خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ 93/07/25 به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»

 

 

 

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» خطیب جمعه قم در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه مورخ 93/07/25 قم که در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد به صدور حكم اعدام عالم مبارز شيعي (شيخ نمر) در عربستان اشاره كردند و فرمودند: صراحتا به مجامع بين المللي و طرفداران حقوق بشر و آنهايي كه هر روز براي ايران دلسوزي مي كنند و پرونده اي تشكيل مي‌دهند مي‌گوييم كه سري هم به عربستان بزنند.

مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور اظهار كردند: معقتديم جهان اسلام و جهان تشيع و علما و مراجع اين حركت دولت عربستان را به شدت محكوم مي‌كنند.

ایشان همچنين به تحولات اخير در سوريه به ويژه كوباني اشاره كردند و افزودند: آخرين خبر حاكي از اين است كه بخش قابل توجهي از مناطقي كه داعشي‌ها اشغال كرده بودند بازپس گرفته شده و كوباني‌ها گروهي به نام كفن سفيد تشكيل داده‌اند تا داعشي‌ها را نابود كنند.

آيت‌الله حسيني بوشهري با ابراز تاسف از سياست مغرضانه دولت تركيه در قبال كوباني تصريح كردند: تنها راهي كه به شهر كوباني وجود دارد از طريق تركيه است ولي متاسفانه كشور همسايه ما نه تنها كمكي نمي‌كند بلكه تمام راه‌ها را بسته تا مردم اين منطقه به صورت مظلومانه جان بدهند.

خطیب جمعه قم در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه با اشاره به فرارسيدن هفته انجمن اولياء و مربيان اظهار كردند: ايجاد اين انجمن فلسفه بسيار ارزشمندي است. گرچه فكر مي‌كنم در سال‌هاي اخير از انجمن اولياء و مربيان تفسير ديگري در ذهن مسئولان ايجاد شده است. صرف دعوت كردن ولي دانش آموز یا دیگری را به جای خود فرستادن و يا به جاي خود پاكتي را فرستادن نقش انجمن اولياء و مربيان نيست.

به فرموده آیت‌الله حسینی بوشهری خانه و مدرسه دو نهاد مهم است كه بايد نوعي هماهنگي بين اين دو نوع تربيت وجود داشته باشد.

نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری فرمودند: هماهنگي بين نهاد خانه و مدرسه توسط اوليا و مربيان فلسفه مهم ايجاد اين انجمن است كه اميدواريم به اين مسئله توجه شود.

آيت‌الله حسيني بوشهري همچنين به هفته تربيت بدني و ورزش اشاره كردند و افزودند: اسلام در رابطه با سلامت جسم و روح تاكيد كرده و نمونه ورزش‌هايي هم نام برده و در كتاب‌هاي فقهي به صورت مفصل به آنها پرداخته شده است اما آنچه امروز به عنوان ورزش مطرح است با معيارهاي ديني مطابقت دارد و آيا آهنگ آن با رسالت ديني هماهنگ است؟

مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور اضافه كردند: خيرخواهانه به مسئولان ورزش توصيه می‌کنم که بنا نيست آنچه كه در دنيا به نام ورزش اتفاق مي‌افتاد را الگوبرداري كنيم و زنان و مردان را به معركه‌اي بفرستيم كه دنيا نظاره‌گر آن باشد. ما چنين قراري با دنيا نداريم.

امام جمعه قم فرمودند: دلخوش كردن مسئولان ورزشي ما به تعداد مدال‌هايي كه ورزشكاران مي‌آورند بايد با اصول اخلاقي و بنيه‌هاي اعتقادي ما سنجيده شود. حتي اگر در چند رشته ورزشي كه متناسب با معيارهاي اسلامي است بر روي نسل جوانان سرمايه گذاري كنيم و اينها در دنيا بدرخشند اين ارزش را دارد. زماني كه از معيارهاي ديني فاصله بگيريم عين عقب ماندن است.

ایشان در بخشی از سخنان خود به درپيش بودن روز مباهله اشاره كردند و به بررسی عظمت پيامبر و اهل بيت عصمت و طهارت پرداختند.

ایشان به سالگرد شهادت حجت‌الاسلام مصطفي خميني اشاره كردند و فرمودند: اين شخصيت يك فرد مبارز و مجاهد بوده كه سرانجام به صورت مرموزانه‌اي مسموم شده و به شهادت رسيد ولي همان گونه كه امام پيش بيني كرده بود شهادت او از الطاف الهي بود.

آيت‌الله حسيني بوشهري به سي‌امين سالگرد تاسيس وزارت اطلاعات اشاره كردند و افزودند: با تاسيس نظام جمهوري اسلامي اين دستگاه شكل گرفت و در طول 30 سالي كه از تاسيس اين دستگاه گذشت خدمات بزرگی را از سوی وزارت اطلاعات شاهد بوده و هستیم.

امام جمعه قم تصریح کردند: ملت ما قدردان زحمات كاركنان وزارت اطلاعات هستند و اميدواريم وزارت اطلاعات بر اساس معيارهاي ديني حركت كند.

خطیب جمعه قم در خطبه اول به بررسي اصول حاكم بر روابط اجتماعي پرداختند و فرمودند: نيازهاي مادي و معنوي، انسان را به زندگي اجتماعي مي‌كشاند. اگر زندگي اجتماعي داراي ضابطه و قانون نباشد به هرج و مرج مي‌كشاند، بنابراين زندگي اجتماعي اصول مي‌خواهد.

آيت‌الله حسيني بوشهري به عواملي كه موجب رشد و تكامل و بالندگي انسان مي‌شود اشاره كردند و افزودند: انساني كه مي‌خواهد با آحاد جامعه ارتباط برقرار كند نياز به عوامل كليدي و اساسي همچون ايمان به عنوان گوهري ارزشمند، توانايي تفكر و انديشه، عمل صالح و روح تعبد و بندگي دارند.

امام جمعه قم داشتن معرفت و علم و آگاهي را از ديگر عوامل رشد انسان ذكر كردند و ادامه دادند: انسان‌هايي كه برخوردار از دانش و آگاهي و معرفت هستند در مسير زندگي درست قدم بر مي‌دارند و حركت‌هايشان حساب شده و برنامه‌ريزي شده است چون حركت بدون بصيرت و آگاهي در ظلمات قدم گذاشتن است.

مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور، عفت و پاكدامني در زندگي را مورد تاكيد قرار دادند و اظهار كردند: اين عفت و پاكدامني يك قدرت دروني در انسان است كه موانع رشد را كنار مي‌زند و انسان را در مسير رشد قرار مي‌دهد.

آيت‌الله حسيني بوشهري افزودند: اينكه امروز بر مسئله عفاف تاكيد مي‌شود و هشدار داده مي‌شود كه راهي غير از راه عفاف، انسان را به سرنوشت بد مي‌برد، به دليل اين است كه انسان‌هايي كه از اين ويژگي برخوردار نيستند دچار لغزش مي‌شوند.

ایشان تاكيد كردند: هفتمين مورد كه براي يك زندگي مسالمت آميز در جامعه اسلامي لازم است همراهي با الگوهاي موفق است. اينكه قرآن كريم، حضرت ابراهيم و پيامبر اسلام را به عنوان الگوي حسنه معرفي مي‌كند، به خاطر اين است كه ذاتا در معاد اين انسان‌ها از نهاد خلقت موجودي الگوپذير است.

آيت‌الله حسيني بوشهري با بيان اينكه در جامعه امروز ما عده‌اي در سبك پوشيدن، راه رفتن، سخن گفتن و سبك زندگي راه و رسم ديگران را در پيش مي‌گيرند اظهار كردند: اينكه رهبر معظم انقلاب بر مسئله سبك زندگي تاكيد مي‌كنند به خاطر اين است كه اگر تريبون‌داران و خطبا و شخصيت‌هاي تاثيرگذار دير بجنبند به خاطر روح الگوپذيري كه در جوانان وجود دارد، ديگران با غول تبليغاتي‌اشان جامعه ما را به سمتي مي‌كشانند كه تحت تاثير فرهنگ غرب قرار گيرند.

 

 

 

 

 

 

Please publish modules in offcanvas position.