بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه
حضرت آیت الله حسینی بوشهری
مورخ 93/11/03 خطبه شماره 97 |
خطبه اول
السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن ارحیم
الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد6و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال رسول الله6: «تَمَامُ التَّقْوَى أَنْ تَتَعَلَّمَ مَا جَهِلْتَ وَ تَعْمَلَ بِمَا عَلِمْتَ تَمَامُ الْكَرَمِ أَنْ تَبْدَأَ بِالْعَطَاءِ مِنْ غَيْرِ سُؤَالٍ وَ لَا تُتْبِعْ مَنّاً مَا أَعْطَيْتَ»[1]؛
بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. رسول گرامی اسلام(ص) در زیبا سخنی این گونه فرمودهاند که تمام تقوی در چند چیز خلاصه میشود:
1- «أَنْ تَتَعَلَّمَ مَا جَهِلْتَ»؛ آنچه را که نمیدانی بروی و بیاموزی و جهل را به علم تبدیل کنی؛
2- «وَ تَعْمَلَ بِمَا عَلِمْتَ»؛ آنچه را هم که میدانی در عمل به کار بندی. چیزهایی را که نمیدانیم برویم و فرا بگیریم تا مقدمه ای برای عمل شود و آنگاه که آگاه شدیم وارد میدان عمل شویم.
در ادامه میفرمایند: «تَمَامُ الْكَرَمِ أَنْ تَبْدَأَ بِالْعَطَاءِ مِنْ غَيْرِ سُؤَالٍ»؛ تمام کرم و بخشندگی این است که قبل از اینکه از تو درخواست شود، ببخشی و بعد از اینکه بخشیدی منّت نگذاری.
اصول حاکم بر روابط اجتماعی
مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی انسان
بحث ما در خطبه اول پیرامون مسئولیت پذیری و مسئولیت گریزی انسان در ذیل بحث کلی تحت عنوان اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود؛ بیان کردیم که انسان گاهی نسبت به خودش، گاهی نسبت به خدا و گاهی نسبت به دیگران مسئولیت دارد. مسئولیتهایی که انسان نسبت به خودش دارد، خودسازی و حق جویی است. مسئولیت حق جویی، مسئولیت بلند همتی، مسئولیت پند آموزی و پند پذیری، اینها مسئولیتهایی است که متوجه خود ما و در رابطه با خود ماست.
مسئولیت در مقابل خداوند
ما در مقابل نعمتهای پروردگار و شک نعمتهایش مسئولیم «وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث»[2] ما در مقابل معرفت خدا مسئولیم؛ باید خدا شناس باشیم و به خدا معرفت پیدا کنیم. باید خدا باور و ایمان باور باشیم. باید فرائض و واجبات الهی را انجام دهیم و محرمات الهی را ترک کنیم. تقوا و پرهیزکاری باید شاکله زندگی ما را تشکیل دهد و نافرمانی نکنیم و بالاخره در تعبیری چنین آمده از وجود مقدس معصوم یک بنده در مقابل خدا باید این چنین باشد. (تعبیر خیلی عالی است) تعبیر این است که: «حَقُ اللَّهِ فِي الْعُسْرِ الرِّضَى وَ الصَّبْرُ وَ حَقُّهُ فِي الْيُسْرِ الْحَمْدُ وَ الشُّكْرُ»[3]؛ در سختیها آنچه بر دوش ما است در مقابل پروردگار عالم، رضایت و بردباری و صبر است و در موارد آسان و مواردی که مشکلی ما را تحدید نمیکند، شکر و حمد به درگاه پروردگار عالم است.
مسئولیت در مقابل دیگران
اما یک مسئولیت هم ما در رابطه با دیگران داریم. ما نسبت به هم نوعان خودمان دارای مسئولیت هستیم چون اسلام به زندگی اجتماعی انسانها اهمیت ویژهای قائل شده است و برای این نوع مسئولیت، اسلام در دو قالب مطرح کرده:
یکی مسئولیتهای همگانی است، آن هم در ابعاد مختلف. در بخش هدایتی، مالی، اقتصادی، فکری. مثلاً در رابطه با مسئولیتهای هدایتی که بر دوش همه گذاشته شده این است که به یکدیگر پند بدیم، امر به معروف کنیم، نهی از منکر کنیم. اینها مسئولیتهایی است که نسبت به یکدیگر داریم. مسئولیتهای مالیمان این است که حقوق واجب الهی را بپردازیم؛ خمس و زکاتمان را بپردازیم و احتکار و کم فروشی و گران فروشی نکنیم. اینها رابطهای است که باید با یکدیگر داشته باشیم. احتکار و کم فروشی و گران فروشی در جامعه اسلامی چه معنایی دارد؟ مسئولیت فکری ما تعلیم و گسترش فرهنگ و آموزش در جامعه است. اگر کسی چیزی میداند به دیگران منتقل کند. مسئولیتهایی مانند حرمت مؤمن را نگه داشتن و اساساً حرمت انسان را نگه داشتن. در روایات آمده که حرمت مؤمن از کعبه بالاتر است[4]. کسانی که حرمت شکنی میکنند و حرمت دیگران را میشکنند و تحقیر میکنند، نمیشود اینها را در جرگه امت اسلامی قرار داد.
عیادت بیماران یک حقوق اجتماعی است. اسلام راجع به تشییع جنازه برادران دینی چقدر سفارش کرده و اینکه میبینید مستحب است انسان هفت قدم پشت سر جنازه مؤمن حرکت کند. این ریزه کاریها را انسان مو به مو دیده و ملاحظه کرده است. موقعی که با مردم زندگی میکنیم باید حسن معاشرت داشته باشیم. کلام مولای ما در نهج البلاغه حکمت دهم خیلی تعبیر بلندی است. ای کاش همه ما این گونه میشدیم: «خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُم»[5] به گونهای با مردم معاشرت کنید که اگر روزی شما از دنیا رفتید همه اشک بریزند و گریه کنند و متأثر شوند که عزیزی را از دست دادهاند و تا زمانی که با مردم زندگی میکنید، آغوششان را برایتان باز کنند. این نگاه اسلام عزیز ما است.
مسئولیتهای خاص
و گاهی به صورت خاص مسئولیتهایی را متوجه افراد خاص کرده است و دستورات عمومی نیست. اسلام به توانگران، به اغنیا، به زمامداران و کارگزاران و به عالمان دین دستور ویژه داده و حتی به فقرا هم اسلام دستور دارد. اینکه توانگران چگونه زندگی کنند. ممکن است عدهای در جامعه اسلامی یا به هر دلیل دیگری دچار فقر باشند. آیا توانگران دست روی دست بگذارند و تماشاگر زندگی شعلهور تهی دستان باشند یا اینکه اغنیا و توانگران مسئولیت دارند؟
کلامی وجود مقدس امام صادق(ع) و کلامی امیر المؤمنین(ع) دارند که با آن عرضم را پایان دهم. امام صادق (ع) اگر مردم زکات مالشان را میپرداختند، هیچ مسلمان تهی دستی در جامعه وجود نداشت[6].
امیر المؤمنین(ع) این جمله بلند را دارند: «إِنَ اللَّهَ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ»[7] خدا در اموال توانگران، قوت و غذای مستمندان و فقرا را قرار داده است. فما جاء فقیر، هیچ فقیری در یک شهر در یک استان در یک جامعه پیدا نمیشود، الا بما منع غنی. ریشهاش برمیگردد به اینکه توانگران کوتاهی کردند و به فقرا رسیدگی نکردند. امیرالمؤمنین تهدید میکند و هشدار میدهد. میفرمایند: «وَ اللَّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِك»[8] خدای بزرگ فردای قیامت از توانگران بازخواست خواهد کرد. چرا در جامعهای زندگی کردید که فقیران تعدادشان زیاد بود؟
دعای پایانی خطبه اول
«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِيالْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»[9]
پروردگارا ما را با آموزههای دینت و با وظایف سنگین دینت آشنا بگردان؛ در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان؛ به سکاندار بزرگ کشتی انقلابمان رهبر فرزانه انقلابمان عزت،سلامت، سربلندی و اقتدار بیشتر عنایت بفرما؛ به مراجع بزرگوار تقلید طول عمر عنایت بفرما؛ به عالمان دینمان و خدمتگذاران مکتب توفیق خدمت عنایت بفرما؛ به مسئولین نظام اسلامی در راه خدمتگذاری به مردم خوب کشور توفیق بیشتر عنایت بفرما؛ به خانواده شهدا صبر و اجر کرامت بفرما؛ به جانبازانمان سلامت، به رزمندگانمان پیروزی، به آزادگانمان عزت، به بانوانمان عفت، به عالمانمان توفیق عمل، به بازاریان ما انصاف عنایت بفرما؛ پروردگارا از تو ملتمسانه میطلبیم کشور عزیز اسلامس ما نیاز به رحمت تو دارد نزولات آسمانی و باران رحمتت را به عزت و جلالت به کبریائیت، شامل حال این ملت بگردان.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»
صدق الله العلیّ العظیم
خطبه دوم
السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد6 و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛
قال مولانا و مقتدانا الامام العسکری (ع): «لِشِيعَتِهِ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ ... اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً»
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی دعوت میکنم. وجود مقدس امام عسکری، به شیعیانش فرمود: اوصیکم بتقوی الله شما را به تقوای الهی توصیه میکنم. شما را به پارسایی در دینتان توصیه میکنم. شما را به تلاش در راه خدا و به راستگویی به اداء امانت توصیه میکنم. فرق نمیکند کسی که امانتی به نزد شما گذاشته خوب باشد یا بد. شما را به طول سجده، شما را به حسن همجواری با همسایگان.
امامان ما چقدر ریز بین و تیز بین هستند و شاه بیت کلام این است: «وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً» شیعیان با آبروی ما اهل بیت بازی نکنید.
بیان مناسبتها
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و بیان نکاتی اشاره میکنم:
اولین نکته اینکه باید خیر مقدم بگویم خدمت برادر عزیز و بزرگوارم آیت الله اعرافی که به جمع ائمه جمعه قم پیوستند، با تدبیر رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان و در هفته گذشته هم شاهد خطبه ایشان بودیم و همه ما بهره بردیم. امیدواریم بزرگانی هم که ما را مستفیض میکردند، همچنان ما را از افاضاتشان بهرهمند کنند.
امروز یکی از مناسبتهایی که باید به آن اشاره کنم که در هشتم ماه ربیع و به نقلی در دهم ماه ربیع اتفاق افتاده، میلاد با سعادت یازدهمین امام و پیشوا، وجود مقدس امام عسکری است. دوران عمر آن حضرت بیست و هشت سال بود. شش سال دوران امامت و خلفای عباسی معاصر آن حضرت بودند. حضرت کلامی دارند برای کسانی که میخواهند مسیر الهی را طی کنند که خیلی آموزنده است. من فقط به همین جمله بسنده میکنم. فرمودند: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ»[10]؛ کسانی که میخواهند سفری را طی کنند که پایان این سفر راه یابی به بارگاه الهی باشد، یک مرکب دارد و آن مرکب شب زنده داری است. «لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ». شب زنده داری است که میتواند انسان را واصل الی الله کند. این مناسبت را خدمت همه شما بزرگواران تبریک و تهنیت عرض میکنم.
چهارم این ماه هم مصادف است با تولد حضرت عبدالعظیم حسنی، آن امامزاده واجب التعظیم که در روایات وارد شده که اگر نتوانستید به کربلا بروید، به زیارت حضرت عبدالعظیم بروید که زیارت او در ردیف زیارت سید و سالار شهیدان است. من به صورت گذرا رد شوم و خطبه را هم خیلی طولانی نکنم.
اولین مسئله این روزها شاهد راهپیمایی و حضور میلیونی امت اسلامی در سراسر جهانیم. چرا؟ به خاطر اهانتی که به وجود قدسی رسول گرامی اسلام محمد مصطفی شده است. دردناک تر از این اهانت، حمایت بعضی از سران کشورهای غربی است. حمایت بعضی از روزنامه نگاران حتی بعضی ناچیز در کشور. سؤال این است که آیا این حرکتی که از سلمان رشدی شروع شد و با برخورد امام مواجه شد و بعد قرآن سوزی و بعد کاریکاتور پیامبر و امروز هم این چنین، این نشانه چیست؟ آیا نشانه اقتدار دنیای غرب است یا نشانه اوج ضعف آنها است؟ من به صراحت عرض میکنم که نشانه ضعف آنهاست. چون آنها واماندهاند که با منطق پاسخ دهند و جلوی نفوذ اسلامی را بگیرند، دست به یک اقدامات سخیف این گونه میزند به تصور اینکه در مقابل امت اسلامی موضع بگیرند، اما کور خواندهاند. «يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون»[11]؛ حقیقتاً اینها پروندهشان را نشان میدهند. صحنهها خیلی عجیبی است. تروریست میپرورانند و بعد وادار میکنند که اقدامی انجام دهد و بعد اینها را نماد اسلامی معرفی میکند. دست پخت خودشان و بعد اینها را به عنوان نماد اسلام معرفی میکنند معرفی میکنند تا در دنیای غرب مسئله اسلام هراسی را مطرح کنند، به بهانه آزادی و دموکراسی که ما نمیتوانیم جلوی آزادی را بگیریم. آن دختر مسلمانی که در فرانسه میخواهد حجاب بپوشد و شما او را از مدرسه و دانشگاه محروم میکنید، آنجا جلوی آزادی گرفتن نیست؟ چرا نمیگذارید دختران مسلمان باحجاب به مدارس و دانشگاهها برود. او هم میخواهد آزاد باشد و در انتخاب پوشش آزاد باشد. چرا آنجا سخن از آزادی به میان نمیآید اینجا که پای هتک حرمت به مقدسات مسلمانان و پیشوای مسلمانان است، سخن از دموکراسی و آزادی مطرح میکنید؟
نکتهای که میخواهم به صورت گلایه مطرح کنم. عزیزانی که با خطبههای من و کلمات من آشنا هستند میدانند ما همیشه عزت مسئولین را میخواهیم و در صدد تخریب و تحقیر کسی نیستیم. مردم گاهی از ما سؤال میکنند که چرا در روزی که اینها اهانت به پیشوای مسلمانان و پیامبر اکرم کردند، بعضی از مسئولین ما به فرانسه سفر کردند. این سؤال را ما نمیدانیم که چگونه پاسخ دهیم. چرا؟ مسئولان عزیز که این ملت برای موفقیت شما همواره دعا میکنند، مردم تیزبینانه رفتار شما و حرکات شما را رصد میکنند و به شما نمره میدهند. توجه کنید زمانی که برای سفر انتخاب میکنید باید دقیق و حساب شده باشد که مردم ما به شما خرده نگیرند، آن هم روز جمعه که خشم مسلمانان برانگیخته شده، نیازی به چنین سفری نیست.
مردم ما گاهی تقاضای قطع رابطه میکنند. چرا باید به آنجا مسافرت کرد و بعد هم انسان مسافرت کند. من نمیخواهم عرض کنم. من واقعا خیر خواهانه عرض میکنم. گلایه میکنم، دقت بیشتر. قدم بزنیم با وزیر خارجه دشمن ترین دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی که مردم نگاه میکنند، صمیمیت بین ما و آنها را احساس میکنند. چه صمیمیتی که مرتب تهدید میکنند که تمام گزینهها روی میز است؟ من خیرخواهی میکنم. من عرض میکنم امروز من روحانی و شمای مسئول کشور، جمله جمله مان را مردم رصد میکنند و نمره میدهند. سعی کنیم کارنامه قابل قبولی به این ملتی که تا پای جان همراه این انقلابند به این مردم ارائه بدیم.
ایام پیام دلنشین رهبر فرزانه انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی که از شبکههای اجتماعی و فضای مجازی منتشر شد برای دنیای غرب خیلی غافلگیر کنند بود. از مبادی رسمی رهبری پیام نفرستادند و صدا و سیمای ما هم از طریق شبکههای اجتماعی و فضای مجازی این پیام را دریافت کردند. در اوج عاطفه و صمیمیت فرمود: اینکه پدران و مادران شما را مورد خطاب قرار نمیدهم به خاطر نادیده انگاشتن آنها نیست. بلکه شما جوانان چون حقیقت جو هستید و آینده مربوط به شما است، شما مخاطب من هستند. چند پیام کلیدی رهبری دارند.
یک: بررسی کنید چرا این همه نسبت به اسلام سیاه نمایی میکنند؟ چرا سیاست مداران راه خودشان را از صداقت جدا کردهاند و فرصتی تاریخی رهبر عزیزمان در اختیار نسل جوان اروپا و آمریکا قرار دادند. که بیایید راجع به اسلام بررسی کنید. کاری به نگاه من نداشته باشید. کاری به نگاه دیگران نداشته باشید. قرآن را به زندگی پیامبر ما را ببینید و مطالعه کنید. چرا رهبری در این شرایط این پیام را داد؟ رهبری توطئهای احساس کردند و آن توطئه این بود که با این حرکاتی که نمونهاش در فرانسه اتفاق میافتد این است که اینها میخواهند در جوانان دنیای غرب تأثیر بگذارند و کینه اسلام را در دلهای اینها بکارند. رهبری پیشدستی کرد و ان شاء الله امیدواریم در آینده نه چندان دور، فضایی در دنیای غرب توسط این جوانان به وجود بیاید که علیه سیاست مدارانشان انقلاب کنند و تمام سیاستهای آنها را به چالش بکشانند.
چند نکته در رابطه با مسئله یمن، بحرین و قنیطره سوریه وجود دارد که گذرا عرض میکنم. در رابطه با یمن شنیدید که جنبش انصار الله کاخ ریاست جمهوری را محاصره کرد. چرا؟ چون رئیس جمهور به توافقات عمل نکرد. بعد عقب نشینی کردند و یک دفعه به خاطر فشار کشورهای شورای همکاری خلیج، هم نخست وزیر استعفا داد و هم رئیس جمهور. منتهی مجلس استعفای رئیس جمهور را نپذیرفته. ما به دولت یمن و رئیس جمهور یمن میگوییم اجازه ندهید دیگران در سرنوشت کشور شما دخالت کنند. این جوانان انقلابی فداکار از اهل همین یمن هستند. با هم باشید و این کشور را به خوبی اداره کنید.
در رابطه با بحرین هم بنا است که هشتم بهمن شیخ علی سلمان این روحانی مبارز و انقلابی محاکمه شود. ما به دولت بحرین خطاب میکنیم این چهار سال که با انقلابیون جنگیدی چه نتیجهای به دست آوردید؟ مطمئن باشید که این انقلاب مردم بحرین به فضل الهی به نتیجه خواهد رسید.
و در رابطه با قنیطره اسرائیل، صهیونیست بدان که با شهادت رساندن حزب الله و فرمانده رشید ما ره به جایی نخواهی برد و این ملت روز به روز مقاوم تر و ان شاء الله تا نابودی اسرائیل امت اسلامی پیش خواهد رفت.
دعای پایانی خطبه دوم
«إِنَ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون»[12]؛ «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[13].
پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما؛ توطئه دشمنان را به خودشان برگردان؛ به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما؛ به رهبر فرزانه انقلاب ما این سکان دار کشتی انقلاب عزت بیشتر کرامت فرما؛ به مراجع بزرگوار مان سلامت و طول عمر عنایت فرما؛ به خدمتگذاران مردم خدمت بیشتر عنایت فرما؛ پروردگارا از تو میطلبیم نسل جوان ما و این امیدهای آینده ما را با مکتب و دین آشناتر بگردان؛ به خانوده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما؛ نیروهای مسلح ما را اعم از نیرو هوایی، نیرو دریایی و نیروی زمینی و نیروهای انتظامی ما را برای دفاع از کیان انقلاب و اسلام عزیز موفق و مؤید و منصور بدار؛ پروردگارا ملتمسانه عرض میکنیم باران رحمتت را شامل همه ما بگردان.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»
صدق الله العلیّ العظیم
[1]. مجموعة ورام، ج2، ص 120.
[2]. «الضحى»: 11.
[3]. تحف العقول، النص، ص 208؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج75، ص 45.
[4]. يُونُسُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ شَجَرَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي بِلَادِهِ خَمْسُ حُرَمٍ حُرْمَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ حُرْمَةُ آلِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ حُرْمَةُ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ حُرْمَةُ كَعْبَةِ اللَّهِ وَ حُرْمَةُ الْمُؤْمِنِ». الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص 107، حدیث82.
[5]. نهج البلاغة، حکمت 8؛ نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص 470.
[6]. «قَالَ الصَّادِقُ ع : إِنَّمَا وُضِعَتِ الزَّكَاةُ اخْتِبَاراً لِلْأَغْنِيَاءِ وَ مَعُونَةً لِلْفُقَرَاءِ وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ أَدَّوْا زَكَاةَ أَمْوَالِهِمْ مَا بَقِيَ مُسْلِمٌ فَقِيراً مُحْتَاجاً». من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 7، حدیث 1579.
[7]. جامع الأخبار(للشعيري)، ص 80؛ وسائل الشيعة، ج9، ص 29، حدیث 11444.
[8]. وسائل الشيعة، ج9، ص 29، حدیث 11444.
[9]. «النحل»: 90.
[10]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج75، ص 380.
[11]. «الصف»: 8.
[12]. «النحل»: 90.
[13]. «البقرة»: 201.