خطبه های نماز جمعه92/09/08

چاپ

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 92/09/08                                                  خطبه شماره 72

 

 

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین7: «فَمَنْ أَشْعَرَ التَّقْوَى قَلْبَهُ بَرَّزَ مَهَلُهُ وَ فَازَ عَمَلُهُ»[1]؛

بندگان خدا شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. امیرمؤمنان7 در این زیبا سخن فرمود: هرکس تقوا را شعار دلش قرار دهد عملش با موفقیت همراه خواهد شد. هرکدام از ما ممکن در زندگی شعاری را برای موفقیت کارمان مطرح و در پیش بگیریم. امیرالمؤمنین7 راز و رمز موفقیت انسان در اعمالی که انجام می‌دهد به این می‎داند که شعار دلمان تقوا باشد اگر در این مسیر قدم گذاشتیم و با این مبنا حرکت کردیم امدادهای غیبی به سراغ ما می‌آید و لطف الهی شامل حال ما خواهد شد و در این جهت دچار مشکل نخواهیم شد.

سیره مبارزاتی امام سجاد7

ما در خطبه گذشته از آنجا که بحث مان پیرامون سیره اهل بیت عصمت و طهارت: بود به بحث درباره شخصیت اخلاقی، تربیتی و عبادی زین العابدین و امام العارفین آقا علی بن الحسین7 پرداختیم و امروز بنا به نقل شیخ مفید1 امروز روز شهادت امام زین العابدین7 است. اجازه بفرمایید به بخش دیگری از سیره آن حضرت7 اشاره کنم؛ به سیره مبارزاتی امامانمان به نحو عموم و به سیره مبارزاتی امام سجاد7 به نحو خاص و ویژه اشاره کنم.

 

اصول مبارزات اهل بیت: با حکومت‏ها

سیره مبارزاتی ائمه اطهار: بر اساس یک سلسله اصول و مبانی استوار بوده یعنی اگر در مقابل حکومت‌های معاصرشان موضعی داشتند و این موضع در چهارچوب یکی از این مبانی و اصول بوده است البته ممکن است بیش از اینها باشد:

اینها اصول و شاخص‏هایی است که سیره مبارزات امامان ما: بر اساس آن ترسیم می‎شده است؛ عدم سلطه کفار بر مسلمین، پاسداری از مرزهای اعتقادی، مبارزه با ستمگران و حمایت از مظلومان و حمایت از تولی و تبری. مثلاً در بحث عدم سلطه کفار بر مسلمانان آیه‏ای داریم که این آیه یکی از قواعد فقهیّه ماست «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً»[2]؛ در این آیه مسئله سلطه کفار بر مؤمنین و مسلمین نفی و سلب شده.

یا در کلام نورانی نبی اسلام6 که فرمود: «الْإِسْلامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى‏ عَلَيْه‏»؛ اسلام نسبت به سایر مکاتب و ملل همیشه برتری دارد و هیچ چیز بر آن برتری ندارد. پیامبر6 اضافه کردند: «وَ الْكُفَّارُ بِمَنْزِلَةِ الْمَوْتَى لَا يَحْجُبُونَ وَ لَا يَرِثُونَ»[3]؛ کافران به منزله مردگان هستند و نمی‌توانند مانع ارث دیگران شوند و نه خود ارث می‎برند. سیره ائمه: ما بر این اساس بوده و لذا می‏بینیم امامان ما با یکی از حاکمان معاصرشان که شاید با هم هماهنگی لازم نداشتند طبعاً حق ولایت را مربوط به خودشان می‎دانستند اما موقعی که احساس می‏کردند درگیری داخلی در کشورهای اسلامی بوجود بیاید و در مقابل حاکمی بخواهند موضعی بگیرد و زمینه را برای ورود کفار بر سرزمین جامعه اسلامی فراهم کند دست می‎کشیدند. از هرگونه اختلاف و تضعیف جبهه داخلی تا زمینه برای ورود بیگانگان بر سرزمین اسلامی فراهم نشود. به تعبیر دیگر تغییر استراتژی می‎دادند تا در نتیجه جلوگیری کنند از سلطه کفار بر مسلمانان. این یکی از اصول و مبانی مبارزاتی امامان ما بوده است.

مسئله پاسداری از مرزهای اعتقادی؛ تمام انبیای الهی: و به ویژه رسول گرامی اسلام6 تلاششان این بوده که مردم را آموزه‏های اعتقادی آشنا کنند. آنجایی که جامعه اسلامی در معرض بدعت‏ها و تحریف‏ها و انحرافات فکری و ممکن است رخنه‏ای از نظر اعتقادی در یک جامعه‏ای به وجود بیاید اینها ورود پیدا می‎کردند مبارزه می‎کردند منتها مبارزاتشان تعیین کننده آن شرایط زمان بوده است. امیرالمؤمنین7 بگونه‏ای مبارزه می‎کند، امام مجتبی7 به گونه‏ای و سالار شهیدان7 به گونه‏ای دیگر، اینها مبارزاتی برای پاسداری از مرزهای اعتقادی است در مقابل جبهه‏هایی که ممکن است ایجاد بشود و امام سجاد7 که امروز روز شهادت حضرت7 است شما می‎بینید بسیار در رابطه با مرزهای اعتقادی دغدغه دارد منتها شرایط دوران امامت ایشان اقتضای شمشیر زدن و مسائل دیگری را ندارد لذا ایشان در قالب دعا و نیایش، زیباترین، عارفانه ترین جملات و کلمات را که هم سازندگی اعتقادی دارد و هم سازندگی رفتاری دارد که امام سجاد7 در جامعه آن روز مطرح می‎کند و پاسداری از مرزهای اعتقادی و رفتاری در یک جامعه اسلامی. در بعد مبارزه با ستمگران و حمایت از مظلومان این شیوه اهل بیت: بوده در مقابل طاغوت‏های زمانشان با شرایط ویژگی خاصشان مبارزه می‎کردند، افشاگری می‎کردند، فریاد می‎کشیدند.

(برای خود من این نکته جالب بود این فراز تاریخی) شخصی در مدینه عبور می‎‌کرد وجود مقدس امام سجاد7 او را دید دارد این شکلی فریاد می‎کشد: «انا رجل غریب فارحمونی»[4] من مرد غریبی هستم به من رحم کنید. ببینید سوژه‏یابی‏ برای افشاگری‏ها چقدر مهم است. یک فردی ادعای غریب بودن می‎کند و کمک می‎طلبد. اما امام سجاد7 برای طرح یک پرسش که هم به او بفهماند که غریب واقعی کیست و هم برای جامعه آن روز پیام روشنگرانه بدهد، چگونه عمل می‏کند! امام سجاد7 متوجه او شد و فرمود: هرگاه برای تو تقدیر شده باشد که در اینجا بمیری آیا به نظر شما جامعه و مردم اینجا جنازه‏ات را روز زمین تنها می‎گذارند و با بی‏اعتنایی از او می‎گذرند؟ این مرد غریب با تعجب گفت: الله اکبر چگونه جنازه‏ام را دفن نمی‏کنند با اینکه من مسلمانم و جنازه‏ام در برابر چشم من است. برادران، خواهران من بزرگان این جمله افشاگرانه امام سجاد7 که به این فرد غریب پاسخ می‎دهد که ظلم ظالمان را افشا می‎کند؛ فرمود: «واسَفاه عَلَیکَ یا اَبَتاهُ! تُبقی ثَلاثَةَ اَیّام بِلا دَفن وَ اَنتَ اِبن بِنتِ رَسُولِ الله»[5]؛ وای چم مصیبت سختی پدر جان در عین حال که تو فرزند رسول خدا6 هستی بدن مطهرت سه روز روی زمین باقی می‌ماند. این فرد غریب موقعی که من به او می‎‌گویم موقعی که تو در اینجا مردی آیا ممکن است جناز ات روی زمین بمانی فریاد می‎کشد آیا مسلمانان چشمشان بسته است. امام می‏فرماید: پس چگونه شد در جلوی چشم مسلمانان بدنت سه روز روی زمین باقی ماند. این پیام افشاگرانه امام7 علیه ظلم ظالمان و یزدیان با طرح یک پرسش و یک پاسخ.

راه دیگری که امامان معصوم ما مطرح می‎کردند مقوله تولی و تبری است هرکس در جبهه ما هست باید دوستان ما را دوست بدارد. نمی‎شود ادعای دوستی ما را بکنند اما در اردوگاه دشمنان باشند. امام صادق7: «مَنْ تَوَلَّى مُحِبَّنَا فَقَدْ أَحَبَّنَا»[6] هرکسی دوستانه ما دوست می‎دارد دوستان واقعی ما هستند و امیرالمؤمنین7 در جمله زیبا فرمود: «فَإِنْ شَارَكَهُ فِي حُبِّنَا حُبَ‏ عَدُوِّنَا فَلَيْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ»[7]؛ اگر بنا شد محبت ما را با محبت دشمنان ما شریک کنند یعنی هم ادعای دوستی با دوستی با دوستان ما بکنند و هم دوستی با دشمنان بکنند، نه او از ماست و نه ما از او هستیم. راست و مردانه اگر دوستید اظهار دوستی می‏کنید و پای دوست بمانید و اگر دشمنید در اردوگاه دشمنان قرار بگیرید.

روش مبارزاتی امامان ما این است؛ به دوستانشان پیام می‎دهند که اینجا جبهه حق است و نمی‎شود چشم به جبهه حق بدوزید و هم در کنار دشمنان قرار بگیرید لذا می‎بینیم امام سجاد7 در نامه‏ای به یکی از علمای زمانشان می‎نویسد: خودش چه شده با دنیا تو را فریب دادند، تو را از بین بردند، تو را پلی برای کجروی‏ها و لغزش‏های خودشان قرار دادند، ادعای علم می‏کنی؟ این شأن تو نیست.

پس پیام روشن امام سجاد7 در بعد مبارزاتی این است که از مرزهای اعتقادی پاسداری کنیم و کاری نکنیم که راه سلطه کفار بر مسلمانان هموار شود. در مقابل ظلم ظالمان بایستیم و از مظلومان حمایت کنیم، فریاد بکشیم و افشاگری کنیم و چهره ظالمان را در جامعه، به مردم معرفی کنیم.

امام سجاد7 با این همه عظمتش بازمانده حادثه عاشوراست. اجازه بدهیم چند جمله عرض ادب و ارادت کنم. «السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» من نمی‏خواهم روضه بخوانم روضه خوان خود امام سجاد7 است؛ از وجود مقدس امام سجاد7 سوال می‎کنند که در این مسیر کربلا و شام تا مدینه کجا بر شما سخت گذشت؟ حضرت فرمود: «الشام، الشام، الشام»[8]. بعد خطاب می‌کند به نعمان بن منذر و می‎فرماید: مصیبت‏های بر ما  در شام وارد شد که در هیچ جا بر ما وارد نشد. من به چند تا از اینها مصیبت‎ها از زبان امام سجاد7 اشاره می‎کنم.

 اولین مصیبتی که حضرت7 اشاره می‎کند می‎فرماید: ستمگران در شام اطراف ما اهل بیت را اطراف ما احاطه کرده بودند و با کعب نیزه ها بر ما می‎زدند و با ساز و طبل به شادی می‎پرداختند در کنار مظلومیت زینب و امام سجاد7 و بچه ها، مصیبت دوم سرهای شهدای ما در میان هودج های زنان ما قرار داده بودند. سر پدرم حسین7، عمویم عباس7 را جلوی دیده‏گان عمه‏هایم قرار داده بودند. سر علی اکبر7 و پسرعمویم قاسم را جلوی چشم خواهرم سکینه قرار داده بودند. زنان از بالای بام‏ها آب و آتش بر سر ما می‎ریختند.

این خیلی جانسوز است که حضرت7 فرمود: آتش به عمامه‏ام افتاد دست‏های مرا به گردنم بسته بودند نتوانستم آن را خاموش کنم. عمامه سوخت و آن آتش به سرم رسید و در آخر این جمله را می‎فرماید: «یا نعمان فما بقی احد منهم إلّا و قد القی علینا من التراب و الاحجار و الاخشاب ما اراد»[9]. نعمان بدان که هیچ کس از مردم شام باقی نمانده بود که یا خاک بر ما می‎ریخت یا سنگ یا چوب به ما می‎زدند. هرگونه که می‎خواستند با اهل بیت: رفتار می‎کردند.

                    لاأَضْحَكَ اللّهُ سِنَّ الدَّهرِ إِنْ ضَحِكَتْ                   وآلُ أحمدَ مظلومونَ قدْ قهروُا[10]

دعاهای پایانی خطبه اول

«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[11].

پروردگارا ما در رابطه با انجام توبه از گناه موفق بدار؛ پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگار در این ایام و لیالی متبرکه دعاهایمان، مناجاتمان، اشک و آه ما را از ما بپذیر؛ شر شیطان و نفس اماره را از ما دور بگردان؛ پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشته ما روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت و سلامت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت، به آزادگانمان عزت، به بانوان مان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان و اصنافمان انصاف، به جوانمان غیرت دینی عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو می‏طلبیم شر ستمگران و ستم کاران وا دشمنان اسلام را به خود آنان برگردان.

إنّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏

«قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِكِ النَّاسِ* إِلَهِ النَّاسِ* مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ* الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ»

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا و مقتدانا الامام علی بن موسی الرضا7: «لِرَجُلٍ مِنَ الْقُمِّيِّينَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّمْتِ وَ الصَّبْرِ وَ الْحِلْمِ فَإِنَّهُ لَا يَكُونُ الرَّجُلُ عَابِداً حَتَّى يَكُونَ حَلِيماً وَ قَالَ لَا يَكُونُ عَاقِلاً حَتَّى يَكُونَ حَلِيماً‌»[12]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‌کنم. وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا8 به یکی از اهالی قم جمله‏ای فرمود و آن جمله این است: تقوا پیشه کنید بر شما باد به سکوت و شکیبایی و بردباری بعد فرمود: هیچ کس عابد نمی‎شود مگر اینکه حلیم و بردبار باشد هیچ کس عاقل حساب نمی‎آید مگر اینکه که حلیم و بردبار باشد. جایگاه حلم و بردابری در آموزه های دینی ما جایگاه بسیار بالایی است. ما دانشمندان فراوانی داشته‏ایم که بخاطر نداشتن این ویژگی و برجستگی حلم نتوانستند آنگونه که بایسته است از علمشان بهره بگیرند.

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت‏ها و نکاتی اشاره می‌‎کنم؛ چنانچه عرض کردم امروز روز شهادت امام چهارم امام زین العابدین7 است. این مصیبت را محضر حضرت بقیه الله الاعظم4 تسلیت عرض می‌کنم. امیدوارم خدای بزرگ بر ما منت نهد که بتوانیم با مکتب اهل بیت:، با مکتب امام سجاد7 آشنا بشویم و بتوانیم مرقد مطهر این امام را از نزدیک زیارت کنیم.

نکته دوم؛ هشتم آذر روز همبستگی با ملت فلسطین است. ملتی که توسط ابر قدرت‏ها و رژیم صهیونیستی مورد تعدی قرار گرفته و از خانه و کاشانه خود آواره شدند. امیدوارم روزی فرا برسد قبله اول مسلمین روزی آزاد بشود و مردم به خانه و کاشانه خود برگردند.

فردا به عنوان بزرگداشت شیخ مفید است. شخصیت بزرگواری که با آثار و دانشش خدمتی بزرگ به جهان اسلام عموما و به شیعه خصوصاً نمود. وظیفه ما تکریم عالمان دین است. کلام رسول الله6 این است: «وَ مَنْ أَكْرَمَهُ(عالماً) فَقَدْ أَكْرَمَنِي وَ مَنْ أَكْرَمَنِي فَقَدْ أَكْرَمَ اللَّهَ وَ مَنْ أَكْرَمَ اللَّهَ فَلَهُ الْجَنَّةُ»[13]؛ کسی که عالمی را گرامی بدارد مرا گرامی داشته و کسی که مرا گرامی بدارد خدا را گرامی داشته و اگر کسی خدا را گرامی داشته، مسیر او به بهشت برین است. تکریم شیخ مفیدها و تکریم عالمان این است که آثار و افکارشان را در جامعه اسلامی نهادینه کنیم. نسل جوان ما امروز نیاز دارند به آثار عالمان دین ما، عالمانی که امروز ما در محضرشان هستیم و در عصر ما زندگی می‎کنند، حجاب معاصرت باعث نشود که از آثار آنها استفاده کنیم و بهره ببریم.

دهم آذر سالگرد شهادت شهید مدرس الگوی یک انسان دینی و سیاسی است. من به نمایندگان مجلس توصیه می‎کنم اگر می‎خواهید مجلس ما در تراز جمله امام خمینی1 برسد که فرمود: «مجلس در رأس همه امور واقع است»[14] باید از خصلتها و ویژگی های مدرس در مجلس بهره ببرید. مدرس گونه عمل کنید آنجا کسی تردید نمی‎کند که مجلس در رأس همه امور کشور است.

روز یازده آذر سالگرد شهادت میرزا کوچک خان جنگلی است؛ انسان آزاد اندیش و وطن دوستی است که تا پای جان برای رسیدن به اهدافش جان نثاری و فداکاری کرد.

و بالاخره روز تصویب قانون اساسی در پیش داریم در سال 1358 که سند افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی است. سعی کنیم به قانون پایبند باشیم و به قانون عمل کنیم.

امسال هفته بسیج با شکوه برگزار شد؛ چه آن دیداری که فرماندهان بسیج که با رهبر فرزانه انقلاب داشتند که حقیقتاً  و واقعاً رهبر فرزانه انقلاب، خمینی‏وار خروشید. بسیج یک تشکیلات نظامی نیست؛ همه کسانی که احساس مسئولیت می‎کنند، باید در خدمت نظام اسلامی باشند، همه مسئولان ما، همه وزیران و وزارتخانه‏ها و ادارات ما، حوزویان و دانشگاهیان ما و نیروهای مسلح ما همه بسیجیند. باید فرهنگ بسیجی در جامعه ما پیاده شود.

فرهنگ بسیجی یعنی تکیه بر نیروی خودی و بیگانه ستیزی است. این باید در جامعه اسلامی ما به عنوان یک فرهنگ درآید.

امروز مهمانان عزیزی از نیروی دریایی داریم که در جمع ما حضور دارند، جانشین محترم نیروی دریایی، فرماندهی عزیزانمان از نیروی دریایی سخنران قبل از خطبه بودند. ما حقیقتاً از نیروی دریایی بخود می‎بالیم که هم در کشور می‎درخشد، هم از در منطقه می‎درخشد و هم در محیط بین المللی می‎درخشد. آن روزی که از کانال سوئز عبور می‎کنند قهرمانانه دنیا را دچار بهت و ناباوری می‎کنند و این برای یک کشور وحدت آفرین است.

امروز نیروی دریایی ما به پیشرفت‏های قابل توجهی دست یافته است. در عرصه فناوری، عرصه نظامی، در عرصه سیاسی، در عرصه علمی زبانزد است. در دوران دفاع مقدس حماسه ها آفریدند ما برای موفقیت عزیزانمانان در کنار مرقد کریمه اهل بیت دعا می‎کنیم.

ما انفجاری در بیروت داشتیم؛ شهیدانی در آن انفجار داشتیم عزیزانی داشتیم که مجروح شدند رایزن عزیزمان جناب حجت الاسلام انصاری به شهادت رسید. این حرکت کور نتیجه یک مثلث است؛ مثلث تکفیری‏ها، مثلث صهیونیست‏ها و مثلث کسانی که در باتلاق جنگ سوریه مانده‏اند. اینها دست به دست هم دادند چون احساس می‎کنند در منطقه این تدابیر جمهوری اسلامی در این منطقه با موفقیت همراه است. تصور می‎کنند با ضربه زدن به یک نقطه ایران اسلامی باز می‎دارند هرگز، شهادت افتخار تمام ملت ما و ملت عزیز لبنان است.

طی تماسی که با سفیرمان در بیروت داشتم و ضمن تسلیت به ایشان، دیدیم ایشان در پاسخ این جمله را مطرح کردند: که توطئه اینها به شکست انجامید هم در عرصه بین المللی و هم در عرصه لبنان، سیل محکومیت‏ها در عرصه بین المللی و در لبنان به گونه‏ای که تعبیر ایشان این بود که ما فرصت نمی‎کنیم به پیام مردم، پیام مسئولان لبنان و پیام علما پاسخ بدهیم. مرتب سیل افرادی به سمت سفارت هست و می‎خواهند به ما تسلیت بدهند. مردم متنفر و منزجر شدند و این جمعیت را در انزوا قرار دادند. جمهوری اسلامی به راهی را که درست تشخیص داده ادامه خواد داد.

مطلب بعدی بحث انرژی هسته‏ای است. ملاحظه فرمودید که با دور جدید مذاکرات در این دولت جدید که با پشتیبانی رهبر فرزانه انقلاب انجام شد و در حقیقت رهبر عزیز انقلاب آمدند و به عزیزانمان میدان دادند تا بتوانند در این عرصه ورود پیدا کنند. توافقنامه‏ای امضا شد و بعد از پایان مذاکرات ریاست محترم جمهور طی نامه به مقام معظم رهبری که بخشی از مضمون نامه این بود که با این مذاکره با امام حقانیت جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی به اثبات رسید که حق غنی سازی در خاک سالها نفی می‎شد به اثبات رسید ایران آن هم با رعایت همه خطوط و همه جوانب کار. این نامه ریاست محترم جمهوری است.

رهبر عزیزمان فرمودند: با توجه به آنچه مرقوم داشته‏اید و این گزارشی که داده‏اید کار تیم هسته‏ای در خور تقدیر و تشکر است اما چند نکته را به عنوان نکات کلیدی اشاره کردند، فرمودند:

نکته اول این کار می‎تواند هوشمندانه گام‏های بعدی قرار بگیرد؛

نکته دومی که مطرح می‎کنند باید تیم مذاکره کننده هسته‎ای نشان دهند که در مقابل زیاده خواهی جبهه مقابل ایستادگی کنند و در جمع فرماندهان بسیج هم فرمودند که من در جزئیات ورود پیدا نمی‎کنم هیئت مذاکره کننده مورد تأیید است ولی خطوط قرمز تعیین شده و باید رعایت شود و برداشت از نرمش قهرمانانه این نیست که از اصول خود کوتاه بیاییم بلکه باید با هنرمندی و شیوه‏های نو و جدید کار را پیش ببریم.

ما حرفمان در اینجا این است خروجی این توافقنامه چند چیز بوده است:

-        حق غنی سازی ما را در خاک جمهوری اسلامی ما را به رسمیت شناختند بنا به تعبیر وزیر امور خارجه‌مان در چند جای این توافق نامه از غنی سازی سخن گفته شده است.

-        مسئله دیگری که مطرح شده که رعایت حقوق همه جانبه شده خطوط قرمز رعایت شده اما ملاحظه فرمودید دشمنانی که ما بارها از این تریبون اعلام کردیم قابل اعتماد نیستند فاصله‏ای طول نکشید، وزارت خارجه آمریکا، رییس جمهور آمریکا و کاخ سفید اعلام کردند که ما هرگز حق غنی سازی را به رسمیت نشناختیم. این است که رهبری و ملت ایران به این جبهه استکبار اعتماد ندارد البته ما مقتدرانه ورود کرده‎ایم و مقتدرانه کار را ادامه می‎دهیم و به یاوه گویی‏ها کوچکترین اعتنایی نخواهیم کرد.

ما ضمن تقدیر و تشکر از تیم مذاکره کننده که انصافا خستگی ناپذیر کار را دنبال کردند چند تا توصیه از زبان این ملت داریم: از این فضای به وجود آمده باید استفاده کرد. این گونه نباشد که با این توافقی که انجام شده به وارد کردن کالاهای بدون نیاز بپردازیم و کشور را وابسته کنیم. باید از این فرصت طلایی برای تولید و به وجود آوردن اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی استفاده کنیم. این وظیفه ماست این گونه نباشد که تصور بکنیم همه مسائل در گرو رفع تحریم‏ها و ارتباط برقرار کردن با بیگانگان است. ما باید به خودمان و نیروهای خودمان تکیه کنیم و نصرت الهی با ماست. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»[15].

نکته آخر که می‎خواهم اشاره کنم داستان غم انگیز پیمان آمریکا و افغانستان است. باید بگویم داستان غم انگیز زیرا با این توافقی که کردند اقداماتی که انجام داده‏اند (چه بگوییم به عنوان یک کشور مسلمان دلسوزی می‎کنیم) آمدند:

1- بقاء آمریکا را به مدت 10 سال تضمین کردند؛

2- اتباع آمریکایی در افغانستان اگر در افغانستان انجام بدهند در امانند. دقیقا همان کاپیتولاسیون. هر نظامی آمریکایی حق دارد از افراد و خانه‏های اشخاص سرک بکشد. این غم انگیز نیست؟!؛

3- هرجا بخواهند پایگاه نظامی تأسیس کنند ما خیال می‎کنیم این یک پیمان تمام عیار استعماری است. این البته برخی از مردم افغانستان و مسئولان به شدت مخالفت کردند اما چه می‏شود کرد باید به خدا پناه برد.

دعای پایانی خطبه دوم

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[16]

پروردگارا به عظمت و جلالت تو را سوگند می‏دهیم در فرج مولامان تعجیل بفرما؛ روح بلند اماممان عالیست اعلی بگردان؛ به مراجع گذشتمان روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ پروردگارا مشکلات مردم ما را، مشکل بیکاری و گرانی را خودت برطرف بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»

صدق الله العلیُّ العظیم



[1]. نهج البلاغة/ 153.

 

[2]. «النساء»: 141.

[3]. من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص 334؛ وسائل الشيعة، ج‏26، ص 125، حدیث 32640.

[4]. سوگنامه‏ی آل محمد6، ص 3.

[5]. همان.

[6]. المقنعة (شیخ مفید)، ص 486؛ المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص 41؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏97، ص 124، حدیث34.

[7]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏27، ص 51.

[8] . سوگنامه آل محمد:، ص408.

[9] . سوگنامه آل محمّد6 به نقل از: کاشانی، ملا حبیب الله، تذکرة الشهداء، ص 412.

[10]. عيون أخبار الرضا7، ج‏2، ص 266.

[11]. «النحل»: 90.

[12]. مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، النص، ص 216؛ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص 288.

[13]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‌17، ص 301؛ المجموع الرائق، ص 178.

[14]. ر.ک: صحیفه امام، ج‌۱۷، ص ۱۱۵؛ صحیفه امام، ج‌۱۳، ص ۵۳۸.

[15]. «محمد6»: 7.

[16]. «البقرة»: 201.