خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 93/08/16 به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری  در خطبه‌های این هفته نماز جمعه در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، فرمودند: اراده الهی بر ماندگاری و جاودانگی حادثه عاشورا است، خداوند اراده کرده تا این نور در مقابل دشمنان خاموش نشود و به کمال برسد ما بر این باور هستیم که ائمه‌اطهار(ع) نور خدا هستند و نورالله خاموش نمی‌شود.

خطیب جمعه قم به برخی از عزاداری‌های مسلمانان در جهان اشاره و عنوان کردند: مردم سیل جمعیتی به راه انداختند که گویا دشمنی، انفجار و تهدیدی نیست و همه با عشق و شور فراوان به بارگاه امام ‌حسین(ع) می‌رساندند حتی در نیجریه عده‌ای از عزاداران را به شهادت رساندند اما شیفتگان حسین(ع) در جهان دست از عشق خود بر نمی‌دارند.

 ایشان  تصریح کردند: در بحرین با ارادتمندان سیدالشهدا هتاکانه برخورد شد و حتی نشانه‌ها را جمع‌آوری کردند، 5000 نفر از زن و مرد و کودک در این کشور زندانی شده‌اند. علما در زندان به سر می‌برند تابعیت برخی از شخصیت‌ها را لغو کرده‌اند مراسم عزاداری امام حسین(ع) را بر هم می‌زنند اما مگر می‌شود نوری که خداوند در آن تجلی دارد را خاموش کرد.

آیت الله حسینی‌بوشهری درباره تقارن عاشورای حسینی با یوم‌الله 13 آبان خاطرنشان کردند: 13 آبان امسال تجلی آن بود که بگوید کل یوم عاشوراست چرا که امام‌حسین(ع) با شعار زیبای هیات من الذله زیر بار یزیدیان نرفت و امروز این شعار زیبا در عصری که مستکبر دیگری در مقابل امت اسلامی قد کشیده به شعار مرگ بر آمریکا تبدیل شده است.

ایشان  افزودند: ملت ایران در برابر ابرقدرت آمریکا همچنان ایستاده است هرچند آمریکا در رویدادهای منطقه نشان داد که دیگر ابرقدرت جهان نیست و حرکت مردم شاخ آمریکا را شکسته است.

ایشان در ادامه  فرمودند: عاشورای امسال فرصت مناسبی بود تا شعار هیهات منا الذله علیه استکبار زمان حاضر سر داده شود و آن شعار زیبا که در روز عاشورا، علیه یزید داده شده بود، امسال علیه استکبار جهانی و آمریکا سر داده شد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به عزاداری های مردم در دهه ی اول محرم اظهار داشتند: به نوبه خود از شما مردم عزادار و ارادتمند سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) و از تمام ملت ایران و مردم عزادار به خاطر برگزاری باشکوه مجلس عزاداری امام حسین (ع) تشکر می‌کنم و انصافا صحنه‌های باشکوه و برجسته‌ای در این ایام به ثبت رسید.

ایشان فرمودند:  در روزهای عزاداری صدا و سیما نیز نقش پر رنگی را ایفا کرد و در انعکاس این عزاداری ها تلاش های فراوانی را انجام دادند و این فعالیت ها قابل تقدیر و تحسین است .

عضو مجلس خبرگان رهبری  با اشاره به برخی عوامل ماندگاری حادثه عاشورا خاطرنشان ساختند:  من امروز به نکته ای اشاره می کنم که متفاوت است  و آن اراده خداوند برای ماندن و حفظ شدن نور در مقابل دشمن است و این از قصد و اراده خداوند بر حفظ نور الله که‌‌ همان ائمه (ع) هستند، رخ داده است حتی اگر همه دشمنان و داعشی‌ها متحد شوند اما پروردگار قصد حفظ این نور را دارد.

ایشان  تاکیدکردند: جای جای مکه، یاد ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) و هاجر (س) زنده است و در مدینه که می‌رویم، یاد ائمه (ع) زنده است و روزی که سیدالشهدا (ع) متولد شده است، پیامبر (ص) نیز دعا می‌کنند که نتیجه آن ماندگاری یاد حسین (ع) در طول تاریخ است.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشتند: جمله ای که حضرت زینب فرمودن امروز تحقق یافته است ، در مجلس یزید، حضرت زینب (س) می‌فرماید‌ ای یزید، هر چه حیله و مکر داری به کار ببر اما بدان که ما ماندگار تاریخیم..

ایشان  ادامه دادند : ملت ایران هم چنان علیه آمریکا فریاد سر می‌دهند زیرا مردم ایران هوشمند هستند و عزاداری سنتی خود را برگزار می‌کنند اما همین طور که شهید مطهری (ره)، فرمود شمر امروز موشه دایان است، شمر امروز نیز آمریکاست.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری فرمودند: خداگریزی یكی از موضوعاتی است كه به عنوان مرزشكنی‌ها توسط انسان‌ها دنبال می‌شود.

ایشان  بیان داشتند: خداگریزی موجب می‌شود تا انسان خود را فراموش كرده و اسیر شهوات شیطانی شود و به نوعی بنده شیطان گردد.

امام جمعه قم تصریح كردند: كسی كه خدا را فراموش كند همانند فردی است كه از آسمان به زمین سقوط كرده و هیچ جایگاهی نخواهد داشت و این افراد طبق نهج البلاغه افرادی هستند كه هر روز به یك سمتی رفته و هیچ هدفی ندارند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود به عزاداری سالار شهیدان اشاره كردند و ضمن قدردانی از مردم جهت برگزاری مراسم فرمودند: البته تهدیدات گسترده‌ای توسط دشمنان وجود داشته اما با همه وجود مردم به صحنه آمده و به عزاداری پرداختند.

ایشان  بیان داشتند: البته این تهدیدات از همان عصر عاشورا بوده است اما امسال حجم تهدیدات گسترده‌تر بود اما شاهد بودیم كه سیل جمعیت عزاداران هر روز بیشتر می‌شد.

امام جمعه قم فرمودند: امسال شاهد بودیم كه سیل جمعیت عزاداران در سراسر كشور با وجود همه تهدیدات به عرصه آمدند و شور حسینی به پا كردند كه این شور و شعور و ارادت ستودنی است.

آیت‌الله حسینی بوشهری به فلسفه ماندگاری عاشورا اشاره كردند و فرمودند: عوامل مختلفی برای ‏این مسئله بیان شده که یکی از مهمترین آنها، اراده الهی بر جاودانگی حادثه کربلاست كه كسی نمی‌تواند آن را انكار كند و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ایشان  فرمودند: همه ما بر این باور هستیم كه معصومین(ع) نورالله هستند و خدای متعال نیز همواره نور آنها را حفظ می‌كند. 

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»، شور و ارادت مردم نسبت به امام حسین(ع) را ستودنی خواندند و افزودند: با وجود اینکه در برخی از کشورهای جهان شاهد شهادت تعدادی از شیعیان بودیم اما شیعه نشان داد که هیچگاه از آرمان‌های خود دست برنمی‌دارد.

ایشان  افزودند: در روز عاشورا امام حسین (ع) با شعار هیهات من الذله زیر بار ظلم و ستم یزیدیان نرفتند که البته این شعار در حال حاضر که امت اسلامی در برابر ظالم و مستکبری به نام آمریکا قرار دارد به شعار مرگ بر آمریکا تبدیل شده است.

ایشان  با اشاره به انعکاس حضور مردم ایران در روز ۱۳ آبان و روز عاشورا از سوی خبرگزاری‌های مختلف به کل دنیا افزودند: حضورملت ایران در صحنه اثبات کرد که ملت ایران در برابر قدرت پوشالی آمریکا که روزی ادعای ابر قدرتی می‌کرد ایستاده‌اند که البته حرکت مردم در منطقه نیز شاخ آمریکا را شکسته است.

آیت الله حسینی بوشهری، ملت بزرگ ایران را زمان‌شناس و هوشیار خواندند و افزودند: مردم ما امروز ظالمان و ستمگران زمان را می‌شناسند که ظالم و ستمگر عصر ما آمریکا است.

ایشان  افزودند: خداوند اراده کرده است تا عاشورا باقی بماند، هر چند که ممکن است دشمنان اسلام از عاشورا خوششان نیاید اما اراده الهی بر بقای این حادثه تاریخی است.

خطیب جمعه قم، از تلاش‌های صدا وسیما نیز به منظور انعکاس حضور گسترده مردم در مراسمات عزاداری دهه اول محرم به خصوص روز تاسوعا و عاشورای حسینی تقدیر کردند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور فرمودند:اضطراب، نگرانی، سختی معیشت نتیجه فراموش کردن خداوند است

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری بیان داشتند: با وجود اینکه تهدیدات علیه عزاداری های حسینی در سال جاری بسیار بیشتر بود ولی این مراسمات باشکوه تر از گذشته برگزار شدند.

امام جمعه قم ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم در حرم حضرت معصومه(س) اظهار کردند: خداگریزی یکی از عوامل خارج شدن انسان از دایره انسانیت است.

ایشان افزودند: چنین انسان‌ هایی یعنی مشرکان و خداناباوران، مانند کسانی هستند که از آسمان به زمین سقوط کرده باشند؛ بر اساس آموزه های دینی، چنین انسانی وقتی سقوط می کند توسط پرندگان یا باد به جایی دور افکنده می شود.

آیت الله حسینی بوشهری  با اشاره به خطبه 150 نهج البلاغه خاطرنشان کردند: امیرالمومنین علی(ع) در این خطبه تعبیری کامل در مورد خداناباوران دارد و می فرماید چنین انسان هایی هر روز به سمتی می روند و کسانی هستند که مسیر رشد و هدایت را رها کرده و در وادی گمراهی و انحطاط قرار گرفته اند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به وقایع عاشورا خاطرنشان کردند: در کربلا عده ای به دلیل فراموش کردن خداوند دچار بی هویتی شدند.

آیت الله حسینی بوشهری  بیان داشتند: به تعبیر امام راحل کسانی که بندگی خداوند و مقام عبودیت را فراموش می کنند خودشان به فراموشی سپرده می شوند و کسی که نداند چیست و کیست و چه وظیفه ای دارد شیطان در وجود او راه می یابد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به دیگر آثار طبیعی خداگریزی در زندگی انسان فرمودند: اضطراب، نگرانی، سختی معیشت و مواردی از این دست نتیجه فراموش کردن خداوند است البته همواره کمبود مالی نتیجه این امر نبوده و ممکن است انسان دارای مال و ثروت فراوان باشد ولی زندگی سختی هم گریبان او را بگیرد.

ایشان به ولایت شیطان بر انسان به عنوان سومین اثر خداگریزی اشاره و اظهار کردند: کسانی که خداوند را فراموش کرده و رابطه خود را با پروردگار عالم قطع می کنند با شیطان همنشین خواهند بود.

Please publish modules in offcanvas position.