خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ 93/11/24 به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته»

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» فرمودند: عزت ملی مهمترین عامل در تامین امنیت و استقلال یک کشور است و ملت ایران نشان دادند که عزت ملی را فدای هیچ چیز نمی کنند و با وجود همه مشکلات در راهپیمایی حضور می یابند و به جهانیان نشان دادند عزت ملی را فدای مشکلات خود نخواهند کرد.

امام جمعه قم امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد به اصول حاکم بر روابط اجتماعی اشاره کردند و اظهار داشتند: مسئولیت پذیری انسان در عرصه اجتماع و نقطه مقابل آن مسئولیت گریزی انسان یکی از این مسائل به شمار می رود؛ چهار مسئولیت متوجه انسان است که نخستین مورد مربوط به خویشتن اوست، دیگری در مقابل آفریننده هستی و خدای متعال، مسئولیت سوم در ارتباط با دیگران و چهارمین مورد هم در ارتباط با طبیعت.

ایشان افزودند: مسئولیتی که انسان در رابطه با دیگران دارد بسیار مهم است زیرا از آغاز تاریخ وقتی ارتباط آدمی با دیگران را بررسی می کنیم در می یابیم آدمی همواره گرایشی برای برقراری رابطه اجتماعی دارد و این سوال همواره مطرح بوده که منشأ این گرایش اجتماعی چیست و در این زمینه سه دیدگاه مطرح شده است.

آیت الله حسینی بوشهری حالت غریزی را نخستین دیدگاه در مورد روابط اجتماعی انسان ها دانستند و فرمودند: علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر گرانسنگ المیزان می فرمایند نیازهای اجتماعی انسان را به ارتباط با دیگران وادار می کند و خواجه نصیرالدین طوسی هم کمال جویی آدمی را عامل پیوندهای اجتماعی مطرح کرده است.

امام جمعه قم ادامه دادند: اسلام در رابطه با این ارتباطات اجتماعی، برنامه ریزی دقیق و مدونی دارد و مسئولیت هایی را برای انسان ها در ارتباط با دیگران تعیین کرده است.

ایشان با اشاره به مسئولیت هایی نظیر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان وظایف همگانی خاطرنشان کردند: در این بین برخی اقشار مانند توانگران، مدیران و زمامداران جامعه مسئولیت های ویژه ای هم دارند.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان داشتند: چهار مسئولیت متوجه زمامداران و کارگزاران است؛ نخستین مسئولیت در رابطه با خودشان است؛ دومین مسئولیت در رابطه با منصبی است که در آن قرار دارند؛ در ارتباط با مردم و بیت المال هم مسئولیت هایی بر عهده آنهاست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نگاه مسئولانه به خود از سوی زمامداران لازم است فرمودند: در حقیقت اگر این افراد توانش را ندارند نباید مسئولیت را بپذیرند زیرا این امر بر اساس روایات، موجب خواری همان شخص و خیانت به جامعه خواهد بود.

ایشان فرمودند: نگاه مسئولانه به مسئولیت هم دومین وظیفه زمامداران است؛ پست و مقام را باید یک امانت پنداشت نه یک فرصت برای قدرت طلبی و ثروت اندوزی؛ در روایت از حضرات معصومین(ع) است که می فرمایند کاری که زمامداران می پذیرند لقمه چربی نیست که به دست آمده بلکه از ناحیه مردم، امانتی است که به مدیران جامعه سپرده شده؛ اگر این تفکر ترویج شود زمامداران همواره در حفظ شأن امانت یا همان جایگاه می کوشند و می دانند که باید روزی آن را به دیگری بسپارند.

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کردند: بر اساس احادیث اهل بیت(ع) اگر کسی می داند افرادی برتر از او وجود دارند ولی برای تصاحب یک پست و مقام پیشقدم شود به خود، خدا و جامعه خیانت کرده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه مردم در جامعه اسلامی دارای سهم هستند فرمودند: به همین دلیل زمامداران باید نگاه مسئولانه به مردم داشته باشند؛ آنچنان حرمتی برای مردم در اسلام در نظر گرفته شده که احترام مسلمان بر همه حرمت ها فضیلت داده می شود.

ایشان با اشاره به نامه های حضرت علی(ع) در نهج البلاغه عنوان داشتند: ایشان در مورد همه نکات و ظرایف زمامداری سفارشاتی دارند و حاکمان را امانت داران مردم معرفی می کنند که باید امین مردم باشند و به صاحب امانت خیانت نکنند و در مقابل خواسته های جامعه شکیبا باشند.

آیت الله حسینی بوشهری در خطبه دوم به 25 بهمن ماه سالروز صدور حکم تاریخی امام راحل مبنی بر ارتداد سلمان رشدی اشاره و تصریح کردند: در آن سالها دشمنان اسلام و قرآن در پی آزمودن مسلمانان سلمان رشدی را وادار به نوشتن آیات شیطانی کردند ولی این استکبار جهانی بود که در پشت پرده قرار داشت و امروز هم دست های استکبار را در توهین نشریات اروپایی به ساحت مقدس و نورانی حضرت محمد(ص) می بینیم زیرا همه این اقدامات در یک راستا هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به حضور گسترده ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال پرداختند و افزودند: حضور دشمن‌شکن مردم ایران در حقیقت جهانیان را در بهت و ناباوری فرو برد.

ایشان با بیان اینکه انقلاب‌های فراوانی در طول قرون گذشته به وقوع پیوسته که ماندگاری زیادی نداشته اند فرمودند: در حال حاضر هم مراسمی رسمی و دولتی برای آنها برگزار می‌شود و اجازه نمی‌دهند مردمی که صاحب انقلاب به شمار می روند در صحنه حضور داشته باشند ولی انقلاب ایران با همه آنها متفاوت است و رهبران کشور از مردم برای این حضور همیشگی تشکر می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع کارکنان نیروی هوایی مبنی بر حضور گسترده ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال خاطرنشان کردند: ایشان فرموده بودند دشمنان می گویند تیم مذاکره‌کننده به خاطر تحریم‌ها با دست بسته پای میز حاضر می شود ولی ملت ایران در 22 بهمن ضربه متقابلی به آنها خواهند زد و حضور دیروز در حقیقت همان ضربه متقابل بود.

خطیب جمعه قم عزت ملی را مهمترین عامل در تامین امنیت و استقلال یک کشور دانستند و افزودند: بسیاری از رسانه های بین المللی حضور جمعیت را در راهپیمایی دیروز میلیونی توصیف کردند هرچند برخی نخواستند این اخبار را پوشش بدهند؛ در هر صورت ملت ایران نشان دادند که عزت ملی را فدای هیچ چیز نمی کنند و با وجود همه مشکلات حتی گرد و غباری همچون هوای دیروز خوزستان، در راهپیمایی حضور می یابند و به جهانیان نشان می دهند عزت ملی را فدای مشکلات خود نخواهند کرد.

ایشان با بیان اینکه آمریکایی ها فکر می کنند تاثیر تحریم هاست که ایران با آنها مذاکره می کند فرمودند: حقیقت آن است که غرب پیشرفت ایران در دانش هسته ای و فضایی و دیگر علوم را مشاهده کرد و به خیال خود برای اینکه ایران اسلامی را از این روند پر شتاب باز دارد مجبور شده است دوباره پای میز مذاکره بازگردد؛ البته همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند با توافقی که تامین کننده حقوق و منافع ملی ما باشد موافق خواهیم بود، ایشان از تیم مذاکره‌کننده تمجید کردند و همین حمایت‌هاست که عقبه سنگینی را برای وزیر خارجه ایران فراهم می کند و به یقین تیم مذاکره کننده نیز باید سخنانی بر زبان جاری کند که حرف همه ملت ایران باشد.

آیت الله حسینی بوشهری در خاتمه به تحولات یمن اشاره کردند و بیان داشتند: دشمنان تلاش کردند قیام یمنی ها را به انحراف بکشانند ولی جنبش انصارالله طی اقدامی شجاعانه، کاخ ریاست جمهوری را پس از مشاهده نقض توافقنامه از سوی رئیس جمهور این کشور به تصرف درآورد و بیانیه قانون اساسی صادر کرد و کمیته‌های انقلاب را برای اداره کشور تشکیل داد.

Please publish modules in offcanvas position.