خطبه نماز جمعه قم مورخ 90/10/02

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 90/10/02                                                     خطبه شماره 41

 


خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

الحمدلله نحمدهو نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و ،الهداة المهدیین، اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال اميرالمومنين، علي بن ابيطالب (ع): «التَّقْوَى أَفْضَلُ كَنْزٍ وَ أَحْرَزُ حِرْزٍ وَ أَعَزُّ عِزٍّ فِيهِ نَجَاةُ كُلِّ هَارِبٍ وَ دَرَكُ كُلِّ طَالِبٍ وَ ظَفَرُ كُلِّ غَالِبٍ»[1]
بندگان خدا، خودم و شما را به تقواي الاهي سفارش مي¬كنم.
وجود نازنين اميرمومنان در رابطه با جايگاه تقوا، ويژگي¬هايي را براي تقوا برشمردند. وجود اين ويژگي¬ها مي¬تواند در زندگي انسان تعيين كننده و سرنوشت ساز باشد.
اميرمومنان تقوا را به عنوان بهترين گنج، تقوا را به عنوان محكم¬ترين دژ و قلعه و تقوا را به عنوان بزرگترين مدال عزت و افتخار در زندگي مي¬داند. نجات هر فرار كننده¬اي در سايه¬ي تقوا مي¬داند. رسيدن به مقصود هر طالبي را تقوا مي¬داند. و موفقيت و پيروزي و غلبه را در سايه¬ي تقوا مي¬داند. چه گوهر گرانبهايي است اگر قدر بدانيم و براي نهادينه كردن آن در زندگي¬مان تلاش كنيم.
در خطبه¬ي اول بحث ما پيرامون سيره¬ي نوراني پيامبر خاتم و اهل بيت عصمت و طهارت بوده است و در يكي دو هفته¬ي گذشته به مناسبت ماه محرم، به بيان سيره¬ي عاشوراييان پرداختيم. سيره¬ي نوراني حسين بن علي، سيد و سالار شهيدان و سيره¬ي زينب كبري (س) و امروز هم به سيره¬ي نوراني بزرگواري مي¬پردازيم كه شاهد صحنه¬هاي حادثه¬ي عاشورا و شاهد صحنه¬هاي دوران اسارت بوده ولو در سنين كودكي و آن وجود عزيز وجود مقدس امام باقر (ع) است.
تعبيري خود آن امام همام دارد و مي¬فرمايد:«قتل جدي الحسين و لي اربع سنين» در شرايطي كه من 4 ساله بودم و در صحنه¬ي عاشورا حضور داشتم، شاهد شهادت جدم حسين بن علي بودم و بعد مي¬فرمايد:«و انّي لأذكر مقتله» من خاطره¬ي غم انگيز شهادت جدم را خوب به ياد دارم «و مالنا في ذلك الوقت» و آنچه بر ما، در آن دوران تلخ گذشت همه را يكجا به خاطر دارم. اين كلام نوراني امام باقر (ع) است.
آشنايي با زندگي امامان و پيشوايان، بهترين الگوي بازسازي اخلاقي در جامعه¬ي ماست و امامان ما هم خود آراسته به فضايل و كمالات اخلاقي بودند و هم در فضاي جامعه¬ي آن روز، تحولي شگرف و بنيادين ايجاد كردند و گفتار و رفتار آن¬ها براي امروز جامعه¬ي ما هم الهام بخش است.
ما از امامان مان شيوه¬ي خداترسي و شيوه¬ي عبادت را بايد بياموزيم. كلام بلندي وجود مقدس امام صادق در وصف شب زنده¬داري امام باقر دارند. امام صادق مي¬فرمايند:« كَانَ أَبِي يَقُولُ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ فِي تَضَرُّعِهِ أَمَرْتَنِي فَلَمْ أَئْتَمِرْ وَ نَهَيْتَنِي فَلَمْ أَنْزَجِرْ فَهَا أَنَا ذَا عَبْدُكَ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ لَا أَعْتَذِرُ»[2] خدايا چه بگويم؟ در مقابل تو چه بگويم؟ سوگند ياد مي¬كند خدايا مرا امر كردي و فرمان دادي اما من اطاعت نكردم.
موقعي كه امام چنين جملاتي را بر زبان جاري مي كند تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
مرا نهي كردي باز داشته نشدم و اينك من به عنوان بنده¬ي تو در برابرت هستم و هيچ عذري در پيشگاه تو ندارم.
امامان ما تسليم فرمان پروردگار بودند و اگر مشكلي در زندگي¬شان پيش مي¬آمده و بيماري فرزندشان، به خاطر بعد عاطفي نگران مي¬شدند اما موقعي كه مي¬ديدند خداي متعال چنين اراده¬اي كرده، تعبيرات و جملات¬شان اين است كه موقعي كه خواست خدا در مورد ما نازل مي¬شود ما به آنچه او دوست مي¬دارد، گردن مي¬نهيم و فرمان¬برداري مي¬كنيم. يعني شما پيروان و شيعيان ما هم در مسير زندگي¬تان اين چنين باشيد «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلى‏ رَبِّهِمْ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فيها خالِدُون‏»[3] تسليم بي چون و چرا در مقابل فرمان پروردگار عالم.
در بُعد اجتماعي نيز وجود مقدس امام باقر، نقش آفرين است و در دوراني حضرت زندگي مي¬كند كه انحراف عقيدتي، سياسي و اخلاقي در جامعه¬ي آن روز بيداد مي¬كند اما شخصيتي مثل امام باقر، اقدام به يك جنبش علمي مي¬كند و كرسي درس و بحث تشكيل مي¬دهد و در دو جبهه براي اصلاح ناهنجاري¬هاي جامعه¬ي آن روز تلاش و اقدام مي¬كند.
در سطح عموم جامعه شايسته سازي مي¬كند با كلمات دُرر بارش و با رفتارش، فضاي جامعه را تلطيف مي¬كند اما از سوي ديگر اقدام به نخبه پروري در يك جامعه مي¬كند كه شاگردان محضر او بتوانند نقش آفريني كنند و در فضاي جامعه¬ي آن روز تأثير گذار باشند.
يكي از چهره¬هايي كه از محضر آن امام بهره برده و استفاده كرده است «جابر بن يزيد جعفي» است. 18 سال در محضر امام است و حدود 70 هزار روايت را به سينه سپرده است و آن روزي كه مي¬خواهد از امام خداحافظي كند، باز از محضر امام تقاضا مي¬كند، جرعه¬اي از معارف ناب را به من منتقل كن و امام با تعجب مي¬فرمايد: 18 سال تو را كافي نيست با اين همه رواياتي كه به ذهن سپرده اي؟
عرض مي¬كند: من هنوز از درياي پر فضيلت شما اهل بيت سيراب نشده¬ام.
حضرت مي¬فرمايد: پس اين پيام را نه تنها نسبت به خودت، به عنوان يك منشور به شيعيان ما منتقل كن.
و من امروز بعد از هزار و اندي سال، منشور پيام امام كه توسط «جابر بن يزيد جعفي» خطاب به همه¬ي شيعيان است از اين تريبون اعلام مي¬كنم تا بدانيم كه امامان ما چگونه خط مشي براي ما تعيين كردند.
خطاب مي¬كند:«يَا جَابِرُ بَلِّغْ شِيعَتِي» جابر اين پيام رسا و بلند را به شيعيان ما برسان. امر بر آن¬ها مشتبه نشود.
«وَ أَعْلِمْهُمْ أَنَّهُ لَا قَرَابَةَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»به شيعيان ما اين پيام روشن را برسان كه هيچ نوع خويشاوندي بين ما اهل بيت و بين خدا وجود ندارد. رابطه¬ي خويشاوندي با خدا نداريم.
«وَ لَا يُتَقَرَّبُ إِلَيْهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ لَهُ » همگان بدانند تنها راه تقرب به ذات كبريايي حق، اطاعت بي چون و چرا از ذات كبريايي حق تعالي است و بعد معيار رابه دست ما مي¬دهد، اشتباه نكينم «يَا جَابِرُ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ أَحَبَّنَا فَهُوَ وَلِيُّنَا»  اگر كسي دو شاخصه را داشته باشد، به عنوان دوست ما محسوب مي¬شود:
1. اطاعت خداوند
2. محبت ما اهل بيت.
نكند گاهي بسنده كند به صرف محبت ما و تصور كند كه همه¬ي كارها انجام شده است. محبت ما در سايه¬ي اطاعة الله است.
«وَ مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ يَنْفَعْهُ حُبُّنَا »[4] اما اگر كسي از در نافرماني نسبت به خدا بر آيد، اين محبت ما كوچكترين تأثيري در زندگي او ندارد.
در پيام ديگري مي فرمايد: در زير چتر ولايت ما اهل بيت با هم وحدت كنيد. وحدت و دوستي¬تان و بذل و بخشش¬تان و همه¬ي ويژگي¬هاي¬تان در سايه¬ي محبت ما باشد.
« إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ ع الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا » بذل و بخشش¬هاي¬شان در سايه¬ي ولايت ماست « الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا» دوستي¬هاي¬شان در سايه ¬ي دوستي ماست « الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْيَاءِ أَمْرِنَا» اگر رفت و آمدي با هم دارند به خاطر احياي فرهنگ ما اهل بيت است. رفت آمد با هم مي¬كنيد و ديد و بازديد با هم مي¬كنيد، بدانيد كه اين ديد و بازديد بر اساس احياي فرهنگ ما اهل بيت باشد. « الَّذِينَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا» معيار را بدانيد! آدمي غضبناك مي¬شود ولي كاري كنيد كه ظلم به ديگران نكنيد « وَ إِذَا رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا» اگر حالت خوشحالي به شما دست داد، افراط و اسراف نكنيد. « بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا »[5] نسبت به اطرافيانشان، شيعيان ما مايه¬ي بركتند و در جامعه هم كه زندگي مي¬كنند، با صلح و صفا زندگي مي¬كنند و منافع شخصي¬شان را برايش اهميت قائل نيستند و آن چه براي¬شان مهم است، منفعت عمومي جامعه¬ي اسلامي است.

دعای پایانی خطبه اول
ربنا آتنا فی الدنیا الحسنة و فی الاخرة الحسنه و قنا عذابنا النار.

پروردگارا ما را با سیره رسولت بیشتر آشنا بگردان، پیامبر رحمت را از همه ما راضی و خشنود بگردان. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیز انقلاب‎مان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان طول عمر، سلامت، نفوذ کلمه عنایت فرما. به خدمتگزاران توفیق خدمت بیشتر عنایت فرما. به خانواده مکرم شهیدان‎مان ایثارگران‎مان عزت بیشتر مرحمت فرما. جانبازان عزیزمان، رزمندگان قهرمانمان ، آزادگان عزیزمان روز به روز بر عزتشان بیفزای. به مراکز علمی و دینی‎ما رونق بیشتر عنایت فرما، به زائرین و مجاورین توفیق بندگی عنایت فرما، توطئه دشمنان به خودشان برگردان. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج آقایمان، مولایمان، صاحب اصلی مان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.




إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب الناس* ملک الناس* اله الناس* من شر الوسواس الناس* الذی یوسوس فی صدور الناس* من الجنة والناس

 

خطبه دوم

أَعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمرسلین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا  حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوة المصلین ، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین زین العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک  بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمة بنت موسی بن جعفر.

«عباد الله اوصيكم و نفسي بتقوي الله»
عن ابي ذر الغفاري قال قال رسول الله:« اتَّقِ اللَّهَ حَيْثُ كُنْتَ وَ إِذَا عَمِلْتَ سَيِّئَةً فَاعْمَلْ حَسَنَةً يَمْحُوهَا»[6]
بندگان خدا، خودم و شما را به تقواي الاهي سفارش مي¬كنم.
ابوذر، آن صحابي پاك سرشت رسول گرامي اسلام، كلامي را از نبي خاتم نقل مي¬كند و در دعوت به تقوا؛ پيامبر فرمود كه در هر جا و در هر موقعيتي كه هستيد، تقوا را پيشه كنيد و در هر مسئوليت اجتماعي كه هستيد و در هر جايگاهي كه قرار داري، معيار كار تو بر اساس تقوا باشد و سفارش بعد اين است كه اگر مرتكب گناهي شدي، بلافاصله كار شايسته و خوبي سر بزند كه اين كار خوب، زمينه¬ي محو گناه شما باشد.
در خطبه¬ي دوم به بيان مناسبت¬ها و نكاتي مي¬پردازم.
اولين مناسبت روزهاي آينده¬ي ما، ميلاد حضرت عيسي مسيح، پيامبر اولوالعزم الاهي است كه سخنان و رفتار او در قرآن كريم مي¬بينيم مورد تمجيد ذات كبريايي حق قرار گرفته است.
بنده اين مناسبت را به همه¬ي موحدان عالم و همه¬ي كساني را خودشان را در خط انبياء الاهي مي¬دانند، تبريك عرض مي¬كنم و به جهان مسيحيت اين سخن را كه پيام حضرت مسيح است، عرض مي¬كنم.
از كلماتي كه از آن وجود بزرگوار نقل شده است اين است كه فرمود:« طُوبَى لِلْمُصْلِحِينَ بَيْنَ النَّاسِ أُولَئِكَ هُمُ الْمُقَرَّبُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ »[7] خوشا به حال كساني كه ميان مردم اصلاح مي¬كنند. جلوگيري از تفرقه و تشتت مي¬كنند و به جوانان مسيحيت خطاب مي¬كنم و به دولت¬هاي مسيحي خطاب مي¬كنم و به مردم ساكن كشورهاي مسيحي نشين خطاب مي¬كنم آيا آنچه امروز در جهان مسيحيت مي¬گذرد، حاكي از راه و رفتار حضرت مسيح است؟ آيا صلح بين الناس را فرياد مي¬كشند؟ يا هر روز به آتش جنگ و خونريزي و جنايت و لشكركشي دامن مي¬زنند؟ مسيح اين را مي¬گويد و شما آن گونه رفتار مي¬كنيد. بدانيد كه شما پيرو حضرت مسيح نيستيد.
مناسبت دوم، سوم دي ماه روز ملي ثبت احوال است. يكي از كارهاي بسيار ارزشمندي كه انجام مي¬شود و توسط اين نهاد مسأله¬ي به ثبت رساندن هويت افراد در مراحل مختلف زندگي است و اين اقدام، بسيار اقدام ارزشمني است و هم گامي مهم براي برنامه ريزان كشور و هم گامي مهم در جهت توسعه¬ي كشور است.
آمار، نقش اساسي را در يك كشور پيشرفته و كشور در حال توسعه ايفا مي¬كند. من به سهم خودم از تلاش خالصانه¬ي اين عزيزان، صميمانه تشكر مي كنم و اميدوارم با تدبير و درايت در جهت تسهيل كار مردم، هر روز طرحي و برنامه¬اي ارائه بدهند كه زمينه ساز خدمت به جامعه¬ي اسلامي و انقلابي ما باشد.
مناسبت سوم، روز سواد آموزي و تشكيل نهضت سواد آموزي را داريم. اسلام عزيز ما، در ميان همه¬ي اديان الاهي بيشترين سفارش خويش را در رابطه با تحصيل علم دارد. قرآن كه جاي خود را دارد و كلمات نوراني نبي خاتم، محمد مصطفي (ص) سفارش فراواني نسبت به سواد آموزي و تحصيل علم كرده است و خوشبختانه بعد از پيروزي انقلاب به خاطر هدايت¬هاي حضرت امام و رهبر فرزانه¬ي انقلاب و همه¬ي خيرخواهان، گام¬هاي بلندي در اين عرصه برداشته شده و امروز از همين كانال نهضت سواد آموزي عده¬ي زيادي از مردم كشور عزيزمان به مراتب تحصيلات عاليه نائل آمدند.
من صميمانه از تمام دستندركاران اين نهاد مقدس تشكر مي¬كنم.
نكته¬ي ديگري كه بايد عرض كنم. روز سوم دي ماه آغاز ثبت نام مجلس شوراي اسلامي است. من امروز چند تا مطلب در اين جا دارم و خواهش مي¬كنم كه عزيزان عنايت بفرمايند.
جايگاه مجلس در نظام جمهوري اسلامي، جايگاه مقدسي است. هم نقش قانون گذاري را دارد و هم نقش نظارت را دارد و هم نقش تأييد وزرا را دارد. مجلس نمادي است از مردم سالاري ديني كه اين همه مورد تاكيد رهبر عزيز انقلاب¬مان هست و نمايندگان استان¬ها و شهرها و بخش¬ها به عنوان عصاره¬ي فضايل ملت در يك جا جمع مي¬شوند. و نمايندگي نسبت به خواسته¬هاي مردم مي¬كنند. مجلس نهادي است كه در طول تاريخ بعد از انقلاب ما نقش آفرين بوده و حتي قبل از پيروزي انقلاب، در زماني كه انسان¬هاي تأثيرگذاري در مجلس حضور داشتند، در مقابل بيگانگان بهترين موضع گيري¬ها را مجلس داشته است و شما شاهديد و در مقابل توطئه¬هاي استكبار و امريكا و انگليس و رژيم صهيونيستي، بهترين موضع¬گيري¬هارا نماينده¬هاي شما در طول دوران بعد از انقلاب داشتند.
و اين انتخابات نسبت به ساير انتخابات گذشته¬ي ما تفاوت روشني دارد بعد از جريان فتنه¬ي 88 اولين انتخاباتي است كه اتفاق مي¬افتد و تمام ملت¬هاي دنيا در انتظارند كه شعور ملت ايران را از نزديك ببينند. تمام جهانيان نظاره¬گرند كه فهم بالاي ملت ايران را ببينند. هر چه حضور شما قويتر و قدرت¬مندتر باشد كه شركت در انتخابات هم حق است و هم تكيف براي شما؛ عزت و آبروي نظام اسلامي را در دنيا چند برابر خواهد كرد.
چند نكته¬ي كليدي اشاره كنم.
حضور حداكثري لازمه¬ي كار انتخابات ماست.
حضور همراه با رقابت و برگزاري سالم انتخابات، پوشش دادن به امنيت انتخابات، پرهيز از تبليغات مضر.
نامزدهاي انتخاباتي و طرفداران نامزدهاي انتخاباتي! اين انتخابات را ما به عنوان يك وظيفه¬ي ديني در اين كشور انجام مي¬دهيم و انتخابات ما غير از انتخابات در سيستم¬هاي رايج دنياست و به عنوان يك تكليف و اين تكليف ديني و الاهي را براي اعتلاي نظام اسلامي با مسائل ديگري آميخته نكنيم و هر نوع تخريب در اين انتخابات و هر نوع بد اخلاقي انتخاباتي، ما را از اهداف بلند اسلامي و ديني¬مان جدا مي كند.
و براي رضاي خدا ورود پيدا كنيم و براي رضاي خدا رأي بدهيم و حرمت افراد را نشكنيم تا احساس كنيم به عنوان تكليف¬مان به درستي عمل كرده¬ايم.
مردم قدرت تشخيص دارند و هر كسي از مرزها عبور كرد و از مسير اسلامي عبور كرد، مردم دست رد به سينه¬ي او خواهند گذاشت.
يك مطلب داخلي؛ ما در آستانه¬ي يوم الله 9 دي هستيم و اين كه عرض مي¬كنم يوم الله همان خطابي است كه خدا به حضرت موسي خطاب فرمود:« وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ».
9 دي يوم الله ماست. و در حقيقت روز بصيرت و ميثاق امت با ولايت است. بنا به تعبير رهبر عزيز انقلاب¬مان، در روز 9 دي ماه 2 چيز تجلي پيدا كرد: هويت حقيقي انقلاب ما و احساس وظيفه¬ي مردم در روز احساس خطر.
روز 9 دي روز بصيرت و روز دشمن شناسي و روز وقت شناسي و به هنگام عمل كردن است. و اين نشان داد كه هر جا نياز باشد اين ملت در صحنه حاضر است و هر جا نياز براي حفظ كيان انقلاب باشد، در برابر تمام توطئه¬گران اين ملت رشيد و مقاوم ما مي¬ايستد و به دنيا اعلام مي كند كه:
اي مگس عرصه¬ي سيمرغ نه جولانگه تست عِرض خود مي بري و زحمت ما مي¬داري.
اين¬ها هتاكي را در روز عاشورا به جايي رساندند كه به ساحت قدسي حضرت اباعبدالله الحسين جسارت كردند و اين ملت ديدند كه هويت ملي و انقلابي و اسلامي¬شان، دشمن دارد زير سوال مي¬برد و لذا آمدند و مردانه ايستادند و دشمن را از حركتي كه انجام داده بود، پشيمان كردند « يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ»[8]
اما مطلب خارجي؛ مسأله¬ي بسيار مهمي است. عقب نشيني همراه با شكست ارتش امريكا از عراق بود و اين¬ها خيلي برنامه¬ها تدارك ديده بودند و تسلط بر منطقه و تسلط بر نفت منطقه و اشراف اطلاعاتي بر كشورهاي همسايه و اما خداي متعال آن جا كه نصرتش را شامل مومنان مي¬كند، اين¬ها شكست خورده¬اند و براي اين كه اين شكست¬شان معلوم نشود، روزهاي پاياني كه مي¬خواستند خاك عراق را ترك كنند، بيشترين فشار را به ملت ما وارد كردند تا اين شيريني در كام ملت ما نماند. خواستند قطعنامه صادر كنند ولي بدانند و آگاه باشند كه اين ملت ما آب ديده است.
و ملت رشيد عراق و دولت انقلابي عراق هم در همه¬ي مذاكرات اعلام كردند كه ما يك روز وجود شما را در كشور تحمل نمي¬كنيم و نكردند.
اما از پشت اين تريبون به ملت و دولت عراق عرض مي¬كنم كه دشمن شما زخم خورده است و ديروز شاهد 18 انفجار در بغداد بوديم و اين¬ها پيام دارد و پيامش اين است كه امريكا و مزدورانش مي¬خواهند اين پيام را منتقل كنند كه اگر ما برويم، شما امنيت نداريد و ديديد چه توطئه¬هايي طراحي كرده بودند و توسط كساني كه داخل در سيستم حكومت بودند در طول اين چند سال اخير، اكثر اين انفجارها توسط پول اين ملت و مردم عراق عليه شيعه و عليه مردم عراق انجام مي¬شده است.
دشمن سعي كرده بود جاي پايي را محكم كند و بعد برود ولي ما از طرف مردم عراق عرض مي¬كنيم كه اين ملت رشادت خودش را نشان داده است و ان شاء الله پاسدار حركت انقلابي خود تا پايان راه خواهد بود و ان شاء الله دشمن براي هميشه طمعش را از ورود در كشورهاي اسلامي از دست خواهد داد.

پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان ما عزت عنایت بفرما. رهبر فقید انقلابمان را از ما راضی و خشنود بگردان. به رهبر فرزانه انقلابمان عزت بیشتر، شوکت بیشتر عنایت فرما. به مراجع بزرگوار تقلیدمان، سلامت، عزت مرحمت فرما. حوزه‎های علمیه ما را در مقابل توطئه‎ها حفظ بفرما. فضای عفاف، حجاب، پاکی ، اخلاق دینی را خدایا در جامعه ما حاکم بگردان. این نگرانی‏های مردم عزیز ما از گرانی و بیکاری که گلایه می‎کنند، درد دل می‎کنند مردم ما که حق دارند خدایا قدرتی به مسئولین ما تدبیری به مسئولین ما عنایت کن که ریشه گرانی و بیکاری از جامعه ما ریشه کن گردد. نسل جوان ما را با معارف دین مان اشنا بگردان. در فرج اقایمان مولایمان ولی نعمتمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُل هُوَ الله اَحَد  *الله الصَمَد*لم یلد وَ لَم یولد *و لم یکُن لَه ُکفواً اَحَد *

صدق الله العلی العظیم.

 

 



[1]. الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص684.

[2]. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص290.

[3]. هود: 23

[4]. الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص296.

[5]. تحف العقول ؛ النص ؛ ص300.

[6]. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏67 ؛ ص290.

[7]. تحف العقول ؛ النص ؛ ص393.

[8]. الصف: 8.

Please publish modules in offcanvas position.