بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 91/12/11 خطبه شماره 56 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله نحمده وَ نستعینه وَ نستغفره وَ نَستهدیه وَ نؤمنُ به و نَتوکلُ علیه و نعوذ بالله مِن شُرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا وَ نشهدُ ان لا اله الا الله وَحده لا شریکَ لَه وَ نُصلی و نُسلم علی حبیبه و نجیبه وَ خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ وَ مُبلغ رسالاته بَشیر رحمته و نذیر نقمته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین وَ لَعن الدائم علی ائدائِهِم اَجمَعین مِن اَلان الی قیامِ یُوم الدین.
اَلسلامُ عَلَیکَ یا حجةَ الله السلام علیک یا بقیة الله فی ارض و رحمة الله و برکاته».
عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله
قالَ مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالبٍ علیه افضَلُ صلوه المُصَلین: « الْجَئُوا إِلَى التَّقْوَى فَإِنَّهُ [فَإِنَّهَا] جُنَّةٌ مَنِيعَةٌ مَنْ لَجَأَ إِلَيْهَا حَسَّنَتْهُ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِهَا عَصَمَتْه[1]» بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس مولای ما امیرالمومنان علی علیه الصلوه و السلام در زیبا سخنی میفرمایند: به تقوی پناه ببرید زیرا تقوی پناهگاه رفیعی است که هر کس به آن پناه ببرد او را حفظ میکند و هر کس بدان چنگ بزند او را مصون میدارد. حقیقتاً ما انسان ها دنبال پناهگاه مطمئنی میگردیم که این پناهگاه هم تامین کنندهی امنیت ما در دنیا باشد و هم تامین کنندهی امنیت ما در آخرت. وجود نازنین امیرالمومنین میفرماید: بهترین پناهگاهی که من سراغ دارم و میتوانم شما را راهنما باشم تقوی است. میتواند چون دژی استوار حافظ شما باشد در مقابل گناهان شما را حفظ کند. در مقابل لغزشها شما را حفظ کند. در مقابل افراطها و تفریطها این تقوی مانع میشود که شما بلغزید و در دامن باتلاقها گرفتار شوید.
در خطبهی اول از آنجا که برنامه ما این بوده که پیرامون سیرهی نورانی پیامبراکرم و اهل بیت عصمت و طهارت سخن میگفتهایم و از روز چهاردهم اسفند تا بیستم به عنوان احسان و نیکوکاری نامگذاری شده اجازه میخواهم بپردازم به سیرهی اهل بیت پیرامون دستگیری از نیازمندان، احسان و نیکوکاری. ببینیم اسلام عزیز ما پیرامون این مسئله چگونه سخن میگوید. ببینیم واکنش اهل بیت نسبت به افرادی که بیتوجه هستند به درد محرومان و مستمندان چگونه است؟ ببینیم روش رفتاری خود اهل بیت در رابطه با مسئلهی احسان و مسئلهی نیکی به خلق خدا چگونه است؟ حقیقت امر این است که یکی از اصول اخلاقی اهل بیت ما رسیدگی به نیازمندیهای جامعه است. ما در زوایای زندگی اهل بیت میبینیم یکی از مسائلی که نقش برجستهایی دارد. علاقه نشان دادن، عاطفه نشان دادن، محبت نشان دادن به خلق خدا و به مردم است. برای اهل بیت خیلی مهم هست که مردم چگونه زندگی میکنند؟ برای اهل بیت خیلی مهم هست که خودشان را با غم و شادی مردم شریک کنند. این یک واقعیته انکارناپذیر در جای جای زندگی اهل بیت ماست. من تا آنجایی که ملاحظه کردم و دقت کردهام دیدهام که هم آیات قرآن و روایات نورانی اهل بیت سفارش میکند راجع به این موضوع « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ وَ إِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَ يَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ »[2] سه دستور مثبت و سه دستوری که منفی است. به تعبیر روشن تر بایدها و نبایدها در این آیه بیان شده امر به عدالت که رکن اساسی جامعه را تشکیل میدهد اساسا عالم هستی بر اساس عدالت پایدار است «بالعدل قامت السماوات وَ الاَرض» اما این عدالت در همه جا نمیتواند ورود پیدا کند. شرایطی در جامعهها پدید میآید که اگر ما منتظر بمانیم که مجرای عدالت بر آن جا حکم شود و عمل شود شرایط و فرصتها از دست میرود. آن جاها نیاز به ایثار است. آن جاها نیاز به فداکاری است. آن جاها نیاز به از خود گذشتگی است. آن جاست که پای احسان، پای نیکوکاری، پای گذشت به میان میآید و جامعه باید درآن عرصه حضور جدی پیدا کند . ما مثلا موردی طوفان پیش میآید، سیل میآید تو این کشور. اگر ما منتظر بمانیم تا مجرای عدالت، مالیاتها گرفته شود. کارها بر مجرای عدالت صورت گیرد نه از تاک نشان میماند و نه از تاکنشان. اینجا نیاز به یک بسیج عمومی در احسان و خودگذشتگی است. اگر مشکل گرانی در یک جامعه به وجود میآید درسته باید عدالت در آن جامعه حکمفرما شود تا گرانی، تورم، مشکلات زندگی مردم مرتفع شود. اما مستمندی که نان شب ندارد. بیپناهی که پناهگاهی ندارد این را جامعه نمیتوانند منتظر باشند تا مسئولان بر اساس اجرای عدالت به مشکل او رسیدگی کنند. این جا نیاز هست همگان بسیج شوند. نیاز هست یک حرکت خودجوش در جامعه به وجود بیاید تا از مشکلات مردمی که درگیر مشکل هستند تا رفع مشکل شود. این یک واقعیت انکارناپذیر است و جالب این جاست که ما در بعضی از آیات قرآن خدا خودش را همراه نیکوکاران معرفی میکند. یعنی اگر کسی تو جامعه نیکی کرد خدا میفرماید منم با شما هستم. خیلی آیه زیباست. « اِنَ الله مَعَ الذینَ تقوا وَ الذینَ محسِنون» خدا با تقواپیشگان و همراه با محسنین و نیکوکاران است. شمایی که دستتان به جیبتان میرود و خوشحالی را در چهرهی یک انسان نیازمند به وجود میآورید و تبسم را در چهرهی او نقش میبندید، خدا میگوید من با توام. همراه توام. تو جزء محسنان و نیکوکاران هستی. در بعضی از تعبیرات از وجود مقدس امام صادق، خیلی تعبیر جالبی است. « مَن ارادَ اَن یُدخِلَهُ الله عَزَوَجَل فی رَحمَتِهِ وَ یُسکِنَهُ جََتَه» اگر کسی میخواهد بهشت برین الهی نصیب او شود و بهشتی شود. تعبیرات بلندی دارد. دعوت به حسن خلق میکند. دعوت به انصاف میکند حضرت تا میرسد به اینجا « وَ الیَرحم الیَتیم وَ الیُعَنِ الضعیف » به یتیمان ترحم کردن و دست ضعیفان را گرفتن. این از ویژگیهای یک جامعه اسلامی و یک جامعه دیندار است. این سیره نورانی اهل بیت هست. خیلی جالبه من مراجعه میکردم، آنجایی که اهل بیت نگران میشوند از برخوردهای بعضی به خاطر بیاعتنایی به قشر مستمند جامعه. اسحق ابن عمار هست. میگوید من خدمت وجود مقدس امام صادق رفتم، سلام کردم. به تعبیر خودمان امام مرا تحویل نگرفت. با ترشرویی با من برخورد کرد. به حضرت عرض کردم «مَن الذی غیرکَ لی» کی باعث ناراحتی شما و تغییر رفتار شما نسبت به من شده . حضرت پاسخی که در این جا مطرح میکنند این است به خاطر برخورد نامناسبی که با برادر دینیات داشتی. او به تو نیازمند بود و تو مشکلشو حل نکردی و من بازتابدهندهی نگرانی او نسبت به تو هستم چون او را نگران کردی من از دست تو نگرانم و جالب اینه که خود اهل بیت مشوقاند. امیرالمومنین یک مقدار خرما بین فقرا تقسیم کرد. خوب دقت کنید عزیزانی که این جا حضور دارید. کسانی که صدای مرا میشنوید، خوب دقت کنید سیرهی اهل بیت چگونه است. ما در آستانهی سال نو قرار داریم، خودمان، بچه هامون لباس نو میپوشیم، ولیکن همسایگان ما، همشهریان ما، هممحلیهای ما گاهی نان شب را ندارند و زندگی را به سختی میگذرانند و آن چنان عفیفاند که به من و تو هم رو نمیزنند. عدهایی خوب عادی شده میآیند کمک میطلبند. عدهایی آنچنان عفیفاند که اگر در خانه بمانند و بمیرند حرف نمیزنند. امیرالمونین یک مقداری خرما برای کسی فرستاد که اصلا تو زندگیش اظهار حاجت نکرده بود. یک آدمی آن جا نشسته بود اعتراض کرد به امیر المومنین، آقا چرا این همه خرما، چرا برای این فرد که اصلا خودش را مطرح نکرده؟! حضرت خیلی ناراحت شد، حضرت فرمود: آیا کسی که آبروشو میگذارد و می آید تا من کمکی به او بکنم آیا به نظر شما نسبت به این آدم من بخشش کردم که آبرویش را بخشیده است. بخشش واقعی مال آن جاییست که کسی عزت نفس دارد و نیامده. آن جا بخشش واقعی است، اما اگر کسی آبرویش را میگذارد و من در مقابل آبروگذاری او چیزی میدهم این معاوضه است، این بخشش نیست. بخشش واقعی آن جایی است که کسی به خاطر عزت نفس نیامده و من به او کمک کنم. بعد حضرت خیلی تعبیر عجیبی دارد. حضرت میفرماید: خدا امثال تو را در میان ما مسلمانان زیاد نکند! تعجب میکند طرف. بعد حضرت میفرماید: اگر تو و امثال تو برای مسلمانان دعا کنی و در دعایت بگویی «اللهُمَ الغفِر للمومنینَ وَ المومنات» تو دروغ میگویی، زیرا تویی که بخل میورزی من بخشش و تو بخل میورزی معلومه موقعی که میگویی«اللهُمَ الغفِر للمومنینَ وَ المومنات» و آرزوی بهشت میکنی این آرزوی بهشت دروغ است. تو برای یک مقدار خرما بخل میورزی چگونه حاتم بخشی میکنی و میگویی«اللهُمَ الغفِر للمومنینَ وَ المومنات»! این کلام بلند امیر المومنین صلوة الله وسلامُهُ علیه است. وشیوهی رفتاری خود اهل بیت هم واقعا همین بوده. صفال جمال ساربان میگوید که خدمت حضرت بودم کسی از اهالی مکه آمد گفت: کرایهی سفرم تمام شده. حضرت فرمود: صفال برو و به برادر دینیات کمک کن و مشکل دینی اش را حل کن. میگوید من از محضر حضرت خداحافظی کردم و رفتم خدا هم کمک کرد من مشکلشو حل کردم. عزیزان که این روزها دستتون به سوی کمک کردن به مردم دراز میشود، خوب دقت کنید حضرت چه میفرماید. جملهی بلند حضرت این است « انکَ اَن تُعینَ اخاک» میگوید بعد که برگشتم خدمت حضرت فرمود: « انکَ اَن تُعینَ اخاکَ المُسلِم اَحَبُ الَیَ مِن طواف اسبوعٍ بِالبیت» اگر به برادر دینیات کمک کنی به نظر علی از یک هفته طواف کعبه کردن بالاتر است، یک هفته طواف دور خانه خدا کردن یک طرف و کمک کردن به برادر دینی در طرف دیگر تازه کمک کردن حضرت میگوید ثواب و پاداشش بالاتر است.
دعای پایانی خطبه اول
«ان الله یامُرُ بالعَدلِ وَ الاِحسان وَ ایتاءِ بالقُربی وَ ینهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر وَ البغی یَعذُکُم لعلَکُم تَذَکَرون».
پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما. ما را با اخلاق اهل بیت آشنا بگردان. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر عزیز انقلابمان ، به مراجع بزرگوار تقلیدمان سلامت عنایت فرما. توطئههای دشمنان به خودشان برگردان. به خانوادههای شهیدانمان صبر و اجر کرامت فرما. به سپاهیانمان، به بسیجیانمان ، به ارتشیانمان نصرت عنایت فرما. باران رحمتت را خدایا شامل حال همهی مردم کشورمان بگردان.
«انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز».
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُل اعوذُ برب الناس *ملِک الناس * اِله الناس * من شرالوسواس الخناس* الذی یوسوسَ فی الصدور الناس* مِنَ الجنة و َالناس
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالبٍ علیه افضَلُ صلوة المسلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین وَ علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه وَ علی، علی بن الحسین زینُ العابدین وَ علی محمد بن علی الباقر و علی جعفر بن محمد ابن الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علی بن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علیٍ الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی العسکری و علی حجت القائم المَهدی ، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» السلام علیک یا فاطمه یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنه فان لک عند الله شعن من الشعن .
عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله. اَم حسبِ ابنِ قیاس قالَ صَعَلتُ ابا عباداله علیه السلام: « اَن عورَ الناس فَقال الذی یَتَبَرآُ اَن مَحارِمِ الله عَزَوَجَل». بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. شخصی است به نام حسب ابن قیاس میگوید محضر امام صادق رسیدم گفتم آقا پارساترین مردم چه کسی است ؟ خوب نگاه کنید پاسخ کوتاه ولی هشداردهنده است. حضرت فرمود: پارساترین مردم کسی است که از محرمات الهی برحضر باشد. اگر توانستیم روزی یک گناه از برنامهی زندگی مان جدا کنیم میتوانیم در زمرهی متقین قرار بگیریم به مصداق کلام نورانی امام صادق باشیم.
در خطبهی دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم. مناسبت اول همین بود که در خطبهی اول به تفصیل به آن پرداختم از چهاردهم تا بیستم اسفند روز احسان و نیکوکاری است. شما مردم ایران به احسان و نیکوکاری شهرهایید. دست نیازمندان را بگیرید همان گونه که شب عید شما کنار سفرهتان، کنار زن و بچهتان سعی میکنید آن چه که مناسب شانتان است آماده باشد سعی کنید سفرهی مستمندان و بی نیازان را هم به برکت کمکی که می کنید رونق ببخشید .
مناسبت دوم روز پانزده اسفند آغاز هفتهی منابع طبیعی و روز درختکاری است. خوشبختانه چند سالی است سنتی شده مردم درختکاری میکنند، مسئولان درختکاری میکنند. درخت و گیاه در حقیقت برای تنفس مردم است. من تعجب میکنم این همه اهتمامی که اسلام به درختکاری داده، به غرس نهال داده چرا عدهایی بیرحمانه جنگلها را آن چنان شبانه قطع میکنند، باغات را منهدم میکنند، مراتع را از بین میبرند. سفارش اسلام این نیست. ببینید سفارش اسلام چه روایت زیبایی است. پیامبر فرمود: « ما من رَجُلٍ یغرِسِ غَرساً الی کَتَبَ الله لَهُ مِنَ الاَجر قدرَ م یَخرُجُ مِن ثَمَر الذلکَ القَرض» هر کس نهالی را بکارد خداوند به مقدار میوهایی که از آن درخت برداشت میشود فردای قیامت در اعمال او اضافه میکند و برای او پاداش مینویسد.
چند تا مناسبت هست سعی میکنم جمع بندی شده عرض بکنم. یکی راجع به مذاکرات هستهایی است. یادتان هست 9 ماه قبل در مسکو هیئت مذاکره کنندهی جمهوری اسلامی و گروه 5+1 مذاکراتی را انجام دادند. آن جا جمهوری اسلامی در 5 محور پیشنهاداتی مطرح کرد. آنها گفتند به ما اجازه بدید به پیشنهادات شما پاسخ بدهیم. این مذاکراتی که در قزاقستان انجام شد آنها با یک بستهی پیشنهادی ناظر به یک پیشنهادات جمهوری اسلامی آمده بودند. البته هنوز همه ابعاد آن چه آنها مطرح کردهاند گفته نشده، ولی حقیقت امر این است به شما مردم بگویم این راهپیمایی 22 بهمن شما توانسته است مسئولین جمهوری اسلامی با یک پشتوانه سنگینتری وارد مذاکرات بشوند یعنی جناب جلیلی نیست در قزاقستان که مذاکره میکند، این حضور میلیونی مردم در خیابانهای کشور ایران اسلامی ماست که در حقیقت پشتوانهی جناب جلیلیاند و مذاکره میکنند . تمام خبر گذاری های دنیا به جهان مخابره کردند که پیشنهادات این مرحله ی 5+1 به پیشنهادات ایران نزدیک شده است. معنای این حرف این است که برندهی نهایی ان شاء الله جمهوری اسلامی است. ما از حق مسلممان به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد. ما اهل منطقیم. ما اهل گفتاریم. ما به دنبال سلاح هستهایی نیستیم. رهبر فرزانهی انقلابمان فرمود اگر ما میخواستیم سلاح هستهایی تولید کنیم شما نمیتوانستید جلوی ما را بگیرید. ما به دنبال انرژی هستهاییم و یک شعار کلیدی مطرح کردهایم و این شعار را ادامه خواهیم داد. ما معتقدیم که انرژی هستهایی برای همه و سلاح هستهایی برای هیچ کس. ما معتقدیم انبارهای متراکم از سلاح هستهایی باید از میان برود. تبعیضی در کار نباشد. این شعار اصلی جمهوری اسلامی است. بنابراین به صداقت جمهوری اسلامی اعتقاد پبدا کنید، شیطنت نکنید و جمهوری اسلامی در این مسیر مصمم است. ما به امریکاییان از زبان رهبر فرزانهی انقلاب مان خطاب میکنیم دست از شرارت بردارید. دست از دخالت در کشور ما بردارید. با دشمنان ما همراه نشوید، حسن نیت خودتان را نشان بدهید، آن موقع ملت ما میتواند تصمیم بگیرد که با شما چگونه برخورد کند.
نکتهی دیگری که به نظر من خیلی مهمه و در این شرایط باید مطرح کنم به مناسبت این که دولت بودجه را تقدیم مجلس کرده دغدغهی اقتصاد و معیشت مردم است. اگر ما به عنوان خطبای نماز جمعه از این تریبون انعکاس دهندهی مشکلات شما مردم نباشیم نمیشود. باید بازگو کنندهی مشکلات شما مردم باشیم. امروز که بودجه سال 92 تقدیم مجلس شده است بنده توصیههایی را عرض میکنم هم به مجلسیان و هم به دولت. به مجلسیان عرض میکنم که توجه ویژهایی در تصویب بودجه نسبت به محرومان و مستمندان جامعه داشته باشید تا زیر چرخهای گرانی و تورم له نشوند. بحث اشتغال دغدغهی جدی شما باشد. قدرت خرید مردم را در نظر بگیرید. ارزش پول ملی را روی آن پافشاری کنید و مسئلهی اقتصاد مقاومتی را سرلوحهی برنامههایتان قرار بدهید و به دولت هم این نکته را توجه میدهم نظارت بر بنگاههای معاملاتی و شرکتها چه دولتی و چه غیر دولتی. این روزها مردم تو بازارند، ناگزیرند خرید کنند. بازاریان عزیز، کسبهی عزیز شما را به خدا انصاف، انصاف، انصاف. انصاف را رعایت کنید. این زمان، این روزها میگذرد. شما در معرض آزمایشید. تاریخ قضاوت خواهد کرد. روزی روزگاری دشمن تهدید کرد ملتی را، تحریم کرد و ما خودیها نسبت به یکدیگر عاطفه و محبت نشان بدهیم. اقدامی انجام ندهیم که آب به آسیاب دشمن بریزیم دشمن از بیرون ما را تحت فشار قرار بدهد و ما خودمان نسبت به یکدیگر ملاحظه نکنیم. ملاحظه کنید. نیاز نیست این همه استفاده. خدا میرساند. جنسی را که به یک قیمت خریدهاید به همان قیمتی که خریدهاید با سود مناسب بفروشید. فردا اگر جنسی را با قیمت گرانتری خریدید تبعاً به شکل دیگر، اما بنا نیست پیش بینی قیمت چند ماه آینده را امروز از جنسی که با یک قیمت مناسب خریدهاید روی آن سود بکشید. این رسم آن چه که اهل بیت به ما سفارش کردند نیست. دولت هم باید نظارت کند، کنترل کند، مراقبت کند. بازار ما افسار گسیخته نباشد. کسی به کسی نباشد. البته بازاریان ما مومناند، متدیناند به خصوص شهر قم و شهر کریمهی اهل بیت.
نکتهی آخری که میخواهم عرض بکنم، البته ملاحظه وقت میکنم حرف برای گفتن خیلی دارم. ایام نوروز امسال مصادف با ایام فاطمیه است. من به مسئولان صدا و سیما، رسانههای جمعی متواضعانه تقاضا میکنم کاری کنید که مردم هم سنت نوروزشان را داشته باشند و هم ارادتشان به فاطمه زهرا و ایام سوگواری فاطمهی زهرا محفوظ بماند. ایام فاطمیه تحت الشعاع قرار نگیرد، بلکه از هم اکنون که فرصت هست و من در جای دیگری هم صحبت کردم از هم اکنون که فرصت است مسئولان صدا و سیما تدبیری بیندیشند که مردم خوب ما که در ایام نوروز به دید و بازدید یکدیگر میروند و صلهی رحم به جا می آورند پیچ تلویزیون را که باز میکنند ببینند که از فرهنگ فاطمی تبلیغ میشود و زندگی مردم ما بر اساس فرهنگ فاطمی شکل بگیرد. این هنر رسانهی ملی است که هم نوروز مردم نوروز باشد و هم عشق به اهل بیت در دلها جوانه بزند.
آخرین مطلبی که میخواهم عرض بکنم و کوتاه از آن عبور کنم نیرنگی است که دشمنان غرب اخیراً انجام دادند. جایزهایی دادند به یک فیلم ضد ایرانی به نام «آرگو». اینها تو رسانههاشون تبلیغ میکنند که سیاست نباید قاطی هنر شود، آمیخته با هنر شود، ولی بیشترین حرکت سیاسی را خودشان در هالیوود انجام میدهند. این فیلم ضد ایرانی آرگو که دربارهی لانه جاسوسی تهیه کردهاند جایزه بهش میدهند. چون ضد ایرانی است، اما اگر فیلمی ایران تولید کند ضد برنامههای صهیونیستی باشد به آن اجازه نمیدهند ورود پیدا کنند. رهبری زیبا فرمود: اینها دروغ میگویند. اینها سیاست دوگانه دارند و اینها چیزی که به نفع خودشان هست به آن جایزه میدهند و نسبت به جمهوری اسلامی این چنین برخورد میکنند. خدایا توطئههای دشمنان ما را به خودشان برگردان. این ملت صبر میکنند، اما صبر ملت در مقابل توطئههای شما هم حدی دارد. مواظب باشید در مقابل حرکت طوفندهی ملتها یارای مقاومت شما ندارید.
دعای پایانی خطبه دوم
«ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار».
پروردگارا ما را بیامرز. در فرج مولایمان تعجیل بفرما. به امام راحلمان و مراجع گذشتهمان که این ایام سالگرد رحلت آنهاست روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر مقتدرمان خدایا عزت روز افزون مرحمت فرما. به مراجع بزرگوارمان سلامت کرامت فرما. پروردگارا به جوانانمان عشق به مکتب، به بانوانمان عفت، به بازاریانمان انصاف، به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به زائران و مجاوران توفیق قبولی اعمال محبت بفرما. خداوندا ملت ما را مشمو رحمت واسعه اتو باران رحمتت قرار بده.
«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتابُ الله العزیز».
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قُل هَو الله احد *اللهُ الصَمَد *لَم یلِد وَ لَم یولد *وَ لَم یکن لَه کفواً اَحَد
صدق الله العلی العظیم.