بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه
حضرت آیت الله حسینی بوشهری
مورخ 92/07/12 خطبه شماره 68 |
خطبه اول
السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن ارحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
عن مولانا و مقتدانا الامام صادق7: «يَا شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَمْلِكْ نَفْسَهُ عِنْدَ غَضَبِهِ وَ مَنْ لَمْ يُحْسِنْ صُحْبَةَ مَنْ صَحِبَهُ وَ مُخَالَقَةَ مَنْ خَالَقَهُ وَ مُرَافَقَةَ مَنْ رَافَقَهُ وَ مُجَاوَرَةَ مَنْ جَاوَرَهُ وَ مُمَالَحَةَ»[1]؛
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام صادق7 ضمن دعوت به تقوا همه شیعیان را مخاطب خودش قرار میدهند در جملهای میفرمایند در هنگام غضب بر نفسه خودتان مسلط باشید با همنشینانتان با نیکی رفتار کنید و اگر کسی از در مصالح برآمد و تقاضایی را مطرح کرد نسبت به او حالت گذشت داشتهباشید.
این کلام نورانی امام صادق7 است. معنای یک زندگی سالم این است که انسانها چند چیز را مراعات کنند:
نکته اول اینکه در هنگام غضب از مرز اعتدال عدول نکنند، به گونهای دست به اقدامی نزنند که بعد پشیمانی به دنبال آورد؛
نکته دوم اینکه با کسانی که همنشین میشویم با نیکی رفتار کنیم، همسایگان، دوستان و آشنایان ما از ما اذیت و آزار نبینند. نکند در همسایگی ما کسانی باشند که از ما آزرده خاطر شوند و اگر نگرانی از کسی داریم و او تقاضایی مطرح کرد، از در آشتی با ما در آمد، برادر دینی ما بود، مدتی فاصله ایجاد شد، اگر حقی داریم گذشت کنیم تا روابط اجتماعی بین برادران دینی یک روابط سالمی باشد.
سیره نبی اکرم6 و اهل بیت:
در خطبه اول پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام6 و اهل بیت عصمت و طهارت سخن میگفتیم از آنجا که در هفته آینده شهادت نهمین امام و پیشوا، وجود مقدس امام جواد7 را داریم، اجازه بفرمایید خطبه اول را اختصاص بدهم به فضائل، کمالات و سخنان آن بزرگوار که بهترین سبک زندگی ماست یعنی کسانی که دنبال سبک زندگی میگردند در بخشهای مختلف اگر پای سخنان اهل بیت بنشینند، راه و رسم زندگی را میتوانند بیاموزند.
دو نکته در رابطه با کلمات نورانی امام جواد7 وجود دارد که من به آن میپردازم، نکته اول پیرامون آن که دوست خوب چه کسی است و ما در قبال دوست خوب چگونه باید اقدام کنیم؟ چون بر اساس کلام نورانی نبی گرامی اسلام6 اگر میخواهید کسی را بشناسید به دوستان او نگاه کنید اگر دوستان او اهل صلاح، اهل سداد و پاکی بودند بدانید که خود او هم دارای این ویژگی است اما اگر دوستانی نا سالم انتخاب کرده در زندگی طبعاً ویژگی خود او هم مشخص میشود در تعبیر زیبای وجود مقدس امام جواد7 راجع به دوست خوب خیلی تعبیر جالبی دارد میگویند اگر کسی دوست خوبی را در زندگی انتخاب کرد بهشت را برای خود تضمین کرده است «مَنِ اسْتَفَادَ أَخاً فِي اللَّهِ فَقَدِ اسْتَفَادَ بَيْتاً فِي الْجَنَّة»[2].
وجه آن هم روشن است؛ اگر انسان با انسانهای خوب زندگی کند، با انسانهای خوب ارتباط برقرار کند، به خاطر خوبی خود آنها، انسان در سایه آشنایی با آنها با معارف دین آشنا میشود و در مسیر دینداری قدم برمیدارد و در نتیجه به فوض ابدی بهشت نائل میشود بر خلاف اینکه ارتباط انسان با انسانهای ناسالم باشد، به گونهای است که وجود مقدس امام جواد7 میفرماید: ایجاد ارتباط با انسانهای ناسالم موجب میشود که انسان نسبت به اخیار و خوبان جامعه احساس سوء ظن کند «مُجالسَةُ الاَشرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَنِّ بالاَخیارِ»[3]؛ مجالست و همنشینی با بدان باعث میشود که انسان نسبت به انسانهای خوب حالت بدبینی درش ایجاد میشود به علما بدبین میشود، به پاکان و خوبان الهی بد بین میشود ریشهیابی که میکنیم برخورد این آدم و ارتباط این آدم با کسانی است که نسبت به خوبان و اخیار و صالحان نظر خوشی ندارند و این بد بینی به این فرد هم سرایت کرده است. این تعبیر وجود مقدس امام جواد7 است.
نکته دیگری که در فرمایشات وجود مقدس امام جواد7 به چشم میخورد این است که اگر میخواهیم جلب محبت دوستانمان بکنیم دوستی را برای خودمان نگه بداریم، ارتباطات سالمی در جامعه داشته باشیم. سه فاکتور اساسی را باید در نظر بگیریم تا دوستیها و ارتباط اجتماعی سالم بماند، بعضیها را میبینم که با همه سرناسازگاری دارند. چرا این چنین؟ شاید از کلام نورانی امام جواد7 بر میآید که اگر این سه ویژگی در جامعه دینی و اسلامی، راجع به دوستان و ارتباطاتی که انسان برقرار میکند حفظ بشود دوستیها پیادار میماند، کلام حضرت این است: «ثلاث خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ»؛ سه خصلت هست که به وسیله این سه جلبِ محبت و دوستی میشود، ارتباطات باقی میماند:
«الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ»؛ نکته اول اینکه آدمهایی که با هم معاشرت دارند ارتباط دارند باید انصاف را رعایت کرد در حق یکدیگر اگر انصاف را رعایت کردیم و به حقوق دیگران تعدی نکردیم این دوستی ها پایدار میماند.
«و الْمُواساةُ فِی الشِّدِّة»؛ نکته دوم اینکه همدردی کنیم با دوستانمان و با آحاد جامعهای که با آنها زندگی می کنیم، چه در ناراحتیها و چه در راحتیها و خوشیها، یعنی رفیق روز خوشی ها نباشیم، تا طرف پول، امکانات و موقعیت اجتماعی دارد ما دور او سینه بزنیم ولی به محض اینکه مشکلاتی که برای زندگی او پیش آمد از دور او فاصله بگیرم، دوست را هم برای روزهای خوشی و هم روزهای ناراحتی باید حفظ کرد، اگر کسی در دوستی چنین پایدار ماند این دوستیها میماند. این کلام نورانی امام جواد7 است.
«وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْبٍ سَلیمٍ»[4]؛ نکته سوم این است که قلب سلیم و مهربانی نسبت به افراد داشته باشیم و کینه کسی را به دل نگیریم با یک جمله برخوردهایمان و ارتباطاتمان عوض نشویم، لااقل توجیه کنیم کار دوستمان و کار دوستمان و برادر دینی مان تا یقین پیدا نکردهایم که او نسبت به ما دشمنی می کند ساز دشمنی نزنیم، اینها نکاتی است که درباره مسئله تعامل تو زندگی انسانها است.
و نکته آخری که می خواهم عرض کنم، نکته بسیار مهمی است، خوب ما در آستانه جشن عاطفهها که البته از دیروز شروع شده بحث جشن عاطفهها کاری که کمیته امداد چند سالی است که دارد برنامه ریزی می کند در آغاز سال تحصیلی و از همت بالای مردم دارد کمک میگیرد برای کمک چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی برای دانش آموزان و افراد بی بذاعت، خیلی تعبیر بلندی وجود مقدس امام جواد7 دارد میگوید خداوند متعال بندگانی خاص و ویژه دارد که نعمتهایی را در اختیار اینها قرار داده امکانات خوبی در اختیار اینها قرار داده که اگر این امکانات را بذل کنند و ببخشند و در اختیار دیگران قرار بدهند خدای متعال این نعمتها را برای آنها نگه میدارد اما اگر بخل ورزیدند از خودشان به دیگران تجاوز نکرد حقوق دیگران را نادیده گرفتند براشون مهم نیست دانش آموزی در اول سال تحصیلی امکانات اولیه تحصیل را ندارد، میگوید خدای متعال همان طور که نعمت داده نعمت را میگیرد.
تعبیر را نگاه کنید سخن من نیست. «إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً يَخْتَصُّهُمُ اللَّهُ بِالنِّعَمِ لِمَنَافِعِ الْعِبَادِ فَيُقِرُّهَا فِي أَيْدِيهِمْ مَا بَذَلُوهَا فَإِذَا مَنَعُوهَا نَزَعَهَا مِنْهُمْ ثُمَّ حَوَّلَهَا إِلَى غَيْرِهِمْ»[5]؛ خدا نعمتهایی را در اختیار بندگان قرار داده اینها را در دستشان نگه میدارد، «فَإِذَا مَنَعُوهَا نَزَعَهَا مِنْهُمْ» از آقا میگیرد و به آقای دیگری میدهد که در نتیجه این ظرفیت را دارد که اگر خدا نعمتی را به او داد بتواند نسبت به دیگران و حقوق دیگران هم رعایت کند و مراعات کند.
شخصیت امام جواد7 از شخصیتهایی است که در سن حدود هشت سالگی به امامت رسیده است و لذا به خاطر این شرایط ویژه و اینکه اولین امام است که در این سن خاص به امامت میرسد شرایط جامعه آن روز هم شرایط استثنائی بود، مناظرات طولانی با علما بسیار مناظرات گرمی بوده که می خواستند بررسی کنند که واقعا اینی که مدتی امامت و جانشین امام است عهده دار این مسئولیت سنگین شده از نظر علمی توان این معنا را دارد یا ندارد که امام با آن علم امامت از عهده همه این پرسشها و سوالات به خوبی بر می آمد اما مأمون آن خلیفه عباسی همان گونه که وجود مقدس علی بن موسی الرضا8 را مصموم کرد و به شهادت رساند در رابطه به وجود مقدس امام جواد7 هم نقشه کشید و طراحی کرد. امام را از مدینه به بغداد احضار کرد، چون بعد از شهادت امام رضا7 مأموم خراسان را ترک کرد و به بغداد رفت و آنجا را مرکز خلافت قرار داد، امام جواد را از مدینه به بغداد احضار کرد برای اینکه حالت قدسی امام گرفته بشود، او را وارد دستگاه خلافت کند دخترش را به عقد امام در آورد و شرایطی را بوجود آورد که امام کمتر با آحاد جامعه بتواند ارتباط برقرار کند، ولی با علی رغم همه تلاش های مامون محبوبیت امام در میان جامعه آن روز بالا رفت در عین حال که از نظر سن و سال، سن و سال زیادی نداشت ولی بخاطر جایگاه امامت در جایگاه واقعی خودش قرار گرفت، لذا مامون تصمیم گرفت نسبت به قتل آن حضرت و بعد از آن هم معتصم برادر او تصمیم گرفت به قتل آن حضرت و سرانجام توسط ام الفضل دختر مامون اینکار را عملی کردند و وجود مقدس امام جواد را در سن 25 سالگی به شهادت رساندند، امامی با سن 25 سالگی به شهادت می رسد.
من همین جا چند جمله می خواهم عرض ادب کنم، ما معمولا عرض میکنیم موقعی که ذکر مصیبتی از امامی می کنیم معمولا عرض می کنیم لا یوم لیومک یا اباعبدالله، به یاد مصیبتهای وجود مقدس ابی عبدالله7 می افتیم، ولی من می خواهم عرض بکنم که شباهت های زیادی بین شهادت امام جواد و وجود مقدس ابی عبدالله7 وجود دارد، اولین شباهت این است، همان گونه که امام حسین بن علی8 با لب تشنه به شهادت رسید، وجود مقدس امام جواد7 هم بعد از اینکه مصموم شد در حجره را به روی امام بستند و امام در آن شرایط سخت جان به جان آفرین گفت. شباهت دومی که شهادت امام جواد با شهادت سالار شهیدان دارد آن لحظهای که سر تن از ابی عبدالله7 جدا کردند لشکریان عمر سعد کف زدند در زمان امام جواد هم موقعی که متوجه شدند امام جواد در حجره، جان به جان آفرین تسلیم گفته کنار در حجره آمدند و با حالت شادی کف زدند، ویژگی سومی که ما شباهت می بینیم وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا8 این جمله را فرمود: هنگام شهادت جدم حسین بن علی آسمان ها برای شهادت امام حسین گریه کردند، آقا علی بن موسی الرضا8 می فرمایند: برای شهادت فرزندم جواد، هم آسمانها هم گریه خواهند کرد. و جمله آخر را بگویم و خیلی سوزناک است بدن حسین سه روز و سه شب روی زمین ماند، بدن امام جواد هم سه روز در تنهایی روی زمین ماند.
دعاهای پایانی خطبه اول
«إِنَ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»[6].
پروردگارا ما در رابطه با انجام توبه از گناه موفق بدار؛ پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگار در این ایام و لیالی متبرکه دعاهایمان، مناجاتمان، اشک و آه ما را از ما بپذیر؛ شر شیطان و نفس اماره را از ما دور بگردان؛ پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشته ما روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت و سلامت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوان مان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان و اصنافمان انصاف، به جوانمان غیرت دینی عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو میطلبیم شر ستمگران و ستم کاران وا دشمنان اسلام را به خود آنان برگردان.
إنّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ* إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ* الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ»
خطبه دوم
السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
عن مولانا و مقتدانان الامام صادق7: «أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُوصِيكَ وَ نَفْسِي بِتَقْوَى اللَّهِ ... فَإِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ فَقَدْ أَحْرَزَ نَفْسَهُ مِنَ النَّارِ بِإِذْنِ اللَّهِ، وَ أَصَابَ الْخَيْرَ كُلَّهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ، وَ مَنْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى فَقَدْ أَبْلَغَ فِي الْمَوْعِظَةِ، جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الْمُتَّقِينَ بِرَحْمَتِهِ»[7]؛
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام صادق7 به مفضل فرمود: «اوصیک و نفسی بتقوی الله» تو را و خودم را به تقوای الهی سفارش می کنم بدان مفضل که اگر کسی تقوا را پیشه کند خودش را از آتش قهر الهی حفظ کرده است، اگر کسی تقوا را پیشه کند تمام خیرات دنیا و خیرات آخرت را نسیب خودش کرده است.
تقوا با این ظرفیت بزرگ چرا باید از آن غافل بمانیم، توجه کنیم، دقت کنیم که این تقوا و پرهیزکاری یک سرمایهایست برای همه ما اگر میخواهیم هم در دنیا خوب زندگی کنیم و هم در آخرت.
بیان مناسبتها
در خطبه دوم پیرامون مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم؛
نکته اول: هفته نیروی انتظامی از تاریخ سیزدهم مهرماه آغاز میشود و تا نوزدهم مهر ماه ادامه خواهد داشت امسال نیروی انتظامی با شعار خوبی کارشان را آغاز کردهاند، تحت عنوان اقتدار پلیس در سایه مردم داری قانون مداری و روزآمدی است، بسیار شعار خوبی است نیروی پلیس اقتدارش در سایه این سه نکته کلیدی است، مردم داری و رابطه خوب و مهربانانه با مردم، قانون مداری توی چارچوب قانون نیروی انتظامی به وظایفش عمل کند و نکته سوم روز آمدی و به تعبیر بنده جلوتر بودن، متناسب با نیازهای جامعه امکانات در اختیار گرفتن و خوب عمل کردن.
بنده ضمن تبریک به همه عزیزان نیروی انتظامی یک نکته عرض میکنم و آن نکته عبارت از این است که مردم از نیروی انتظامی دو چیز انتظار دارند: 1- ایجاد نظم 2- امنیت، یعنی مردمی که در خانههایشان استراحت میکنند در خیابانها و کوچهها عبور میکنند در روز و شب غیر از عنایات ذات کبریایی حق تعالی که شامل همه ما هست انتظار دارند در یک نظام اسلامی نیروی انتظامی حافظ امنیت جامعه باشد.
و نکته دوم که به نظر بنده اهمیتش از نکته اول کمتر نیست اگر بیشتر نباشد، نیروی انتظامی باید کاری کند که جامعه احساس امنیت کند، احساس امنیت جایگاهش از خود امنیت کمتر نیست، اگر یک جامعه ای ممکن است امنیت داشته باشد ولی احساس امنیت نکند این جامعه دچار مشکل میشود تک تک آحاد جامعه باید احساس امنیت کنند مومنین متدینین آحاد جامعه احساس امنیت کنند اما افراد شرور و مفسد جامعه اینها احساس ناامنی کنند و احساس کنند که هر جا خیانتی کردن نیروهای پلیس در آنجا حاضر و آمادهاند، نیروی انتظامی ما اگر به دنبال محبوبیت در نزد آحاد جامعه است مردم قاطعیت را بر اساس قانون و اخلاق از نیروی انتظامی انتظار دارند، اگر نیروی انتظامی بخواهد کارآمد باشد علاوه بر دقت و هوشیاری و اقتدار نیاز به دیانت و مهربانی است این دو عنصر عنصر اصلی و اساسی است، آرزوی توفیق می کنیم و امیدواریم مردم ما هم در رابطه با مسئولیت نیروی انتظامی با این عزیزان نهایت همکاری را داشته باشند.
در رابطه با جشن عاطفهها، اشاره کردم سال گذشته با همت مراجعه بزرگوار تقلید در استان قم با همت شما مردم که زبان زدید در نیکو کاری مبلغ قابل توجهی برای دانش آموزان بیبضاعت جمع آوری شد، رقم قابل توجهی بود که شامل تعداد زیادی دانش آموز شد، امسال هم همت بلندآر که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیدهاند، کلامی امام جواد7 دارد که خیلی جالب است، حضرت7 میفرمایند: نیکوکاران نیازمندترند تا خود نیازمندان، میگویید یعنی چی نیکوکاران به چه نیازمندترند تعبیر حضرت این است: «أَهْلُ الْمَعْرُوفِ إِلَى اصْطِنَاعِهِ أَحْوَجُ مِنْ أَهْلِ الْحَاجَةِ إِلَيْهِ لِأَنَّ لَهُمْ أَجْرَهُ وَ فَخْرَهُ وَ ذِكْرَه»[8]؛ زیرا نیکوکاران دنبال پاداشند خب اگر نیکوکاری کنند پاداش به آنان میرسند، دنبال مباهات اگر باشند اگر کمک کنند این مباهات شاملشان میشود، اگر دنبال نام نیک هستند در جامعه باز با همین بذل و بخشش و نیکو کاری به همان جا خواهند رسید، این کلام نورانی امام جواد7 است بنابراین با امکاناتی که داریم بین خودمان و مستمندان توزیع کنیم تا دیگران هم مانند ما بتوانند زندگی خوبی داشته باشند.
مناسبت بعد روز اول ذی حجه به مناسبت ازدواج فرخنده وجود مقدس امیر مؤمنان علی7 و فاطمه زهرا3 به عنوان روز ازدواج جوانان نامگذاری شده است، من فکر میکنم که همگان توجه به اهمیت این موضوع دارند ازدواج موجب مسئولیت پذیری انسان است هم نسبت به خودش و هم نسبت به دیگران، یکی از مشکلاتی که جامعهمان به آن مبتلا است متأسفانه هرچه گفته میشود در خطبههای نماز های جمعه و در رسانه ها مطرح میشود ولی گویا عدهای بناست به راهشان همچنان ادامه بدهند، تأخیر در ازدواجها یکی از مسائل بسیار نگران کننده جامعه است دخترانی که سن تکلیفشان سالهاست که گذشته، پسرانی که از سن تکلیفشان سالهاست که گذشته نه پدران و نه مادران آستین را بالا میزنند و نه مسئولان گاهی توجه لازم را می کنند.
من همین جا تقاضا میکنم پدران و مادران بخشی از مفاسدی که در جامعه ما و ناهنجاریهای جامعه ما است به خاطر این مسئله انجام نشدن ازدواج در جامعه است، مفاسد به بار میآورد زندگیهای مجردی بلای جامعه امروز ما است مسئولان تسهیلاتی ایجاد کنند وام های مناسب در اختیار جوانان قرار دهند، سطح توقعات خانواده ها و خود پسران و دختران خیلی بالا نرود تا بتوانند کنار هم زندگی خوب و سالمی داشته باشند.
روز جهانی کودک هم من همین جا عرض کنم قبل از اینکه جامعه بین المللی مسئله روز جهانی کودک را داشته باشند اسلام عزیز ما و از زبان پیامبر خاتم ما حضرت محمد6 می بینیم با زیبا ترین و بهترین تعبیرات را مسئله حرمت، نگه داشتن کودکان و احترام کودکان را مطرح کرده، در یک جا پیامبر6 میفرماید: «اَحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُمْ ، وَ اِذا وَ عَدتُموهُمْ شَيْئا فَفُوا لَهُمْ ، فَاِنَّهُمْ لا يَدْرونَ اِلاّ اَ نَّـكُمْ تَرْزُقونَهُمْ»[9]؛ بچههایتان را دوست داشته باشید به آنها ترحم کنید نگاه مهربانانه به آنها داشته باشید و در جایی دیگر میفرماید: که خدای متعال ترحم میکند به خاطر علاقهای که نسبت به بچه نشان میدهد، بچهها را ببوسید در آغوش بگیرید، با محبت با آنها برخورد کنید، این نگاه بلند اسلام نسبت به مسئله کودک است. به تربیت کودکان هم بپردازیم و غافل نشویم «أَكْرِمُوا أَوْلَادَكُمْ وَ أَحْسِنُوا آدَابَهُمْ يُغْفَرْ لَكُمْ»[10]؛ قبل از اینکه سازمان مللی باشد و مجمع جهانی تشکیل شود این تابلوی بسیار درخشان اسلام عزیز است که نسبت به کودک چگونه سفارش میکند.
اما آخرین مسئله و مهمترین مسئلهای که مسئله روز ماست و میخواهم به آن اشاره کنم، مسئله سفر ریاست جمهوری اسلامی است به نیویورک، من همین جا لازم میدانم از رئیس محترم جمهور و هیئت همراهشان، به خاطر اینکه توانستند با منطق نافذشان دیدگاههای جمهوری اسلامی را در حقیقت در آنجا به خوبی مطرح کنند از حقوق ملت ایران به خوبی دفاع کنند ارتباطاتی که با رؤسای کشورهای مختلف داشتند، تبیین کردند حقانیت جمهوری اسلامی اینها مسائلی است که جای تقدیر و تشکر دارد، یکی از مسائلی که مهم بود در سفر ریاست جمهوری و تعقیب میکردند این بود که به دنیا اعلام کنند که ما به دنبال تولید صلاح هستهای نیستیم و لذا ظالمانه و غیرقانونی دنیا ما را تحریم کرده است این را با ادبیات مختلف در سخنرانیهای مختلف و مصاحبههای مختلف مطرح کردهاند.
من همین جا یک نکته میخواهم بگویم، فرمایش رهبر فرزانه انقلابمان که تا اندازهای دست ریاست جمهوری را باز گذاشتهاند و با جمله نرمش قهرمانانه اجازه فرمودند که میشود روشها را و تاکتیکها را در مواجه شدن با دنیا در عالم دیپلماسی عوض کرد خوب ما دیدیم ریاست جمهوری هم اقداماتی کردند ولی یک نکته برای مردم ما برای رهبر عزیز ما و برای همه کسانی که دلسوز انقلابند نکته مهمی است که رهبری که در عین حال که مسئله نرمش قهرمانانه را مطرح کردند و فرمودند: گرچه من مخالفتی ندارم ولی به آمریکا خوشبین نیستم با همه این مسائل رهبری فرمودند خطوط قرمز باید حفظ شود، هیچ یک از ماها نمی توانیم از خطوط قرمز عبور کنیم، یعنی با لبخند دشمنانی که از قبل از پیروزی انقلاب و در طول دوران بعد از پیروزی انقلاب دست از دشمنی نسبت به ما برنداشتند.
با یک لبخند ساده نمیشود و دید، هنوز ریاست جمهوری بر نگشته بود یا کمی بعد از برگشتن، نخست وزیر رژیم اشغالگر با اوباما ملاقات میکند، دوتا تعبیر در آنجا مطرح میشود و این دو تعبیر نشان دهنده این واقعیت است که به لبخند آنها به تقاضای ملاقات آنها و اینکه چندبار نامه مینویسند و مکاتبه میکنند و اسرار میکنند که ما میخواهیم ملاقات کنیم، به این صحبتهای اینها نمیشود دل خوش کرد، مگر تو نبودی که اعلام کردی که میخواهی سطح ارتباطات را ارتقاء بخشیم و چه کنیم و چه کنیم. چرا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام میکنید که هنوز گزینه نظامی روی میز است، خجالت نمیکشید؟ معلوم است که شما وابسته به رژیم صهیونی هستید.
ما تا الآن تصور میکردیم رژیم صهیونیستی به عنوان یک غده سرطانی به عنوان توسط شما در خاورمیانه شکل گرفته ولی معلوم میشود که شما تابع اراده صهیونیستها هستید. و نکته دیگری که هم در سخنان زشت رژیم صهونیستی، نخست وزیر رژیم صهونیستی است و هم در سخنان اوبا است اعلام میکنند چون تحریمها کار ساز بوده جمهوری اسلامی میخواهد باب مذاکره را با ما باز کند شما تقاضای ملاقات کردید، نامههای شما هنوز روی میز مسئولین ماست، در سال 90 شما اعلام کردید میخواهیم تحریمهای فلج کننده علیه جمهوری اسلامی درست کنیم ما از این مراحل عبور کردهایم و اگر شما سرناسازگاری دوباره آغاز کنید و نسبت به حرفهایی که زدهاید پایبند نباشید ما این فشارهای شما را به فضل پروردگار با همت این ملت به فرصت تبدیل خواهیم کرد ملت ما با صداقت سخن میگویند، مسئولین ما با صداقت سخن میگویند اما اگر شما منافقانه وارد سخن بشوید، و تحت تأثیر فضای افراد تندرو کنگره و دیگر مجامع آمریکایی و صهونیستی قرار بگیرید از این فرصت استثنائی، در حقیقت این فرصت را از دست خواهید داد و این یک فرصت استثنائی است و قدر جمهوری اسلامی را باید بدانیم.
ما احساس ذلت نمیکنیم ما پشتوانه اصلیمان ذات کبریایی حق است و با کمک این ملت این راه را هر چه سخت و دشوار باشد ادامه خواهیم داد و لذا بنده به مسئولین جمهوری اسلامی متواضعانه عرض میکنم با بصیرت کامل و حواس کامل با این قضایا برخورد کنید، نکند اقدامی انجام بگیرد که در نتیجه دشمنان از این اقدامات سوء استفاده بکنند و ملت ما احساس بکنند که چیزی بدست نیاورده است، ملت پشتیبان شماست خطوط قرمز را رعایت کنید دیدگاه رهبری را مد نظر قرار بدهید و از خدای متعال برای موفقیت کمک بطلبید.
دعای پایانی خطبه دوم
«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[11]
پروردگارا به عظمت و جلالت تو را سوگند میدهیم در فرج مولامان تعجیل بفرما؛ روح بلند اماممان عالیست اعلی بگردان؛ به مراجع گذشتمان روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ پروردگارا مشکلات مردم ما را، مشکل بیکاری و گرانی را خودت برطرف بفرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»
صدق الله العلیُّ العظیم
[1]. كافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص 637.
[2]. الأمالي (للمفيد)، النص، ص 316؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج71، ص 276، حدیث4.
[3]. فصول المهمة، ص 291 ـ 289.
[4]. کشف الغمّة، ج ۲، ص ۳۴۹.
[5]. نهج البلاغة / 493.
[6]. «النحل»: 90.
[7] . اصفهانى، مجلسى دوم، محمد باقر بن محمد تقى، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج4، ص 199.
[8]. كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة)، ج2، ص 347؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج75، ص 79، حدیث60.
[9] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، كافى ، ج ۶، ص ۴۹.
[10] . عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج21، ص 476.
[11]. «البقرة»: 201.