خطبه های نماز جمعه 92/12/02

 

بسم الله الرحمن ارحیم

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

« الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و  الهداة المهدیین و لعن الدائم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین امین یا رب العالمین»

السلام علیک یا حجه الله، اسلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزو جل أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطا کما ملئت ظلماً و جورا»

«عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی»

عن جابر عن أبی جعفر(علیه السلام) قال خطب امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات­­المصلین: «خَطَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَقَالَ: أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّذِي هُوَ وَلِيُّ ثَوَابِكُمْ- وَ إِلَيْهِ مَرَدُّكُمْ وَ مَآبُكُمْ فَبَادِرُوا بِذَلِكَ قَبْلَ الْمَوْتِ»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه می­کنم. وجود مقدس امیرمؤمنان در یکی از خطبه­های روز جمعه سفارش به تقوا کردند، فرمودند: «أُوصِيكُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّذِي هُوَ وَلِيُّ ثَوَابِكُمْ» خدای بزرگ و مهربانی که، این خدای متعال ثواب شما به دست اوست، پاداش شما به دست اوست.بازگشت شما به سوی اوست«إنا لله و إنا إلیه راجعون» فرمود: تقوای الهی پیشه کنید قبل از اینکه مرگ به سراغ شما بیاید، مرگی که به تعبیر حضرت دلهای تسخیر ناپذیر، فرار شتابان و سریع نیز نمی­تواند جلوی مرگ را بگیرد. مرگ برای همه ما، کوچکمان، بزرگمان، مردمان، زنمان، فقیرمان و غنی­مان قطعی است بهترین راهکار برای آن عالم تقوا است. در خطبه اول از آنجا که بحث ما پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام، پیامبر خاتم و اهل بیت عصمت و طهارت می­باشد و از آنجا که 8 اسفند ماه در تقویم کشور به عنوان روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامیده شده، اجازه بفرمایید پیرامون سیره نورانی اهل بیت در رابطه با تربیت و شیوه­های تربیت که نیاز قطعی جامعه امروز ماست سخنی داشته باشم. همگان می­دانیم که تفاوت انسان با حیوان در این است که حیوان بر اساس غریزه خدادای عمل می­کند، او نیاز به مربی و معلم برای تربیت مانند انسان ندارد، راه زندگی­اش را پیدا می­کند، بر اساس آن غریزه خدادای. این انسان است به عنوان گل سر سبد عالم هستی که به معلم و مربی نیاز دارد. منتهای مراتب سوال این است که از چه روشی استفاده کنیم تا در مسیر تربیت و دگرسازی دیگران موفق باشیم. سه روش در میان روش­هایی که با مسائل تربیتی مطرح شده و آمده و بیان شده، 1- تحت عنوان روش شناختی است 2-روش عاطفی است  3- روش رفتاری است. خود روش شناختی هم دارای دو شاخه است یکی اعطای بینش به متربی ومتعلم، عمق فکری به او دادن، آگاهی عمیق و گسترده در اختیار او قرار دادن که انسان با واقعیت­های مورد نظر هم خدا را و هم جهان را و هم انسان را خوب بتواند بشناسد اگر شناخت انسان دقیق شد بر اساس آن گرایش­ها مطرح می­شود و اگر گرایش­ها مشخص شد رفتار انسان­ها بر اساس گرایش­ها و شناخت­ها رقم می­خورد. امروز یکی از مشکلات اساسی جامعه ما که می­بینیم نسل جوان ما رفتار­هایی از خودش نشان می­دهد که با آموزه­های دینی ما، با آموزه­های اعتقادی ما سازگاری ندارد؛ اشکال به ماها برمی­گردد. ما در رابطه با آن بخش شناختی آن بخشی که بر می­گردد به باور­های اعتقادی نتوانسته ایم در نسل جوان ما و در جامعه­مان آن را به صورت عمیق در نهاد آنها نهادینه کنیم. لذا رو بنایی اصول اعتقادی می­تواند اما، این به تنهایی کافی نیست. لذا رفتاری که از جامعه بروز پیدا می­کند هیچ سنخیتی با مسائل اعتقادی ظاهری آنها ندارد. نکته دوم روش­های عاطفی است، اهل بیت عصمت و طهارت در تربیت مربیان و متعلمانشان از روش­های عاطفی استفاده می­کردند. روش محبت، روش تکریم شخصیت، روش ایجاد فضای عاطفی و تربیتی. محبت نقش جدی دارد. امروز یکی از مشکلات جامعه ما  مساله دختران و پسران فراری هر چند تعداد کم، اما یک مشکل اجتماعی است. بخشی از این مشکل اجتماعی بر می­گردد به این نکته که خانواده­ها پدر و مادر­ها آن محبت لازم را نسبت به فرزندانشان نمی­دهند، به جای اینکه دل به خانواده و پدر و مادر و برادر ببندند به خیابان و محیط بیرون دل می­بندد و لذا در دامن دیگران گرفتار می­شود و حرکاتی از او سر می زند که با یک خانواده دینی و یک خانواده اسلامی سازگاری ندارد. اهل بیت بر اساس محبت با مردن برخورد می­کردند لذا تعبیری که نسبت به نبی مکرم اسلام است همان نقش رحمت و محبت پیغمبر است « وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ »[2] ما تو را به  عنوان رحمت برای عالمیان فرستادیم. مساله تکریم شخصیت؛ فرزندان خود را در جامعه تکریم کنیم، احترام کنیم. کلام نورانی پیامبر«أَكْرِمُوا أَوْلَادَكُمْ وَ أَحْسِنُوا آدَابَهُمْ يُغْفَرْ لَكُمْ»[3] مادر در خانواده باید در خانواده مورد تکریم قرار بگیرد در جلوی فرزندان. اگر مادر در محیط خانه تحقیر شود و شخصیت او خورد شود این مادر توانایی پرورش فرزندان برومند و برجسته در یک جامعه را نخواهد داشت. مردان جامعه باید همسرانشان را در خانه تکریم کنند و با دید احترام به آنها نگاه کنند تا در دامان چنین مادرانی فرزندانی ارزشمند رشد کنند و تربیت پیدا کنند. فرزندانمان را گرامی بداریم. محمد بن مسلم می­گوید: خدمت امام باقر(علیه السلام) بودم فرزند آن حضرت امام صادق در سن کودکی وارد مجلس شد دیدم امام باقر اورا با یک حالت خاصی در آغوش گرفت به سینه چسباند، با کلمات زیبا و پر عاطفه با او سخن گفت. این روش تربیت فرزند و تکریم فرزند هست. مساله دیگر ایجاد فضای عاطفی و تربیتی محیط خانواده را تبدیل به فضای عاطفی و محبت کنید نه خشونت، نه پرخاش، پدر به مادر پرخاش کند و مادر به پدر، شوهر به همسر پرخاش کند و بعکس در محیط چنین خانواده­ای انتظار دارید تربیت شده و رشد کنند، امکانپذیر نیست گاهی بعضی از خانواده­ها آنچنان عصبانیت و خشونت بر سراسر آن حاکم است که همه برخوردار از روح نفرت­اند، یکدیگر را دوست نمی­دارند این نقص جامعه اسلامی و دینی ماست. کانون خانواده و لو کانون کوچکی است جامعه از آن ساخته می­شود و تربیت می­شود. اما روش­های رفتاری ما خیلی مهم است. معلمان ما و مربیان ما و گویندگان ما مشکل اصلی­شان این است که یک بسته آموزشی به متربیان تحویل می­دهند، متربیان تنها به آموزش نیاز ندارند، باید رفتار مربی در متربی تاثیر­گذار باشد. سخن امیرالمومنین(ع) را بشنوید که حضرت می­فرماید: به خدایی خدا قسم من مردم را به هیچ کاری دعوت نکردم مگر آنکه پیش از آن خود انجام دادم. این کلام سخن خیلی بلندی است. امیرالمومنین سخنی نمی­گوید، پیامی انتقال نمی­دهد مگر اینکه می­فرماید قبل از اینکه به دیگران منتقل کنم خود عامل هستم. اگر می­گوییم از لغزش­های دیگران صرف نظر کنید در قالب لفظ نباشد، خودمان پایبند باشیم. تربیت شده مکتب امیرالمؤمنین مالک اشتر است. عبور می­کند در بازار، فردی که مؤدب به آداب دینی و اسلامی است شخصی خاکروبه سر مالک می­ریزد اما مالک مانند کوه استوار سخنی  نمی­گوید و فردی از همسایگان این شخص گفت که او را شناختی؟ خاکروبه را روی سر چه کسی ریختی؟ گفت:نه. شخص رهگذری بود، گفت این مالک اشتر است، شخصیت تربیت یافته­ی مکتب امیرالمؤمنین است  لرزه بر اندامش افتاد، دوان دوان مالک دنبال او که کجا رفته است، دید مالک در مسجد است و مشغول نماز و مناجات و خودش را روی مالک انداخت، گفت: عذرخواهی می­کنم نشناختم تو را مالک فرمود: من بخشیدم تو را، آمده­ام مسجد برای تو دعا کنم و از خدای بزرگ استغفار بطلبم برای تو، مردم را دعوت می­کنیم و خودمان در مقام عمل پایبند باشیم. اگر دعوت به نماز می­کنیم باید نماز اول وقت در برنامه ما باشد. وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا با پیروان سایر ادیان مباحثه جدی می­کرد. مؤذن می­گفت الله اکبر امام فرمود: وقت نماز رسیده است. آن طرف مباحثه حضرت گفت بحث ما را قطع نکن شاید ما از این طریق نجات پیدا کنیم امام فرمود: نه وقت نماز است می­رویم نماز به جا می­آوریم و دوباره بر می­گردیم. جامعه اسلامی ما اگر اینگونه تربیت شد، منش­های جامعه اسلامی ما اگر اینگونه شد، گفتار­ها، رفتار­ها با هم سنخیت پیدا کرد این جامعه ساخته می­شود دوگانگی بین حرف و رفتار ظیش نمی‎آید. این آرزوی همه ماست.«إن الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکرون».

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما.پروردگارا ما را با روش و مکتب اهل بیت آشنا بگردان. معبودا زندگی ما را و حیات ما را، حیات و ممات اهل بیت قرار بده. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است متعالی بگردان و رهبر عزیز انقلابمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت عنایت بفرما. توطئه­های دشمنانمان به خودشان برگردان. به خانواده شهدا صبر و اجر کرامت بفرما. به رزمندگانمان پیروزی و آزادی و به جانبازانمان سلامت، به بانوانمان عفت به جوانانمان غیرت و به عالمانمان توفیق عمل و به بازاریان ما انصاف و به مجاوران و زائران حسن عاقبت مرحممت عنایت بفرما.  باران رحمتت را بر سرزمین­های اسلامی به خصوص؛ سرزمین کشور ایرانی و اسلامی ما نازل  بفرما.

أن احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ* إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ* الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ.

 

خطبه دوم:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله ­رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر­المؤمنین علی­بن­ابطالب علیه افضل صلوات المصلین، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین  سید شباب اهل الجنه و علی بن الحسین و محمد بن علی  و  جعفر بن محمد  و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن  علیٍ  و علی بن محمد و الحسن بن علی  و  الخلف القائم المهدی، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک  بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»

السلام علیک یا فاطمه  یا بنت موسی ابن جعفر اشفی لنا فی الجنه فان لک ان الله  شان من الشان.

عباد الله اوصیکم بتقوی الله. قال امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین «فَإِنَّ التَّقْوَى فِي الْيَوْمِ الْحِرْزُ وَ الْجُنَّةُ وَ فِي غَدٍ الطَّرِيقُ إِلَى الْجَنَّةِ»[4] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه می­کنم وجود مقدس مولای ما امیرمؤمنان می­فرماید: بر شما باد به تقوا که تقوا امروز شما یعنی دنیای شما و برای آخرت شما پناه است و برای فردای قیامت شما راهی است به سوی بهشت. اگر برخوردار از تقوا شدیم مسیر بهشت به روی ما هموار است، و در این دنیا هم پناه است هم سپر برای جلوگیری از گناه.

در خطبه دوم به بیان مناسبت­ها و نکاتی اشاره می­کنیم و نکته اول باز هم از حضور ملت قهرمان و رشیدمان در راهپیمایی 22بهمن قدردانی و تشکر کرد. هر ساله مردم در 22بهمن جشن پیروزی می­گیرند. تفاوت این جشن با دیگر کشور­ها برای استقلال و پیروز­شان این است که آنجا جلسه رسمی و تشریفاتی برگزار می­شود اما، جشن پیروزی انقلاب ما با شکوهتر و با حضور همه افراد، آحاد و سلیقه­ها. امسال جشن پیروزی انقلاب ما باشکوهتر از همه سال بود. دو نکته می خواهم اشاره کنم؛ نکته اول: علت شکوه امسال حضور ملت ما پاسخ دادن و تو دهنی زدن به سخنان غیر مؤدبانه و سخیف آمریکایی­ها بود و ملت نمی­توانند در مقابل سخنان بی‎ادبانه آمریکایی­ها سکوت کنند. با حضور پرشورشان امسال اعلام کردند که این ملت همچنان در صحنه و میدان حضور دارند. نکته دومی که ملت ما با حضورشان در راهپیمایی اعلام کردند این است که شعار­های ارزشیمان، انقلابیمان، بعد از35 سال که  عده­ای که در راهپیمایی شرکت کردند این ارزش­ها و شعار­های ارزشی را می­خواهند به نسل­های بعد منتقل کنند، کجا بوده­ایم، کجا هستیم و افق آینده ما کجاست. نکته دوم 3اسفند سالروز کودتای انگلیسی­ها در ایران و روی کار آوردن رضا خان است. انگلیسی­ها بعد از جنگ جهانی اول به این نتیجه رسیدند برای دستیابی بیشتر به منافعشان در ایران افراد مورد نظرشان را سر کار آورند. دو چهره اینها ذخیره کرده بودند یکی چهره سیاسی به نام ضیاءالدین طباطبایی و چهره نظامی به نام رضا خان. توافقی که با رضا خان کرده بودند این بود که پس از فتح تهران، موقعی که لشکر قزاق از قزوین به تهران می­آید و تهران را فتح می­کند سید ضیاءالدین طباطبایی نخست وزیر شود و رضا خان فرماندهی نظامی را بر عهده بگیرد. لذا احمد شاه قاجار سید ضیاءالدین طباطبایی را نخست وزیر و رضا خان را فرمانده کل قوا قرار داد. انگلیسی­ها دیدند مهره خوبی است، خوب شناختند و ارزیابی کردند. بعد از چهار سال او را به عنوان پادشاه ایران مطرح کردند تا سال 1320 این نقش را برای انگلیسی­ها با خیانت­هایی که کرد: کشف حجاب، بستن مراسم عزاداری ابی­عبدالله و هزاران جنایت دیگر، سرکوب جنبش­های آزادی دیدند بعد از جنگ جهانی دوم تمایل به آلمان­ها دارند لذا مهره را از صحنه خارج کردند و گفتند دیگر نوبت تو نیست، مهره دیگری باید سر کار بیاید. مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنم مسأله سالگرد قیام مردم تبریز در 29 بهمن ماه بود که امسال هم مانند سال­های قبل محضر رهبر فرزانه انقلاب رسیدند. قیام 29بهمنی که در چهلم روز قیام مردم قم، مردم قهرمان قم در تبریز اتفاق افتاد و این مراسم و مناسبت­ها تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد. یکی از بحث­هایی که امروز می­خواهم به آن اشاره کنم و کمی بیشتر توضیح دهم در مورد مذاکرات هسته­ای است. خب کم و بیش در اخبار هم مذاکرات دور اول و هم مذاکرات دور دوم که در وین تشکیل شد پیگیری کرده و آشنا هستید. نکته مهمی که در فرمایش رهبری بود این بود که ما بر عهد خود پایبندیم و نضق قرار نمی­کنیم، یعنی روشی که آمریکایی­ها در پیش گرفتند. در مذاکرات حرفی می­زنند و بعد در یک فضای دیگر تمام مسائلی که آنجا گفته شده به شکل دیگری منعکس می­کنند ما این کار را نمی­کنیم. اما  رهبری فرمودند: ما و ملت ما به آمریکایی­ها اعتمادی نداریم. اگر آمریکایی­ها بخواهند زیاده­خواهی کنند در مقابل آنها خواهیم ایستاد. من تعجب می­کنم در سخنرانی­ها عده­ای در قلم زدن­هاشان آنچنان چهره آمریکا را زیبا و بزک شده نشان می­دهند که گویا خبر از جنایت­های آمریکا در داخل خاک آمریکا و کشور­های دیگر گویا خبر ندارند. از زندان­های آمریکا در خود آمریکا و زندانی­هایی در خود آمریکا و زندانی­های آمریکا در کشور­های دیگر، هجمه به کشور­های دیگر گویا خبر ندارند، آنچنان چهره زیبا  از آمریکا در داخل ترسیم می­کنند که گویا این ملت آمریکا را نمی­شناسد، با قلم شما مردم عاشق آمریکا نخواهند شد. رهبر فرزانه انقلاب برای تیم مذاکره کننده چهار خط قرمز ترسیم کردند. خط قرمز اول این است که راکتور سنگین آب اراک نباید تعطیل شود به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.خط قرمز دوم تعداد سانتریفیوژها باید حفظ شود ولو درصد غنی سازی از 20درصد پایین بیاید ولی این تعداد باید حفظ شود.3- کار تحقیق و توسعه باید ادامه پیدا کند و تعطیل بردار نیست. و چهارم اینکه آمریکایی­ها در این مذاکرات خواستند زیاده­خواهی کنند و رهبری به عنوان خط قرمز اعلام کرد و رئیس تیم مذاکره کننده ما حاضر نشد بپذیرد این نکته بود که هیچ موضوع و مساله­ای دیگری غیر از مسأله هسته­های نباید مطرح شود. بحث موشک­ههای بالستیک و بحث­های دیگر نباید در عرصه مباحث هسته­ای مطرح شود.این چهار خط قرمز برای تیم مذاکره کننده ما به عنوان یک اصل از طرف رهبر فرزانه انقلاب اعلام شده است. اجلاس روسای مجالس در تهران در چند روز گذشته با حضور هیئت­هایی حدود 53 کشور برگزار شد که، در مقایسه با اجلاس­های دیگر رشد دو برابر داشته است و این نشاندهنده جایگاه امروز کسور جمهوری اسلامی است. ما انتظارمان این بوده و هست که مسائل مهم امت اسلامی باید در این مجالس مطرح شود، آرمان فلسطین، مقابله با صهیونیست­ها، مقابله با پدیده شوم تکفیر و تروریست باید در اینجا مطرح شود که اینها چهره اسلام را مخدوش کردند. پرداختن به دخالت بیگانگان در مسأله سوریه  و حمایت استکبار از دیکتاتور­های منطقه که مردم مظلوم بحرین امروز گرفتارند. بحث دیگر بحث اقتصاد مقاومتی است که رهبری ابلاغ کردند و من همین جا از ریاست محترم جمهور و ریاست محترم مجلس تشکر می­کنم به خاطر پاسخ به هنگام و لبیک به هنگامی که به بیانه­ی رهبر فرزانه انقلاب دادند. این اقتصاد مقاومتی باید در این کشور نهادینه شود، نگاه­ها به بیرون دوخته نشود، مسائل کشور را شرطی نکنیم، به تحریم­ها گره نزنیم که کل ملت ایران را منتظر قرار دهیم که اگر این تحریم­ها کم و زیاد شد زندگی ملت ایران به آن وابسته است، این نیست. این کشور بالاترین نفت و گاز را دارد، این کشور بالاترین معدن را دارد، این کشور بالاترین منابع نیروی انسانی و کارآمد دارد. این کشور کشوری است که امروز از سوی دشمن مورد تهدید است ولی نه تنها ما، بلکه اکثر کشور­های دنیا دنبال این هستند که اقتصادی درون­زا داشته باشند، چون مسائلی برای کشور­ها مطرح می­شود که در اختیار کشور­ها نیست از بیرون تحمیل می­شود بر کشور­ها. اگر کشور­ها نتواند اقتصاد خود را درونی کنند دچار مشکل خواهند شد. من سخن را طولانی نکنم و دعا کنم شما را. «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار.»

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما. توطئه دشمنان را به خودشان برگردان. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما این سکان دار کشتی انقلاب عزت، نفوذ کلام بیشتر عنایت بفرما. مراجع بزرگوار ما،عزت و سلامت عنایت فرما. به مردم صبور و انقلابی ما در مقابل تحمل مشکلات پاداش عنایت فرما. به خانوده شهدا صبرو اجر عنایت فرما. به رزمندگانمان و به جانبازنمان به آزادگانمان نصرت، سلامت و عزت عنایت فرما. فضای جامعه اسلامی ما را فضای دینی و فضای اهل­بیتی قرار بده. باران رحمتت را شانل ما بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿  إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ *  ﴾

صدق الله العلی العظیم

لازم می­دانم از سخنران گرانقدر قبل از خطبه­ها سرور عزیزمان حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا قاضی عسگر با بیانات عالمانه­شان با  استفاده از آیات و روایات  متناسب با شرایط روزمان تقدیر و تشکر کنم.

 

 

 


[1] . مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج‌86، ص: 234

[2] .انبیاء/107

[3] . مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، ج‌101، ص: 95»

[4]. نهج البلاغه/ 286

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.