خطبه نماز جمعه قم مورخ90/05/07

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 90/05/07                                                     خطبه شماره 33

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحَمدلله نَحمده و نَستعینه و نَستغفره و نستهدیه و نؤمنُ به و نَتوکل علیه و نعوذُ بالله من شرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا و نَشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ له و نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خَلقه حافظ سرِهِ و مُبلغ رِسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین اَبِی القاسم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبین الطاهِرین المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین و نحن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین آمین یا رب العالمین.

 اَلسلامُ عَلَیکَ بقیَة الله فی الارضه. السلام علیک یا حجة الله.

 عباد الله اوصیکم و نَفسی بتقوی الله.

قالَ الله تبارک و تعالی فی کتابِ: «وَ اتَّقُوا يَوْماً لاَ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاَ يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَ لاَ يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَ لاَ هُمْ يُنْصَرُونَ»[1] بندگان خدا، خودم و شما را به تقوی الهی دعوت  می‎کنم، خدای بزرگ در سوره بقره آیه 48 کلامی و سخنی دارند برای تک تک ما حالت هشدار باش و حالت توجه را ایجاد می‏کند. خدای متعال می‎فرماید: از روزی بترسید که در آن روز کسی به جای دیگری مجازات نمی‎شود، هر کس مسئول اعمال خود اوست. قرآن می‎فرماید: «لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَ لاَ كَبِيرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا»[2]. آن روز، روز محاسبه دقیق اعمال و کردار ماست. توجه کنیم حریم الهی را رعایت کنیم، حدود الهی را حفظ کنیم و خودمان قبل از اینکه ما را محاسبه کنند به حساب اعمالمان رسیدگی کنیم.

در خطبه اول بحث ما همان گونه که اطلاع دارید پیرامون بررسی سیره نورانی نبی گرامی خاتم و اهل‎بیت عصمت و طهارت بوده است. اکنون که روزهای پایانی ماه شعبان ر اپشت سر می‎گذاریم و در آستانه ورود به شهر الله الاعظم ماه ضیافت الله ماه مبارک رمضان هستیم اجازه بفرمایید به صورت فشرده و کوتاه پیرامون سیره گفتاری و رفتاری پیامبر و اهل بیت پیرامون عظمت این ماه و برنامه هایی که در این ماه مناسب است که از طرف روزه داران و مومنین و متدینین انجام گیرد نکاتی را توضیح دهم که در حقیقت می‎تواند سرمشق خوبی برای برنامه ما نسبت به ورود ما به ماه مبارک رمضان باشد. نبی گرامی اسلام سخنی دارند و آن سخن این است که: «إِنَّ مَنْ عَرَفَ حُرْمَةَ رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهُمَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ شَهْرِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ شَهِدَتْ لَهُ هَذِهِ الشُّهُورُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ»[3] کسی که احترام ماه رجب را و احترام ماه شعبان را نگه بدارد و ماه رجب و ماه شعبان را به ماه رمضان متصل کند از نظر روزه‎داری فردای قیامت این سه ماه گواهان ‎هستند و شهادت می‎دهند به نفع انسانی که چنین عملی و رفتاری از او سر زده باشد. پیامبر اکرم(ص) در رابطه با عظمت ماه مبارک رمضان که چند روز بیشتر باقی نمانده که ان شاء الله وارد ماه مبارک رمضان بشویم تعبیری دارند می فرمایند: «إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَتُفَتَّحُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثُمَّ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ وَ لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يُصَلِّي فِي لَيْلَةٍ»[4] از اولین شب مبارک ماه رمضان درهای رحمت پروردگار به سوی بندگان باز می‎شود و تا آخرین ماه مبارک این درهای باز شده رحمت پروردگار بسته نمی‎شود. ماهی است با این عظمت که به استقبال ماه مبارک رمضان می‏رویم. وجود مقدس امام مجتبی)ع (می‎فرمایند: ماه رمضان ماه مسابقه است، خوشا به حال کسانی که در این مسابقه گوی سبقت را ببرند، پیشتاز باشند. « وَ نَظَرَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع إِلَى أُنَاسٍ فِي يَوْمِ فِطْرٍ يَلْعَبُونَ وَ يَضْحَكُونَ فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ وَ الْتَفَتَ إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ يَسْتَبِقُونَ فِيهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى رِضْوَانِهِ فَسَبَقَ فِيهِ قَوْمٌ فَفَازُوا »[5] خیلی تعبیر جالبی است این ماه مبارک رمضان میدان مسابقه است سبقت می‎گیرند در این ماه بندگان خاص خدا به وسیله اطاعت پروردگار عالم و جلب رضایت پروردگار عالم، اینها ویژگی‎هایی است که در رابطه با ماه مبارک رمضان وجود دارد. ماه مبارک رمضان بنا به تعبیر امام باقر(علیه الصلوة و السلام) می‎گوید: رمضان ماه خداست نگویید رمضان رفت، نگویید رمضان آمد، چیزی که حالت زوال دارد آمدن و رفتن درمورد او صدق می‎کند رمضان ماه خداست بگویید شهر الله بگویید شهر رمضان و بعد در پایان تعبیر جالبی دارد می‏فرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ فَإِنَّ الشَّهْرَ مُضَافٌ إِلَى الِاسْمِ وَ الِاسْمُ اسْمُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ جَعَلَهُ مَثَلًا وَ عِيداً‌»[6] ماه مبارک رمضان را به عنوان مثل و الگو قرار داده برای شما، مگر دنبال تکامل نیستید، مگر دنبال رشد معنوی نیستید، همانطور که خدای متعال نسبت به عیسی ابن مریم علی نبینا و آله و علیه الصلوة و السلام می‎فرماید: « وَ جَعَلْنَاهُ مَثَلاً لِبَنِي إِسْرَائِيلَ »[7] ما عیسی را مثل، آیت و حجت برای بنی اسرائیل قرار دادیم. امام باقر می‎فرماید: «و جعلهُ الله مَثَلا» ماه رمضان به عنوان ایت و نشانه‏ای است برای رشد ، برای تکامل، برای رسیدن به ارزشهای عالی انسانی. در هر شب ماه مبارک رمضان، خوب دقت کنند برادران و خواهران، این سرمایه بزرگی که تا چند روز آینده به دست شما می‎رسد به سادگی از دست ندهید ، یک دفعه چشم باز نکنید و بگویید عجب ماه رمضان هم به پایان رسید . در هر شب ماه رمضان خدای متعال بندگانش را این گونه خطاب می‎کند سه بار می‎فرماید: «هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَهُ- هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ- هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ»[8]. آیا درخواست کننده‎ای هست که درخواست او را برآورده کنم، آیا توبه کننده‎ای در ماه رمضان هست که توبه‎ی او را بپذیرم، آیا استغفار کننده‎ای در ماه رمضان هست تا استغفار او را بپذیرم. در هر شب ماه مبارک رمضان خدای متعال این سه خطاب را به بندگانش دارد، درخواست کننده هست، توبه کننده هست، استغفار کننده هست یا نیست؟! این همه لطف این همه توجه نسبت به ماه مبارک رمضان، روزه در ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان ، دعا و استغفار در ماه مبارک رمضان. در روایات ما خیلی تعبیرات جالبی وجود دارد. نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی می فرماید: بهشت مشتاق چهار نفر است: ببینیم ما جزء این چهار نفر هستیم یا نه.«مُطْعِمِ الْجِيعَانِ» کسانی که فقرا، مستمندان و گرسنگان را سیر می‏کنند ، خودشان با شکم سیر نمی‎خوابند ، به فکر دیگران هم هستند بهشت مشتاق این گونه افراد هست. «و حَافِظِ اللِّسَانِ» کسانی که کنترل زبانشان در اختیارشان هست. بیهوده سخن نمی‎گویند، در باره هر کس بیهوده قضاوت نمی‏کنند . غیبت نمی‎کنند. تهمت نمی‎زنند . «وَ تَالِي الْقُرْآنِ» کسانی که به تلاوت قران می‎پردازند و یکی از کسانی که خداوند متعال بهشت را مشتاق او قرار داده «و صَائِمِ شَهْرِ رَمَضَانَ»[9] به بچه هایمان، خانوادها و همسایگانمان توصیه کنیم روزه خواری در ماه مبارک رمضان قدغن است. نماد جامعه اسلامی در ماه مبارک رمضان باید به نمایش گذاشته شود. اینکه اینجا به این بهانه باز باشد، آنجا به این بهانه باز باشد، روزه‏خواری به عنوان یک مسئله عادی در یک فضای جامعه اسلامی با ویژگی‎های دینی ما سازگاری ندارد. امر به معروف کنید. نهی کنید از منکری که انجام می‎گیرد تا خیابان‎های ما، شهرهای ما، کوچه‎های ما ، محله‎های ما حال و هوای ماه مبارک رمضان را داشته باشد. ببینید امام سجاد زین العابدین علیه الصلوة و السلام چه ویژگی دارند . امام صادق می‎فرماید: كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع إِذَا كَانَ شَهْرُ رَمَضَانَ »[10]. هنگامی که ماه رمضان وارد می‎شد این سیره اهل بیت است؛ موقعی که ماه رمضان وارد می‎شد سخنی بر زبان جاری نمی‎کرد: «لَمْ‌يَتَكَلَّمْ إِلَّا بِالدُّعَاءِ وَ التَّسْبِيحِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ التَّكْبِيرِ فَإِذَا أَفْطَرَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنْ شِئْتَ أَنْ تَفْعَلَ فَعَلْتَ‌»

شعار امام سجاد زین العابدین یا دعاست یا استغفار است یا تسبیح است و یا تکبیر. فضای جامعه‎مان را این شکلی ، شب‎های ماه رمضان، روزهای ماه رمضان را . و تنها ماه رمضان دوستان، برادران، مومنین و مومنات با نخوردن و نیاشامیدن نیست. گرچه ضیافت الله به ترک است. ترک شهوات، ترک لذت‎ها، ترک گناه. اما در کلام امیر المومنین این جمله خیلی زیباست می گوید: قبل از این که شکم را منع کنید از خوردن و آشامیدن این فکرتان و این دلتان را از تصور گناه منع کنید. صیامُ القَلبِ عن الفِکر فی الاّثامِ أفضَلشُ مِن صیامِ البَطن الطَّعامِ[11]؛«روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است». اینکه فکرتان به سمت گناه نرود، دلتان مشغول گناه نشود این به مراحل بالاتر از آن است که از خوردن وآشامیدن پرهیز کنید. من این دعا را که دعای رسول الله است در هنگام دیدن ماه اول شب اول مبارک رمضان این را من می‎خوانم شما هم آمین بگویید و اگر یادتان باشد هنگام دیدن ماه رمضان این دعا را بخوانید. «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَهَلَّ هِلَالَ شَهْرِ رَمَضَانَ اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ رَفَعَ يَدَيْهِ فَقَالَ اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ‌الْإِيمَانِ وَ السَّلَامَةِ وَ الْإِسْلَامِ وَ الْعَافِيَةِ الْمُجَلِّلَةِ وَ الرِّزْقِ الْوَاسِعِ وَ دَفْعِ الْأَسْقَامِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ فِيهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِيهِ‌»[12]

دعای پایانی خطبه اول

اللهم الغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الاحیاء منهم بالاموات بیننا و بینهم من خیرات.

ربنا آتنا فی الدنیا الحسنة و فی الاخرة الحسنه وقنا عذابنا النار.

 پروردگارا ورود ماه رمضان را بر ما مبارک بگردان. اعمال ما را در این ماه مورد قبولی درگاهت قرار بده. گناهان ما را در این ماه مورد آمرزش قرار بده. روح بلند رهبر فقیدمان حضرت امام عالی است اعلی بگردان. به رهبر فرزانه انقلاب مان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار ما این پاسداران شریعت طول عمر با برکت مرحمت بفرما. خدمتگزاران نظام اسلامی توفیق بیشتر عنایت بفرما. ایثارگران ما ، جانبازان ما، رزمندگان ما ، آزادگان ما را توفیق بیشتر مرحمت بفرما . به شهیدان ما پروردگارا عزت اخروی مرحمت بفرما. به خانواده مکرمشان صبر و اجر عنایت بفرما . به زائرین و مجاوران اعمال مقبوله، حاجات روا شده عنایت فرما. دشمنان مارا خوار و زبون برگردان. فقر، بیکاری و گرانی را در کشور ما ریشه کن بفرما. در فرج ولی نعمتمان حضرت بقیة الله الاعظم تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿  إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ *  

صدق الله العلی العظیم.

 

خطبه دوم

اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.

بسم الله الرحمن الرحیم.

«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمُرسلین، ثم الصّلوة والسلام  علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین  سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین سید العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المهدی، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک  یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شعن من الشعن .

عباد الله اوصیکم و نفسی به تقوی الله. قال رسول الله: «أَكْثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِيَ الْجَنَّةَ تَقْوَى اللَّهِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ‌»[13]بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم. رسول بزرگوار اسلام(ص) می‎فرمایند: بیشتر امت من در سایه دو چیز بهشتی می‎شوند ببینیم این دو ویژگی در ما هست یا نه ؟ 1- تقوای الهی این منشا برای ورود به بهشت برین الهی است و 2- حسن خلق. وجود مقدس علی ابن موسی الرضا(ع) می‎فرماید: «لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَه»ُ [14] کسی که تقوی ندارد، دین ندارد، بیخود معطل است. فکر می‎کند می شود بدون تقوی دین را حفظ کرد و دینداری کرد.

در خطبه دوم به بیان مناسبت‎ها و نکاتی اشاره می‎کنم . اولین نکته‎ای که می‎خواهم اشاره کنم روز پنجم مرداد ماه سالگرد اولین نماز جمعه تهران به امامت مرحوم آیت الله طالقانی است. یکی از برکات انقلاب اسلامی ما برگزاری نماز جمعه در سراسر کشور است. گرچه قبل از پیروزی انقلاب در همین قم ما اقامه نماز جمعه می‎شد ولی با این شکوهی که امروز در سراسر کشور نماز جمعه منعقد می‎شود قبل از پیروزی انقلاب خبری نبود. نماز جمعه علاوه بر بعد عبادی آن که باید پر رنگ مطرح شود، دارای بعد سیاسی هم هست. مصالح جامعه اسلامی و مصالح امت اسلامی در این اجتماعات بزرگ نماز جمعه باید مطرح شود . هم قران اهتمام ورزیده به نماز جمعه و هم در روایات ما. من دو نمونه از روایات عرض می‎کنم و به این بخش از بحث پایان می‎دهم. پیامبر اکرم فرمود: مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ- خیلی عجیب است، کسی که مومن به خدا و روز قیامت هست فَعَلَيْهِ بِالْجُمُعَةِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ.[15]. کسی که مومن به خدا و روز قیامت هست در روز جمعه باید به فکر نماز جمعه باشد. در تعبیری امام باقر علیه صلوة و السلام می‎فرمایند: «وَ اللَّهِ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ أَصْحَابَ النَّبِيِّ ص كَانُوا يَتَجَهَّزُونَ لِلْجُمُعَةِ يَوْمَ الْخَمِيسِ»[16]
به خدایی خدا قسم از ناحیه اصحاب پیامبر به من امام باقر رسیده است، که اصحاب پیغمبر روز پنج شنبه  آرام آرام خودشان را برای نماز روز جمعه آماده می‎کردند. این ویژگی نماز جمعه است و خوشا به حال شما نماز گزاران و کسانی که در این عرصه حضور پیدا می‎کنید، همین جا به جاست یادی کنم از امام جمعه فقید شهرمان مرحوم آیت الله مشکینی رضوان خدا بر او باد که یاد و خاطره او هم چنان در ذهن‏ها وجود دارد.

مناسبت دوم، سالگرد شهادت شیخ فضل الله نوری است. روز یازدهم مرداد برابر با دوم ماه مبارک رمضان سال 1288 هجری شمسی، که تقریباً اگر بخواهیم این روز را حساب کنیم یکصد و دو سال از شهادت شیخ فضل الله نوری می‎گذرد. این عالم بزرگ، این شخصیت بزرگ را به جرم شعار مشروطه مشروعه، بیگانگان دست به دست هم دادند او را مستبد و ضد آزادی مطرح کردند، در حالی که فرصت پیدا نکرده بود نماز عصرش را بخواند او را بالای چوبه‎ی دار بردند. اینها دنبال این بودند که روحانیت را از صحنه جدا کنند. روحانیت را منزوی کنند. قتل شیخ فضل الله نوری‎ها برادران و خواهران عبرت تاریخ ماست. عبرتی است که نشان می‎دهد که اگر روحانیت برای حفظ اسلام و دیانت مردم در صحنه ماند، بیگانگان می‎خواهند او را از صحنه پیش پای بردارند. چند جمله دارد در اخرین لحظات زندگیش. من این چند جمله را بگم که بدانید آه یک عالم دین چگونه است. می‎گوید این پیر دعاگو آفتاب لب بام هستم، این سخنان شیخ فضل الله نوری است، این پیر دعاگو آفتاب لب بام هستم، دیگر هوس زندگی ندارم و ان چه در دنیا باید ببینم دیدم، لکن تا هستم در همراهی اسلام کوتاهی نخواهم کرد. این نیمه جان خود را حاضر کردم برای فدای اسلام، آدم از جان گذشته خیلی کارها می‎تواند بکند ، مشروطه‎ای که از دیگ پلوی سفارت انگلیس سر بیرون بیاورد به درد ما ایرانی‎ها نمی‎خورد، این سخن یک عالم شجاع ، حاضر در میدان با لای چوبه دار می‎رود ، به سفارت روسیه پناهنده نمی‎شود، زیر پرچم کسی قرار نمی‎گیرد جز پرچم اسلام. ما هم باید مواظب باشیم. سی و چند سال از پیروزی انقلابمان گذشته است گاهی نکند از گوشه و کنار زمزمه‏هایی به گوش برسد و کسانی پیدا شوند و بگویند اسلام قابل پیاده شدن نیست. اون زنگ خطری است که به صدا در آمده هم روحانیت را ، هم اسلام را و هم تشیع را و هم انقلاب را نشانه گرفته‎اند ، بیدار باشیم و آگاه باشیم و متوجه باشیم که توطئه دشمنان همیشه وجود دارد، حضور آگاهانه مردم می‏تواند تمام توطئه‎ها را خنثی کند.

روز دوازدهم مرداد ماه امسال، سالگرد تاسیس نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است که بنا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب فرمودند که از کهن‏ترین و پر سابقه‎ترین نهاد‎های نظام جمهوری اسلامی است. انصافاً این نهاد مقدس همیشه زمینه‎ساز حضور مردم در صحنه‎های مختلف بوده است. بیست و دو بهمن، روز جهانی قدس و تمام مناسبت‎هایی که نیاز به حضور جامعه بوده شورای هماهنگی پیشتاز بوده، من صمیمانه از همه شما عزیزان در سراسر کشور تقدیر و تشکر می‎کنم. رهبر عزیز انقلاب‎مان در این هفته گذشته سفری به استان هرمزگان داشتند. سوال این بود در این فصل از سال، چه انگیزه‎ای باعث شد که رهبر فرزانه انقلاب به هرمزگان مسافرت کنند؟ من دو نکته را می توانم مطرح کنم ، شاید نکات دیگری هم در این زمینه باشد، توجه دارید که نیروی دریایی ما امروز حوزه تحرکش رو در آبهای آزاد و بین المللی سامان داده، نیروی دریایی ما امروز محصور در تنها خلیج فارس نیست، باب المندب نیروی دریایی ما حضور دارد، خلیج عَدَن امروز نیروی دریایی ما حضور دارد، در کانال سوئز امروز نیروی دریایی ما حضور دارد و لذا حوزه نیروی دریایی گسترده‎تر از آن چیزی است که نیروی دریایی سالیانی در آنجا حضور داشت. ستاد نیروی دریایی سالیانی در تهران مستقر بود ، به دستور فرماندهی ستاد نیروی دریایی و مجموعه نیروی دریایی بنا شد کنار مرزهای آبی خلیج فارس باشند، رهبر معظم انقلاب در گرمترین فصل سال و در روز گرم سال رفتند آنجا و بنا به تعبیر خودشان به خاطر آن تحرک و به خاطر این اقدام انقلابی خسته نباشید بگویند به نیروی دریایی و از آنان تقدیر و تجلیل کردند. ما این روزها شاهد تشکیل هیئت عالی حل اختلاف از سوی رهبر معظم انقلاب هستیم، بر اساس بند 7 از اصل 110 قانون اساسی، سوال این است چرا تا کنون چنین هیئتی در کشور تشکیل نشده؟ تا کنون خود رهبر فرزانه انقلاب در این مسائل مربوطه به حل اختلاف و تنظیم سه قوه ورود پیدا می‎کردند یا از سایر ظرفیت‎های موجود استفاده می‎کردند، ولی رهبری در صدد نهادسازی برامدند، نهادسازی کنند و تشکیل بدهند این هیئت را، که ان شاء الله امیدوارم با استقبالی که تک تک قوای سه گانه از تشکیل این هیئت کردند فضای جامعه ما رو به آرامش برود، اگر زمینه‎ی اختلافی احیاناً وجود دارد توسط خود سران قوا از بین برود و جامعه ما با گام‎های بالنده‎تری بتواند اهداف انقلاب را دنبال کند . امروز دغدغه ما نباید اختلافات باشد، دغدغه ما فرهنگ کشور باید باشد، دغدغه ما اقتصا کشور باشد، امسال سال جهاد اقتصادی است. دغدغه ما معیشت مردم باید باشد، دغدغه ما تورم و گرانی در جامعه باید باشد، اختلاف که ذهن جامعه را مخشوش و مشوش کند در این کشور نباید هیچ گونه زمینه‎ای داشته باشد.

امریکا به خاطر مهار جمهوری اسلامی و تغییر در رفتار جمهوری اسلامی جنگ نیمه سختی را علیه ما راه‎اندازی کرده است. از جنگ رسانه‎ای، جنگ روانی، بمب‎گذاری، اقدامات تروریستی ، مسلح کردن گروهک‎ها و تحریک قومیت‎ها. در جریان هستید شمال غرب کشور امروز بین رزمندگان ما و گروهک‎های وابسته به بیگانه درگیری است. سپاه قهرمان ما که من همین جا از پشت تریبون از عزیزانی که جنگ هشت ساله ر ابه زیبایی اداره کردند ، از سپاه قهرمان‎مان به خاطر ورود در این عرصه تشکر می‎کنم. گرچه ممکن است ما شهیدانی هم به خاطر حفظ انقلابمان تقدیم اسلام وانقلاب کنیم. در روزهای گذشته شما مردم قم انصافاً زیبا حضور پیدا کردید، در تشیع جنازه شش نفر از شهدای عزیز انقلاب اسلامی‎مان سپاه پاسداران و تشیع پیکر پاکشان خوب درخشیدید و هم در مجالس ختم شان، من از سپاه علی ابن ابی طالب هم بخاطر این اقدامات ارزشمند صمیمانه تشکر می‎کنم. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم و مطرح کنم مسئله شرایط مصر است . امروز مهمانان عزیز مصری در اینجا حضور دارند من مقدمشان را از پشت این تریبون گرامی می‎دارم. خوش آمدید، ایران ما سرزمین شماست. امروز رابطه ما با شما یک رابطه صمیمی است و گسست ناپذیر. آفرین بر مردم قهرمان مصر. آمدند انقلاب کردند، اما آمریکایی‎ها و غربی‎ها، به دنبال مصادره این انقلاب بودند. شورای نظامی همچنان حاکمیت را به دست گرفته است، اما مردم، مردم آشنا با میدان تحریر دوباره وارد میدان تحریر شده اند. اعلام کردند انقلاب ما ریشه‎دارتر از این است که آمریکا بخواهد انقلاب ما را مصادره کند. باید سران حکومت قبلی محاکمه علنی بشوند. ارتش عقب نشینی کرد و یکی یکی به خواسته‎های انقلابیون دارند پاسخ می‎دهند. پشت این تریبون من بارها در حضور این جمع اعلام کردم که ملت مصر پیروز خواهد شد و پیروز شدید و از این به بعد نیز پیروزی بیشتری را در آغوش خواهید گرفت.

خواهش می‏کنم اجازه بدهید دو نکته کوتاه دیگر را عرض بکنم. جلسه مهمی که در نروژ اتفاق افتاد ، ده ها نفر کشته و زخمی شدند، اینها همیشه تا اتفاق در غرب می‎افتد، انگشت اتهام را به سمت مسلمانان نشانه می‎گیرند. این دفعه هم آمدند گفتند کار مسلمانان است. این حادثه سهمگین را هم مسلمانان انجام دادند. اما مدد الهی، لطف الهی به نفع مسلمانان تمام شد. یک فرد راست گرای افراطی آمد اعلام کرد که این کار، کار من است و به این کارم افتخارمی‎کنم و لذا شما دیدید که اروپایی که مسلمانان را متهم می‎کرد، حق دارد امروز از خجالت دق کند و بمیرد. زیرا مسلمانان در هر جا زندگی می‎کنند مایه آرامش اند، نه مایه دردسر برای کشوری. نکته آخری که می‎خواهم اشاره کنم متاسفانه دبیر جدید اتحادیه عرب سخنان منفعلانه و خائنانه‌ایی مطرح کرده، عزیزان مصری بشنوند دبیر قبلی سخنان این چنین مطرح نمی‎کرد اما لااقل در مرئی و منظر عمومی این چنین مطرح نمی‎کرد. دبیر کل اتحادیه عرب، دبیر جدید اعلام کرده این تعبیر را که اکنون وقت آشتی با اسرائیل است، مردم باید پاسخ او را بدهند، دولت‎ها باید پاسخ او را بدهند. مگر در اسرائیل چه تغییری ایجاد شده که این چنین وقیحانه سخن می‎گویید؟ مردم مظلوم فلسطینی که هنوز در محاصره‎اند، چه اتفاقی افتاده که وقت آشتی با اسرائیل فرا رسیده است. امیدوارم که خدای بزرگ امت اسلامی ما را در هرجایی که هستند، در بحرین، در لیبی، در یمن، در مصر به پیروزی نهایی برساند.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را مشمول نعمت واسعه خودت قرار بده. توطئه استکبار و دشمنان را به خودشان باز گردان. پروردگارا روح بلند حضرت امام را از ما راضی و خشنود بگردان. به رهبر عظیم انقلاب‎مان پروردگارا نصرت و پیروزی عنایت فرما. مراجع ما را مشمول عنایت و لطف خودت قرار بده. پروردگارا در فرج حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴾

 



[1] . بقره/48.

[2] . الكهف‏ / 49

[3] . اصفهانى، مجلسى دوم، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار؛ ج‌94، ص: 38

[4] . متن حدیث: «عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ ذَاتَ يَوْمٍ إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ لَتُفَتَّحُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثُمَّ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ وَ لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يُصَلِّي فِي لَيْلَةٍ مِنْهَا إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ سَجْدَةٍ أَلْفاً وَ خَمْسَمِائَةِ حَسَنَةٍ وَ بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي الْجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ لَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ بَابٍ مِنْهَا قَصْرٌ مِنْ ذَهَبٍ مُوَشَّحاً بِيَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ لَهَا سَبْعُونَ أَلْفَ بَابٍ فَإِذَا صَامَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ غُفِرَ لَهُ كُلُّ ذَنْبٍ تَقَدَّمَ إِلَى ذَلِكَ الْيَوْمِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ كَانَ كَفَّارَةً إِلَى مِثْلِهَا مِنَ الْحَوْلِ وَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ يَوْمٍ يَصُومُهُ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ قَصْرٌ لَهُ أَلْفُ بَابٍ مِنْ ذَهَبٍ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ يَدْعُونَهُ إِلَى أَنْ تَوَارَى بِالْحِجَابِ وَ كَانَ لَهُ بِكُلِّ سَجْدَةٍ يَسْجُدُهَا مِنْ لَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ شَجَرَةٌ يَسِيرُ فِيهَا الرَّاكِبُ أَلْفَ عَامٍ‌». قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، فضائل الأشهر الثلاثة؛ ص: 133

 

[5] .  متن حدیث: «وَ نَظَرَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع إِلَى أُنَاسٍ فِي يَوْمِ فِطْرٍ يَلْعَبُونَ وَ يَضْحَكُونَ فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ وَ الْتَفَتَ إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ يَسْتَبِقُونَ فِيهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى رِضْوَانِهِ فَسَبَقَ فِيهِ قَوْمٌ فَفَازُوا وَ تَخَلَّفَ آخَرُونَ فَخَابُوا فَالْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ مِنَ الضَّاحِكِ اللَّاعِبِ فِي الْيَوْمِ الَّذِي يُثَابُ فِيهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخِيبُ فِيهِ الْمُقَصِّرُونَ وَ ايْمُ اللَّهِ لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِي‌ءٌ بِإِسَاءَتِهِ‌» قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، من لا يحضره الفقيه، ج‌1، ص: 511.

[6] . متن حدیث «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: «ُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ فَذَكَرْنَا‌رَمَضَانَ فَقَالَ لَا تَقُولُوا هَذَا رَمَضَانُ وَ لَا ذَهَبَ رَمَضَانُ وَ لَا جَاءَ رَمَضَانُ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَجِي‌ءُ وَ لَا يَذْهَبُ وَ إِنَّمَا يَجِي‌ءُ وَ يَذْهَبُ الزَّائِلُ وَ لَكِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ فَإِنَّ الشَّهْرَ مُضَافٌ إِلَى الِاسْمِ وَ الِاسْمُ اسْمُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ جَعَلَهُ مَثَلًا وَ عِيداً‌» كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية) ج‌4، ص: 69 و 70.

[7] . زخرف/59.

 . [8]  عاملی، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة؛ ج‌7، ص: 69

[9] . «انَّ الْجَنَّةَ مُشْتَاقَةٌ إِلَى أَرْبَعَةِ نَفَرٍ إِلَى مُطْعِمِ الْجِيعَانِ وَ حَافِظِ اللِّسَانِ وَ تَالِي الْقُرْآنِ وَ صَائِمِ شَهْرِ رَمَضَانَ» نورى، محدث، ميرزا حسين، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‌7، ص: 400

[10] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌4، ص: 89‌

 

[11] . غررالحکم، ح3365، ص176

[12] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌4، ص: 70

 

[13] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌2، ص: 100

[14] . متن حدیث: «لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ، وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ، وَ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعْمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ، قِيلَ: إِلَى مَتَى؟ قَالَ: إِلَى قِيَامِ الْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا، فَلَيْسَ مِنَّا».عاملى، حرّ، محمد بن حسن، هداية الأمة إلى أحكام الأئمة - منتخب المسائل، ج-5، ص: 586. بحار ج 52 ص 321.

[15] .اصفهانى، مجلسى دوم، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج‌86، ص: 211

[16] . متن حدیث: «عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللّهِ قَالَ اعْمَلُوا وَ عَجِّلُوا فَإِنَّهُ يَوْمٌ مُضَيَّقٌ عَلَى الْمُسْلِمِينَ فِيهِ وَ ثَوَابُ أَعْمَالِ الْمُسْلِمِينَ فِيهِ عَلَى قَدْرِ مَا ضُيِّقَ عَلَيْهِمْ وَ الْحَسَنَةُ وَ السَّيِّئَةُ تُضَاعَفُ فِيهِ قَالَ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ اللَّهِ لَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ أَصْحَابَ النَّبِيِّ ص كَانُوا يَتَجَهَّزُونَ لِلْجُمُعَةِ يَوْمَ الْخَمِيسِ لِأَنَّهُ يَوْمٌ مُضَيَّقٌ عَلَى الْمُسْلِمِينَ‌». كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌3، ص: 415.

 

Please publish modules in offcanvas position.