خطبه نماز جمعه قم مورخ 89/12/27

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 89/12/27                                                     خطبه شماره 26

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم

بسم­الله الرّحمن الرّحیم

«الحمد لله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکّلُ علیه و نعوذ بالله من شرور أنفسنا و من سیّئات اعمالنا و نشهد أن لا إله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیره فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته، بشیر رحمته و نذیر نقمه سیّدنا و نبیّنا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداه المهدیین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن إلی قیام یوم الدین»آمین یا رب العالمین

عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین (ع): «التَّقْوَى‏ أَوْثَقُ‏ حِصْنٍ‏ وَ أَوْفَى‏ حِرْزٍ»؛[1]

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. کلام بلند امیرمؤمنان (ع) در این زمینه این است. می‏فرمایند پرهیزگاری و تقوا استوارترین دژ و نگهدارنده ترین پناه است. اگر انسان بخواهد از شرّ هوای نفس در امان بماند. اگر بخواهد از شرّ شیطان در امان بماند تنها دژ آن هم دژ استوار برای حفاظت انسان بنا به تعبیر امیرمؤمنان تقوا و پارسایی است بنابراین در این ایامی که در آستانه سال نو قرار داریم با خدای خودمان عهد و پیمان ببندیم که در مسیر تقوا قدم بنهیم و سال آینده را تا پایان، سالی همراه با تقوا و پاکی سپری کنیم.

در خطبه اول بحث ما پیرامون سیره نورانی نبی گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع) عصمت و طهارت بود. در خطبه گذشته پیرامون سیره اجتماعی پیامبر و اهل بیت با شما نمازگزاران عزیز سخن گفتم. در این هفته هم سعی می‎کنم به دو اصل اساسی که مورد تأکید و سفارش پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در سیره اجتماعی آنان است اشاره کنم.

یکی از اصول برجسته پیامبر و اهل بیت در سیره اجتماعی اصلی است به نام سفارش به عدالت اجتماعی در جامعه. معنای عدالت اجتماعی منحصر به جامعه اسلامی نیست. عدالت اجتماعی در حق دوست و دشمن. عدالت اجتماعی در حق مسلمان و کافر این ویژگی بوده است که ما در جای جای زندگی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) می‏بینیم به آن توجه و عنایت کرده‎اند. جامعه‎ای که بر اساس عدالت اجتماعی اداره شود، این جامعه، جامعه استوار و ارزشمندی است اما اگر جامعه‎ای در مسیر عدالت حرکت نکند، ارزش های آن جامعه دچار دگرگونی می‏شوند و جای خوبی و بدی و زشتی و زیبایی و رحمت و شقاوت، مروّت و نامردانگی تغییر پیدا می‎کند. جامه دچار یک نوع حالت تحیّر و سردرگمی می‏شود  چون ارزش‎ها در یک جامعه‎ای که عدالت اجتماعی در آن رعایت نشود جابجا می‏شوند. مقصود ما در اینجا از عدالت اجتماعی تنها در رابطه با عدالت در عرصه اقتصاد نیست گرچه آن هم مسئله مهم و اساسی است. مقصود ما همه ابعاد موجود در جامعه هست. همه ارتباطات میان انسانها را باید تحت پوشش عدالت اجتماعی قرار داد. حقوق افراد چه فردی و چه اجتماعی باید مورد مراعات در یک جامعه اسلامی قرار بگیرد و در یک سخن باید و نبایدها در یک جامعه اسلامی بر اساس و محور عدالت اجتماعی باشد.

قرآن این نسخه حیات بخش آدمی تعبیر زیبایی دارد. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامينَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ‏»[2]. بپا دارنده عدالت باشید ولو به ضرر شما در محیط جامعه تمام شود. تو ضرر می‏بینی بخاطر اجرای عدالت اما جامعه احساس آرامش و امنیت می‎کنند و این هدف اصلی و کلیدی اسلام است لذا نبی گرامی اسلام (ص) فرمود: «بِالْعَدْلِ قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ»؛[3] اساساً استواری آسمانها و زمین بر پایه عدالت است و این مورد سفارش پیامبر هست.

من به بعضی از نمونه‎ها اشاره می‎کنم که ببینید این پیامبر (ص) رحمت که فخر بشریت است در زندگیشان و ارتباطاتشان با جامعه چگونه بر اساس عدالت عمل کردند و این الگوی رفتاری تک تک ما الگوی تمام مسلمانان و تمام سران کشورهای اسلامی باید باشد:

در یک جریانی پیامبر اکرم خالد بن ولید را برای تبلیغی می‏فرستد و برای شکستن بت عزّی. پیامبر هنگام اعزام خالد به او سفارش می‎کند که خونی ریخته نشود و از در جنگ با قبیله بنی عامر در نیاید. اما می‏بینیم خالد به دستور پیامبر عمل نمی‎کند. عده‎ای از قبیله بنی عامر را به قتل می‏رساند. وقتی این خبر به پیامبر رسید، سخت ناراحت شد و به امیرمؤمنان مأموریت داد که در میان قبیله برو و خسارت جنگ و خون بهای آن را به آنها بپرداز. امیرالمؤمنین با دقت تمام فرمان پیامبر را اجرا می‎کند حتی قیمت ظرف چوبی که سگان قبیله را که در آن آب می‎خوردند و در برخورد خالد با آن قبیله شکسته شده بود، پرداخت کرد. آیا این عظمت نیست برای یک جامعه اسلامی و دینی بخاطر چنین شخصیتی مثل پیامبر وامیرالمؤمنین و بالاتر از این امیرالمؤمنین با افراد قبیله سخن گفت و فرمود کسانی که از حمله خالد بن ولید ترسیده‎اند باید از آنها دلجویی کرد و مبلغی را به آنان پرداخت کرد تا احساس کنند که اینها در یک فضای دینی و جامعه اسلامی زندگی می‎کنند.

اینها را می‏شنویم و اینها را در لابلای تاریخ می‏بینیم و بعد شاهد لشکرکشی کشورهای به ظاهر اسلامی علیه کشور اسلامی دیگر و علیه مردمی دیگر هستیم که چگونه با بی رحمی به بیمارستان ها حمله می‎کنند و جمعی را به خاک و خون می‎کشند و عده را به جرم فریاد لا اله الا الله درجا از بین می‏برند. این مقایسه‎ها برای جامعه امروز و برای ملت‎های مسلمان جالب است و زیبا است که بدانند تفاوت ره از کجا تا کجا است.

پیامبر بعد از گزارش امیرالمؤمنین رو به قبله ایستاد و دستها را به آسمان بلند کرد و در حالت استغاثه چنین با خدا راز و نیاز کرد: «خدا تو آگاهی که من از این اقدام بیزارم و هرگز به او دستور چنین برخوردی را ندادم». این شیوه عدالت اجتماعی آن هم یک نمونه از صدها نمونه‎ای که در زندگی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) موج می‏زند. این یک اصل مربوط به سیره اجتماعی پیامبر است بنام «برقراری عدالت اجماعی در فضای جامعه».

اصل دیگری که در سیره اجتماعی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) به چشم می‎خورد در رابطه با نزدیکان و بستگان و منصوبین یک جامعه است. اینها چگونه ارتباطی با یکدیگر داشته باشند؟ ما در آستانه سال نو هستیم. من لازم دیدم امروز در این جمع عزیز و عظیم به این نکته اشاره کنم که سیره اجتماعی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)، صله رحم است؛ به صله رحم و رعایت صله رحم دستور جدی داده‏اند. شخصی آمد خدمت پیامبر اکرم (ص) و یک پرسشی مطرح کرد؛ پرسش او این است که به من خبر بده بهترین چیز در اسلام چیست؟ پیامبر فرمود: ایمان به خدا بهترین چیز در اسلام است. این شخص دوباره پرسش را به این نحو مطرح کرد که یا رسول الله! بعد از ایمان به خدا بهترین چیز چیست؟ پیامبر فرمود: صله رحم و بعد در جمله دیگری فرمود: «إِنَّ أَعْجَلَ الْخَيْرِ ثَوَاباً صِلَةُ الرَّحِمِ‏»[4]؛ یعنی صله رحم صفتی است که ثواب آن از همه چیز زودتر به انسان می‏رسد. این ارزش صله رحم است. فضای خوبی است. تعطیلات ایام عید گاهی در طول یک سال کمترین ارتباطی بین دو فامیل برگزار نشده است. از زیبایی های ایام عید استفاده کنیم. بجای اینکه دچار شویم به یک سلسله مسائلی که آن مسائل دور از شأن شریعت هست به زیبایی‎های ایام عید بپردازیم و اشاره کنیم. امام صادق (ع) فرمود: «صِلْ رَحِمَكَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ‏ مَاءٍ»[5]؛ صله رحم به جا بیار ولو یک آب دادن. این همه ارزش در روایات ما وارد شده است.

کسی است به نام داود رقّی از شاگردان برجسته امام صادق (ع)، پسر عمویی دارد منحرف بی دین. رعایت حدود الهی را نمی‎کند و داود از ناحیه او و خانواده پسر عمویش همیشه مورد آزار و اذیتند. این جریان نشان می‎دهد که در باب صله رحم نگاه نکنیم که طرف از نظر دینی چگونه است. رابطه را قطع نکنیم چه بسا ایجاد رابطه مایه سعادت و خوشبختی او شود. هنگامی که داود رقّی عازم مکه بود با همه این ناملایماتی که از پسر عمویش دیده بود حواله ای برای پسر عمویش فرستاد تا در طول این مدت مسافرت داود رقی در مانده نماند و مشکلی برای او پیش نیاد. داوود رقی مکه رفت و اعمالش را انجام داد. خودش می‎گوید وارد مدینه شدم اولین ملاقاتم در محضر امام صادق (ع) بود. امام بدون مقدمه و بدون اینکه من چیزی بگویم به من رو کرد (این معیار برای همه ما است. کسانی که پدرو مادر و برادر فراموش کرده‎اند) و فرمود: ای داود روز پنجشنبه اعمال شما به من عرضه شد چون اعمال ما محضر امام عرضه می‏شود از جمله کارهای نیک تو که بر من عرضه شد این بود که نسبت به پسر عمویت صله رحم کردی «فَسَرَّنِي‏ ذَلِكَ‏». این کار و رفتار تو مایه خشنودی من امام صادق شد. این ها را در جامعه گسترش دهیم به خصوص روحانیت عزیز که در این ایام به مسافرت می‎روند. گرچه رسماً مسافرت، مسافرت تبلیغی نیست ولی در محیط‎های کوچکی که کنار بستگان قرار می‎گیرید، این آموزه های دینی و شرعی را به جامعه و به آحاد جامعه منقل کنید. اینها ارزش کار را بالا می‏برد. روابط اجتماعی را توصیه کنید روحانیت عزیز در ایام نوروز صله رحم را من سفارش کردم ولی به چیز دیگری هم سفارش کنم. توجه کنید رعایت محرم از نامحرم. گاهی دید و بازدیدها خوب انجام می‏شود رابطه‎ها گرم و صمیمی است ولی حدود الهی در این روابط مراعات نمی‏شود. محرمی است نامحرمی است در اسلام، حدودی است و این حدود هم باید ملاحظه شود و مورد دقت قرار بگیرد.

انّ احسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب الله العزیز

                                                     بسم الله الرحمن الرحیم

وَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ * إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِF

خطبه دوم

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین، بارء الخلائق اجمعین، ثم الصّلوة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین. اللهم صلّ و سلّم علی مولانا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اجمعین و علی علیّ بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیٍّ و علیّ بن محمد الهادی و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولّی و من اعدائهم نتبرّأُ الی یوم القیامة.

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

قال امیرالمؤمنین: «إن‏ اتّقيت‏ اللّه‏ وقاک»[6]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. امیرمؤمنان زیبایی در رابطه با تقوا و عظمت تقوا فرمودند: از خدا بترس  که اگر از خدا بترسی، خدا تو را حفظ می‎کند. حافظی از خدا بالاتر سراغ داریم؟ چه ارزشمند است که انسان خود را به خدا بسپرد تا او حافظ انسان در تمام مراحل زندگی باشد. امیرالمؤمنین می‏فرماید یک شرط دارد حافظ بودن خدا از انسان شرطش حافظ بودن انسان از حریم خدا است. ان التقیت الله وقاک. اگر خدا را نگه داشتی، خدا تو را نگه می‎دارد. اگر خدا را حفظ کردیم و حدود خدا را رعایت کردی خدا هم تو را در همه مراحل حفظ خواهد کرد.

بیان مناسبت‎ها

در خطبه دوم به بیان نکات و مناسبت هایی اشاره می‎کنم. در آستانه نوروز هستیم و چند روزی به سال جدید شمسی باقی نمانده است. سؤالی همیشه مطرح است اینکه جایگاه نوروز در نگاه پیشوایان دین چگونه است؟ من به شرح یک جریانی به نقل از بحار الانوار اشاره می‎کنم. گفتگویی است بین معلی بن خنیس از شاگردان امام صادق و امام صادق (ع). معلی می‎گوید صبحگاه روز نوروز به حضور امام صادق رسیدم. حضرت از من پرسید معلی آیا از امروز چیزی می‎دانی؟ گفتم خیر لکن ایرانیان امروز را بزرگ می‎دارند و به هم دیگر تبریک می‎گویند. امام فرمود: می‎دانی این روز چه روزی است؟ گرامی داشت امروز به خاطر وقایعی است که برای تو بازگو می‎کنم. نوروز همان روزی است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که او را عبادت کنند و برای او شریک قائل نشوند پس نوروز یعنی روز آزادی از شرک. باز می‎دانی که نوروز همان روزی است که برای اولین مرتبه خورشید طلوع کرد یعنی روز روشنایی و درخشش. می‎دانی نوروز چه روزی است؟ نوروز روزی است که کشتی نوح بر جودی نشست یعنی روز نجات از عذاب الهی. روزی است که حضرت ابراهیم بت ها را شکست یعنی روز مبارزه با بت و بت پرستی. نوروز روزی است که جبرئیل امین بر پیامبر نازل شد یعنی روز دریافت پیام. نوروز روزی است که رسول الله (ص)، امیرالمؤمنین (ع) را بر دوش گرفت و بت های قریش را از درون کعبه بر زمین ریخت یعنی روز پیراستن خانه های پاک از آلودگی. نوروز روزی است که پیامبر حضرت علی را در محل غدیر خم به مردم به عنوان امیرمؤمنان معرفی کرد یعنی روز پیمان با ولایت. نوروز روزی است که مهدی منتظر موعود امم حضرت بقیة الله ظهور خواهد کرد و امام صادق (ع) فرمود: ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج لأنه من ایامنا و ایام شیعتنا روزی از روز های نوروز سپری نمی‏شود مگر ما در آن روز انتظار فرج داریم چون نوروز از ایام ما اهل بیت و ایام شیعیان ما است. چرا من این سخن طولانی را مطرح کردم؟ چه نکته ای می‎خواهم بگویم؟ می‎گویم نوروزی که می‏شود برای آن این همه زیبایی مطرح کرد آیا مناسب است که نوروز را گره بزنیم با تخت جمشید؟ نوروز را گره بزنیم با دوران هخامنشی؟ نوروز را گره بزنیم با موسیقی و ابزار آلاتی که در اسلام مورد نکوهش قرار گرفته است؟ اگر می‏شود با این زیبایی با نوروز برخورد کرد و نوروز را از ایام اهل بیت و ایام شیعیان اهل بیت حساب کرد چه اصراری است که نوروز را به رنگ دیگری در آوریم. نوروز روز شادمانی است. سال نو است. مژده دهنده رستاخیز است. روز شکرگزاری است. روز محاسبه می‎تواند باشد. نسبت به سال گذشته و آغازی جدید برای سال آینده. این همه زیبایی ها در نوروز هست. نمی‎دانم چرا ما سراغ این زیبایی های نوروز را نمی‎گیرم. برای بازدید هایمان در چارچوبه مسائل دینی عمل کنیم. این دعایی که می‎خوانیم چقدر زیبا است. درون ما کدر شده است و زنگ زده است و آلوده است یا مقلب القلوب و الابصار. یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال. حول حالنا الی احسن الحال. اینها همه زیبایی هایی است که می‏شود در یک فضای دینی و اسلامی از نوروز الهام گرفت و اساساً نوروز عید است. مگر فرهنگ اهل بیت را نمی‎دانیم که عید یعنی چه؟ امیرمؤمنان فرمود: کل یوم لا یعصی الله فیه فهو عید. هر روزی که انسان مبتلا به گناه نشود، آن روز روز عید است. اگر نوروز را عید بدانیم و مبتلا به گناه در آن شویم این عید نیست. این فرهنگ دینی و اسلامی ما است. کل یوم لا یعصی الله فیه فهو عید. اگر در روزی گناه نشد اما اگر خدای ناخواسته جمعیتی غافل راه افتادند از این شهر به آن شهر و از این جاده به آن جاده ودر کنار جاده ها بدون رعایت حدود الهی و حرمت خداوند دست به اقداماتی زدند که دل حضرت بقیة الله شکسته شد این چه کسی می‎تواند پاسخ دهد؟ در روز عید دو آشتی باید انجام داد. آشتی با خدا و مردم. از گناه توبه کنیم و از در صداقت با مردم وارد شویم.

نکته دوم و مناسبت دوم، دوم فروردین سالگرد حمله وحشیانه رژیم طاغوت به مدرسه فضیه است. آن روزی که آیت الله العظمی گلپایگانی به عنوان روز شهادت امام صادق مجلس عزا گرفته بودند دژخیمان طاغوت ریختند طلاب را کتک زدند و عده ای را از پشت بام روی زمین انداختند و فاجعه ای آفریدند اما آن حرکت دژخیمان یک پیام داشت که ظلم پایدار نیست. هر حرکت ظالمانه ای که در دنیا انجام گیرد و مردمی مظلوم و مسلمان مورد ظلم و ستم قرار بگیرند روزی آه مظلوم آنها را خواهد گرفت و دیدیم گرفت.

مناسبت سوم فروردین روز تأسیس حوزه علمیه قم به دست با کفایت مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری داریم. این همه برکات و این همه آثار که می‏بینیم امروز حوزه پیامش را به دنیا منتقل می‎کند از رهگذر آن اقدام ارزشمند آن عالم بزرگ و توانا است. سالی که درش قرار داریم و روزهای پایانی آن هست رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف معرفی کردند. من فقط اشاره می‎کنم باید این سرفصل طولانی خدماتی که در طول این یک سال انجام شده، ابتکاراتی که توسط دانشمندان ما انجام شده است باید برادران و خواهران بروند و ببینند. من به یک نمونه اشاره می‎کنم. این نمایشگاهی که ترتیب داده بودند و رهبر هم از آن نمایشگاه بازدید کردند، انصافاً شگفت آور است. تمام کارهایی که در این نمایشگاه در معرض نمایش قرار گرفت توسط دانشمندان جوانی انجام شده بود که سنّ تقریبی همه آنها زیر سی و پنج سال است. این افتخار برای این ملت نیست؟ آن ابر رایانه ملی که در دانشگاه امیر کبیر ساخته شده بود و این ابر یارانه در اختیار فقط چند کشور محدود است. قدرت پردازش اطلاعات در هر ثانیه هشتاد ونه هزار میلیارد عملیات محاسبه است. داروهای ضد سرطانی، ماهواره هایی که در سه دانشگاه حساس ما ساخته شده است و دستگاه ام آر آی که فعلاً شاید بشود گفت در دنیا بی نظیر است و اگر در دنیا بخواهند به شکل تجاری به فروش برسانند باید از این دستگاهی که در ایران ساخته شده است تقلید کنند. اینها نشانه عظمت یک ملت است. تحریم کردند در طول این یک سال به یمن سال همت مضاعف و کار مضاعف ما این تهدید ها را به فرصت تبدیل کردیم و امروز دشمنان کوچک و بزرگشان در تمام رسانه هایشان به اعلا صوتٍ فریاد می‎کشند تحریم برای ملت ایران سازگار نیست. اما آخرین مطلبی که همه شما منتظرید به آن اشاره کنم مربوط به شرایط منطقه است عموماً و وضع اسفناکی که امروز خصوصاً در بحرین می‎گذرد. بر اساس اطلاعاتی که ما داریم که البته شما هم عمدتاً در جریان قضایای بحرین قرار گرفته اید یک نقشه آمریکایی است بدون تردید. شواهد و قرائن هم کاملاً دلالت می‎کند. وزیر جنگ آمریکا، نمی‏شود گفت وزیر دفاع، وزیر جنگ آمریکا مسافرتی به بحرین کردند. باز گشت از آن سفر همان و لشکر کشی عربستان و عمارات به آنجا همان.  حقیقتاً تجهیزاتی که الان در آنجا به کار برده می‏شود تجهیزات آمریکایی است. اینها بای سرکوب ملت بحرین آمده اند. اینها ترس از این داشتند که نکند انقلابی شبیه انقلاب اسلامی در بحرین اتفاق بیفتد. وحشت زده مزدورانشان را بسیج کردند آنهم با آن نگاهی که به مردم مظلوم بحرین دارند البته در این خیزش ما اعلام می‎کنیم هم شیعه و هم سنی نقش آفرین بودند. ما اختلافی در آنجا مشاهده نکردیم گرچه دولت بحرین تلاش کرد مسئله طائفه ای وفرقه ای در آنجا مطرح کند اما شیعه و سنی در کنار هم در مقابل ظلم و بیداد فریاد کشیدند. اوباما نقش مزوّرانه ای دارد در دنیا ایفا می‎کند. از یک سو لشکر کشی و از سوی دیگر تماس می‎گیرد با حاکمان بعضی از کشورهای عربی و دعوت به خویشتن داری می‎کند. چه مزوّرانه و ناپاکانه عمل کردن. من در اینجا به چن نکته کلیدی می‎خواهم اشاره کنم.

نکته اول این است که دولت بحرین به سرکردگی امریکا از عربستان و امارات کمک می‎خواهد نشانه قطعی شکست آنها در مقابل ملت رشید بحرین است. امروز خیلی از مقامات بحرین، نمایندگان مجلس استعفا داده اند و می‎گویند ننگ است برای ما در کنار این حکومت زندگی کردن. مسئولین عالی رتبه آنجا استعفا داده اند. اما برای عربستان و امارات امتحان بدی بود و اینها در این امتحان رسوا و شرمنده شدند از ملت های خودشان و تمام ملت های مسلمان منطقه. برادران و خواهران، مردم بحرین امروز در مظلومی‎ت فوق العاده ای به سر می‏برند. در صفحه تلویزیون می‏بینید که چگونه مظلومانه به شهادت می‏رسند. به خانه ها هجوم بردند. رهبرانشان را به جاهای نامعلوم بردند و به هر کسی که می‏رسند رحم نمی‎کنند و با مسلسل او را نشانه می‎گیرند. انتظار امروز این است هم ملت رشید ما که تاکنون ثابت کرده اند در کنار مظلومان و علیه ظالم در راهپیمایی های بعد از نماز جمعه شرکت خواهیم کرد و همینجا انتظار از سازمان های بین المللی است که سکوت تا کی؟ و من از بعضی از علما که در جای دیگری فتوا داده اند اما به اینجا که رسیده اند سکوت انتخاب کرده اند. در رابطه با لیبی فتوا داده اند قتل قذافی واجب. در یمن فتوا دادند که تیر اندازی به مردم حرام اما نوبت به بحرین که رسیده است سکوت کرده اند. امشب در مسجد اعظم قم مراسم با شکوهی برگزار می‏شود. من همینجا از مراجع بزرگوار تشکر می‎کنم .از موضع گیری دولت و مسئولان نظام تشکر می‎کنم .از آگاهی ملت تشکر می‎کنم. امی‎دوارم شما مردم قم و شما روحانیت عزیز، این مجلس با شکوه را باشکوه تر کنید و به یاد مردم مظلوم بحرین باشید ان شاء الله.

و آخرین جمله ای که می‎خواهم عرض کنم خطاب به آمریکا و خطاب به این سرانی است که بهانه کرده اند که ما به عنوان دفاع از بحرین آمده ایم. عجب! این دفاع است؟ جمله ای که می‎خواهم بگویم سخن این ملت است و سخن ملت رشید ایران است. مردم منطقه این وحشیگری ها و جنایت ها را فراموش نمی‎کنند. نسبت به کسانی که گوش به فرمان آمریکا عمل کردند مطمئن باشید که ملت های منطقه به موقع پاسخ کوبنده خواهند داد.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»

صدق الله العلیّ العظیم

 

 



[1] . غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص71.

 

[2]. «النساء»: 135.

[3] . الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏5 ؛ ص266.

[4]. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص 152، حدیث 15.

[5]. قرب الإسناد (ط - الحديثة)، النص، ص 355، حدیث 1272.

[6] . غرر الحكم و درر الكلم ؛ ص259.

Please publish modules in offcanvas position.