل و دقت است آن بزرگوار می فرماید: خدارا با خرسند کردن یکی از بندگانش خشمگین نکنید. در نکته دوم میفرماید و به وسیله دوری از خداوند متعال به احدی از مخلوقات نزدیک نشوید. بین خداوند و مخلوقات چیزی نیست که خداوند به وسیله آن به بندگان خیری برساند یا شری را از آنها دفع کند، جز در سایه اطاعت او و کسب رضایت او، تقوا پیشه کنید عذاب خداوند بسیار سخت است. کلام نورانی امیرمومنین یک پیام روشن دارد و آن پیام روشن که به درد همه ما میخورد این است که معیار و ملاک در زندگیمان باید جلب رضایت پروردگار باشد. جلب رضایت این و اون بدون جلب رضایت پروردگار ره به جایی نمیبرد، نکند ما دیگران را خشنود کنیم و خداوند را خشمگین کنیم؛ از خدا فاصله بگیریم و به دیگران نزدیک شویم. این پیام رسای امیر مومنین به همه ماست.

در خطبه اول همانطور که می دانید سخن ما پیرامون سخن نورانی پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت  (علیهم السلام) بوده است. در ایامی که به سر می بریم از آغاز سال جدید و همچنین در اینده نزدیک، ایام متعلق است به صدیقه طاهره حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها و امسال مردم ما با نام و یاد صدیقه طاهره سال نو را آغاز کردند که امیدواریم به برکت فاطمه، به برکت وجود فاطمه اطهرسال خوبی همراه با نعمات و برکات الهی داشته باشیم. من در این خطبه به فرازهایی از زندگی فاطمه زهرا (س) اشاره می کنم. اینکه عرض می کنم فرازها، چون معرفت و شناخت نسبت به فاطمه زهرا (س) آسان نیست. نمی شود به کنه حقیقت فاطمه پی برد و فاطمه را آنطور که هست شناخت. رسول گرامی اسلام در یک جمله در توصیف اهل بیت و از آن جمله صدیقه طاهره می فرماید: ان الله جعل علیا وزوجته و ابنائه حجج الله علی خلقه و هم ابواب العلم فی امتی من اهتدی بهم هدی الی صراط المستقیم. اگرگمشده شما رسیدن به راه مستقیم الهی است، به صراط مستقیم الهی است از ابواب علم بهره بگیرید. ابواب علم علی است. ابواب علم فاطمه است. ابواب علم فرزندان اینها به عنوان حجج بر خلق خدا هستند من اهتدی بهم هدی الی صراط المستقیم. اگر کسی علی (ع) را الگو قرار داد فاطمه (س) را الگو قرار داد. حسن و حسین (علیهما السلام) را الگو قرار داد، تردید نکند که راه درست را پیدا کرده و در آن مسیر قدم می گذارد. فاطمه شناسی، اگر ممکن باشد از طریق آثار تربیتی او باید شناخت. فاطمه در بعد تربیت نسل علوی و نسل فاطمی، بسیار موفق عمل کرده است واین می تواند چراغ راهی باشد برای همه ما.

محققان علوم تربیتی امروزبه تحقیق پرداختند عوامل تربیت چیست؟ موانع تربیت کدام است؟ من معتقدم سری بزنند به زندگی فاطمی و سیره فاطمی، به خوبی میتوانند چهره یک انسان کامل را به نظاره بنشینند. فاطمه چهره یک انسان کامل است برای نشان دادن الگوی درست تربیتی. در بعد عبادی فاطمه الگو است. کلام رسول گرامی اسلام (ص) را درباره عبادت فاطمه ببینید غوغا می کند: فَأَمَّا ابْنَتِي فَاطِمَةُ فَهِيَ‏ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ فاطمه من بانوی برتر زنان عالم است و بعد می فرماید: وَ إِنَّهَا لَتَقُومُ فِي مِحْرَابِهَا هنگامی که در محراب عبادتش می ایستد فَيُسَلِّمُ عَلَيْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ، موقعی که فاطمه در محراب عبادت می ایستد هفتاد هزار فرشته از فرشتگان الهی به فاطمه من سلام می کنند این توصیف پیامبر نسبت به فرزند نیست، نسبت به شخصیت فاطمه است و بعد می فرماید: وَ يُنَادُونَهَا بِمَا نَادَتْ بِهِ الْمَلَائِكَةُ مَرْيَمَ آنگونه که ملائکه مریم را مورد خطاب قرار می دادند، فاطمه ام را مورد خطاب قرار می دهند. فَيَقُولُونَ يَا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِينَ[2] تو برگزیده ای فاطمه من، در بعد صدق در گفتار و راستگویی فاطمه الگو است معضله ای که امروز جامعه ما را تهدید می کند، راستگویی است. مساله ای که بسیارمهم است که جامعه ما مبتلاست، متاسفانه در بخش نسبتا قابل توجهی به غیر راستگویی بلکه به دروغ مبتلاست. اگر می خواهیم فاطمه را الگو قرار بدهیم فاطمه در اوج راستگویی است یکی از همسران رسول گرامی اسلام از او سوال می کنند درباره فاطمه نظر تو چیست؟ فاطمه را چگونه یافته ای پاسخ می دهند ما رایت احداً کان اصدق لهجتا من فاطمه الا ان یکون الذی ولدها راستگوتر از فاطمه جز پدرش که او را به وجود آورده نیافتم. یعنی اگر می خواهیم فاطمه را معرفی کنیم تنها از زاویه پدر باید او را معرفی کرد. این راستگویی شعار فاطمه تنها نیست در عمل فاطمه دارای این ویژگی است.

مسئله بسیار مهم دیگر فاطمه در انتخاب  همسر ارزش گراست به بعد مادی نمی اندیشد. دختران جامعه ما توجه کنند تنها نگویند ما به فاطمه علاقه مندیم . تنها در عزای فاطمه شرکت کردند کافی نیست راه و رسم فاطمی برگزیدن هنر است. خاستگاران زیادی آمدند برای خاستگاری فاطمه اما هم پدر ارزش گراست و هم دختر ارزش گراست. عبدالرحمان ابن عوف می آید برای خاستگاری فاطمه. جمله ای مطرح می کند و آن جمله این است که من حاضرم صد شتر سیاه آبی چشم و همگی آنها بارشان پارچه های کتانی مصری است با ده هزار دینار آن روز مهریه فاطمه را بپردازم این را می آید خدمت پیامبرمطرح می کند، در تاریخ دارد پیامبر خشمگین شد و مشتی سنگ ریزه به سوی او پرت کرد آیا عوف تو می پنداری من بنده پول و ثروتم که اینگونه مرا تطمیع می کنی با پول و ثروت خودت در حقیقت نمی توانی نظر من را جلب کنی.امروزه آفت جامعه ما این است: نسل جوان ما سنشان از سن ازدواج دارد می گذرد. بهانه گیری های دختران، بهانه گیری های پسران، بهانه گیری های پدران، بهانه گیریهای مادران فضا را طور دیگری کرده است. این راه و رسم فاطمه است  در جامعه ما چرا این همه بهانه گیری. فاطمه می گوید اینچنین عمل کنید. اینچنین زندگی کنید. در روزهای آغازین زندگی یک خانه اجاره ای دارند. دنبال خانه و ماشین و امکانات آن شکلی که ما هستیم، متناسب با زندگی آن روز، آنها نیستند. باید کانون زندگی کانون مهر و محبت باشد و گرنه پول در زندگی کارساز نیست.

از دیگر ویژگیهای فاطمه برطرف کننده هم وغم شوهر است، هنر زن این است که بتواند گره گشایی کند هم وغم شوهر را بزداید. نگرانی را از چهره او دور کند. در کلامی از وجود مقدس امیرالمومنین در توصیف فاطمه -فاطمه همسرش- اینگونه می گوید: لَقَدْ كُنْتُ‏ أَنْظُرُ إِلَيْهَا خیلی زیباست. فَتَنْكَشِفُ عَنِّي الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَانُ[3]. هر موقع غم و اندوهی سراسر وجودم را فرا می گرفت با نگاه به فاطمه تمام هم وغم من بر طرف می شد. یعنی زن در خانه باید آرامش فراهم کند و سکون ایجاد کند برای شوهر تا زندگی  یک زندگی سعادتمندانه باشد. فاطمه تنها به فکر خود نیست در آخرین لحظات زندگی  راوی می گوید اسماء است تعبیر جالبی دارد اسماء. می گوید دیدم فاطمه چیزی بر لبانش زمزمه می کند گفتم بی بی چه می گویی چه جملاتی بر زبان جاری می کنی؟ می گوید: دیدم فاطمه اینگونه برای شیعیان خودش و شیعیان ذریه اش دعا می کند. یعنی دعای فاطمه شامل حال امروز ما هم است. الهی این دعای فاطمه است الهی و سیدی اسئلک بالذین اصطفیتهم وببکاء وُلدی فی مفارقتی ان تغفر لعُصاهِ شیعتی و شیعه ذریتی. خیلی جانکاه است این دعا. فاطمه می گوید خدایا ای مولای من از تو می خواهم به حق کسانیکه آنان را برگزیده ای خب تا اینجا همه می دانیم ولی جمله دوم بسیار جمله عجیبی است. و بعد خدا را سوگند می دهد به گریه مظلومانه فرزندانم که در فراق من اشک می ریزند. خدایا تو را قسم می دهم به گریه حسنم، به گریه حسینم به گریه زینبینم تو را قسم می دهم. گناه کاران از شیعه من و شیعیان ذریه ام را ببخش. این دعای فاطمه است که از خداوند متعال اینگونه برای ما دعا می کند.

آخرین ویژگی فاطمه را بگویم. و دعا کنم شما را . آخرین ویژگی فاطمه گریه بر مظلوم است. آخرین لحظات زندگی فاطمه گریه بر مظلوم است.درشرایطی که شما هم ملاحظه کردید. امیرالمومنان می فرماید هر موقع غم واندوه سراسر وجود مرا فرا می گیرد، به چهره فاطمه نگاه می کنم، غم و اندوه از چهره من از روح وروان من، زدوده می شود اما همین فاطمه در حالت احتضار شروع کرد به گریه کردن و به شدت گریست امام می پرسد. چرا گریه می کنی همسرم. چرا گریه می کنی فاطمه ام؟ می دانید جواب فاطمه چه است؟ ایام مصیبت زهراست و ایام تنهایی علی است. چرا گریه می کنی. ابکی لما تلقی بعدی علی جان. بخاطرمصیبتهایی که بعد از من به سراغ تو خواهد آمد من اشک می ریزم. آری علی در تنهایی و در شرایطی که فاطمه را از دست داده بود آمد در وسط قبرستان یا هر جا که قبر فاطمه بود این اشعار را نسبت داده اند به امیر المومنین.

ما لی وقفت علی القبور مسلِّما                         قبرالحبیب و فلم یرد جوابی

أحبیب ما لک لا ترد جوابنا                                انسیت بعدی خُلّه الاحبابی؟

همین جمله را بگویم ذکر مصیبت و عرض ادب من باشد؛ امیرالمومنین می فرماید: چه می شود در میان قبرها ایستاده ام و به قبر محبوبم نگاه میکنم و سلام می دهم: فاطمه سلام بر تو، اما فاطمه به من جواب نمی دهد. آی محبوب من چرا جواب مرا نمی دهی؟ آیا پس از دنیا رفتن تو و جدایی میان من و تو با محبتی که میان من و تو بود علی را فراموش کرده ای؟ اما پاسخ فاطمه را هم بشنو.

قال الحبیب و کیف لی بجوابکم؟              علی چه انتظاری از فاطمه داری که به تو جواب بدهد

و انا رهین جنادل و ترابی      من در میان سنگ ها و خاک ها دفن شده ام. از فاطمه انتظار جواب؟

ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربا و ینهی عن الفحشا و المنکرو البغی. یعظکم لعلکم تذکرون.

پروردگارا در فرج مولایمان تعجبل فرما. مارا با محبت اهل بیت زنده بدار و با محبت اهل بیت بمیران. پروردگارا به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. و رهبر معظم انقلابمان و سایر مراجع تقلیدمان را عزت و سلامت مرحمت فرما. به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی. به خدمتگزاران این کشور علوی و فاطمی توفیق بیشتر مرحمت فرما. توطئه های دشمنان را به خودشان برگردان. به خانواده های مکرم شهیدانمان صبرواجرکرامت فرما. شهدایمان را با شهدای کربلا محشور بگردان. و ازاده گانمان رزمنده گانمان عزت و پیروزی و سلامت عنایت فرما. پروردگارا باران رحمتت را شامل حال ما بگردان. ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم. قل اعوذ برب الناس ملک الناس اله الناس. من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنه و الناس. صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم:

اعوذبالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و حبیب قلوبنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی مولانا امیرالمومنین و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمدبن علی الباقرو علی جعفربن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی ابن موسی الرضا المرتضی وعلی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی الحجه القائم المهدی.

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبری الی یوم القیامه السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفراشفعی لنا فی الجنه و انّا لک عند الله شانا من الشان. عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال مولانا الامام الباقر علیه الصلاه و السلام . اتَّقُوا اللَّهَ وَ اسْتَعِينُوا عَلَى‏ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِالْوَرَعِ وَ الِاجْتِهَادِ فِي طَاعَةِ اللَّهِ[4] بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می کنم. کلام نورانی امام باقر که مارا به تقوی دعوت می کند این است فرمود تقوی پیشه کنید بندگان خدا. و نکته دومی که حضرت در اینجا اشاره می کند و نکته مهمی است می فرماید از اطاعت خداوند برای امور زندگیتان کمک بگیرید. مشکلاتتان را با اطاعت پروردگار حل کنید. و بعد می فرماید به بیشترین غبطه  دراین مورد این است که انسان به آخرت برسد و از دنیا منقطع گردد. وَ إِنَّ أَشَدَّ مَا يَكُونُ أَحَدُكُمْ اغْتِبَاطاً بِمَا هُوَ فِيهِ مِنَ الدِّينِ لَوْ قَدْ صَارَ فِي حَدِّ الْآخِرَةِ وَ انْقَطَعَتِ الدُّنْيَا عَلَيْهِ[5] سفارش حضرت این است که نگاه اخرت گرایانه داشته باشید. بجای اینکه تمام نگاهتان معطوف به دنیا شود. بارها گفتم بار دیگر عرض میکنم دنیا رفتی است اخرت ماندنی است. نگاهمان اگر به سمت اخرت بود هلاکت در ان نیست جاودانگی در ان است. اما اگر معطوف به دنیا شد تا هستیم خبری ممکن است باشد بعد که رفتیم خبری نیست مال و اموال تقسیم می شود و بعد مدتی فراموش می شود.

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره می کنم روز هیجده فروردین به عنوان روز سلامت و بهداشت جهانی نام گزاری شده یا روز جهانی بهداشت.اسلام عزیز ما به سلامت و بهداشت سفارش فراوان کرده است. دنیای متمدن امروز در عین حال که نسبت به بهداشت بسیار تاکید می کند همایش ها و سمینارها برگزار می کنند، ولی باز هم به خاطر رعایت نکردن یک سری اصول اخلاقی این بشر امروز مبتلا به بیماریهای لاعلاجی شده است که از دست انها کاری ساخته نیست. اسلام هم به بهداشت معنوی اشاره می کند هم به بهداشت جسمی اشاره می کند.

مناسبت دوم نوزدهم فروردین مصادف است با سالگرد شهادت ایت الله شهید سیدمحمد باقرصدر و خواهر مظلومه اش که در یک شرایط سخت با شکنجه هایی آنچنان زمان رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند. موقعی که جنازه اینها را تحویل گرفتند دیدند بدن سوخته آثار جرح وضرب در بدن اینها آشکار است. اینها در راه دین و عشق به دین به شهادت رسیدند یادشان را گرامی می داریم.

روز بیستم فروردین سالروز قطع رابطه سیاسی ایران با امریکا است و روز ملی فناوری هسته ای شاید خیلی از شما به خاطر دارند. که در سال 1359 امریکا بعد از قضایایی که در ایران اتفاق افتاد اعلام قطع رابطه کرد با ایرانیان. آن جمله معروف حضرت امام را فراموش نکردیم. که فرمود اگر امریکا در طول عمرش خدمتی به مستضعفان کرده باشد همین است که رابطه اش را با ما قطع کرده . ما در یک مقایسه کوتاهی از روز پیروزی انقلابمان تا الان بین خودمون و کشورهایی که رابطه اشان را با امریکا برقرار کردند و استمرار بخشیدن و نوکری امریکا را یه قول خودمان پذیرفتند نگاه کنید آنها روز به روز وابسته تر اما ملت رشید ایران به برکت تدبیر امام، به برکت وجود رهبر فرزانه انقلاب به برکت حضور مردم انقلابی ما در صحنه امروز در مقابل امریکا و استکبار جهانی انچنان زیبا می درخشند که دیگران از این اراده واستقلال ملت ایران غبطه می خورند. اما در مورد بحث هسته ای حتما استحضار دارید که مذاکرات دوم در قزاقستان در حال انجام است که ما معقتدیم این یک ازمون بزرگ برای دنیای غرب است که میزان صداقت خودشان را نسبت به ملت ایران نشان بدهند. انها بارها به ما گفته اند و می گویند و پیام می فرستند که ایران باید اعتماد سازی کند. ما با صراحت اعلام می کنیم که شما نیاز به اعتماد سازی در نزد ملت ایران دارید نه ملت ایران نزد شما اعتماد سازی کند. توصیه ما این است که سخنان رهبر فرزانه انقلاب را در اغاز سال جدید جدی بگیرید او بر شما اتمام حجت کرد دست از دشمنی با ملت ایران بردارید حقوق حقه ملت ایران را به رسمیت بشناسید. بپذیرید و اعتراف کنید که ملت ایران یک قدم از حقوق اصلی اش عقب نشینی نخواهد کرد. این شعارهای مردم ما نشانه دشمنی شما با مردم ماست اگر دشمن نبودید مردم با انگشت خودشان به سوی شما نشانه نمی رفتند رهبر فرزانه ما فرمود اگر از تک تک ملت ما سوال کنید دشمنتان کیست می گویند امریکا و این نشانه این است تا دست از دشمنی برندارید این شعار همچنان شعار اصلی ملت ماست.

تعطیلات نوروز به پایان رسید گرچه تعطیلات در کشور ما کمی طولانی است البته مردم ما از حجم مسافرتشان معلوم است که مردم شاداب و با نشاطی هستند.عده ای به اماکن متبرکه سفر کردند عده ای به دیدار بستگان رفتند و صله رحم انجام دادند عده ای به اماکن جنگی رفتند که دوباره با شهیدانمان دیدار کنند و تجدید بیعت کنند. امروز از این به بعد دیگر ملت ما باید فضای کار و تلاش و فعالیت بشود. نام گذاری سال توسط رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مسئولیت همگان را سنگین می کند مسئله حماسه سیاسی تجلی ان در رابطه انتخابات است ان چه که مورد انتظار این است که مردم ما حضوری گسترده و چشم گیر داشته باشند. به صورت اگاهانه در انتخابات شرکت کنند همه سلائق حضور پیدا کنند تمام کسانی که به نظام معتقدند. به قانون اساسی  پایدارند وفادارند می توانند در انتخابات شرکت کنند کاندیدا معرفی کنند کسانی که در عمل برای مردم به اثبات رسانده اند وفاداری خودشان را. همه خودشان را به قانون ملتزم بدانند.ملتزم به قانون باشند کاندیدهای انتخاباتی شعارهای توخالی ندهند. شعارهای بدون پشتوانه ندهند. توقع بیجا ایجاد نکنند رئیس جمهور دارای اختیاراتی است و ان اختیارات مهم است کم نیست اما خارج از اختیارات وعده نابجا ندهند اصول اخلاقی را رعایت کنند اگر بخواهند کسانی بخواهد کاندیدایی بخواهد برای رسیدن به قدرت دیگران را تخریب کند از دید ملت ایران ملت ابدیده ایران ملتی که از حرفها افراد را می شناسند. از نگاه ملت ایران این حرکت کاملا ضد ارزشی است و محکوم است. اعتقاد به اسلام و ارزشها و به ولایت معیار اصلی ملت ما به انتخابات است.کسانی که با این شعار وارد شوند مردم انها را می پذیرند کسانی که معتقد خدمت به این مردم اند این مردم را ولی نعمت خودشان می دانند مردم به اینها رای خواهند داد مردم باید مراقب آرامش در کشور باشند . بحران آفرینی از نظر ملت ما محکوم است. و کوچک ترین حرکتی را ملت ما برنمی تابد. اما نسبت به حماسه اقتصادی، باید سراغ اقتصاد مردمی رفت؛ حماسه اقتصادی یعنی اقتصادی که مردم اداره کننده آن باشد و از همه ظرفیتها استفاده شود، تسهیلات ایجاد شود، سیاستها اصلاح شود و به تعبیر رهبر عزیز انقلابمان -خیلی زیبا فرمودند- از اتکا به نفت بپرهیزیم و از خام فروشی نفت صرفنظر کنیم، نفت را تبدیل به فرآورده‏های پر درآمد کنیم، ارزش افزوده ایجاد کنیم؛ به گونه ای اقتصادمان را رونق بخشیم که با تحریم ها بتواند مقابله کند و رشد شتابنده داشته باشد. اینها اصولی است که من علی الاجمال به آن اشاره کردم و در فرصتهای دیگر به آن خواهم پرداخت.

اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات، الاحیاء منهم و الاموات.

 

 

 


[1] . أمالي الصدوق، ص 488، المجلس الرابع و السبعون. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏68، ص 177.

[2] . أمالي الصدوق، 487، المجلس الثالث و السبعون. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏43، ص 24.

[3] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏43، ص: 134. كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج‏1، ص: 363.

[4] . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏68، ص: 183. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏52، ص 140.

[5] . همان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.