خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ 93/09/21 به امامت حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری«دامت برکاته»

مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور حضور میلیونی زائران در راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی را حاوی پیام‎های مهمی برای دوستداران و دشمنان فرهنگ اهل بیت دانستند و تأکید کردند که تهدیدهای گروهک های تکفیری مانند داعش، کوچکترین اثری در عزم راسخ شیعیان ندارد.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» مدیر حوزه‎های علمیه کشور، در گفتگو با خبرنگار یکی از خبرگزاری‎ها با اشاره به پیام‎های اجتماع میلیونی زائران امام حسین(ع) در اربعین، فرمودند: روشن‎ترین پیام حضور مردم از سراسر دنیا در این راهپیمایی، عشق به امام حسین(ع) است.

ایشان با اشاره به آیه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّ‌حْمَـنُ وُدًّا»، افزودند: ممکن است در برهه ای از تاریخ انسانی مظلومانه به شهادت برسد و دشمنان وی تصور برتری و پیروزی کنند، اما پیروزی حقیقی متعلق به آن کسی است که در راه خدا کشته شده باشد، امام حسین(ع) مصداق واقعی این آیه بوده که خداوند محبت ایشان را در دل مردم قرار داده است.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دفع توطئه‎های دشمنان اهل بیت(ع) را از پیام‎های مهم این حضور میلیونی خواندند و اظهار داشتند: مردم بدون هیچ اعتنایی به تهدید گروهک‎های تروریستی، در این راهپیمایی شرکت و ثابت کردند که در راه امام حسین(ع) حاضر هستند جان خود را فدا کنند.

ایشان ادامه دادند: حضور عاشقانه مردم از سراسر جهان، نشان می‎دهد که مهم ترین مسأله برای انسان‎های هدفمند، رسیدن به آرمان‎ها است، تهدیدهای دشمنان برای افرادی که روح بلندی دارند، کوچکترین تأثیر را ندارد.

امام جمعه قم راهپیمایی بزرگ اربعین را سبب تحکیم و توسعه فرهنگ اهل بیت(ع) عنوان کردند و ابراز داشتند: امروزه دنیا به این اجتماع بی‎نظیر، توجه ویژه‎ای دارد، برای مردم جهان سؤال پیش می‎آید که این شخص کیست که هر ساله میلیون‎ها عاشق این گونه در سوگ عزای او بر سر و سینه می‎زنند؛ ایجاد این حس کنجکاوی، گام مهمی در معرفی شخصیت امام حسین(ع) و مذهب تشیع است.

ایشان با بیان اینکه تهدیدهای گروهک‎های تکفیری مانند داعش، کوچکترین اثری در عزم راسخ شیعیان ندارد، اظهار داشتند: در طول تاریخ، شیعیان اهل بیت(ع) ثابت کرده‎اند که از هیچ تهدیدی هراس نداشته و در راه ائمه(ع) پایدار هستند، به عنوان مثال در زمان متوکل عباسی شیعیان با وجود آگاهی از مجازات زیارت حرم ائمه(ع)، در این مکان‎های مقدس حضور پیدا می‎کردند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه افق رسانه‎ها نباید منحصر در داخل کشور باشد، خاطرنشان کردند: اگر پیام‎های این راهپیمایی بزرگ با تحلیل‎های صحیح، به جهان مخابره شود، شاهد فراگیری فرهنگ اهل بیت(ع) خواهیم بود.

امام جمعه قم با بیان اینکه آمریکا همیشه بهانه‌ای برای دشمنی با ملت ایران در دست دارد، فرمودند: مشکل آمریکا با ایران تنها مسائل هسته‌ای نیست.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» با تأکید بر اینکه سعادت واقعی در گرو تقوای الهی است، فرمودند: اگر انسان بتواند بر خواسته‌ها و امیال نفسانی خود غلبه کند به تقوای الهی و روح بلند مرتبه دست می‌یابد.

ایشان  با بیان اینکه روحیه حقیقت جویی در فطرت انسان نهفته است، اظهار داشتند: اگر روح انسانی دنبال حقیقت خواهی باشد هرگز تن به هوای نفسانی نمی‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه دین اسلام ارتباط و نیاز مردم به یکدیگر را یک اصل اجتناب ناپذیر و مهمی می‌داند، افزودند: از لحاظ تعالیم متعالی اسلام و بزرگان شیعه مردم همیشه و در همه حال برای رفع نیازهای فردی و اجتماعی خود به یکدیگر نیاز دارند و مانند یک نفس واحده هستند.

ایشان با طرح این موضوع که باید درخت تقوا کاشت تا میوه هدایت چید، بیان داشتند: از نظر اسلام فردی که نه الفت می‌گیرد و نه الفت می‌پذیرد نباید وارد جامعه اسلامی شود.

آیت الله حسینی بوشهری در خطبه دوم نمازجمعه قم با اشاره به اینکه عدد ۴۰ در معارف اسلامی معنا و تفاسیر زیبا و مهمی دارد، فرمودند: امام موسی کاظم(ع) می فرماید هرکس از امت من ۴۰ حدیث در رابطه با امور دین بیاموزد در روز قیامت فقیه و دانشمند مبعوث می‌شود.

مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور با اشاره به این حدیث که می‌فرماید اگر ۴۰ روز ایمان خالص به خدا داشت درهای حکمت و رحمت باز خواهد شد، فرمودند: در معارف دینی کتب متنوع و مختلفی در حوزه اربعینیات داریم که بخش مهمی از تعالیم اسلامی را در بر دارد.

نماینده مردم شریف استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اربعین شهدای کربلا فرمودند: زمانی بود گرامیداشت اربعین حسینی پر از خوف و رجا بود اما اکنون جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر از ۵۰ کشور جهان مانند سیلی خروشان قدرت بلامنازع شیعیان را به رخ جهانیان می‌کشند.

ایشان با بیان اینکه از ایران اسلامی بیش از یک میلیون نفر در اربعین حسینی در کربلا حضور پرشور دارند، فرمودند: در این زمان لبیک یا حسین(ع) یعنی برائت و مقاومت در مقابل گروه تکفیری داعش و حامیان خونخوار آنها که چشمه‌ای از آن را روز گذشته هنگام توطئه یزیدیان زمان به جهانیان نشان دادیم.

خطیب جمعه قم در خطبه‌های نماز جمعه امروز قم که در حرم مطهر حضرت معصومه «سلام الله علیها» برگزار شد با گرامیداشت روز ۲۷ آذر و شهادت استاد آیت الله مفتح فرمودند: آیت الله مفتح کسی بود که در کنار بزرگانی چون استاد مطهری و باهنر در اسلامی کردن دانشگاه‌ها نقش کم نظیری ایفا کرد.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» مدیر حوزه‌های علمیه کشور با عنوان این مطلب که امام(ره) پایه‌گذار وحدت حوزه و دانشگاه بود فرمودند: امام خمینی(ره) با این پیام وحدت و یکپارچگی را در بدنه جامعه اسلامی نهادینه کرد و در تحقق اسلام ناب محمدی (ص) کار بسیار مهمی را انجام داد.

ایشان  با بیان اینکه همکاری و همدلی و خوشبینی میان طلبه و دانشجو یک امر مهم و اساسی است، فرمودند: اگر این رویداد مهم تحقق یابد توطئه کسانی که دنبال جداسازی دین از سیاست هستند خنثی می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه امروز دانشگاه‌ها در خدمت ارزش‌های دینی هستند، فرمودند: تفسیر و هدایت دینداری در دانشگاه‌ها بر عهده طلاب حوزه علمیه است.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» با اشاره به افشاگری‌های جدید در رابطه با جنایت آمریکا اظهار داشتند: طبق گفته خود آنها بیش از ۶ میلیون سند جنایت سازمان سیا در ۶ هزار و ۷۰۰ صفحه بررسی شده که در آن انواع و اقسام جنایت‌ها و ظلم‌های این سازمان مخوف بر جهانیان آشکار شده است.

ایشان  با تأکید بر اینکه باید نسل جوان نسبت به جنایت گری و سفاکی سران آمریکا کاملا آگاه و هوشیار باشند، فرمودند: باید نسل جوان بداند که آمریکا هیچ زمانی دست از ظلم و جنایت علیه ملت ایران برنمی‌دارد.

آیت الله حسینی بوشهری با اعلام این مطلب که جمعیت آمریکا تنها پنج درصد کل جهان را در بر می‌گیرد، افزودند: با وجود این، بیش از یک چهارم زندانیان دنیا در زندان‌های آمریکا هستند.

امام جمعه قم با اشاره به برگزاری همایش سلامت اداری و مبارزه با فساد برگزار شد بیان داشتند: پیام مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با فساد اداری پر از معنا و نکته‌های مهم و اساسی بود که باید سرلوحه اعمال و رفتار مسئولان کشور قرار بگیرد.

مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور در خطبه‌های نماز جمعه امروز قم با انتقاد از این مطلب که چرا مسئولان نسبت به تخلفات اداری بزرگ واکنش‌های اساسی و قاطعانه ندارند، افزودند: اگر مسئولان در مورد قراردادهای مالی مهم و سرمایه گذاری‌هایی که در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد دقت و حساسیت داشته باشند شاهد اختلاس‌های بزرگ و ناراحت کنند نخواهیم بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این مطلب که چرا باید فقط جلوی تخلفات کوچک را گرفت، فرمودند: اگر سران قوا این مسئله را جدی نگیرند اعتماد مردم نسبت به آنها سرد خواهد شد.

امام جمعه قم با اشاره به انتشار گزارش شکنجه‌های سازمان سیا، فرمودند: آمریکایی‌ها در حالی دم از حقوق بشر می‌زنند که افشای گزارش شکنجه‌های مکرر سیا برای اعتراف گیری، ادعای دروغین آنها را بیش از گذشته رسوا کرده است.

حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» که در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم سخن می‌گفتند، با اشاره اهمیت اربعین حسینی و ویژگی‌های آن در معارف دینی شیعه اظهار داشتند: امسال بیش از 20 میلیون نفر در کربلا حاضر شده‌اند و به ندای اباعبدالله(ع) لبیک گفته‌اند.

ایشان در ادامه سخنانش به گزارش جنایات «سیا» اشاره کردند و فرمودند: این افشاگری از زبان خود آمریکایی‌ها صورت گرفته است. برای تهیه این گزارش 6 میلیون برگ از اسناد سازمان سیا بررسی و با صرف 40 میلیون دلار در چند سال، 6700 صفحه گزارش تهیه شده است، اما بخش عمده آن سانسور شده و در نهایت 499 صفحه از کارنامه ننگین سازمان سیا منتشر شده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه ادعای آمریکایی‌ها در دفاع از حقوق بشر «دروغ» است، اظهار داشتند: سازمان سیا از انواع روش‌های شکنجه برای اعتراف گیری از متهمان پس از 11 سپتامبر استفاده کرده‌ است. به‌عنوان مثال یک انسان را 180 ساعت بیدار نگاه داشته‌ تا از او اعتراف بگیرد یا وی را مطیع‌تر کند. با این اوصاف جوانان ما نباید فریب ظاهر اتوکشیده آمریکایی‌ها را بخورند چراکه اینها همواره ایران را متهم به نقض همین حقوق بشری می‌کنند که خود آن را این‌‌گونه نقض کرده‌اند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانش به پیام مقام معظم رهبری به همایش ملی ارتقا سلامت اداری اشاره و تصریح کردند: رهبر معظم انقلاب با این پیام خواستار اقدامی عملی و اساسی در مبارزه با فساد به جای برگزاری سمینارها شدند.

امام جمعه قم خاطرنشان کردند: باید در قراردادهای مهم نظارت سنگین و جدی باشد تا چنین اتفاقاتی نیفتد یا در بدو وقوع، کشف و عاملان مجازات شوند.

 

Please publish modules in offcanvas position.