خطبه های نماز جمعه 89/09/12

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 89/09/12                                              خطبه شماره 19

 

 

خطبه اول

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلّغ رسالاته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیّین:.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب7: «وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يَتَّقِ الله يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً مِنَ الْفِتَنِ وَ نُوراً مِنَ الظُّلَمِ»[1]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. مولای متقیان امیرمؤمنان7 سخنی در این باره دارند می­فرماید: هر کسی تقوا پیشه کند و از خداوند بترسد خداوند راه بیرون شدن از فتنه­ها و تباهی­ها و گمراهی­ها به او عنایت می­کند و روشنی­ها از تاریکی­ها را به او نشان می­دهد شاید باور عمومی خیلی­ از ما این است که تقوا سرمایه آخرت ماست ولی کلمات نورانی قرآن، کلمات نورانی اهل­بیت: این پیام روشن را به ما می­دهد که تقوا سرمایه دنیای ما هم هست لذا امیرالمؤمنین فرمود «مخرجا» است زمینه برای بیرون شدن فتنه­هاست.

بنابراین باید توجه به این نکته کنیم که انسان خواه و ناخواه در زندگی با فتنه­ها و گرفتاری­ها و نیرنگ­ها مواجه می­شود و در صورتی از تنگناها نجات پیدا می­کند که تقوا همراه او باشد به فکرمان، به هوشمان، به استعدادمان و به ذکاوتمان مغرور نشویم. خیلی­ها به خاطر داشتن هوش سرشار، استعداد سرشار، نبوغ فکری و متأسفانه دور از تقوا و ورع در دامن آلودگی­ها و فتنه­ها گرفتار آمدند و عده­ای که نه ادعای هوش داشتند و نه ادعای استعداد و نبوغ داشتند به خاطر پیروی از راه تقوا در تنگناها و در فتنه­ها راه پیروزی پیدا کرده بودند بنابراین تقوا هم سرمایه دنیای ماست و هم سرمایه آخرت ما.

سیره پیامبر اکرم6 و اهل بیت:

در خطبه اول طبق روال معمول هفته­های گذشته پیرامون سیره نورانی پیامبر اکرم6 و اهل­بیت عصمت و طهارت: با شما عزیزان نمازگزار سخن می­گفته­ایم.

از آنجا که در آستانه ورود به ماه محرم هستیم، در آستانه ورود به عاشورای حسینی هستیم اجازه بفرمایید جملاتی، نکاتی در رابطه با سیره نورانی اهل­بیت: نسبت به سالار شهیدان و زنده نگه داشتن عاشورای حسینی و احیای فرهنگ عاشورا با شما بزرگواران صحبت کنم. قبل از هر چیز حادثه محرم و کربلا و عاشورا در حقیقت پر فروغ و سازنده جلوه می­کند آنگاه که می­بینیم اهل­بیت عصمت و طهارت: با عظمت از سالار شهیدان7 یاد کردند و در زنده نگه داشتن این حماسه زیبا و احیای فرهنگ عاشورا تأکید فراوان داشتند.

امامان ما علیرغم محدودیت­هایی که داشتند چه در دوران حکومت­های اموی و چه در دوران حکومت­های عباسی و تنگناهایی که برای آنها ایجاد کرده بودند ولی می­بینیم در اتخاذ مواضع صحیح و مناسب با استفاده از مؤثرترین شیوه­ها توانستند فرهنگ عاشورا را به جامعه منتقل کنند و یکی از راه­هایی که می­بینیم اهل­بیت: توانستند فرهنگ عاشورا را زنده نگه بدارند و فریاد مظلوم علیه ظالم را در جامعه زنده نگه بدارند، حریت و آزادی و آزادگی را به جهان پیام رسانی کنند.

اولین نکته­ای که می­بینیم سفارش اهل­بیت و سیره نورانی اهل­بیت: نسبت به عزاداری ابا عبد الله الحسین7 است. این تأکید فراوان اهل­بیت که در زندگی اهل­بیت: به چشم می­خورد نسبت به اینکه یاد کربلا را زنده نگه می­داشتند، یاد عاشورا را زنده نگه می­داشتند این در این فرهنگ و احیای این فرهنگ نقش کلیدی داشت، چرا اهل­بیت چنین اقدامی می‏کردند؟ زیرا اولاً دشمنان و مخالفان اهل­بیت این روز را یعنی روز عاشورا را به جشن و سرور و پایکوبی می­پرداختند شما زیارت عاشورا و بعضی از فقرات زیارت عاشورا را ملاحظه فرموده­اید: «و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین علیه السلام»؛ روز عاشورا روز شادی و سرور مخالفان اهل­بیت: بود در مقابل اهل­بیت: باید برنامه دیگری طراحی می­کردند که دشمن را از کاری که می­کند پشیمان کند به یاد مظلومیت علی و حسین بن علی به شیعیان توصیه کردند اشک بریزید و عزاداری کنید.

و نکته دوم این عزاداری­ها و سوگواری­ها آن هم سوگواری­های آگاهانه دل صاحب­عزا را با دل حماسه سازان عاشورا به یکدیگر پیوند می­دهد یعنی انسان­ها را حسینی می­کند، انسان­ها را به خاطر یادآوری خاطره عاشورا و کربلا حسینی تربیت می­کند فرزندانی که در دامن چنین خانواده­ای رشد می­کند و آن کودکی که در دامن پدری و مادری که برای حسین بن علی8 اشک می­ریزد این کودک و نوجوان و این نوجوان از خودش سؤال می­کند این همه شیون برای چه؟ این همه عزاداری برای چیست؟ موقعی که دل عزادار با دل حسین بن علی پیوند پیدا کرد دل این کودک و نوجوان هم با حسین بن علی8 پیوند پیدا می­کند و راه کربلا و عاشورا استمرار پیدا می­کند.

این همه تأکید اهل­بیت: به خاطر این دو ویژگی است:

1. جبهه گیری در برابر ادبیات دشمن؛

2. فرهنگ­سازی و عاشورایی کردن فضای جامعه.

امام صادق7 و امام علی بن موسی الرضا8 همه می­بینیم تکیه می­کنند در رابطه با زنده نگه داشتن عاشورا وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا8 می­گوید: اگر کسی روز عاشورا کسب و کار خودش را رها کند و در رسای ابی عبد الله7 به سوگ بشیند تعبیر زیبای آقا این است «مَنْ تَرَكَ السَّعْيَ فِي حَوَائِجِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ»؛ اگر کسی به احترام عاشورا کسب و کار را تعطیل کند خداوند حوائج دنیا و آخرتش را برآورده می­کند «وَ مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ» اگر کسی روز عاشورا روز مصیبت او باشد «يَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِه»[2]؛ اینجا شما عاشورا را بزرگ می­شمارید و عزاداری می­کنید و دسته­های سینه­زنی به راه می­اندازید فردای قیامت خدای متعال پاداش ما را می­دهد.

امام باقر7 تلاش دارد در حساس­ترین مکان یعنی منا که اجتماع مسلمانان در آن گرد آمده وصیت می­کند ده سال در موسم حج در منا برای حسین بن علی8 عزاداری کنند مسلمانان سراسر دنیا از خودشان می­پرسند سوگواری برای حسین بن علی8 آن هم در سرزمین منا چه مناسبت دارد، دل­ها را به سوی حسین بن علی منعطف می­کند این فرهنگی است که اهل­بیت: پایه­گذاری کردند تا نام حسین بن علی8 جاودانه باقی بماند. در سرزمین منا که معمولاً آداب دیگری دارند، اعمال دیگری دارد، اذکار دیگری دارد امام باقر7 می­فرماید: من ده سال وصیت می­کنم در سرزمین منا ده سال برای حسین بن علی8 گریه کنند این فرهنگ یعنی چه؟ این پیام یعنی چه؟ لذا موقعی که بررسی می­کنیم ما با توجه به سفارشی که امامان پاک ما در رابطه با مسأله عزاداری مطرح کردند سفارش می­کنند به اشک ریختن برای حسین بن علی8. وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا8 می­فرماید: «فَعَلَى مِثْلِ الْحُسَيْنِ فَلْيَبْكِ الْبَاكُونَ- فَإِنَّ الْبُكَاءَ عَلَيْهِ يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ»[3]؛ به مانند مثل حسین7 باید اشک­ها از دیده­ها باید سرازیر شود زیرا اگر کسی در عزای حسین بن علی8 گریه کند تمام گناهان بزرگ او آمرزیده می­شود این سخن، سخن من نسیت سخن علی بن موسی الرضاست، اشک ریختن و عزاداری برای حسین بن علی «يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ».

لذا من جمع­بندی کنم در اینجا و سخن را کوتاه کنم در حقیقت اشک ریختن و مصیبت حسین بن علی8 را به پا داشتن چهار پیام روشن دارد:

1. پیام عشق؛

2. پیام تعظیم شعائر؛

3. پیام اعلام موضع؛

4. پیام تجدید بیعت.

اگر ما انقلابمان با این شکوه به پیروزی رسید استمرار راه حسین بن علی8 بود؛ ما پیام عشق را از کربلا آموختیم در حقیقت می­خواهیم بگوییم این قطرات اشکمان که از سویدای قلبمان حکایت می­کند بیانگر محبت و پیوند صمیمی ما با اهل­بیت عموماً و با حسین بن علی8 خصوصاً است. ما می­خواهیم با این عزاداری‎هایمان اعلام کنیم با هم درد بودن، هم نوا بودن و هم سو بودن با­ اهل­بیت: «إنّی سلمٌ لِمن سالمکم و حَربٌ لمن حاربکم» این پیام عشق ماست، پیام تعظیم شعائر ماست. ما این کار حسین بن علی8 را بزرگ می­شماریم و اگر کسی تعظیم شعائر کند دارای اجر و پاداش الهی است، ما روز عاشورا اعلام موضع می­کنیم.

در دهه محرم اعلام موضع می­کنیم و ما می­خواهیم بگوییم حسین بن علی8 ما در موضع­گیری­های عقیدتی شما، موضع­گیری­های دینی شما و موضع­گیری­های سیاسی شما با شما هستیم ما کربلا را جرقه نمی­دانیم، ما کربلا را جریان می­دانیم و لذا انقلابمان به خاطر حادثۀ عاشورا و کربلای حسین تا ظهور وجود  حضرت بقیه الله الاعظم4 ان شاء الله ماندگار خواهد ماند. اما پیام بیعت ما با حسین بن علی8 این است که تجدید پیمان می­کنیم و می­گوییم «فیا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً».

من در اینجا یک نکته کوتاه بگویم و عرضم را تمام کنم سوال این است که وظیفه ما چیست؟ چه رسالتی بر دوش گویندگان، بر دوش مداحان و بر دوش کسانی که مجالش عزاداری به پا می­کنند، می‏باشد؟ چه مسئولیتی بر دوش کسانی که در این مجالس شرکت می­کنند، است؟ یک کلمه و همه همین یک کلمه است "اخلاص" گویندگان، مداحان، اگر می‏خواهند مسیر انحرافی را طی نکنند باید از اخلاص ابی عبد الله7 الهام بگیرند، بررگزار کنندگان مجالس ابی عبد الله7 باید از اخلاص ابی عبد الله7 سرمشق بگیرند، کسانی که شرکت می­کنند ما باید صبر ابی عبد الله7، شجاعت و غیرت ابی عبد الله7، دینداری و دفاع از دینی که ابی عبد الله به ما آموخت باید در مجالس و محافل ما باید در حقیقت به چشم بخورد، خدا نکند من واقعاً همه کسانی که عزاداری می­کنند می­ستایم خدا، خدا نکند بدعت­هایی را ما در مراسم عاشورا پایه­گذاری کنیم که حسین بن علی از ما ناراحت بشود و قلب حضرت بقیه الله7 را به درد آورد مراقب این بدعت گزاری‏ها باشیم در مراسم عزاداری تا مراسم عزاداری ما خالصانه و مخلصانه باشد و نتیجه­ای که انتظار می­رود از این عزاداری­ها به دست آوریم.

دعاهای پایانی خطبه اول

اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات اللهم اجعل التقوی زادهم و الایمان و الحکمة فی قلوبهم[4]

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»[5]

پروردگارا ما را بیامرز؛ پروردگارا جامعه دینی و اسلامی ما را بر اساس حفظ حرمت‏ها و کرامت‏ها پایدار بدار؛ پروردگارا رهبر فقید ما را با رسول الله محشور بگردان؛ پروردگارا مراجع معظم تقلید ما را در ظلّ توجهات ولیت امام زمان حفظ بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت و اجر کرامت فرما؛ به زائران و مسافران سفری پر خیر و برکت مرحمت فرما؛ به نصل جوان ما معرفت و شناخت، به زنان جامعه ما عفت و پاکدامنی عنایت فرما؛ حاجت حاجتمندان روا بگردان؛ مرضای اسلام را عموماً و مرضای مورد نظر خصوصاً شفای عاجل کرامت بفرما؛ توطئه‏های دشمنان به خودشان برگردان؛ پروردگارا در جامعه ما صفا صمیمیت و همدلی عنایت فرما؛ پروردگارا در فرج ولی نعمتمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز

                                                     بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، بارء الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین. اللهم صلّ و سلّم علی مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اجمعین و علی علیّ بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیٍّ و علیّ بن محمد الهادی و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّأُ الی یوم القیامة.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال رسول الله6: «يَا أَبَا ذَرٍّ لَا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنَ الْمُتَّقِينَ- حَتَّى يُحَاسِبَ نَفْسَهُ- أَشَدَّ مِنْ مُحَاسَبَةِ الشَّرِيكِ شَرِيكَهُ- فَيَعْلَمَ مِنْ أَيْنَ مَطْعَمُهُ- وَ مِنْ أَيْنَ مَشْرَبُهُ- وَ مِنْ أَيْنَ مَلْبَسُهُ- أَ مِنْ حَلَالٍ أَوْ مِنْ حَرَام»[6]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. در نصیحتی که رسول نازنین اسلام6 به ابوذر داشتند فرمودند: انسان جزء پرهیزکاران محسوب نمی­شود، پرهیزکاران شناسنامه دارند؛ بیوگرافی دارند تا خود را تحت محاسبه قرار ندهند آن هم محاسبه شریک از شریک تا بداند خوراکش از کجا به دست آمده، آنچه می­نوشد از کجا به دست آمده، آنچه می‏پوشد از چه راهی تهیه شده است آیا از حلال تهیه شده و یا از حرام، متقی این است که در حقیقت حسابگر باشد و ویژگی متقین این است که با دقت مواظب باشند حلال الهی کجاست برادران من و خواهران من حرام الهی کجاست تا مرزهای الهی را رعایت کند صبح که از خواب بر می­خیزیم تا شبانگاه که به منزل بر می­گردیم اگر می­خواهیم نشانه متقین را داشته باشیم حسابگر خوبی باشیم هر قدمی که برمی­داریم دقیقا بدانیم این حلال الهی است یا حرام الهی.

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت­ها و نکاتی اشاره می­کنم:

اولین نکته در آستانه ماه محرم هستیم و آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر من خلاصه عرض کنم اگر ما فلسفه قیام ابی عبد الله7 و عالی­ترین جلوه قیام ابی عبدالله7 را بخواهیم تبیین کنیم در همین جمله خلاصه می­شود «إِنَّمَا خَرَجْتُ‏ لِطَلَبِ‏ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي6 أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ»[7]؛ آن موقعی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه خاموش شود صدای اهریمنان بلند می­شود، صدای دشمنان دین بلند می‏شود و حتی در مقابل فرزند رسول الله قد علم می­کنند و مبارزه می­کنند و او را به شهادت می­رسانند اگر می­خواهید حادثه کربلا تکرار نشود، اگر می­خواهید چنگ‏اندازی­های دشمنان تکرار نشود از محیط جامعه­مان از محیط کوچک خانواده و تا محیط کوچه و بازار و اجتماع امر به معروف و نهی از منکر کنید که سایر فرائض الهی در پرتو این امر به معروف و نهی از منکر ماندگار می­ماند.

 هفته­ای که گذشت دشمنان کینه­توز ما برای بار دیگر دست به جنایت و توطئه­ی دیگری زدند و دو نفر از اساتید دانشمند ما را مورد هدف ترور کورشان قرار دادند و متأسفانه در این اقدام دکتر مجید شهریاری این استاد نابغه فیزیک هسته­ای کشورمان به درجه رفیع شهادت نائل شد این ترور­ها ادامه ترورهای گذشتشه و یا سال گذشته است که دکتر علی محمدی را به شهادت رساندند سرویس­های آمریکایی، اسرائیلی و انگلیسی صحنه­گردانند و توسط مزدوران داخلی­شان، اجرایی و عملیاتی می­شود.

من در اینجا چند نکته را عرض می­کنم که پیام روشن من به دشمنان ما است با صراحت اعلام می­کنیم که:

امروز ظرفیت کشور ما در عرصه فناوری به جایی رسیده که با این اقدامات بزدلانه نمی­توانند این فناوری را از دست این ملت بگیرند و اینگونه اقدامات جزء رسوایی آنان چیز دیگه­ای به ارمغان نخواهد آورد؛

و نکته دوم این است که این شهادت­ها نه تنها عامل بازدارندگی دانشمندان ما نخواهد شد؛ عامل بازدارندگی ملت ما در این  مسیری که انتخاب کرده نخواهد شد بلکه روز به روز ملت ما را مصمم‏تر و دانشمندان ما را پایدارتر و انگیزه جدیدی را در حرکت دانشمندانمان ایجاد خواهد کرد ضمن محکوم کردن این حرکت به خانواده  این عزیزان و جامعه دانشگاهی­مان و ملت رشید ایران و رهبر فرزانه انقلاب تبریک و تهنیت و تسلیت عرض می­کنم و از مسئولین امنیتی کشور مصرانه می‏خواهم همان گونه که همواره پر تلاش درخشیده­اید و مسئولانه اقدام کرده­اید و مصرانه می­خواهیم از این سرمایه­های ملی­مان بیشتر محافظت کنند.

نکته بعدی سفر نخست ­وزیر لبنان به جمهوری اسلامی ما بود جناب سعد هریری اتفاق مهمی بود روابط جمهوری اسلامی

و لبنان روابط محکم و استواری است چون لبنان کشوری است که در خط مقدم مبارزه قرار دارد و جمهوری اسلامی به صراحت اعلام می­کند که به خاطر ایستادگی و پایداری ملت رشید لبنان و مقاومت لبنان ما از هر نوع کمکی برای پیشرفت آنان دریغ نخواهیم کرد و خوشبختی و سعادت آنان خوشبختی و سعادت ماست و رنج و محنت آنان رنج و مهنت ماست.

نکته دیگری که باید در اینجا متذکر شوم این است که مقاومت در لبنان می­درخشد و بنا به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اگر مقاومت نبود اسرائیل از بیروت و مرزهای دیگر عبور کرده بود لذا تنها کشوری که توانسته در مقابل اسرائیل بایستد و اسرائیل را به شکست و زبونی وادار کند لبنان است و آن هم در پرتو مقاومت است ما ضمن تقدیر از روابط خوب حزب الله و نخست وزیر آمریکا اعلام می­کنیم تا رژیم صهیونیستی هست، مقاومت هم هست و تا مقاومت هست استقلال لبنان محفوظ خواهد ماند.

روز 12 آذر که روز جهانی معلولان است، امروز به عنوان روز جهانی معلولان اعلام شده و این نوید بخش ارتقاء جایگاه معلولین است من از مسئولان کشور، برنامه­ریزان کشور و از شما ملت عزیز تقاضامندم و صمیمانه و متواضعانه تقاضا می‏کنم به مشکلات این قشر از جامعه ما بیش از پیش ان شاء الله رسیدگی خواهید فرمود.

روز 16 آذر روز دانشجو است شهادت سه دانشجوی عزیز در جریان سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران نیکسون و شاره برای خوش رقصی برای آمریکا در مقابل ملتش ایستاد و دست به چنین جنایتی زد. ما به دانشجویان عزیزمان با صدای بلند اعلام می­کنیم دانشجویان عزیز این روز به عنوان روز  مبارزه شمابا آمریکا در تاریخ کشور ما ثبت شده است نکند جریانات مشکوک این مسیر شما را منحرف کنند و به مسیر دیگری شما را بکشانند.

امروز یعنی روز 16 آذر روز بیداری دانشجویان و نماد بصیرت تاریخی عزیزان ماست، مبارزه خود را با استکبار حفظ کنید و در نتیجه در کنار ملت­مان بدانید و آگاه باشید این ملت همچنان فریاد می­کشد مرگ بر آمریکا. در هفته گذشته چندمناسبت بود که من به صورت کوتاه به آن اشاره می­کنم و بعد هم به نکته­ای می­پردازم.

روز هفتم آذر روز نیروی دریایی بود که سخنران نیروی دریایی سخنران قبل از خطبه­های ما بود من در اینجا عرض کنم که حقیقتاً و واقعتاً در طول دوران جنگ تحمیلی این ستیز جامگان نیروی دریایی برای کشور افتخار آفریدند و در یک روز تمام امکانات نیروی دریایی دشمن را زمین­گیر کردند که تا پایان جنگ نتوانستند سربلند کنند و این افتخار بزرگی برای کشور و ملت ما بود و ما این روز را گزامی می­داریم.

روز شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس بود، مجلس را بهتر بشناسیم مجلس در جمهوری اسلامی جایگاه ویژه­ای دارد و بنا به تعبیر هم رهبر فرزانه انقلاب و هم حضرت امام1 فرمودند: مجلس در رأس امور است چون مجلس دارای دو رسالت سنگین و کلیدی است رسالت اول آن قانون‏گذاری یعنی ریل­گذاری برای تحقق اهداف اسلام و انقلاب و رسالت دوم نظارت یعنی تضمین تحقق قوانین را بر عهده دارد بنابراین لازم است مجلس به دولت ما کمک کنند به خصوص در طرح­های مهم مورد اجرا در این کشور و پا به پای هم برای سربلندی کشور تلاش کنند و با هشیاری و هوشمندی و بیداری در مقابل استکبار بایستند و رسالت خویش را مانند شهید مدرس که نماد بصیرت، شجاعت، استقلال، ساده­زیستی و مردمی بود به درستی ان شاء الله انجام بدهند.

مناسبت دیگری که دیروز انجام شد و جلسه بسیار باشکوهی بود، بزرگداشت مرحوم حاج شیخ عباس قمی بود؛ این شخصیت، شخصیتی است که بر اساس اخلاص کار خود را دنبال کرد و امروز کتاب مفاتیح الجنان این شخصیت در هر خانه­ای از ما کنار  قرآن­کریم است و این نشانه اخلاص این انسان است من از دست­اندر کاران این همایش و شرکت کنندگان در این همایش صمیمانه و متواضعانه تشکر می­کنم و تقدیر دارم.

دیدار نخبگان کشوری با مقام معظم رهبری داشتیم که من شاید در فرصت­های بعد به تفصیل آن بپردازم رهبر عزیز انقلاب چهار ساعت وقت گذاشتند سه ساعت نخبگان علمی کشور در این جلسه در رابطه با الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت مقاله ارائه دادند، اظهار نظر کردند رهبری در اینجا به چند نکته کلیدی اشاره کردند که من فهرست‏وار عرض می­کنم اولین نکته­ای که فرمودند، فرمودند این حرکت­های سنگین و اساسی در صورتی شکل می­گیرد که ما از شتابزدگی سخت بپرهیزیم در حقیقت طرح­های بلند مدت یا خوشبینانه میان مدت است.

نکته دوم این الگو نقشه جامع برای کشور است و من پشت این تریبون فراخوان مقام معظم رهبری را در اینجا تکرار می­کنم حوزویان و دانشگاهیان عزیز و نخبگان علمی کشور به فراخوان رهبر فرزانۀ انقلاب در حقیقت عنایت کنید و ان شاء الله سرمایه­گذاری کنید در جهت تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت خداوند شما را پیروز و منصور و مؤید بدارد.

دعاهای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را بیامرز؛ به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما؛ به خدمت گزاران عرصه‏های مختلف توفیق مرحمت فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالیست اعلی بگردان؛ به مقام معظم رهبرمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلیمان عزت عنایت بفرما؛ باران رحمتت را از ما دریغ مدار؛ خدایا ما منتظران رؤیت خورشیدیم، چشم همه ما را به جمال مولایمان آقایمان و صاحب اصلیمان حضرت بقیة الله4 روشن بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

بسم الله الرحمن الرحیم

Gإِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ في‏ دينِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباًF

صدق الله العلیُّ العظیم



[1]. نهج البلاغة/ 222.

[2]. قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، علل الشرائع، ج‌1، ص 227.

[3]. وسائل الشيعة، ج‌14، ص 504.

[4]. من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 432.

[5]. «البقرة»: 201.

[6]. وسائل الشيعة، ج‌16، ص 98.

[7]. بحار الأنوار، ج ‏44، ص 329.

Please publish modules in offcanvas position.