خطبه‏ های نماز جمعه 94/03/15

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/03/15                                                   خطبه شماره 103

 

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین:« انّ التقوی عصمة لک فی حیاتک و زلفی لک بعد مماتک»[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) در این سخن در وصف تقوا چنین می­فرمایند: تقوا دارای دو کاکرد است، یک کارکرد مربوط به دوران حیات و زندگی ما انسان ها و کارکرد دوم تقوا، بعد از مرگ انسان است. می فرماید: «التقوی عصمه لک فی حیاتک»، تقوا مایه نگهبانی و نگهداری شماست. در طول دوران زندگی حافظ شماست، شما را از افتادن در باتلاق گناه حفظ می­کند. سپر و حجاب است برای این که نگذارد شما در وادی گناه بیفتید. اما، آنچه به بعد از مرگ انسان و ممات انسان مربوط می شود می­فرماید:«و زلفی لک بعد مماتک»، یعنی تقوا مایه تقرب تو به خدای متعال است. آدمی که با تقوا از این دنیا رخت بر می بندد وبه دیدار خدای متعال می رود، پیش خدا آبرو دارد و این تقوا سرمایه ای است برای تقرب او به خدای متعال.

اصول حاکم بر روابط اجتماعی

مؤلفه ها و عناصر اخوت و برادری ایمانی

ما در خطبه اول بحثمان پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود. به موارد متعددی اشاره کردیم. آخرین بحثی که مطرح شد پیرامون مسئولیت پذیری انسان در مورد دیگران بود. یکی از موضوعاتی که در ذیل مجموعه عنوان مسئولیت پذیری مطرح کردیم مسأله، اخوت و برادری ایمانی بود. ما به پنج سر فصل در این زمینه اشاره کردیم. مسأله نخست در مورد جایگاه اخوت و برادری ایمانی که در خطبه گذشته به صورت مستوفی به آن اشاره کردم اما، در این خطبه به سر فصل دوم اشاره می کنم.

مؤلفه ها و عناصر اخوت و برادری ایمانی است. می دانیم که مقوله اخوت و برادری ایمانی دینی نشانگر یک جامعه برتر وآرمانی است، یعنی اگر دنبال یک جامعه برتر و آرمانی می گردیم یکی از مظاهر آن وجود اخوت و برادری ایمانی در جامعه است که این نماد، موجب تمایز جامعه دینی از سایر جوامع بشری است. اما عناصر و مؤلفه های اخوت و برادری دینی، متعدد است. من امروز به تناسب حوصله این جلسه به چند نمونه اشاره می‎کنم. اولین مؤلفه و شاخصه و عنصر کلیدی در مقوله اخوت و برادری دینی مسأله ایمان است.

اگر بخواهیم میوه شیرین اخوت را در حقیقت و برادری بچینیم و درست به ثمر بنشیند راهکار آن این است که، ایمان در دلها راه پیدا کند؛ یعنی زیر چتر ایمان و در زیر سایه ایمان، برادری و اخوت ایمانی در یک جامعه شکل می‎گیرد، زیرا منشأ پیوند دلها به یکدیگر حقیقتاً ایمان است. ایمان می تواند دلهارا به هم مرتبط کند، ایمان نوری است که هم هدف را روشن می کند و هم راه را نشان می دهد. انسان هایی که مؤمن اند، متدین اند و دیندارند و دین باورند هم هدف برایشان روشن است، و هم راه رسیدن به هدف بر خلاف بی ایمانی.

 بی ایمانی نوعی تاریکی و ظلمت است و در ظلمت و تاریکی نه می توان هدف را شناخت و نه می توان راه را پیدا کرد پس، باید ایمان باشد تا مشخص کننده هم هدف و هم راه باشد. در قرآن ما خیلی تعبیر جالبی در سوره حشر آیه 14 در وصف منافقان می بینیم. منافقان چون برخوردار از ایمان نیستند قرآن آنان را اینگونه توصیف می کند: «تَحْسَبُهُمْ جَمِيعاً وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى»  اینها را موقعی که نگاه می کنیم  به ظاهر آنها را متحد می بینیم اما، دلهای اینها پاکنده است چون، نور ایمان در دلهای آنان راه پیدا نکرده است؛ در ظاهر متحد و بهم پیوسته اما «وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى».

تعبیر دیگر که ما از قرآن استفاده می کنیم این است که، قرآن  مسأله اخوت را بعد از ایمان می داند یعنی، زمانی که جامعه دارای ایمان بود می شود گفت این جامعه برخودار از پیوند و اخوت ایمانی است. تعبیر زیبای قرآن سوره آل عمران آیه 103 تعبیر ایه این است می فرماید:(وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا). قرآن دو مرحله ترسیم می­کند یک مرحله، مرحله قبل از ایمان و مرحله دوم، مرحله بعد از ایمان. در سایه ایمان شما به برادری و اخوت و پیوند برادری دست یافتید.

مؤلفه دومی که در مقوله برادری و اخوت وجود دارد، همگرایی است، نکته جالبی است. معنای همگرایی یعنی تعامل سالم و سازنده و معنوی در عین پراکنده بودن از نظر هویت جغرافیایی و منطقه ای. خیلی جالب است زمانی که اخوت و برادری در جامعه بود سلمان فارسی کنار بلال حبشی قرار می‎گیرد، سلمان ایرانی و سلمان فارسی کنار صهیب رومی قرار میگیرد و همچنین کنار ابوذر غفاری قرار میگیرد؛ به ظاهر این ها پراکنده­اند، از ملیت های مختلف هستند ولی چون اخوت و برادری دینی در این جامعه حاکم است همگرایی بین اینها ایجاد می شود و در سایه همگرایی است که این جامعه، جامعه بالنده ای است.

قرآن به یک نکته مهم در سوره مجادله اشاره می­کند می گوید: مسأله اخوت و برادری ایمانی به گونه ای است که ممکن است افرادی که به ظاهر باید کنار هم باشند، همراه با هم باشند چون، از نظر باور و اعتقاد یکی نیستند اینها بینشان فاصله می افتد و کسانی که به لحاظ جغرافیایی پیوندی با هم ندارند بخاطر اخوت و برادری ایمانی کنار هم قرار می گیرند« لَّا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ»[2] خیلی تعبیر جالبی است. یعنی تا زمانی که پیوند ایمانی بین یک جامعه بود اگر پدر، مادر، فرزند، عشیره مسیر دیگری را انتخاب کنند دیگر اخوت و برادری با اینها نیست بلکه با کسانی خواهد بود که، از لحاظر جغرافیایی و زمان و مکان با هم ندارند. اینها تعالیم الهام بخش اسلام عزیز ماست که، در یک جامعه دینی اخوت و برادری اینگونه باید در آن تبلور پیدا کند.

مشخصه سومی که اشاره کنم و تمام کنم عنصر و مؤلفه دیگر برای اخوت و برادری دینی، دوستی و محبت و مواساة است. با هم دوست باشند، با هم مواساة داشته باشند، دیگران را در مالشان شریک کنند. تعبیر امام صادق (ع) که فرمود: « اِنَّ مِن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَی المُؤمِنِ المَوَدَّةَ لَهُ فی صَدرِهِ المُؤاساهَ لَهُ فی مالِهِ »[3] حق مؤمن بر برادر دیگر این است که، با تمام وجود او را دوست بدارد و در مسائل مالی او را شریک خودش قرار بدهد. سخن تا آنجا بالا میرود که کوتاهی کردن در مواسات و برادری به تعبیر رسول گرامی اسلام (ص) می‎فرماید: این از ولایت الله و ولایت رسول الله خارج می‎شود « مَا آمَنَ بِی مَنْ بَاتَ شَبْعَاناً [شَبْعَانَ‏] وَ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ طَاوٍ»[4] کسی که با شکم سیر بخوابد در حالی که برادر دینی و ایمانی او گرسنه بماند، به من ایمان نیاورده، پیامبری مرا به رسمیت نشناخته است. اخوت و برادری و مسئولیت پذیری نسبت به برادران دینی، فرهنگ انسان ساز اسلام عزیز ماست.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».[5]  

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما؛ به امام راحلمان و مراجع گذشته مان  روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛ پروردگارا از تو می خواهیم روح برادری و اخوت را در جامعه اسلامی ما عنایت فرما. به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما؛ به رزمندگان پیروزی، به آزادگان عزت، به جانبازان سلامت، به عالمان توفیق عمل، به خدمت‎گزاران توفیق خدمت، به بانوان ما عفت، به کسبه و بازاریان انصاف و روزی حلال، به جوانان غیرت عنایت بفرما؛ پروردگارا رحمت واسعه ات را، باران رحمت را شامل حال امت اسلامی بگردان.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ*وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‏ دینِ اللَّهِ أَفْواجاً*فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً»

صدق الله علی العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأنأعوذ بالله من الشیطان الرجیم.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال مولانا امیرالمؤمنین(ع):«بِالتَّقوَي تُقطَعُ حَمَةُ الخَطَايَا»[6]

بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام علی(ع) در این زیبا سخن فرمودند: که به وسیله تقوا تیزی لغزش و تندی گناه قطع می شود, یعنی اگر انسانی متصف به صفت تقوا بود مبتلا به گانه و معصیت نمی شود.

 یکی از مشکلات زندگی بشر امروز افتادن در وادی گناه است اینکه آیات قران، روایات اهل بیت و سیره نورانی و عملی پیشوایان دین تاکید برتقوا می کند برای حفظ انسان است از افتادن در دامن گناه  و معصیت و زشتی.

بیان مناسبت ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت ها و نکاتی اشاره می کنم. دو تشکر باید از کنم شما مردم خوب و از ملت رشیدمان و از همه کسانی که دلداده اهل بیت (ع) و امام راحل (ره) هستند. تشکر اولاً بخاطر حضور در مراسم نیمه شعبان، میلاد با سعادت حجت ثانی عشر –حضرت بقیه الله الاعظم- (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) امام زمانی (ع) که امام صادق (ع) فرمودند«و لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی»[7]. اگر او را درک کنم در طول دوران زندگی ام به او خدمت خواهم کرد و خدمتگزار او خواهم بود.

امام زمانی که، امام سجاد به شما منتظران اینگونه فرمود:« الْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ»[8] ؛ کسانی که منتظر ظهور آن بزرگ هستند، بهترین مردم زمانها و دورانها هستند.

اما یک تقاضا؛ مراسم می گیریم، جشن می گیریم، چراغانی می کنیم، احساس سرور می کنیم ولی، به این جمله امام صادق (ع) هم خوب گوش بدهیم« مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِر»[9]. کسانی که ادعای انتظار می کنند و منتظر هستند درست ایت، باید منتظر باشند اما، پایبند ورع و تقوا، پرهیزکاری و اخلاق حسنه باشند تا دیگران به ما بگویند اینها، با این اخلاق خوب از منتظران حضرت مهدی هستند.

تشکر دوم بخاطر حضور شما در مراسم رحلت امام (ره). بیست و ششمین سالگرد ارتحال امام بود. حقیقتاً مردم ما انسان های قدر شناس و سپاسگذاری هستند، دیدید در این چند روز گذشته چه غوغایی بود، نه تنها در داخل کشور بلکه، در خارج کشور اینگونه آمدند و در مراسم امام شرکت کردند و با امام و آرمانها امام پیمان بستند و تجدید بیعت کردند و همچنین مهمتر از همه با خلف صالح امام (ره)، رهبر فرزانه انقلاب تجدید بیعت و پیمان کردند و با زبان و کلامشان، و با اقدامشان مردم گفتند راه، همان راه است چون، رهبری راه امام را همچنان ادامه می‎دهد.

امروز روز 15خرداد است؛ روزی فراموش ناشدنی در تاریخ انقلاب ما، و تاریخ کشور ما. خوشبختانه برادر عزیز و ارجمند ما حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه راهپیمایی شما مردم در روز 15خرداد به تفصیل سخن گفتند ولی، من هم اشاره ای داشته باشم تا در نتیجه ما هم در همین جهت وظیفه خود را به انجام رسانده باشیم. 15خرداد سرآغاز نهضت اسلامی ماست به رهبری امام (ره). 15خرداد سند مخالفت ملت ما با استبداد و استعمار نو است،15خرداد در حقیقت بیانگر مظلومیت ملت ما هم هست چون، به نقلی 15هزار نفر در روز 15 خرداد به شهاهدت رسیدند و جرمشان حق خواهی بود و طرفداری از امام (ره) و راه امام (ره) بود. قیام 15خرداد که اکنون 52سال از آن میگذرد، از سال 1342 میگذرد حرکتی ماندگار در تاریخ این کشور است. من در چند سرفصل فهرست وار صحبت می کنم. چرا قیام 15خرداد بوجود آمد؟ زمینه های این قیام چه بود؟ ویژگی های این قیام چه بود ؟ نتایج این قیام چه بود؟ اجمالاً عرض کنم استبداد خشن دستگاه جبار پهلوی جدایی دین از سیاست بلکه، بیرون کردن دین از صحنه کشور و سیاست، کوشش برای برگرداندن ایران اسلامی به جاهلیت قبل از اسلام و احساس عمیق مردم ما درباره دین ستیزی ارزش ستیزی دستگاه جبار حاکم و تسلط غیر مسلمانان بر سرنوشت مسلمانان، اینها بود که امام را وادار کرد که موضع گیری کند، مراجع موضع گیری کنند، علماء موضع گیری کنند، اصناف و بازاریان و طلاب موضع گیری کنند. اما زمینه ها بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی که شاه و اربابان او خواستند خیز بردارند درباره اجرای احکام ضد اسلام ، جریان لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی، همه پرسی 6بهمن انقلاب سفید، حادثه خونین فیضیه، و درنهایت دستگیری امام در نیمه شب 15خرداد. این ها فضای جامعه را برای قیام 15خرداد فراهم کرد.

ویژگی قیام 15خرداد، یک ویژگی دینی بود و بس. داشتن رهبری آن هم در حد مرجعیت عدم اتکا و اتکال به قدرتهای بزرگ، این ویژگی های قیام 15خرداد بود. اما نتایجش در آن روز ولو این قیام منجر به پیروزی نشد ولی، چند نتیجه برجسته داشت. اولین نتیجه برجسته آن، آشکار شدن ماهیت ضد دینی رژیم پهلوی، مهم بود شکست ابهت شاه و نکته سوم مخالفت عمومی با اصل حکومت شاهنشاهی؛ گرچه بعد از آن امام (ره) زندان رفت، تبعید شد و سالها طول کشید ولی یک نتیجه از قیام مهم 15 خرداد پیروزی ملت ایران در 22 بهمن در سال 1357 بود؛ این نتیجه قیام 15خرداد بود.

دیروز همه ما و شما و چه کسانی که در کنار مرقد رهبر فقید انقلاب بودند و چه کسانی که، بعدا و یا به صورت مستقیم کلام و فرمایشات رهبری را ملاحظه کردند. رهبری دیروز به یک دغدغه بزرگ پرداخت و آن دغدغه عبارت از این بود، خطر تحریف در سلوک حکومتی امام، این نقطه برجسته فرمایشات رهبر عزیز انقلاب ما بود.

رهبری پرهیز دادند که کسی حق ندارد با سلیقه و میل و خواست خودش از فرمایشات رهبر فقید انقلاب بهره برداری سیاسی کند، کسی حق ندارد به بخش ایجابی بپردازد، به بخش سلبی نپردازد و یا بالعکس بلکه، آنچه را که امام در موارد متعدد آن هم به صورت مستند به آن اشاره کرده ما باید این را به عنوان نقشه راه تلقی کنیم این دغدغه مهم رهبری بود.

رهبری  هفت شاخص مطرح کردند که من نمی خوام به همه این موارد اشاره کنم بحمدالله صدا و سیما و رسانه ها پوشش خوبی  دادند و خواهند داد. رهبری به هفت شاخص کلیدی اشاره کردند که این هفت شاخص مربوط به رهبری و سلوک رهبری حضرت امام (قدس الله نفسه الزکیه) بود. اولاً اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی امروز ایشان فرمودند: اسلام آمریکایی سکولار و در چهره تحجر قابل مشاهده است، آمریکا از چنین اسلامی دارد حمایت می‎کند. دوم: اعتماد به صدق و وعده الهی؛ مشی امام (ره) این بود به خدا اعتماد داشت، به خدا توکل داشت،  لذا تندترین حرفها را علیه ابر قدرتها می‎زد در عین این که،  میدانست آنها خوششان نمی آید، اعتقاد به نیروی مردم و اراده مردم  و مخالف با تمرکزهای دولتی. برای این مردم امام حساب باز کرده بود، در مسائل سیاسی، اقتصادی، نظامی و انتخابات امام بر روی مردم حساب باز کرده بود و این حساب باید برای مردم بماند. چهارمین نکته این که: امام (ره) طرفدار و حامی محرومان و مستضعفان بود و وفادار به طبقات مستضعف، امام در جپهه مخالفان و قلداران بود و طرفدار مظلومان و بالاخره امام (ره) طرفدار استقلال کشور بود و طرفدار جدی مسئله وحدت بود اینها شاخص ها و ویژگی های امام (ره) بود، این نکات مورد عنایت امام (ره) بود.

رهبری فرمودند دیگران هم بروند و بررسی کنند و مطالعه کنند ممکن است به شاخص های دیگری برسند. در پایان نکته مهمی فرمود، فرمود: انقلاب ما انقلاب، امت ساز بود نه اهل تسننی مورد حمایت امریکا هستند و نه تشیعی که مورد حمایت لنداند اینها در راستای دین نیستند؛ تعبیررهبری این بود این ها برادران شیطان اند دل خوش نکنند که لندن یا امریکا از کسی حمایت می کند .

موضوع هسته ای الان به مراحل حساسی رسیده چون در هر خطبه ای به آن اشاره کردم دیگر نمی خواهم طول و تفصیل بکنم فقط یک نکته می خواهم بگویم امروز در کشور عده ای برنامه ای، مراسمی به پا می کنند، جلسات و اجتماعاتی هست، مسئولین محترم ما نباید احساس کنند که این تقابل با آنهاست، همانطور که امریکایی ها عقبه برای تیم مذاکره کننده درست می کنند به مجلس سنا و کنگره می برند تا اینها از تیم مذاکره کننده پشتیبانی کنند ما هم نیز، باید مجلسمان حمایت کند و مردم مان و اجتماعات مردمی مان این ها پشتوانه مهمی برای تیم مذاکره کننده ماست. لذا ما روی حفظ صنعت هسته ای خودمان تاکید می کنیم و این را به سادگی از دست نمی دهیم، ما همچنان در مقابل زیاده خواهی های دشمنان می ایستیم و اجازه بازجویی از دانشمندان خود را نمی دهیم، اجازه بازرسی به مراکز نظامی خود را نخواهیم داد و از همین جا از پشت این تریبون به نمایندگی از شما اعلام میکنم اگر این مذاکرات روزی به شکست بینجامد دنیا بداند بخاطر زیاده خواهی های آمریکا و دنیای غرب است.

قبل از آخرین سخن بیستم خرداد سالگرد شهادت آیت الله سعیدی است، والد مکرم تولیت آستانه ما و امام جمعه عزیز ما. حقیقتاً این شخصیت جزء چهره های مبارز، از شاگردان و سربازان امام (ره) بود، اطلاعیه می‎دهد، اعتراض می‎کند، دشمن او را دستگیر می‎کند و بعد از مدتی او را به شهادت می‎رسانند؛ ما گرامی می داریم یاد و خاطره او را و خدمت عزیزانمان و فرزاندان این عزیز، این شهید ما، تسلیت عرض می کنیم.

و آخرین سخن، امروز شخصیت هایی در جلسه ما حضور دارند، بزرگانی حضور دارند از تهران آمدند به مناسبت شرکت در مراسم تشییع انسانی بزرگ، برومند، ارزشمند ، محقق، زاهد، پارسا، دوست داشتنی مرحوم ایت الله شیخ محمد مهدی اصفی، نماینده مقام معظم رهبری در نجف. خیلی انسانها دلشان نمی‎خواهد شناخته شوند این شخصیت از این دسته از انسانهاست. بعضی از خصوصیات ایشان حتی برای من تا این اواخر تازگی داشت، تکفل و سرپرستی ایتام و خانواده های بی سرپرست، علاوه بر آن جایگاه علمی و به تعبیر رهبری فقیدی نو اندیش، در مباحث فقهی صاحب نظر، در مباحث کلامی و اعتقادی صاحب نظر، در همایش ها و سمینارها صاحب تحلیل روشن . این شخصیت از میان ما رفت یادش گرامی باد.

امروز نماز بر پیکر پاک او خوانده می‎شود و بعد از نماز از همین مصلی تا چهار راه بیمارستان با حضور شما مردم به پاس قدردانی از یک عالم، از یک انسان وارسته و از نماینده مقام معظم رهبری إن شاء الله تشییع خواهید کرد و ایشان وصیت مرده در نجف دفن شود، در کنار مرقد مولایش امیرمؤمنان. من در همین جا به خانواده و بستگانش تسلیت عرض می‎کنم ، به شاگردان و همفکرانش و دوستان و آشنایانش صمیمانه تسلیت تعرض میکنم. امشب هم در مسجد اعظم از طرف مقام معظم رهبری مراسمی به پاست.

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ.

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل فرما. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر عزیز انقلابمان و مراجع بزرگ ما سلامت و عزت و طول عمر عنایت بفرما؛ توطئه دشمنان را به خودشان برگردان؛ به رزمندگان ما نصرت عنایت فرما. به عزیانمان در عراق، یمن، در لبنانن و در همه اقشار عالم اسلامی که در مقابل دشممنان مقاومت می کنند به همه آنانن پیروزی عنایت فرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ .

 

 

[1]. تميمي آمُدی، غررالحكم و درر الكلم ، ص472.

[2]. مجادله :22.

[3]. اصول كافى ج 3 ص 248.

[4]. وسائل ‏الشیعة، ج۲۴، ص۳۲۷.

[5]. النحل:90.

[6]. نهج البلاغه:خ157.

[7]. نعماني، ابن ابي زينب محمّد بن ابراهيم، الغيبة، ص 245؛ بحار، ج 1، ص 148.

[8].بحار الانوار، ج52 ، ص122 .

[9]. بحارالانوار، ج52، ص140، باب 22.

 

Please publish modules in offcanvas position.