خطبه نماز جمعه قم مورخ 89/11/22

چاپ

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 89/11/22                                                     خطبه شماره 24

 

 

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم­الله الرّحمن الرّحیم

«الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکّلُ علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیّئات اعمالنا و نشهد أن لا إله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیره فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته، بشیر رحمته و نذیر نقمه سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداه المهدیین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین»آمین یا رب العالمین

عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله؛

قال رسول الله(صلّ الله علیه و آله و السلّم):«من رُزق تغن فقد رُزق خیر الدنیا و الآخره»[1] بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش می­کنم رسول گرامی اسلام سخن مهمی در زمینۀ تقوا مطرح می­کنند که این سخن باید آویزۀ گوشمان باشد می­فرماید: هر کس تقوا روزی او شود خیر دنیا و آخرت روزی و شده است. آرزوی همۀ ما این است که چه در دنیا و چه در آخرت سعادتمند باشیم کلید سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت بنا به تعبیر رسول گرامی اکرم تقواست؛ چون تقوا موتور محرک خوبی­هاست، تقوا سرچشمۀ فضائل انسانی و سجایای اخلاقی است، تقوا سبب شکستن بن بست­های روحی است،بن بست­های اجتماعی است و به مؤمن تقوا عزت و سربلندی عنایت می­کند به گوش باشیم ا ین سرمایۀ ارزشمند الهی را به راحتی از دست ندهیم. در خطبۀ اول بحث ما پیرامون سیرۀ نورانی نبی مکرم اسلام و اهل­بیت عصمت و طهارت بوده است. من به خاطر دو مناسبت یکی:سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ما که از مبارزه و حرکت و نهضت شروع شد و دو: در آستانۀ شهادت امام حسن عسگری(علیه و الصلوه و السلام) هستیم مناسب دیدم پیرامون حرکت مبارزاتی اهل­بیت در این جمع عزیز و ارزشمند صحبت کنم. یکی از بارزترین ابعاد امامت در فرهنگ ما رهبری سیاسی امامان ماست. از جالب­تریت ابعاد شخصیت سیاسی امامان ما موضع­گیری­های سیاسی و مبارزاتی آنهاست، در برابر قدرت­های حاکم ایستادن و از آنجایی که سیمای زندگی امامان ما معمولاً در نگاه عده­ای در پوشش عبادت، زهد و عرفان همیشه مطرح است و این بعد از سیرۀ مبارزاتی ائمه از نگاه­ها کمی پنهان مانده. ما چهرۀ بعضی از امامانمان را معمولاً مطرح می­کنیم به عنوان چهره­هایی که در مقابل حاکمان زمان خود قد علم کردند و ایستاده­اند. البته در آن فرصت کم مجال آن هم نیست که به تمام زوایای حرکت مبارزاتی امامان تک­تک اشاره شود باید ساعت­ها،روزها و ماه­ها و سال­ها انسان فرصتی پیدا کند تا بتواند به همۀ ابعاد موضوع رسیدگی کند. من عمدتاً در رابطه با دو نکته امروز صحبت می­کنم یکی خطوط کلی مبارزاتی اهل­بیت و آن اصول برجسته و اساسی بعد مبارزاتی اهل­بیت که در چند  عنوان مطرح می­کنم  و بخش دوم هم در خطبۀ اول اختصاص می­دهم به اجمالی از بعد مبارزاتی امام حسن عسکری(صلوات الله و سلامه علیه). نکته اول که برای همۀ امت اسلامی باید روشن شود ما امامی نداریم که در مقابل حاکمان جابر زمان مبارزه نکرده باشد منتها شکل مبارزه متفاوت بوده، شیوه­ها متفاوت بوده چون شرایط اجتماعی زمان هر امامی مختلف و متفاوت از شرایط امام دیگر بوده اما این اصل به عنوان اصل نخست در زندگی امامان ما بوده، مبارزه همه جانبه جزئی از سیرۀ امامان ما محسوب می­شده، شیوۀ انقلابی آنها حتی درسشان یک حرکت مبارزاتی بود، حتی دعایشان یک شیوه مبارزاتی و انقلابی بود، قالب دعاست، قالب درس است، قالب فقه است ولی شاگرد تربیت می­کنند تا اینها به عنوان چهره­هایی باشند که در مقابل حکام ظلم و جور می­ایستند و ایستادگی کنند و به تعبیر امروزی کادرسازی می­کردند امامان ما و این کادرها چهره­هایی بودند در مقابل جبهه­های مخالف. نکته دومی که در زندگی مبارزاتی امامان ما بوده به خاطر شرایط خفقان آور زمان امامان ما در پوشش مبارزه می­کردند و اهدافشان را با استتار عمل می­کردند و اقدام می­کردند، اصرار فراوانی به یاران خود داشتند که اسرار نهضت و مبارزه باید پنهان بماند تا دشمن از آن مطلع نشود و حتی در بعضی از تعبیرات این نکته را شاید شما ملاحظه کرده­اید که سرداری و راز داری رأس دین و علامت دینداری شمرده شده و افشاگری و راز امامان و نهضت امامان را در جامعه فاش کردن مورد نفرین قرار دادند امامان ما، اصرار ما باید بماند تا ما این حرکت را بتوانیم به سلامت به مقصد برسانیم. نکته سوم در سیر مبارزاتی  امامان ما استقامت، صلابت و پایداری بوده  اینگونه نبوده که روزی اقدام کنند و روزی از کار کناره­گیری کنند اگر هم به ظاهر حرکتی انجام نمی­دادند به تعبیر امروزه یک حرکت سکوت تاکتیکی بوده برای خیز و حرکت بعدی و این را ما می­بینیم امامان ما و نبی گرامی ما از قرآن الهام گرفتند «فاستقم کما اُمرت» یعنی پایداری بر اساس آنچه به تو دستور داده شده و می­بینیم امام راحل ما، آن شخصیت الهی و بی­نظیر عصر ما بر اساس همین «فاستقم کما اُمرت»پیش می­برد این حرکت را به پیروی از پیامبر و امامان این نتیجه را به دست آورد. عنصر چهارم و قاعده و ضابطۀ چهارم در اصول مبارزاتی اهل­بیت این بوده که از همۀ امکانات سود می­جستند هر امکاناتی که می­شده در جهت مبارزه با دشمن از آن استفاده کرد سود می­جستند، امکانات مالی، امکانات دیگری که در اختیار داشتند و اگر لازم بوده جان را فدا کنند جان را برای رسیدن به آن هدف مقدس فدا می­کردند. حسین بن علی سالار شهیدان می­فرماید:«إني لأرجو أن يكون‏ خيرا ما أراد اللّه‏ بنا قتلنا أم‏ ظفرنا»[2] آنچه خدا اراده کند همان حق است ما در این راه چه پیروز شویم و چه به ظاهر شکست بخوریم«قُتلنا و أن ظفرنا»  این راهی است که ما انتخاب کرده­ایم و این راه بازگشت ندارد. حرکت­هاشان بر اساس آموزه­های مکتبی و ارزش­های مکتب بوده ناخالصی در حرکت امامان ما نبوده، هیچگاه ناخالصی وارد حرکت امامان ما نشده و این رمزماندگاری حرکت امامان ماست، حفظ اولویت­ها«الأهمُّ فالأهم» اولویت­ها را مقدم می­داشتند و این از خطوط کلی مبارزۀ امامان ما بوده و جالت حفظ پیوند با مردم ، مردم پیشکسوتان مبارزه بودند در کنار امامان ما، پایگاه­های مبارزه با حکّام ظلم و جور را در دل مردم قرار می­دادند و در میان مردم قرار می­دادند آنگونه که امام اینچنین کرد با اتّکا به خداوند و همراهی مردم این حرکت را به پیروزی رساند، امامان ما رو نقش مردم حساب باز می­کردند و لذا اگر گاهی به آنها پیشنهاد داده می­شد چرا حرکت نمی­کنید؟ چرا اقدام نمی­کنید می­فرمودند تا مردم همگام نشوند در این مسیر ما اقدامی نمی­کنیم ، امامان ماروی مردم حساب باز می­کردند و حق هم همین است امروز، دیروز، وگذشته وآینده حرکت­های دینی و الهی و ادامۀ انقلاب باید روی این مردم حساب شود. این حدود هفت اصل از اصول مبارزاتی اهل­بیت بود که در اینجا بر شمردم اما، همۀ اصول این نیست و این همۀ اصول نیست. امام در رابطه با امام حسن عسکری فردا روز شهادت این امام است  امام هم اصول مبارزاتی جالبی دارند بخشی از این اصولی که من در اینجا برشمردم به خوبی در مشی مبارزاتی امام حسن عسکری به چشم می­خورد رازداری و تکیه کردن روی یاران باوفایی که اینها ورزیده­اند و رازدارند، مسائل را با همه در میان نمی­گذارند حتی نامه می­نویسد که از این مسیری که من می­خواهن عبور کنم با من سلام نکنید چون اگر سلام کردید شناخته می­شوید و دشمن شما را از بین می­برد آنچنان با حساب و کتاب سیر مبارزاتی خود را دنبال می­کنند تا شیعیانشان شناخته نشوند و دشمن نتواند شیعیان را در سیر مبارزاتی تحت فشار قرار بدهد  تعجب می­کنند آقا به شما سلام نکنیم؟ بله به من سلام نکنید و به من به عنوان یک فرد بیگانه نگاه کنید تا شما شناخته نشوید و رابطه شما با ما معلوم نشود به این شکل امامان ما وارد میدان شدند، یکی از یاران امام حسن عسکری(علیه­السلام)  هست که رایطۀ نزدیکی با امام دارد به نام ابو هاشم جعفری حرکت مبارزاتی را ببنید پنهان نگه­داشتن تا دشمن مطلع نشود ابوهاشم جعفری می­فرماید: روزی امام مرا خواست فرمود: این امانت را به فلان آقا بده گفتم: آقا امانت چیست؟ یک چوبی را به من داد و من این چوب را برداشتم و گفتم این چوب امانت چیه؟می­گوید در بین راه که داشتم می­رفتم دیدیم یک سقّایی با خودش آب داشت و می­فروخت در کوچه و خیابان و در مسیر من قرار گرفته بود و منم در مسیر او به من گفت از راه جدا بشو تا از سر من عبور کند من ماندم و مقاومت کردم با این چوب زدم به استر این سقّا چوب زدن همان و دیدم تعدادی زیادی نامه از این چوب جدا شد و روی زمین ریخت سریع نامه­ها را جمع کردم و در جیب خود گذاشتم و این سقّا همچنان به من دشنام می­داد چرا به استرم زدی متوجه نبود چه اتفاقی افتاده نامه­ها را جمع کردم و بردم به آدرس آقایی که امام فرموده بود بعد که برگشتم خادم امام آمد جلو و ائمۀ ما آگاهند از اسرار و نهان­ها، خادم به من گفت امام فرمود: چرا به استر سقا زدی که راز ما داشت فاش می­شد هرگاه به شما دشنام دادند و به ما دشنام دادند عبور کنید تا برنامۀ ما و نقشۀ ما برای دشمن شناخته نشود این حرکت مبارزاتی اهل­بیت ما بوده و این را به عناون یک سرمایه در اختیار ما قرار دادند اگر این مبارزات نبود امروز نه از پاک نشان بود و نه از پاکنشان. اینکه انقلاب ما عظمت پیدا کرده به برکت فداکاری­ها و ایثارگری­های امامان و اهل­بیت ما و علمای ما در طول تاریخ بوده، اسرار مکتب را، اهل­بیت را پنهان نگه داشتند تا دشمن هجمه نبرد و یورش نبرد. من عرض خودم را تمام کنم فقط یک جمله عرض می­کنم به حضرت بقیه الله: یا بقیه الله تسلیت عرض می­کنیم به شما به خاطر شهادت پدر بزرگوارتان. آن لحظه­ای که امام به خدمت­گذارش فرمود: برو در آن اتاق کودکی سر به سجده گذاشته او را بردار و پیش من بیار می­گوید رفتم کودک در حالی که سر به سجده گذاشته بود منتظر ماندم سر از سجده برداشت او را آوردم خدمت امام، امام مسموم شده بود دست­های امام می­لرزید می­گوید یک مرتبه دیدم امام خطاب کرد به فرزند بزرگوارش خطابش این است: ای فرزند عزیزم کمی آب به من بده و من رفتنی هستم  و به سوی پروردگارم خواهم رفت این کودک می­دانید کیست؟ حضرت بقیه الله، موقعی که دید دست پدر می­لرزد به پدر کمک کردتا پدر وضو بگیرد و نماز بگذارد و بعد از رحلت پدر بر پدر نماز خواند اما، عرض می­کنم یا حجه الله، یا بقیه الله کربلا نبودی ای کاش کربلا می­بودی بدن جدت حسین روی زمین افتاده بود آخرین لحظات زندگی جدت حسین نبودی قطره­ای آب به لبان تشنۀ ابی عبد­الله برسانی ای کاش آنجا می­بودی هم به جدت آب می­دادی و هم بر بدن مطهرش نماز می­گذاردی.

دعای پایانی خطبه اول

اللهم و اغفر للمؤمنین و المومنات و المسلمین و المسلمات و الاحیاء منکم و الاموات تابع اللهم بیننا و بینهم بالخیرات إنّک مجیب الدعوات.

رَبّنا آتنا فی الدّنیا حسنه و فی الآخره الحسنه و قنا عذاب النّار.

پروردگارا مارا با راه اهل­بیت آشنا بگردان. روح بلند امام عالی­ست اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیزمان توفیق وطول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع عالیقدر ما عزت عنایت بفرما. به زائران و مجاوران سلامت و قبولی طاعات مرحمت بفرما. به خانواده مکرم شهیدانمان و جانبازان عزیزمان عزت مرحمت فرما. به امت اسلامی در سراسر عالم در برابر طاغوت­های زمانه نصرت عنایت فرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج مولایمان، آقایمان حضرت بقیه الله تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

 

اعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

﴿  إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ *  

خطبه دوم

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

« الحمد لله رب العالمین بارء الخلائق اجمعین،  باعث الانبیاء و المرسلین، ثمّ الصّلوه و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد، و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین، اللهم صلّ و سلّم علی سیدنا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالبٍ و علی فاطمه الزهراء سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل­الجنّه و علی علی بن الحسین و محمد بن علیٍ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمدٍ و الحسن بن علیٍ و الخلف القائم المهدی حججک علی عبادک و اُمنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّء الی یوم القیامه»

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال مولانا الامام العسکری(علیه­و الصلوت و السلام): «إتقوا الله و کونوا لنا زیناً و لا تکون شیناً »[3] بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش می­کنم سخن بلند امام عسکری این است: تقوارا پیشه کنید برای ما اهل­بیت شیعیان ما مایۀ زینت و آبرو باشید نکند مایۀ شین و سرافکندگی ما باشید سخن من این است اگر ادعای شیعه بودن می­کنیم، اگر ادعای پیروی از راه اهل­بیت می­کنیم همین دو جمله کافی است سرمشق تمام زندگی ما باشد. دقت کنیم کجا زین اهل­بیتیم و کجا شین اهل­بیتیم تقوا همین جاست، عمل صالح همین جاست، اخلاص همین جاست، پاکی همین جاست و کار خیر برای مردم انجام دادن همین جاست یعنی آنچه سیرۀ اهل­بیت است پایبند بودن و آنچه اهل­بیت از آن تبرّی می­جویند صرف نظر کردن. در این خطبه به نکاتی اشاره می­کنم و بیان مناسبت­ها. خوب مناسبت اول همانگونه که در خطبۀ اول عرض کردم فردا روز شهادت امام حسن عسکری است که سعی کردم در خطبۀ اول بخشی از خطبه را اختصاص به آن امام همام بدهم و عرض ادب و ارادتی داشته باشم اما، مناسبت دوم که امسال همزمان شده با سالگرد پیروزی انقلاب ما آغاز امامت حضرت بقیه الله است. ما در عصر غیبت به سر می­بریم بدانیم که امام ما امروز حضرت بقیه الله است، امام بر ما نظارت دارد، امام بر ما اشراف دارد ما زیر سایه هدایت امام داریم زندگی می­کنیم و افتخار امام (قدّس الله سرۀ الشریف) و افتخار امروز رهبر فرزانۀ انقلاب ما حضرت آیه الله العظمی خامنه­ای این است که هر چند هفته یکبار به مسجد جمکران شرفیاب بشوند و در آنجا نسبت به حضرت بقیه الله عرض ادب و ارادتی داشته باشند چون اگر آن پشتیبانی نباشد تنها حضور ما، تنها شعار ما ره به جایی نخواهد برد. اعتماد و اتّکال به خدا و مستظهر بودن به پشتیبانی حضرت بقیه الله این انقلاب را تا اینجا رساند. در آستانۀ میلاد با سعادت نبی اکرمیم و همچنین در آستانه میلاد با سعادت امام صادق(علیه الصلوت و السلام) و هفته وحدت که این مناسبت­ها را صمیمانه خدمت شما تبریک عرض می­کنم و انشاءالله در جای خودش به صورت مستوفی در این زمینه سخن خواهیم گفت. امروز روز 22 بهمن است عمده سخن من از این بخش به بعد پیرامون همین مناسبت و انقلاب اسلامی و موج بیداری است که در جهان اسلام و جهان عرب پدید آمده است. امروز گزارشی که به من دادند هم سراسر کشور، تهران ، شهرهای بزرگ و کوچک، بخش­ها و روستاها امروز فضای عجیبی بوده، امروز مردم ما با تمام وجودشان لمس کردند که انقلاب به ثمر نشسته است صدای تکبیرهای شما در میدان تحریر قاهره طنین انداز شد. برادران دست­اندر کار راهپیمایی قم حکایت عجیبی مطرح می­کردند جمعیت معلوم نبوده از کجا شروع شده و به کجا پایان یافته تا همین آخرین لحظاتی که سخنران محترم قبل از خطبه ایراد سخنرانی داشته­اند هنوز جمعیت خواهران در حال حرکت بود و آن نشاندهنده عظمت ملت قم، مردم قم، مردم انقلابی قدرشناس قم و نعمت شناس مردم قم است آفرین بر شما، افتخار کشورید، افتخار ملتید و الگو و اسوه برای همۀ کشور  این شخصیت شما مردم قم و انقلابی است. ما با راهپیمایی خود  این نکته را به اثبات رساندیم که همچنان داریم در مسیر انقلاب حرکت می­کنیم، تهدیدها، ارعاب­ها، تحریم­ها  و توطئه­ها اثر نکرده است و این ملت راهی را که انتخاب کرده از این راه عقب­گرد نخواهد کرد. من نکته­ای که می­خواهم مطرح کنم راجع به این است که بخصوص برای نسل جوان ما مهم است کجا بوده­ایم، کجا هستیم افق روشن و آیندۀ ما کجاست اگر یک تحلیل درست از شرایط گذشته­مان نداشته باشیم، یک تحلیل درست از وضعیت فعلی­مان نداشته باشیم و ندانیم مسیر آیندۀ ما کجاست نتوانسته­ایم حقیقت انقلاب را بشناسیم و به خوبی درک کنیم. مردم! نسل جوان! عزیزانی که شرایط قبل از انقلاب را ندیده­اید بدانید روزی روزگاری بر این کشور یک رژیم وابسته و بی­کفایت و نالایق حاکم بود. این را بدانید حاکمانی که ویژگی­هاشان اینها بود تمام همتشان مبارزه با دین خدا این مسأله بسیار مهمی است، همتشان کمرنگ کردن جلوه­های دینی در این مملکت بود و به شکل ریشه­ای با دین مقابله می­کردند این یک ویژگی از ویژگی آنها ضد دین بودن و مخالف دین بودن، دو: بی­اعتنا نسبت به مردم کاری به کار مردم نداشتند و این نکتۀ بسیار مهمی است مجموعۀ هزار فامیلی بر مقدرات این کشور جاکم بوده­اند چه مردم بخواهند و چه مردم نخواهند و در داخل پز اشرافی­گری می­دادند و در درونشان و در خارج تسلیم بی­چون و چرای دشمن و بیگانگان بودند اینجا برای ملت ایران ناز و افاده داشتند ولی برای دیگران سرسپردگی و تسلیم این ویژگی حاکمان دیروز جامعه ما بود عزل و نصب­ها یا در کاخ ستیز انجام می­گرفت و یا توسط سفیر ایالت متحده آمریکا. شاه کشور را اداره نمی­کرد سفیر آمریکا در ایران کشور را اداره می­کرد این وضعیت جامعۀ آن روز ما بود. نکتۀ دیگری که می­خواهم عرض کنم این است که نه از استقلال سیاسی خبری بود، نه از آزادی مردم و نه از اسلام ایران نه تنها کمکی به کشور­های اسلامی نمی­کرد بلکه عاملی بود در جهت فشار مضاعف کشور­های اسلامی این وضعیت گذشتۀ کشور ماست، وجود مفاسد اجتماعی بیداد می­کرد علاوه بر اینکه خود حکّام آلوده بودند بر این زشتی­ها برنامه­هایی را هم ایجاد کرده بودند که آحاد جامعه نیز آلوده به مفاسد بشوند اما، یکدفعه آن شخصیت کم­نظیر ظهور پیدا کرد با همت شما مردم شجاع و نیرومند و ارزشمند به صحنه آمد یک انقلاب عظیم را ساماندهی کرد گروه­های داخل کشور چه گروه­های چپ و چه گروه­های دیگر اساساً باور نمیکردند می­خندیدند و می­گفتند این رژیم تا به دندان مسلّح، آن ساواک، آن ارتش و آن حمایت بیگانگان مگر ممکن است این رژیم روزی سقوط کند و لیکن هم شما دیدید و هم آنها دیدند و هم دنیا دید که این رژیم طاغوت با  عنایت پروردگار  سقوط کرد. امروز دست­آوردهای انقلابمان را می­بینیم در همین شهر قم من لازم می­دانم تشکر کنم از مسئولین محترم از استاندار محترم، نمایندگان محترم، شهردار محترم، شورای محترم و همۀ عزیزانی که واقعا خبر­های خوشحال کننده به مردم ما می­دهند بحث برنامه­ریزی برای پروژه فرودگاه بین­المللی قم و عملیاتی شدن آن، بحث آب قم  و مسائل دیگری که من خیلی کلی اشاره می­کنم در روزهای آینده خواهید دید و آثار و برکات آن را متوجه خواهید شد، پیشرفت­های علمی ما برادران و خواهران امروز بهت­آور شده برای دنیا ما در بعضی از موارد جزء ده کشور اول جهانیم و در بعضی از موارد جزء اولین کشور­ها. دوستانی که می­خواهند تأیید کنند جرأت نمی­کنند ولی جای تأیید است. یک نگرش جدید در فقه شیعه بوجود آمد فقه شیعه از رسیدگی به احکام فردی آحاد جامعه منتقل شد به احکام اجتماعی اسلام و معلوم شد فقید و فقه می­تواند جامعه را اداره کند این ویژگی انقلاب ما بود اما، آنچه امروز در منطقه اتفاق می­افتد از آثار و برکات و نتایج  انقلاب اسلامی ماست ایت اتفاقاتی که امروز در تونس و مصر اتفاق می­افتد نتیجۀ یک اقدام شماست ایستادگی ملت ایران، عقب ننشتن از اهداف و آرمان­ها ملتها امیدوار شدند گفتند عجب!! ملتی که توانست 32سال با تمام ابر قدرت­ها بجنگد و بایستد و همچنان ملتی  سرزنده باشد پس ما هم می­توانیم، این ما هم می­توانیم به تونس سرایت کرد، ما هم می­توانیم به مصر سرایت کرد  و امروز همۀ ملت اسلامی موج بیداری سراغشان آمده و إنشاءالله پیروزی نزدیک است. معادلات استکبار امروز به هم ریخته، کاخ سفید به کاخ سیاه تبدیل شده امروز، نمی­دانند چه کنند، سرگشته و حیران سراغ این مزدورشان درمنطقه می­روند می­بینند دست گدایی دراز کرده، سراغ مزدور دیگر می­روند می­بینند دست گدایی دراز کرده این واسطه برای او، آن واسطه برای آن و همه به جان هم افتادند که ما چه کردیم که ملت­های ما به جان ما افتادند. دو- سه نکته پایانی به مردم مصر من عرض می­کنم قطعاً انعکاس خبری پیدا خواهد کرد مردم عزیز مصر، ملت مسلمان مصر قیام شما یک قیام اسلامی و مردمی است با توکل به خدا ایستادگی کنید انشاءالله به نتیجه خواهید رسید، پیروزی الهی قطعی است از توطئه­ها و ناامیدی­ها هراسی به دل راه ندهید، امید به آیندۀ روشن داشته باشید دشمن دنبال ایجاد ناامنی است اینها روی انقلاب ما تجربه کردند و به نتیجه نرسیدند و از این به بعد هم به نتیجه نخواهند رسید. صفوف خود را متحدتر کنید دشمن افتراق و جدایی در صفوف شما نیندازد به آمریکایی­ها هرگز اعتماد نکنید امروز اینها با زبان نفاق صحبت می­کنند به شما بگویم ارتش مصر شما سابقۀ درخشانی دارید هر جا سخن از مظلومیت مردم فلسطین به میان می­آمد این ارتش مصر بود که حمایت می­کرد و جلودار بود و حمایت می­کرد از فلسطینی­ها  چه شده است؟ چگونه زبان شما را بستند، چگونه حرکت شم را کنترل و مهار کردند علمی الازهر نشسته­اید و شاهد به خون کشیده شدن جوانان مصری و مردم مصر هستید  چرا حرکت نمی­کنید مگر نخواندید و به مردم نگفته­اید«إذا ظهر و دفع عالمه أن یظهر علمه» اگر بدعتی در جامعه پیدا شد، اگر مشکلی در جامعه ما پیدا شد عالم باید برخیزد برای کی گذاشته­اید انشاءالله امیدوارم که خدای بزرگ عنایت کند و همت کند و همت کنید شما مردم انشاءالله پیروزی نزدیک است. بیانات خوب و ارزشمند جناب آقای دکتر لاریجانی نکات بسیار مهمی را در رابطه با مردم مصر، ملت مصر و توطئه­های دشمنان مطرح کردند که انشاءالله امیدواریم که ما همین چندروز آینده به فضل پروردگار شاهد یک 22 بهمن جدیدی باشیم.

دعای پایانی خطبه اول

خدایا ملت مسلمان و ملت­های مسلمان را به اهدافشان نائل بگردان. دشمنان را در توطئه­هایشان ناکام بگردان. شهدای راه انقلاب ما را و امام شهیدان ما را با سالار شهیدان محشور بگردان. به خانواده­های شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما. خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی، دولت ما که در تلاشند برای خدمت به آحاد جامعه خدایا دولت ما را در مقابل توطئه­های دشمن موفق و مؤید و منصور بدار. به جانبازان افتخار آفرین ما صلابت و عزت مرحمت فرما. به رهبری فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت فرما. مراجع بزرگوار تقلیدمان را عزت مرحمت فرما.

إنّ أحسن الحدیث و أبلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

إعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴾

 

 



[1] . نهج الفصاحة، ص 769.

[2] . وقعة الطف ؛ ص174.

[3] . بحار الانوار، ج 78، ص 372.