خطبه های نماز جمعه93/03/02

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

 

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 93/03/02                                                   خطبه شماره 83

 

 

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله؛ السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه؛ السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّ و جلّ أن یملأ به الارض قسطاً و عدلاً کما ملأت ظلماً و جوراً

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله أوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

عن فُضَيْلِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ7 قَالَ: «قُلْتُ لَهُ أَوْصِنِي قَالَ أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ- وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ- وَ حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبَكَ»[1]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی دعوت می­کنم. شخصی به نام فضیل بن عثمان می‎گوید: محضر مبارک امام صادق7 رسیدم از حضرت درخواست توصیه‏ای کردم حضرت فرمود: تو را به تقوای الهی، به راستگویی و به ادای امانت تو را توصیه می‎کنم که با هر کس مصاحبت و همراهی می‌کنی حق مصاحبت  را رعایت کنی و با او نیک رفتار کنی.

اینها آموزه‏های دینی ماست. برادران و خواهران سفارش به تقوا سفارش به راستگویی و اداء امانت و حسن معاشرت در زندگی که اگر این آموزه‏ها را در زندگیمان رعایت کنیم بی‏تردید مورد عنایت ذات کبریایی باری تعالی قرار خواهی گرفت.

مرزهای الهی

در خطبه اول، چند هفته‏ای است که پیرامون حدود و مرزهای الهی سخن می‎گوییم. در نماز جمعه گذشته پرسشی را مطرح کردیم و پیرامون آن پرسش توضیحات کوتاهی داده شد.

پرسش این بود: چه چیز باعث می‌شود که انسان‏ها از خطوط قرمز عبور کنند و مرزهای الهی را بشکنند و حرمت قوانین و احکام الهی را رعایت نکنند؟ بالاخره عاملی در کار هست و بی سبب نمی‌توان سخنی را مطرح کرد که مثلاً فلان کار به گناه مبتلا شده یا نسبت به مرزهای الهی حرمت شکنی کرده است. ما به دو عامل اشاره کردیم:

1- یک دسته از عوامل عدم شناخت و جهل در زندگی انسانها بود؛ گفته شد انسان‏های جاهل که از شناخت و معرفت لازم برخوردار نیستند به شکل طبیعی خطوط قرمز الهی را می‎شکنند و از آن عبور می‎کنند و عامل دومی که مطرح شد پیروی کورکورانه بود؛ گفتیم انسان‏هایی هستند که کورکورنه از افرادی که پیرامون آنها هستند پیروی می‏کنند.

امروز به عوامل دیگری اشاره می‎کنم. از جمله آن عوامل:

عامل سوم: برداشت ناروا از دین

 یکی از عوامل برداشت‏های ناروا از دین هست؛ کسانی که از دین برداشت‏های ناروا، تفسیر به رأی می‎کنند و برداشت‏های شخصی خودشان را  به جای برداشت پیامبر و امام و معصوم و خدا می‎گذارند. این گونه افراد به خود جرأت می‎دهند بر اساس برداشت های نادرست و ارائه تحلیل‏های نادرست، از خطوط قرمز الهی و مرزهای الهی تجاوز کنند. رفتارهایی را از خودشان نشان می‎دهند و سخنانی بر زبان جاری می‎کنند که با ارکان و آموزه‏های دین سازگاری ندارد. در مفاهیم اسلامی بگونه‏ای برخورد می‎کنند، از خود تفسیری ارائه می‎دهند، حدیث را به گونه‏ای معنا می‎کنند، قرآن را به گونه‏ای معنا می‎کنند و برداشت‏هایی خاصی دارند.

وجود مقدس امام باقر7 در رابطه با خوارج تعبیر جالبی دارد؛ فرمود: «الدِّينُ وَاسِعٌ وَ لَكِنَّ الْخَوَارِجَ ضَيَّقُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ مِنْ جَهْلِهِمْ»[2] دین که این طور نیست منتها به خاطر برداشت‏های نادرست، خوارج مسائل دینی و احکام الهی را بر خودشان تنگ گرفتند. این گاهی این طرف ماجراست و گاهی آن چنان توسعه ایجاد می‎کنند در مسائل دین و برداشت‏های دینی که مفاهیمی را از دین برداشت می‌کنند که در نتیجه بتوانند از آنها برداشت‏های خاص خودشان را داشته باشند و بر اساس آن عمل کنند. ما در طول تاریخ می‎بینیم یکی از ابتلائات اسلام و یکی از ابتلائات دین، وجود چنین افرادی در جامعه اسلامی و دینی بوده است.

عامل چهارم: بازتاب اعمال نادرست دینداران جامعه

عامل دیگری که موجب مرزشکنی و تعدی و تجاوز از حدود الهی می‎شود عبارت از این است که وابستگان به دین و کسانی خودشان را متدین و دیندار می‎دانند، رفتارهایی انجام می‌دهند و به دیگران جرأت و جسارت می‎دهند که از مرزهای الهی عبور کنند یعنی عده‏ای به اعمال و رفتار اینها نگاه می‎کنند می‎گویند اگر دینداری این است که  اینها مدعی آن هستند پس ما هم هر کار می‎خواهیم انجام می‎دهیم.

البته این استدلال درست نیست ولی چون نوع مردم به جای اینکه به گفتار افراد نگاه کنند، به اعمال و رفتار دیگران نگاه می‎کنند، همین باعث می‌شود که آن را سوژه قرار بدهند و در مسائل فردی و مسائل اجتماعی نسبت به مرزهای الهی تعدی و تجاوز کنند.

ما می‎بینیم امامان ما ما به کسانی که ادعای وابستگی به آنها داشتند، تذکر جدی می‎دادند که شما زیر ذره بین می‏باشید و اگر رفتار نامناسب از شما سر بزند به دیگران جرأت و این جسارت داده می‎شود که آنها هم رفتارشان را بر اساس رفتار شما انجام بدهند. شخصی از وابستگان امام صادق7 هست، رفت و آمدی دارد با امام صادق7 بنام شقرانی، حضرت جمله در آنجا مطرح می‏کند؛ می‎فرماید: «يَا شُقْرَانُ إِنَّ الْحَسَنَ‏ مِنْ‏ كُلِ‏ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَحْسَنُ لِمَكَانِكَ مِنَّا وَ إِنَّ الْقَبِيحَ مِنْ كُلِّ أَحَدٍ قَبِيحٌ وَ إِنَّهُ مِنْكَ أَقْبَحُ وَعَظَهُ عَلَى جِهَةِ التَّعْرِيضِ لِأَنَّهُ كَانَ يَشْرَبُ»[3]؛ ای شقرانی (بر اساس اطلاعاتی که به امام رسیده) کار خوب از هر که خوب است و از تو خوبتر، به خاطر اینکه مرتبط با ما هستی و عمل تو زیر ذره‏بین است رفتارتو را رفتار امام صادق7 می‌نامند. کار خوب از هر کس خوب است از تو خوبتر و کار بد از هر کس بد است و از تو بدتر به خاطر ارتباطی که با ما داری.

توجه بکنیم در قالب مسلمان، در قالب شیعه و در قالب یک انسان متدین رفتاری را در جایگاه دینی از خودمان نشان دهیم که دیگران به رفتار ما نگاه کنند و بگویند اینها که می‎گویند ما مسلمانیم، اینها که می‎گویند ما شیعه هستیم، اینها که می‎گویند ما متدین هستیم حالا که این رفتار  انجام می‎دهند پس ما هم از مرزها و حدود الهی تجاوز کنیم؛ چون رفتار ما برای دیگران جنبه الگویی پیدا می‎کند.

عامل پنجم: دوست داشتن بی بند و باری

مسئله دیگری که باز به عنوان عامل اساسی برای عبور از مرزها می‎شود این است که عده‏ای بی بند و باری را در جامعه دوست دارند اصلا قیدی نمی‏شناسند و می‎خواهند آزاد باشند افرادی که این شکل می‎خواهند زندگی کنند و برای خدا طبعاً حد و مرزی قائل نیستند، قانونی را به رسمیت می‎شناسند. قرآن چه تعبیری زیبا دارد: «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ*يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ»[4]؛ می‎خواهد آزاد باشند نتیجه این آزادی انکار معاد و قیامت می‎شود. نتیجه بی‏بند و باری و نتیجه بی قید زندگی کردن آزادی بی حد و حصر در جامعه خواستن باعث می‎شود که در جامعه مرزی را نشناسند و نه مبدا را قبول کنند و نه معاد را قبول کنند. «يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ»[5] سر از انکار معاد بر می‌آورند.

جمع بندی

بنابراین در مجموع این جمع بندی را داشته باشم؛ مرزهای الهی را رعایت کنیم. عمر ما عمر بی نهایت نیست، در پیشگاه ذات کبریایی حق مکلف به تکالیف هستیم و از ما سوال می‎شود و مورد بازخواست قرار می‎گیریم. پیامبران الهی آمدند مرزهای را برای ما مشخص کردند اگر در چارچوب دین و دینداری حرکت کردیم فردای قیامت در مقابل ذات کبریایی حق تعالی می‎توانیم پاسخگو باشیم.

دعاهای پایانی خطبه اول

«إِنَ‏ اللَّهَ‏ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ‏ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[6].

پروردگارا ما در رابطه با انجام توبه از گناه موفق بدار؛ پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ پروردگار در این ایام و لیالی متبرکه دعاهایمان، مناجاتمان و اشک و آه ما را از ما بپذیر؛ شر شیطان و نفس اماره را از ما دور بگردان؛ پروردگارا به امام راحلمان و مراجع گذشتمون روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت و سلامت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ به رزمندگانمان نصرت، به جانبازانمان سلامت،  به آزادگانمان عزت، به بانوان مان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان مان و اصنافمان، انصاف به جوانمان غیرت دینی عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو می‏طلبیم شر ستمگران و ستم کاران وا دشمنان اسلام را به خود آنان برگردان.

إنّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏

Gقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ* اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌF

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قَالَ رسول الله6: «مَنِ اتَّقَى اللَّهَ عَاشَ قَوِيّاً وَ سَارَ فِي بِلَادِ عَدُوِّهِ آمِناً‌»[7]؛

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی دعوت می­کنم. رسول گرامی اسلام6 فرمود: تقوا پیشه کنید زیرا هرکس تقوا را پیشه کند، زندگی استواری خواهد داشت. هرکس تقوا را پیشه کند حتی در سرزمین دشمن احساس امنیت می‎کند. آنچنان تقوا به انسان آرامش و طمأنینه می‎دهد حتی در جایی که گلوله می‎بارد و دشمن به کینه توزی و به عداوت می‌پردازد انسان متقی احساس امنیت می‎کند چون متکی به خداست.

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم به مناسبت‏های هفته می‎پردازم:

اولین مناسبت 27 ماه رجب روز مبعث خاتم انبیا محمد مصطفی6 است که از ناحیه خدای متعال در سن چهل سالگی به پیامبری مبعوث گردید. وجود مقدس امام کاظم7 در رابطه با بعثت این جمله را مطرح می‎کنند:«بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُحَمَّداً6 رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ فِي سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ فَمَنْ صَامَ ذَلِكَ الْيَوْمَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صِيَامَ سِتِّينَ شَهْراً»[8] امام کاظم می‎فرماید: خدای متعال پیامبر6 را به عنوان رحمة للعالمین در 27 ماه رجب مبعوث به رسالت کرد. اگر کسی در آن روز توفیق روزه گرفتن پیدا کند روزه او برابری با شصت ماه می‎کند. بنابراین این عید بزرگ را پیشاپیش خدمت شما برادران و خواهران نمازگزار تبریک عرض می‎کنم و حقیقتاً باید گفت بعثت معادل با اصل خلقت است. چطور اصل آفرینش دارای آن جایگاه مهم است بعثت را نیز عدل خلقت و آفرینش انسان می‌توان حساب کرد.

سوالی که در اینجا مطرح می‎شود این است که ارمغان بعثت و دستاوردهای آن چیست؟ از رهگذر بعثت چه چیز نصیب جامعه اسلامی و چه چیز نصیب جامعه بشری شد؟ یکی از نکات مهمی که در رابطه با ارمغان بعثت باید یاد کرد، پیغمبران الهی: آمدند برای گسترش قسط و عدالت: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»[9] در تعبیر قرآن خداوند خطاب به پیغمبر6 می‏کند و می‏فرماید: «قل آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ»[10] اصلا فلسفه وجودی من ایجاد عدالت در روی زمین است «أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ». گسترش اخلاق در جامعه، جامعه‏ای که آن روز دچار آن ناهنجاری‏های اخلاقی بود با آمدن پیغمبر اکرم6 فضای جامعه عوض شد؛ چون خود او فرمود: «انّى‏ (انّما) بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ‏ مَكَارِمَ‏ الْأَخْلَاق‏»[11] پیغمبران الهی آمدند تا مردم را به عبادت دعوت کنند «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»[12]؛ مردم را به خدا دعوت کنند و از طاغوت جدا کنند. با جدا کردن مردم از طاغوت مردم را به سمت خداشناسی دعوت کنند، فلسفه بعثت این نعمت بزرگ الهی این است.

مناسبت دوم روز 25 همین ماه مصادف است با روز شهادت هفتمین امام و پیشوا وجود مقدس امام کاظم7 آن حضرت در سن 55 سالگی بعد از یک عمر و تلاش و مجاهدت مسموم شد و در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسید. این مناسبت را محضر تک تک شما پیروان راه راستین اهل بیت: تسلیت عرض می‎کنم. سخنی دارد آن حضرت7 که این سخن خیلی مهم است می‎تواند در جای جای زندگی ما نقش آفرین باشد. حضرت می‎فرماید: «إِيَّاكَ‏ أَنْ‏ تَمْنَعَ‏ فِي طَاعَةِ اللَّهِ فَتُنْفِقَ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ»[13] نکند امکاناتی که در اختیار دارید خودداری کنید از اینکه در راه خدا مصرف کنید. پول خدا به شما داده، امکانات خدا به شما داده، آبرو خدا به شما داده، نکند بخل ورزید و در راه خدا مصرف نکنید و نتیجه آن این بشود که «فَتُنْفِقَ مِثْلَيْهِ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ» اینجا هزینه نکنی و دو برابر آن در جهت معصیت و نافرمانی پروردگار مصرف و هزینه کنید یعنی کسانی که در مسیر حق هزینه نمی‏کنند ناگزیر می‎شوند روزی در مسیر باطل امکاناتشان و سرمایه‏های خدادایشان در آن مسیر مصرف کنند و می‎بینیم اینهایی که از مسیر انقلاب ما، مسیر اسلام ما جدا می‎شوند آبرویشان، حیثیتشان، امکانات مالیشان را در مسیر جلب نظر دشمنان اسلام مصرف می‎کنند.

مناسبت سوم روز سوم خرداد روز فتح خرمشهر است؛ با آغاز جنگ تحمیلی شهر خرمشهر بعد از 35 روز مقاومت، ایثار، پایداریو استقامت. شهری که در چهارم آبان 1359به اشغال دشمن درآمد که برای ملت ایران زخمی جانکاه بود اما به فضل پروردگار پس از 578 روز ما شاهد بودیم در سوم خرداد، خونین شهر ما دوباره خرمشهر شد. برادر عزیزمان جناب سردار نقدی به صورت مستوفی قبل از خطبه‏ها به امدادهای غیبی الهی و عنایات الهی اشاره کردند حقیقتاً هم همین است: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»[14]؛ رهبر عزیز ما فرمودند: ملتی که برخوردار از ایمان صحیح است، ملتی که برخوردار از بصیرت است، ملتی که اهل اقدام و استقامت است در تمام صحنه‏ها پیروز خواهد شد و این یک واقعیت انکارناپذیراست.[15] آنها آمده بودند تهران را فتح کنند ولی در پایان جنگ چه اتفاقی افتاد؟! دشمن با رسوایی و دست خالی از کشور رانده شد و این ایران اسلامی بود که سرفراز از صحنه جنگ بیرون آمد و آن جمله زیبای حضرت امام که برتارک تاریخ می‎درخشد فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد.

امروز وظیفه نخبگان ما، وظیفه نویسندگان ما، وظیفه عالمان حوزوی ما، وظیفه دانشگاهیان ما، وظیفه هنرمندان ما این است که صحنه‏های زیبای دفاع مقدس را به تصویر بکشند. نسل ما نیاز دارد که از دوران دفاع مقدس پیام بگیرد و این پیام گرفتن مربوط به این است که ما چگونه بتوانیم صحنه‏های زیبای این دفاع مقدس را به ترسیم کنیم. شما رزمندگانی که امروز اینجا آمده‏اید سرفرازان و افتخار آفرینان ما هستید. ان شاء لله امیدواریم همان طور که در دوران دفاع مقدس درخشیدید، امروز هم برای ثبت نکات زیبای تاریخ دوران دفاع مقدس از هر کوششی فروگذار نکنید.

روز هفتم خرداد روز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی است؛ مجلس شورای اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری نماد مردم سالاری دینی است. مجلس دو مسئولیت سترگ به عهده دارد: 1- قانونگذاری و 2- نظارت. انتظار ما نمازگزاران از مجلس شورای اسلامی (که تحسین می‏کنیم کارکرد مجلس را به خصوص این دوره مجلس اقدامات خوب و ارزشمندی که مجلس انجام داده) این است: امسال که رهبری امسال را به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم و مدیرت جهادی نام گزاری کردند قوانینی را در راستای این شعار تصویب کنید هم در عرصه اقتصاد و هم در عرصه فرهنگ در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی.

راه کار هم این است که هم قوانین مترقی و پاسخگو به نیاز مردم و هم آنچه به عنوان موانع اجرای قوانین هست اینها را از سر راه بردارید هم تنقیح کنید قوانین را و موانع را بردارید و هم قوانین مترقی تصویب کنید. انتظار ما از نمایندگان هم این است که نگاه ملی داشته باشند نه نگاه بخشی. شما لازم است که برای کلان کشور تصمیم بگیرید خودتان را درگیر مواضع موضوعات خاص نکنید گرچه مردم از شما انتظار دارند و شما هم انجام می‎دهید ولی نگاه اصلی شما حل مشکلات کلی نظام جمهوری اسلامی باشد.

مسئله بعد در رابطه با انرژی هسته‏ای است؛ من همین جا لازم است از تیم مذاکره کننده در این مذاکره اخیر بخصوصه تقدیر کنم. در چند هفته قبل توصیه کردیم و خواستیم که مواظب باشید که دشمن هوس نکند از خطوط قرمز تجاوز کند. ما شاهد بودیم در مقابل زیاده خواهی‏های دشمنان کینه توز ما مقاومت کردید که به غلط می‎گویند جامعه جهانی در مقابل ایران اسلامی است، ایستادگی کردید. ما بارها گفته‏ایم بعضی از مسائل هسته‏ای قابل مذاکره نیست. اصل غنی سازی قابل مذاکره نیست، سایت فردو قابل مذاکره نیست. سانترفیوژها در حدی که نیازهای ما را برطرف کند قابل مذاکره نیست. راکتور آب سنگین اراک قابل مذاکره نیست. توسعه و تحقیق قابل مذاکره نیست. ما در مورد اینها مذاکره نمی‌کنیم و شما می‎خواهید اینها را از ما بگیرید؟ جالب‏تر و مضحک‏تر این است که می‌گویند راجع به موشک‏ها هم می‌خواهیم مذاکره کنیم!! شما در حالی که تهدید نظامی می‌کنید، می‎خواهید ما را خلع سلاح کنید!! با چه کسی صحبت می‌کنید؟! با این ملت بزرگ ایران اسلامی؛ شما مستکبران مطمئن باشد ره به جایی نخواهید برد و پیروزی نهایی نصیب این ملت خواهد بود.

ما به مسئولانمان هم می‌گوییم که تحریم‏ها را به مذاکرات گره نزنید. این کشور دارای ظرفیت‏های غنی است، هم منابع انسانی غنی دارد و هم منابع طبیعی سرشاری دارد. با توجه به کلام درر بار رهبری، اقتصاد درون زا و برون گرا را به عنوان و خط و مشی کاری برنامه خودتان قرار دهید تا در نتیجه این ملت در تمام بحران‏ها احساس ناامیدی نکند.

آخرین نکته‏ای که می‎خواهم عرض بکنم و نکته مهم فرهنگی است بحث فضای مجازی است؛ می‎دانید امروز شرائط فضای مجازی یک تحول عظیمی در دنیا ایجاد کرده است. مثل رودخانه‏ای است که در حال عبور است و هر ساعت به آب این رودخانه اضافه می‎شود. حقیقت امر این است که اگر ما درست نتوانیم مسیر این رودخانه را برنامه‏ریزی کنیم که از تهدید به سیلاب تبدیل شدن، تبدیل به فرصت کنیم این رودخانه با این تحول عظیمی که فضای مجازی ایجاد کرده سیل بنیان کن خواهد شد. ما توصیه می‎کنیم؛ ما هم نمی‌خواهیم ملتمان را از این فناوری محروم کنیم لذا خود ما هرجا دسترسی به فناوری پیدا نکردیم اقدام کردیم که امکانات فناوری بیشتری در اختیار این ملت قرار بدهیم.

ما معتقدیم که فناوری این ویروس خطرناکی به همراه دارد اگر درست برنامه‏ریزی نشود تنها دلخوش کنیم به اینکه جوانان ما باید شاد زندگی کنند نمی‎شود این ادبیات را مطرح کرد که ما به جوانانمان اعتماد داریم؛ بله که به جوانانمان اعتماد داریم اما به دشمن اعتماد نداریم. ما تا شبکه ملی اطلاعات را به عنوان یک زیرساخت ایجاد نکرده‏ایم باید مثل تمام دنیا که سیستم‏های پالایشی دارند ما هم سیستم پالایشی داشته باشیم. ما نمی‎توانیم جوانمان را به دست دشمن بسپاریم و امکان هر نوع در حقیقت دفاع را از او سلب کنیم. ان شاء الله امیدوارم مسئولان ما در اظهار نظرها و صحبت‏ها بگونه‏ای صحبت کنند که به دست خودمان فرهنگمان را به دست دشمن نسپاریم چون دشمن بی‏رحمانه عمل می‎کند. اول تحمیل فرهنگی بعد تفهیم فرهنگی و در پایان تسلیم فرهنگی.

دعای پایانی خطبه دوم

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[16]

پروردگارا به عظمت و جلالت تو را سوگند می‏دهیم در فرج مولامان تعجیل بفرما؛ روح بلند اماممان عالیست اعلی بگردان؛ به مراجع گذشتمان روح و ریحان عنایت بفرما؛ به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوارمان عزت عنایت بفرما؛ به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ پروردگارا مشکلات مردم ما را، مشکل بیکاری و گرانی را خودت برطرف بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

Gإِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُF

صدق الله العلیُّ العظیم



[1]. الزهد، النص، ص 19، حدیث42؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص 227، حدیث99.

[2] . الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌2، ص 405.

[3]. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، ج4، ص236؛ حلى، رضى الدين على بن يوسف بن المطهر العدد القوية لدفع المخاوف اليومية، ص 153.

[4]. «القیامة»: 5.

[5]. «القیامة»: 6.

[6]. «النحل»: 90.

[7]. الدعوات (للراوندي) / سلوة الحزين، النص، ص 292؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏67، ص 283، حدیث5.

[8]. الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌4، ص 149.

[9]. «الحدید»: 25.

[10]. «الشوری»: 15.

[11]. إرشاد القلوب / ترجمه مسترحمى، ج‏1، ص 174؛ مكارم الأخلاق (طبرسی)، ص 8.

[12]. «النحل»: 36.

[13]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص320 .

[14]. «محمد6»: 7.

[15]. ر.ک: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17819.

[16]. «البقرة»: 201.

Please publish modules in offcanvas position.