خطبه های نماز جمعه 89/10/24

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ89/10/24                                            خطبه شماره 22

 

 

 

خطبه اول

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلّغ رسالاته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیّین:.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب7: «فَاعْتَصِمُوا بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّ لَهَا حَبْلاً وَثِيقاً عُرْوَتُهُ وَ مَعْقِلاً مَنِيعاً ذِرْوَتُهُ وَ بَادِرُوا الْمَوْتَ وَ غَمَرَاتِهِ وَ امْهَدُوا لَهُ قَبْلَ حُلُولِهِ وَ أَعِدُّوا لَهُ قَبْلَ نُزُولِهِ فَإِنَّ الْغَايَةَ الْقِيَامَةُ»[1]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. امیر بیان میرالمؤمنان علی7 در خطبه 195 نهج­البلاغه می‏فرمایند: به تقوا روی آورید که رشته تقوا استوار و دستگیره آن محکم و قله بلند آن پناهگاه مطمئنی است و بعد می‏فرماید: قبل از فرا رسیدن مرگ خود را برای پیشامدهای آن آماده کنید پیش از آنکه مرگ به سراغ شما بیاید و می‏فرماید آنچه لازمه ملاقات است فراهم کنید زیرا مرگ پایان زندگی این دنیاست و هدف نهایی قیامت است هیچ فکر کرده­اید و هیچ اندیشیده­اید برادران و خواهران ایمانی چه توشه­ای با خود برداشته­ایم، با خدا چگونه معامله کرده­ایم، با بندگان خدا چگونه معامله کرده­ایم، آیا خبر از مرگ و خبر رفتن از این دنیا به گوش ما خورده است یا نخورده است پس قبل از اینکه حسابگران الهی ما را محاسبه کنند خود حسابگری کنیم تا ببینیم خوبی­های ما و بدی‏های ما کدام است.

سیره نبی اکرم6 و اهل بیت:

 در خطبه اول بحث درباره سیره نورانی نبی اکرم6 و اهل­بیت عصمت و طهارت: است در این خطبه بنا دارم به اصول برجسته در سیره سیاسی اهل­بیت: اشاره کنم بررسی دقیق و واقع­گرایانه با ملاحظه شرایط زمانی و مکانی نشان می­دهد که موضع­گیری اهل­بیت: در عصر خود معقول­ترین و پسندیده­ترین موضع­گیری بوده است و اگر نبود این موضع‏گیری­ها در جایگاه خودش و در شرایط خودش باور کنید ضربه جبران ناپذیری به اسلام و تشیّع وارد می­شد من این جمله سوگمندانه امیرمؤمنان7 را خطاب به صدیقه طاهره  فاطمه زهرا3 بیان کنم که نشان دهنده عمق نگاه معقول امیرالمؤمنین7 و ملاحظه ژرف امیرالمؤمنین7 است خطاب می­کند به فاطمه این خطاب انسان با شنیدنش بی­اختیار اشک می­ریزد می‏فرماید: زهرا3 اگر تو می­خواهی صدای اذان باقی بماند باید صبر کنیم؛ یعنی اگر امیرالمؤمنین7 سکوت انتخاب کرده این از درک بالا و نگاه عمیق و ژرفی است که امیرالمؤمنین7 به پیرامون خود می­نگرد[2].

از منظر اهل‏بیت: سیاست عین دیانت است و اصول سیاست خود را بر اساس بینش توحیدی تنظیم می­کردند و هرگز اصول اخلاقی را برای رسیدن به حاکمیت و قدرت زیر پا نمی­گذاشتند این روشی بوده که هم در زندگی پیغمبر به چشم می­خورد و هم در زندگی تک­تک امامان ما. حکومتی که توسط پیامبر و امام علی7 و امام حسن7 شکل گرفت گرچه مدت آن کوتاه بود و دشمنان با توطئه­هایی که کردند نگذاشتند این حکومت جایگاه واقعی خودش را پیدا کند اما، بی­شک خمین مدت کوتاه در ارائه الگوی حکومتی بر مبنای تعالیم اسلام باید گفت هم پیامبر6 موفق بود و هم امیرالمؤمنین7 و هم امام مجتبی7.

من به دو – سه محور اساسی به عنوان اوصول برجسته در سیره سیاسی اهل­بیت: اشاره می­کنم که در حقیقت راهکار جامعه امروز ما هم هست اولین اصل این بوده که قدرت ابزار خدمت است و قدرت برای برقراری عدالت و احقاق حق و نابودی باطل است. به قدرت به چشم ابزار نگاه می­کردند نه به چشم هدف و این نکته، نکته کلیدی است که در زندگی اهل­بیت: به چشم می­خورد کلام نورانی امیرالمؤمنین7 که بعد حسین بن علی8 هم تکرار کرد این جمله است:

«اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْ‌ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرُدَّ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ»[3]؛ حکومت به دست گرفتن ما دعوا بر سر قدرت نیست، چنگ انداختن به طعمه­های زودگذر حطام دنیا نیست آنچه امیرالمؤمنان7 باعث شده حکومت را و قدرت را به دست بگیرد این است که نشانه­های دین که به فراموشی سپرده شده می­خواهد به جایگاه واقعی خودش برگرداند، اصلاح را به جای افساد در جامعه جایگزین کند تا جامعه دینی و اسلامی احساس امنیت کنند و حدود تعطیل شده الهی دوباره در جایگاه واقی خودش قرار بگیرد اینجا نگاه کنید این نیست که امیرالمؤمنین7 چند روزی حاکمیت داشته باشد دغدغه امیرالمؤمنین7 آرامش جامعه دینی است، دغدغه امیرالمؤمنین7 تعطیل شدن احکام دینی و احکام اسلامی است این نکته اول پس قدرت از منظر اهل­بیت: ابزار خدمت است و نه هدف.

نکته دوم که به عنوان اصول برجسته سیاسی در سیره اهل­بیت: است این است که اهل­بیت: هیچگاه برای رسیدن به هدف هر چند مقدس از وسیله نامقدس استفاده نکردند؛ نیامدند بگویند ما چون می­خواهیم به هدف مقدسی برسیم باید و لازم است از وسایل نامقدس سود بجوییم و استفاده کنیم.

من دو- سه نمونه عرض بکنم که این چند نمونه بیانگر این است که تقوای پیامبر6 و اهل­بیت: و آن هدف والای اهل­بیت: مانع از این بوده ولو چند روز عقب می­افتاده آن هدف مقدس و گاهی شاید به آن هدف هم نمی­رسیدند اما از وسایل نامقدس استفاده نمی­کردند؛ پیغمبر6 با قبیله بنی عامر به گفت‏وگو نشست رئیس این قبیله فردی است به نام بحیره بن فارض، پیغمبر به او پیشنهاد داد اسلام را برگزیند او هم متقابلا درخواستی کرد و درخواست این است: اگر با شما بیعت کنیم و حکومت شمارا بپذیریم و خدا شما را پیروز بگرداند آیا اجازه می­دهید که بعد از توجانشین تو باشیم پیغمبر فرمود: «هذا أمرٌ» این امر الهی و خدایی است این در اختیار من نیست، پیغمبر وعده دروغ نمی­دهد که بعد نتواند به آن وعده عمل کند، سخنی نمی­گوید، از وسیله نامقدسی برای رسیدن به هدف هر چند مقدس استفاده نمی­کند آن روز اسلام آوردن آن قبیله یک پیروزی بزرگ و یک فتح بزرگ برای پیامبر6  بود ولی پیغمبر این فتح و پیروزی را کنار می­گذارد تا از هدف نامقدس استفاده نکند.

نمونه دوم در جریان جنگ احد است به پیامبر6  پیشنهاد دادند که خیلی راحت است شما با مشرکانی پیمان ببندید و علیه مشرکان دیگر وارد اقدام بشوید تا بتوانید آنها را شکست بدهید پیغمبر6 می­فرماید: «لا أستنصر بمشرکٍ»[4]؛ من از هیچ مشرکی ولو برای مبارزه با مشرکان دیگر کمک نمی­گیرم و سخن امیرالمؤمنین7 در حکمت 327 این است: «مَا ظَفِرَ مَنْ ظَفِرَ الْإِثْمُ بِهِ وَ الْغَالِبُ بِالشَّرِّ مَغْلُوبٌ‌»[5]؛ پیروز نشد آنکه گناه را بر او چیرگی یافت و آن کس که با بدی پیروز شد حقیقتاً شکست خورده است، لذا کسانی که با زیر پا گذاشتن معیارها و ارزش­های دینی به دنبال پیروز می­گردند و دست و پا می‏کنند تا پیروزی به دست آورند هر چند ارزش‏ها پایمال بشود اینها بدانند که بنا به تعبیر امیرالمؤمنین7 شکست واقعی در کمین آنهاست.

و نکته آخر این است که سفارشی که اهل­بیت: کردند در سیره سیاسی و تدبیر امور عبارت است از: عاقبت­اندیشی در تصمیم­گیری­ها، اهل­بیت: هیچگاه این نکته را فراموش نمی­کردند که عاقبت کارها را  ملاحظه کنند و بعد اقدام کنند. شخصی آمد خدمت رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی6 عرض کرد: یا رسول الله! مرا نصیحتی کن و به من اندرزی بده، پیغمبر سه بار فرمود اگر من تو را نصیحت کنم تو به آن عمل می­کنی؟ او هم در پاسخ گفت: آری بعد از اینکه پیغمبر6 بعد از سه بار از او اقرار گرفت این جمله معلوم است که خیلی مهم است عده­ای اول عمل می­کنند و بعد به دنبال عوارض آن می­گردند اول باید آسیب­شناسی کرد، تدبّر کرد و بعد عمل کرد پیغمبر  فرمود: «فَإِنِّي أُوصِيكَ إِذَا أَنْتَ هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ فَإِنْ يَكُ رُشْداً فَامْضِهِ وَ إِنْ يَكُ غَيّاً فَانْتَهِ عَنْهُ‌»[6]؛ من تو را سفارش و نصیحت می­کنم که هر زمان خواستی تصمیم به انجام کاری بگیری عاقبت آن را بیندیش پس چون عاقبت آن رشد باشد آن کار را انجام بده و اگر عاقبت آن گمراهی و ضلالت است دست از آن کار بکش. امیدوارم ما در پرتو هدایت­های اهل ­بیت: که اینها چشم و چراغ و الگوی زندگی ما هستند هم برای مسئولان ما و هم برای تک­تک مردم ما بهره­مند بشویم ان شاء الله.

دعاهای پایانی خطبه اول

اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات تابع اللهم بیننا و بینهم فی الخیرات؛ اللهم اجعل التقوی زادهم و الایمان و الحکمة فی قلوبهم.[7]

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»[8]

پروردگارا ما را بیامرز؛ پروردگارا جامعه دینی و اسلامی ما را بر اساس حفظ حرمت‏ها و کرامت‏ها پایدار بدار؛ پروردگارا رهبر فقید ما را با رسول الله محشور بگردان؛ پروردگارا مراجع معظم تقلید ما را در ظلّ توجهات ولیت امام زمان حفظ بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت و اجر کرامت فرما؛ به زائران و مسافران سفری پر خیر و برکت مرحمت فرما؛ به نصل جوان ما معرفت و شناخت، به زنان جامعه ما عفت و پاکدامنی عنایت فرما؛ حاجت حاجتمندان روا بگردان؛ مرضای اسلام را عموماً و مرضای مورد نظر خصوصاً شفای عاجل کرامت بفرما؛ توطئه‏های دشمنان به خودشان برگردان؛ پروردگارا در جامعه ما صفا صمیمیت و همدلی عنایت فرما؛ پروردگارا در فرج ولی نعمتمان حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز

                                                     بسم الله الرحمن الرحیم

Gوَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِF

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، بارء الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین. اللهم صلّ و سلّم علی مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اجمعین و علی علیّ بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیٍّ و علیّ بن محمد الهادی و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّأُ الی یوم القیامة.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال رسول الله6: «يَا أَبَا ذَرٍّ، اتَّقِ اللَّهَ وَ لَا تُرِي النَّاسَ أَنَّكَ تَخْشَى اللَّهَ فَيُكْرِمُوكَ وَ قَلْبُكَ فَاجِرٌ»[9]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. رسول نازنین اسلام6 به ابوذر غفاری خطاب می­کند ای اباذر از خداوند بترس و به مردم چنان وانمود نکن که از خدا می­ترسی تا تو را گرامی بدارند در صورتی که دل تو در اندیشه گناه است.

قال امیرالمؤمنین7: «مَعَاشِرَ النَّاسِ اتَّقُوا اللَّهَ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لَا يَبْلُغُهُ وَ بَانٍ مَا لَا يَسْكُنُهُ وَ جَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ أَصَابَهُ حَرَاماً وَ احْتَمَلَ بِهِ آثَاماً فَبَاءَ بِوِزْرِهِ وَ قَدِمَ عَلَى رَبِّهِ آسِفاً لَاهِفاً»[10]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. امیرمؤمنان امیر بیان7 فرمود: مردم تقوای الهی را پیشه کنید چه بسا آرزومندی که به آرزوی خود نرسد و سازنده ساختمانی که در آن مسکن نگزیند و گردآورده­ای که آنچه را زود گرد آورده رها خواهد کرد شاید که از راه باطل جمع کرده و یا اینکه به حق دیگران تعدی کرده و با حرام به هم آمیخته که گناهش بر گردن اوست و بار سنگین گناه از روی او برداشته نمی­شود و با پشیمانی و حسرت به نزد خدا می­رود.

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت­ها و نکاتی اشاره می­کنم.

اولین نکته در هفته­ای که گذشت روز  یکشنبه مصادف بود با میلاد امام باقر7 و روز چهارشنبه گذشته هم مصادف بود با میلاد امام کاظم7 که این دو مناسبت را خدمت شما تهنیت و تبریک عرض می­کنم و هم بنا به نقل شیخ مفید و کفعمی و شهید اول هفتم ماه صفر مصادف است با شهادت امام مجتبی7 که این مناسبت را محضر شما عزیزان راه آن امام صمیمانه و متواضعانه تسلیت عرض می­کنم.

امروز که روز جمعه است بنا به نقلی شهادت صحابه بزرگ رسول الله6، عمّار یاسر است او در سن 93 سالگی در واقعه صفین به شهادت رسید، عمار چهره برجسته بصیرت است همان گونه که بارها رهبر فرزانه انقلاب به این نکته اشاره کرده است. پیامبر6 در حق او فرمود: عمار از سر تا پایش آکنده از ایمان است و بعد فرمود: ایمان با گوشت و خون او عجین گردیده است این شهادت پیغمبر6 نسبت به عمار یاسر است، او در آغاز بعثت در راه عقیده­اش وحشیانه­ترین شکنجه­ها را تحمل کرد و در رکاب امیرالمؤمنین7 در جنگ صفین شرکت کرد و به شهادت رسید. پیامبر6 در حق او فرمود: «تَقْتُلُه الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ»[11] یا به نقلی دیگر «تَقْتُلُک الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ»[12]  گروه ستمگر عمار تو را می­کشند وقتی عمار در صفین کشته شد ولوله­ای عجیبی در لشکریان شام پدید آمد شخصی به نام هزیمة بن ثابت انصاری که با امیرالمؤمنین7 آمده بود تا در کنار امیرالمؤمنین7 بجنگد در لحظات آخر به تردید افتاد اما موقعی که شنید عمار به شهادت رسیده است این فرد دست به شمشیر برد و به شامیان حمله کرد و گفت: عمار در کنار علی7 بوده و درجبهه حق بوده و توسط جبهه باطل به شهادت رسیده پس عمار شد معیار تشخیص حق از باطل، یعنی شهادت عمار شد معیار حق.

روز 26 دی ماه روز فرار شاه خائن از کشور است، آن روز فضای کشور دیدنی بود شور و شادی و نشاط بر تمام کشور طنین انداز بود من فقط یک جمله می­گویم این است عاقبت ستمگران همین. کسانی که به ملت خود خیانت می­کنند اینها در مقابل اراده ملت­ها نمی­توانند مقاومت کنند دو راه در پیش دارند یا خود کشی یا فرار.

روز 27 دی ماه سالگرد شهید نواب صفوی و یاران فداکار  اوست اینجا هم فقط به یک جمله ا شاره می­کنم که در شرایط خفقان طاغوت فریاد کشید و او زمینه شد برای تشکیل حکومت اسلامی امروز ما یادش گرامی و راهش پر رهرو  باد.

ما در این هفته شاهد تلاش فداکارنه فرزندان انقلاب بودیم شاهد اقدام مهم وزرات اطلاعات در دستگیری تیم ترور شهید دکتر علی محمدی، من لازم می­دانم به ملت ایران اولاً به خانواده شهید و مسئولین و دست اندرکاران تبریک عرض کنم و به چند نکته کوتاه اشاره کنم این لطف الهی بود که شامل ملت ما شد با همه پیچیدگی­هایی که این کار داشت و به صورت لایه­بندی عمل کرده بودند آن گونه که شاید شنیده باشید که این مجموعه یکدیگر و کار یکدیگر را نمی­شناختند و کار گسترده­ای که وزارت اطلاعات انجام داد و در دنیا معنی دار بود توانسته­اند ضربه محکمی را به سرویس اطلاعاتی موصاد وارد کنند، این مسأله نشانه حقانیت شهدای ماست و ناشی از اخلاص و پایداری و استقامت و آرمان خواهی ملت ماست «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»[13]؛ دشمنی اسرائیل با ملت ایران پایان­ناپذیر است گویا، اینها با هر وسیله­ای دست به توطئه می­زنند و من می­خواهم بگویم این کار اسرائیل و کارهای مشابه آن به کسانی که گاهی می­گفتند شما توهم دارید دشمن دارید در دنیا به آنها نشان داد این توهم است یا واقعیت.

متأسفانه عده­ای در مورد فاجعه شهادت شهیدان ما سکوت کردند و بعضی هم متأسفانه همراهی کردند بعضی از کشورهای اروپایی و بعضی از کشورهای منطقه که من نمی­خواهم نام آنها را پشت این تریبون ببرم ولی اگر روزی ملت­های آنان پی بردند که دست آنها در دست اسرائیل بوده عواقب آن به عهده ما نیست.

مسأله مهمی که همگان منتظرید آن را بیان کنم دیدار شما مردم قهرمان و با بصیرت قم مردم عزیز، بزرگوار و دوست داشتنی قم، علماء، فضلاء و طبقات مختلف دیدارتان با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سالگرد روز 19 دی بود، شما همان گونه که در حادثه 19 دی در حقیت پیشگام بودید لحظه به لحظه، روز به روز و ساعت به ساعت و سال به سال پیشگام بوده­اید و حرکت شما به ملت ایران به پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن انجامید.

رهبری سه مشخصه مهم برای شما مردم قم بیان کردند این مدال افتخار شما در دیدار با رهبری بود:

1. بصیرت و تشخیص صحیح شرایط؛

2. احساس تعهد و مسئولیت؛

3. حضور به موقع در صحنه.

این شناسنامه مردم قم است. رهبر فرزانه انقلاب فرمودند از عکس­العملی که دشمنان در قبال حرکت مردم، حوزه علمیه و علماء نشان دادند می­توان پی به عظمت و بزرگی ملت ما و عجز و ناتوانی و آسیب­پذیری دشمنان ما برد زیرا ملت اسلامی توانست یک راه نویی را بر اساس اسلام ناب محمدی به روی دنیا بگشاید. ایشان به شرایط بعد از انتخابات اشاره فرمودند، فرمرودند: اینها حرکتی که انجام دادند توسط دشمنان خارجی به وسط صحنه هل داده شدند، ولی اینها همراهی کردند و بازیچۀ آنها قرار گرفتند و مرتکب گناهی بزرگ شدند اگر اینها به نتیجه می­رسیدند با طراحی خود شعار دین را از این کشور بر می­داشتند و اگر به پیروزی نمی­رسیدند اینها می­خواستند انقلاب را به آشوب بکشند ولی فرمودند: ملت ما با تشخیص درست آمد به دهان طراحان اصلی زد و بساط آنها را جمع کرد.

در پایان عرایضم به دو نکته کوتاه اشاره می­کنم و رفع تصدیع می­کنم سقوط هواپیمای مسافربری در مسیر تهرن – ارومیه را ما در هفته گذشته داشتیم که نه تنها بازماندگان این حادثه داغدار شدند بلکه ملت ایران داغدار شد. من ضمن عرض تسلیت به همه خانواده­های داغدار و تشکر از کسانی که در ساعات اولیه حادثه به یاری حادثه دیدگان شتافتند از مسئولان مصرانه می­خواهم که این حادثه و حوادث مشابه آن را ریشه­یابی کنند. استانداردهای پرواز بیش از گذشته روی آن تکیه شود و نکند ما هر روز شاهد این حوادث تلخ باشیم.

نکته بعد اتفاقی است که متأسفانه در کشور همسایه ما افتاده من پشت این تریبون به عنوان یک برادر خیرخواه به مسئولین و وزیر آموزش و پرورش آذربایجان عرض می‏کنم؛ اینکه ممنوع است دختران حجاب بپوشند و به مدرسه بیایند من تعجب می­کنم از کشوری که اکثریت آن مسلمان بلکه شیعه­اند چرا توسط وزارت آموزش و پرورش این جمله باید مطرح شود. من نگرانم که دشمنان نفوذ کرده باشند و تأثیرگذاری کنند من خیرخواهانه عرض کنم این گونه اقدامات سرانجام و عاقبت خوبی ندارد، افتخار کشور شما پیروی از اهل­بیت: است و راه اهل­بیت: این نیست.

دعاهای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را بیامرز؛ به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما؛ به خدمت گزاران عرصه‏های مختلف توفیق مرحمت فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالیست اعلی بگردان؛ به مقام معظم رهبرمان توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلیمان عزت عنایت بفرما؛ باران رحمتت را از ما دریغ مدار؛ خدایا ما منتظران رؤیت خورشیدیم، چشم همه ما را به جمال مولایمان آقایمان و صاحب اصلیمان حضرت بقیة الله4 روشن بگردان.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

بسم الله الرحمن الرحیم

Gإِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ في‏ دينِ اللَّهِ أَفْواجاً * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباًF

صدق الله العلیُّ العظیم



[1]. نهج البلاغة/ 283.

 

[2]. شرح نهج­البلاغه ابن ابی­الحدید، ج20، ص 475.

[3]. نهج البلاغة/ 151.

[4]. المحجة البیضاء، ج4، ص 124.

[5]. نهج البلاغة، حکمت 327.

[6]. كافي (ط - الإسلامية)، ج‌8، ص 150.

[7]. من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص 432.

[8]. «البقرة»: 201.

[9]. طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، الأمالي، ص 532.

[10]. نهج البلاغة/ 476.

[11]. وقعة صفين، النص، ص 335.

[12]. وقعة صفين، النص، ص 324.

[13]. «محمد»: 7.

Please publish modules in offcanvas position.