بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 90/05/21 خطبه شماره 34 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نَستهدیه و نؤمن به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شسرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا و نشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ لَه و نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ و مُبلغ رسالاته بَشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حَبیب اله العالمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین و نحن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان عَلی قیامِ یُوم الدین آمین یا ربَ العالمین. اَلسلامُ عَلَیکَ یا بقیَة الله فی الارضه.
السلام علیک یا حجة الله و رحمة الله و برکاته
عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله.
قالَ مولانا امیر المومنین علی ابن ابی طالب(ع) «فَاتَّقُوا اَللَّهَ عِبَادَ اَللَّهِ جِهَةَ مَا خَلَقَكُمْ لَهُ وَ اِحْذَرُوا مِنْهُ كُنْهَ مَا حَذَّرَكُمْ مِنْ نَفْسِهِ وَ اِسْتَحِقُّوا مِنْهُ مَا أَعَدَّ لَكُمْ بِالتَّنَجُّزِ لِصِدْقِ مِيعَادِهِ وَ اَلْحَذَرِ مِنْ هَوْلِ مَعَادِهِ التذكير بضروب النعم»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امیرالمومنان علی(ع) در این بیان نورانی به چهار نکته کلیدی و اساسی اشاره میکنند، دعوت به تقوا و خدا ترسی میکنند و بعد میفرمایند: «جِهَةَ مَا خَلَقَكُمْ لَهُ» تقوا را پیشه کنید در راستای آنچه را که خدا شما را افریده است یعنی هدف خلقت را فراموش نکنید. بدانید که شما به چه منظور آفریده شدهاید. نکته دومی که به ان اشاره میکند این است که آن چه را که خدا شما را از آن بر حذر داشته از آن بپرهیزید و وارد حریم الهی نشوید، از آن چه شما را نهی کرده صرف نظر کنید. به نکته سومی اشاره میکند که: بر اساس آن وعدههای راستینی که خداوند به شما داده آماده استحقاق آن چه را خداوند عنایت کرده باشید و در مرحله چهارم امیر المومنین میفرماید که از هول قیامت، هول معاد آن فضای رستاخیز بترسید. آخرتی در کار هست، آیندهای در کار هست، نمیشود به سادگی از آن گذشت، همگان خواهیم رفت، تعبیر نورانی حضرت این است که« مِنْ هَوْلِ مَعَادِهِ التذكير بضروب النعم» از آن روز که «يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ - إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ».[2]
در خطبه اول همانگونه که مورد ملاحظه و عنایت شماست پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت با شما سخن میگفتهایم. از آنجا که در آستانه میلاد با سعادت سبط اکبر وجود مقدس امام مجتبی(ع) قرار داریم مناسب میدانم پیرامون سیره اخلاقی آن بزرگوار نکاتی را مطرح کنم. زیرا ضرورتترین مسئله برای ما با توجه به اینکه عصر نبرد فرهنگهاست و فرهنگهای وارداتی فضای جامعه ما را به خودش مشغول کرده ، ما لازمه از این الگوهای رفتاری در زندگی فردیمان و در زندگی اجتماعیمان بهره بگیریم. امامان ما پیشوایان دیناند، هدایتگران جامعه اند، بیانگر روش واقعی اسلام عزیزاند، برای ما وجود مقدس حضرت مجتبی نیز از این ویژگیهای ارزشمند برخوردار است و نسبت به فضائل و مکارم اخلاقی ضربالمثل است. دوست و دشمن با دیده احترام به امام مجتبی علیه صلوة و السلام نگاه میکند. آنچنان مورد علاقه نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی است که پیامبر میفرماید:«اللهم انی قد احببته فاحبُهُ من اُحِبُه»[3] خدایا گواه باش من حسنم را دوست میدارم او را دوست بدار و هرکسی که او را دوست میدارد او را مورد دوستی و محبت خودت قرار بده. من امروز به دو ویژگی و دو خصلت او اشاره میکنم و از ویژگیهای آن بزرگوار که هر کدام یک از این دو ویژگی درسی است برای زندگی ما چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی. اولین ویژگی وجود مقدس امام مجتبی که البته در امامان ما هم این ویژگی وجود دارد در سایر امامان مسئله حلم و بردباری است. و من به صراحت عرض میکنم اگر نبود این کظم غیظ، اگر نبود این حلم و بردباری، رفتار پیشینیان ما امروز نه از دین خبری بود نه از دینداری. با کظم غیظشان با بردباریشان ، با حلم شان با مدارایشان در فضای جامعه آن روز توانستند این دین را با این شفافیت و زلالی به جامعه معرفی کنند و اساساً رمز و راز موفقیت نبی خاتم نیز در سایه همین کظم غیظ است، در سایه همین مهربانی و حلم و بردباری است که پیامبر توانسته دلها را تسخیر کند. وجود مقدس امام مجتبی به گونهای است که اگر در مقابل او انسانی گستاخ قرار میگیرد، به او و خاندان نبوت دشنام میگوید، امام سکوت میکند، سخنی بر زبان جاری نمیکند. شامیان دشمنان کینه توز اهل بیت بودند. فردی شامی وارد مدینه میشود و در برابر شکوه امامت و ولایت میایستد و شروع میکند به دشنام دادن به امام، بعد از اینکه خسته شد، بازمانده شد، دیگر رمقی برای دشنام دادن نداشت. تازه امام سخن را اغاز کرد، سخن امام از اینجا شروع شد، احساس میکنم شما در این شهر غریب هستید، فکر میکنم دچار اشتباه شدهای اگر خواستهای داری بگو تا خواستهی تو را اجابت کنیم. اگر رهنمودی میخواهی تو را راهنمایی کنیم، اگر مرکبی برای سواری میخواهی بگو تا در اختیار تو قرار بدهیم. اگرگرسنهای تا تو را سیر کنیم. اگر بار و بنهات را نزد ما بگذاری و مهمان شوی از تو پذیرایی میکنیم. سخن را نگاه کنید، هیچ تناسبی بین آن دشمنی و دشنامی بین امام وجود مقدس امام مجتبی نیست. خب این دل دشمن را هم رام میکند. ما روحانیت، شما متدینین که دغدغهی دینگریزی و دینستیزی و لو کم از جامعه را دارید نحوه برخوردها را ببینید، در پاسخ به امام مجتبی این جمله را میگوید: «اشهد انک خلیفة الله اللهُ یَعلَمُ حَیثُ یَجعَلُ رِسَالَتَهُ »[4]. من گواهی میدهم که تو امام و پیشوای راستین جامعه اسلامی هستی. مگر میشود دشمن را دوست کرد؟ موضعگیری را نگاه کنید. میگوید من تا قبل از اینکه با شما مواجه بشوم دشمن تو و پدر تو و خاندان تو بودم و امروز مخلص شما هستم. این چه درس بزرگی است که امام مجتبی به ما میدهد، درس برخورد متین، سنجیده ، متوازن و حساب شده با آحاد جامعه . شخصی خدمت آقا امام مجتبی میاید و میگوید اقا آن شخص در باره شما چنین و چنان گفته است. حالا ما را بگین اگر شخصی به ما این چنین بگوید سفره دلمان را باز میکنیم ، من این را میشناسم خانواده او را میشناسم، اساساً این مسلمان نیست. ولی امام مجتبی میفرماید تو مرا به زحمت انداختی زیرا باعث شدی که من بروم هم برای خودم و هم برای او استغفار کنم. لحن امام لحنی است که انسان ساز است. تربیت کننده است. جهتگیری جامعه را می تواند مشخص کند. میگوید مرا به زحمت انداختی که بروم برای او طلب امرزش کنم همان گونه که برای خودم طلب امرزش میکنم .
دومین ویژگی وجود مقدس امام مجتبی که در این ماه رمضان هم مورد تاکید و سفارش رسول گرامی اسلام بوده وفضای جامعه ما هم ایجاب میکند که به آن بیشتر بپردازیم جلوههای جود و بخشش و انفاق در زندگی امام مجتبی و رسیدگی به نیازمندان جامعه هست. در ادبیات دینی ما دستگیری از نیازمندان به عنوان انفاق شناخته میشود. قرآن میفرماید: «لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ» اگر میخواهید به نیکی دسترسی پیدا کنید آنچه را که دوست میدارید در راه خدا انفاق کنید . امام باقر تعبیر جالبی دارد مخاطب امام باقر اَغنیا هستند کسانی که از توانایی و توانمندی و نعم تهای خدایی برخوردارند. امام میفرماید بقای اسلام و مسلمانان ، تعبیر خیلی بلندی است . بقای مسلمانان و اسلام به ان است که اموال در دست افرادی قرار بگیرد که هم حق را بشناسند و هم انفاق کنند. و بعد میفرماید: فنا و نابودی اسلام و مسلمانان در آن است که اموال در دست افرادی قرار بگیرد که نه حق را بشناسند و نه انفاق کنند ، بقای اسلام و مسلمانان در داشتن پولی است که انفاق بشود، فنای اسلام در داشتن پولی است که نه حق را بشناسد و در راه خدا انفاق کند. کسی خدمت وجود مقدس امام مجتبی میرسد. میگوید: فرزند امیر المومنان من دشمنی دارم ستمکار که حرمت پیرا ن را نگه نمیدارد و به فقیران رحم نمیکند، امام میفرماید این چه کسی است به من معرفی کنید. عرض میکند یابن رسول الله فقر و پریشانی زندگی، که نه به پیر رحم می کند نه به فقیر. امام میفرماید مسئله ای نیست . به یکی از خادمینش دستور میدهد که آنچه را در اختیار داری بیار و به این فرد بده و هر موقع این دشمن به تو حمله کرد او را به نزد من بیاور تا داد تو را از او بستانم. یعنی امام میخواهد بگوید یکبار کمک به فقیر کافی نیست، مشکل فقیر حل نمیشود ، باید ثروتمندان جامعه کسانی که از نعمت برخوردارند نگاه کنند این فقیر دوباره نیازمند نباشد. دستش را به سوی دیگری دراز کند ، مشکلات فقرای جامعه اسلامی را باید حل کرد و نکته مهم دیگری که وجود دارد که از امام سوال کردند آقا چرا هر کسی سراغ شما میاید او را محروم نمیکنید ؟ خواهش میکنم به این جمله نگاه کنید. امام تعبیر جالبی دارد. امام میفرماید چون من خودم یک سائلم در مقابل ذات کبریایی حق و دوست نمیدارم شخص سائل، سائل دیگری را محروم کند. من خودم سائلم. بعد اضافه میکند حضرت، میفرماید که: خداوند مرا عادت داده ، خیلی شیرینه این سخن، خداوند به من عادت داده که نعمت خود را به من سائل ارزانی بدارد ، یعنی هر بار از خداوند چیزی خواستم به عنوان سائل خدا به من داده است و من نیز خدا را عادت دادم . خیلی جالبه من هم خدا را عادت دادم که نعمت او را بر دیگران سرازیر کنم. میترسم که اگر من عادت خود را ترک کنم ، خدا هم عادت خودش را نسبت به من ترک کند. این کلام بلند امام مجتبی علیه صلوة و السلام است در رابطه با رسیدگی به جامعه و اقشار جامعه . خوب این اموزهها اموزههای مهمی است. برادران و خواهران هم مستمندان جامعه ما هم نیازمندان جامعه ما نیاز به عنایت شما دارند. شرایط امروز جامعه ما ایجاب میکند در ماه مبارک رمضان که دلهامون مهربانتر از ماههای دیگر است هم به هموطنانمون رسیدگی کنیم و هم نسبت به مردم قحطی زدهایی که کودکانشان از بیغذایی روزانه میمیرند . مردم سومالی ده سال است که دچار قحطی و خشکسالی اند. امسال قحطی که به آنان روی اورده در 60 سال گذشته سابقه نداشته است. خوشبختانه هلال احمر جمهوری اسلامی به تبعیت از رهبر مراجع بزرگوار وخیرین کمکهای قابل توجهی از طریق هوا و دریا برای این مردم محروم فرستادهاند. من به شما عرض بکنم تکرار میکنم روزانه کودکانی که در صفحه تلویزیون دیدهاید یا در دامان مادرانشان جان میدهند یا در مسیر راه برای پیدا کردن تکه نانی جان میدهند . این فضای جامعه امروز طرفدار حقوق بشر است. اگر این غربیهای پررو تصمیم میگرفتند که سومالی را بمباران کنند ان را در عرض ده دقیقه بمباران میکردند، ناتو بسیج میشد، ولی حالا که به استکبار و به این کشورهای پر رو گفته میشود که این مردم نیازمندند میگویند هنوز هماهنگی نتوانستهایم ایجاد کنیم. برای بمباران کشورها و تخریب زیر ساختارهای کشورها سریع اعلام امادگی و هماهنگی میکنند ولی برای رسیدن به فقرای جامعه اسلامی نه به عنوان یک مسلمان بلکه به عنوان یک بشر میگویند ما امادگی لازم برای این کار نداریم. نمیدانم سازمانهای بین المللی در این عرصه چه میکنند و چه تلاشی را مبذول میکنند. ما که کاری از انها نمیبینیم، ولی ما مسلمانان، شما امت خداجوی در این ماه مبارک رمضان به فریاد مظلومانه این کودکان پاسخ بدهید. قران هم میفرماید: والذین ینفقون اموالهُم بالیل و نهار سراً و علانیةً فلهم اجرهم عند ربهم ولاخوف علیهم و لاهم یحزنون. انفاق کنید در راه خدا چه اشکارا و نهان، ان روزی که همگان میترسند کسانی که از مالشان انفاق کنند در روز قیامت احساس ترس و نگرانی ندارند.
دعای پایانی خطبه اول
ان الله یعمر بالعدل و الاحسان و ایطاع بالقربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر یعزکم لعلکم تذکرون.
ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار .
پروردگارا ما را مشمول رحمت واسعت قرار بده. پروردگارا زندگی ما را همراه با اخلاق دینی و قرانی قرار بده. مشکلات امت اسلامی را خودت برطرف فرما. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبر عزیز انقلابمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت فرما. مراجع معظم تقلیدمان، این استوانههای علم وفضیلت عزت بیشتر مرحمت فرما و حوزه های علمیه، دانشگاه های ما عزت بیشتر مرحمت فرما. به خدمتگزاران جامعه توفیق مرحمت فرما. به خانواده مکرم شهیدانمان، صبر و اجر مرحمت فرما. به جانبازان عزیزمان سلامت مرحمت فرما. شهدای گرانقدرمان را با شهدای کربلا محشور کن. به زائران و مجاوران حسن عاقبت مرحمت فرما. خدایا در فرج مولایمان، آقایمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.
انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
* قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد *
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمُرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین ، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوة للمصلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین زین العابدین و الامام العارفین و علی محمد بن علی الباقر علیه صلوة و السلام و علی جعفر بن محمد ابن الصادق علیه صلوة و السلام و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی صلواتک علیهم اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمة بنت موسی بن جعفر یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شانا من الشان .
عباد الله اوصیکم ونفسی به تقوی الله. قال امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه صلوة و السلام فتق الله بقیت من ایغنَ وا حسَن و اُبِ رفع التبر و حزج رجر و بثر سفتفسر فخاف العقاب و عمل لیوم الحساب. امیر مومنین در این کلام نورانی ما را دعوت به تقوا میکند . میفرماید تقوای کسانی را در زندگی رعایت کنید که به قیامت یقین دارند، تقوی کسانی را رعایت کنید که به کار نیک میپردازند. تقوای کسانی را رعایت کنید که از عبرتها عبرت گرفتند و از انچه انها را برحذر داشتند صرف نظر کردند. تقوای کسانی را در نظر بگیرید که از روز قیامت و حساب و کتاب میترسند و نگراناند.
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم، خوب اولین مناسبت همانطور که در خطبه اول اشاره شد میلاد با سعادت سبط اکبر وجود مقدس اما مجتبی است این مناسبت فرخنده را خدمت همه برادران و خواهران ایمانی صمیمانه تبریک و تهنیت عرض میکنم. مناسبت دوم بیست و سه مرداد ماه برابر با سیزده ماه رمضان سال 1385 سالگرد پیروزی قهرمانانه حزب الله بر ارتش افسانهایی رژیم اشغالگر است. حقیقتاً این یکی از امدادهای غیبی خداوندی بود که این چنین پیروزی نصیب این ملت کرد ، این پیروزی نبود جز در سایه ایمان به خدا، جز در سایه اخلاص، نه تجهیزات و سلاحهای پیشرفته، اینها ان چنان پیروز شدند که دشمن هیچگاه باور نمیکرد این پیروزی نصیب حزب الله شود و این شکست مفتضحانه نصیب اسراییل. این حادثه درس اموز است برای همه ما. من همین جا به ملت قهرمان لبنان و به حزب الله لبنان به خصوص به رهبر قهرمان حزب الله سید حسن نصرالله تبریک عرض میکنم و امیدوارم در مقابل توطئههای جدید اسراییل که پیش میاید همچنان قهرمانانه بستیزید و مبارزه کنید، پیروزی از ان شماست.
نکته دومی که میخواهم اشاره کنم روز بیست و شش مرداد ماه روز بازگشت افتخار افرین ازادگان ماست، باور نمیکردیم دشمن چنین کاری کند و بعد از پذیرش قطعنامه دشمن یک دفعه اعلام کرد که کسانی که اینجا به عنوان اسیر نگه داشته شده اند که البته آزاده اند اینها را آزاد میکنیم، اینها به خاک وطن برگشتند. ملت ایران از شما ازادگان قدردانی میکند. شما مصداق بارز کریمه ان الذین قالو ربنا الله ثم الستقاموا تتنزلوا علیهم الملائکه فلاخوفٌ علیهم و لیها هم یحزنون هستید. ملت ایران قدردان شماست و عنوان برجسته آزادگی هم مناسب شأن شماست. از مسائل و رویدادهایی که باید به آن اشاره کنم جریاناتی است که این روزها برای دنیای استکبار و غرب پیش آمده. امریکا دچار ان بحران شدید اقتصادی شده و انگلیس دچار آن اشوبهای خیابانی از شمال تا جنوب از شرق تا غرب شهرهای انگلستان دچار اشوب و آتشسوزی است. هرچه پلیس به خیابانها میریزند، نمیتوانند جلوی حمله جوانانی که در حقیقت میگویند تا اخر ما ایستادهایم بگیرند. سوال مردم این است چه حادثهای پیش امده، انچه میشود اینجا گفت این است که اینها اثار باز شدن ان زخم کهنه تحقیری است که در جامعه انجا اتفاق افتاده ، تبعیض، فقر زمینهاش امروز بروز کرده و جوانان د رانگلیس در یونان در اسپانیا به خیابانها ریختند و علیه حاکمانشان شعار میدهند. نکته قابل توجه برای ملت ما این است خوب دقت کنید، برخورد خشن پلیس بریتانیا را بر صفحه تلویزیون میبینید. تعدادی کشته شدند میبینید. اینها اگز یک دهم این اتفاقات در یکی از کشورهای جهان سوم اتفاق افتاده بود شورای امنیت الان چندین قطعنامه صادر کرده بود برای دفاع از حقوق بشر. مرده اید؟ چرا سر بلند نمیکنید؟ چرا انجا بحث دفاع از حقوق بشر مطرح نیست؟ این را باید جهانیان و ملت ما بدانند اگر انجا شورای امنیتی تشکیل دادند اینها در جهت منافع خودشان هست . به فکر مردم محروم دنیا نیستند. اینها لیبی را و زیر ساختهای لیبی را دارند بمباران میکنند برای ان نقشههای استعماری که در اونجا دارند. نکته جالب توجه امروز در افغانستان امریکا دچار کابوس وحشت شده است. در مدت کوتاهی تعداد سی و چند نفر از نظامیان امریکا کشته شدهاند. اینها امده بودند امنیت ایجاد کنند. در سایه این همه سلاح و تسلیحات نمیتوانند از جان خودشان حفاظت کنند. مرگ بر امریکا...
آخرین نکتهای که اشاره میکنم رهبر فرزانه انقلاب اسلامیمون هم در دیداری که با مسئولان نظام و کارگزاران نظام داشتند و هم دیداری که با دانشجویان داشتند به نکات بسیار مهمی اشاره کردند. رهبری مسئله گفتمان واقع بینی را مطرح کردند. یعنی در رابطه با نظام اسلامی بعد از 32 سال همه مردم ما، همه مسئولان ما مثل رهبری بیاندیشند، گفتمان واقع بینی. یعنی تنها بسنده نکنید به نقاط مثبت نظام و انقلاب. تنها بیانگر نقاط ضعف نباشید. هم نقاط مثبت را ببینیم تا دچار یاس و ناامیدی نشویم و هم نقاط ضعف را ببینیم تا برنامهریزی بکنیم. چون تنها پرداختن به نقاط مثبت، رضایت کاذب به دنبال دارد و تنها پرداختن به نقاط ضعف، یاس و ناامیدی به دنبال دارد. رهبری به چند نکته کلیدی اشاره کردهاند . توان نظام اسلامی ما در رابطه با غلبه پیدا کردن بر تهدیدهای دشمنان ، چقدر ما را تهدید کردند؟ به گونهای که گاهی در داخل عده ای گفتند امروز و فردا دشمن حمله میکند. ولی این نظام در طول این 32 سال بااستقامت و پایداری در مقابل این تهدیدها ایستاده و مقاومت و پایداری کرده است.
مسئله اعتماد به نظام اسلامی ، این راهپیماییهایی که در این کشور تشکیل میشود، این سیل جمعیت نشان دهنده بیعت مجدد مردم ما با رهبری و نظام اسلامی است. پیشرفتهایی که ما در عرصههای مختلف داشته ایم رهبری به عنوان نقاط مثبت نظام اسلامی مطرح کردهاند. ثبات نظام ما. اما در عین حال نباید چشمها را بست. نباید نقاط ضعف را نادیده گرفت. وارد شدن به مناقشات سیاسی و مشغول شدن به مناقشات سیاسی و فراموش کردن ویژگیهای دیگر انقلاب از آسیبهایی بوده که متوجه ما بوده است. ما غفلتها و کوتاهیهای فراوانی در این زمینه داشتهایم. تهاجم فرهنگی دشمن را فراموش کردهایم. نفوذ دشمن را فراموش کردهایم و خیال کردیم همه کارها به سامان است و در دیدار با دانشجویان به نکته کلیدی اشاره کردند. در فرانسه انقلاب شد ، در روسیه انقلاب شد و در جاهای دیگری نظیر این انقلابها اتفاق افتاد. ولی رهبری به درستی اشاره فرمودند همه این انقلابها بعد از مدتی از مسیر اصلی منحرف شدند. ولی این انقلاب اسلامیمان همچنان در مسیری که امام پایه گذاری کرده بود پا بر جا مانده است. ما همچنان در رابطه با اسلام و مکتب پافشاری میکنیم. ما همچنان حالت استکبار ستیزیمان را بعد از 32 سال حفظ کردیم. دفاع از مظلوم شعار ماست و این را شما در روز قدس مشاهده خواهید کرد و سمت و سوی انقلاب ما به سمت پیشرفت و عدالت است. ان شاء الله امیدوارم خداوند بزرگ بر ما منت نهد رهبری چنین اگاه را برای ما حفظ کند. انقلاب ما را پایدار بدارد.
دعای پایانی خطبه دوم
پروردگارا از تو ملتمسانه میخواهیم دعاهای ما را در ماه مبارک رمضان به هدف استجابت برسان. به خصوص در شبهای قدر که در پیش رو داریم خدایا حاجت حاجتمندان روا بگردان. توبه توبه کاران مورد قبولی درگاهت قرار بده. پروردگارا روح بلند رهبر فقیدمان را از ما راضی و خشنود بگردان. به رهبر عزیز انقلابمان توفیق مرحمت فرما. مشکلات زندگی مردم را و تنگناهای اقتصادی زندگی مردم را پروردگارا برطرف بفرما. به جامعه دینی ما روح دینداری و رعایت حریم الهی مرحمت بفرما. به نسل جوان ما عشق و ایمان به مکتب مرحمت فرما. توطئههای استکبار به خودشان برگردان.
ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
اذا جاء نصرالله و الفتح *ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا *فسبح بحمد ربک وستغفره انه کان توابا * صدق الله العلی العظیم.
[1] . نهج البلاغه/خطبه 83.
[2] . شعراء/88- 89.
[3] . صحيح مسلم ج4 باب فضائل الصحابة باب 8 فضائل الحسن والحسين عليه السّلام 1882 ورواه ابن ماجه في السنن ج1 باب فضائل أصحاب رسول الله صلّى الله عليه وآله وسلّم ص51، وابن عساكر في ترجمة الامام الحسن بن علي من تاريخ مدينة دمشق ص43 والحضرمي في وسيلة المآل ص333.
[4] . منتهی الامال جلد ۱ ص ۴۱۷