خطبه های نمازجمعه مورخ 91/11/20

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 91/11/20                                                      خطبه شماره 55

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلّغ رسالاته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیّین.

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوا الله.

قال مولانا امیرالمومنین علی ابن ابی طالب (ع): «أَتْقَى النَّاسِ مَنْ‏ قَالَ‏ الْحَقَ‏ فِيمَا لَهُ وَ عَلَيْه»[1]

 بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم کلام نورانی امیرالمؤمنین (ع) در مورد تقوا این است. متقی ترین، پرهیزگارترین، پارساترین انسانها کسی است که جز حق نگوید خواه این حق گفتن به نفع او باشد یا به ضرر او. اگر دنبال انسان متقی می‎گردین که می گردیم، در رفتاهای فردی و اجتماعی‎مان این را معیار زندگیمان قرار دهیم؛ در همه جا حق بگوییم؛ خواه نتیجه این حق گویی به نفع ما باشد، تامین کننده منافع ما باشد. یا احیانا به ضرر ما تمام شود. این معیار معیار تقوا و پارساییی است.

سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)

در خطبه اول پیرامون سیره نورانی پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) سخن می گفتیم؛ امروز از ویژگی خاصی برخوردار است از یک سو فضای جامعه ما معطر است به عطر میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) که در روزهای گذشته داشتیم و از سوی دیگر در ایام دهه مبارک فجر پیروزی انقلابیم. ما بر این باور بوده ایم و اکنون هم بر این باوریم که اگر از ما سؤال کنند انقلاب شما از کجا الهام گرفت؟ چه باعث شد امام آمد؟ چه باعث شد مردم به صحنه آمدند؟. چه باعث شد طاغوت سرنگون شد و مردم قیام و انقلاب کردند؟. به باور همه ما این است که الهام بخش انقلاب شکوهمند ما بعثت نبی گرامی اسلام (ص) و آموزه های مکتب تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بود. یعنی اگر ما آن جایگاه را نمی داشتیم اسلام را نمی شناختیم. اگر آن جایگاه را نمی داشتیم پیامبر (ص) را نمی شناختیم و دستورات و آموزه های پیغمبر (ص) را نمی شناختیم. چون آن عقبه روشن را داشتیم، فضای جامعه را امام دید، ارزیابی کرد و عینا به همین جمله ای رسید که وجود  مقدس حسین ابن علی فرمود آن روز. «و مثلی لا یبایع مثل.» منحصر به امروز نیست هر موقع تاریخ تکرار شود «مثلی لا یبایع مثل.» مثل من با چنین عنصری و عنصرهایی دست بیعت  نمی دهد امام هم دست بیعت نداد. و بالاخره انقلاب پیروز شد. سؤال من و سؤال شما این است چه کنیم که این انقلاب ما همچنان در خط بعثت بماند در خط آموزه‎های مکتب بماند. پیامبر (ص) دارای چه ویژگی بود اهل بیت (ع) دارای چه ویژگی بودند که فضای جامعه را آنچنان زیبا اداره کردند. من امروز اجازه می خواهم در رابطه با رسالت قرآن ورسالت پیامران الهی و به خصوص پیامبر خاتم و نبی مکرم محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) سخن بگویم دراسلام عزیز ما و قرآن ما علاوه بر آموزه های نظری و معرفتی بخش قابل توجهی از آیات قرآن به معرفی الگوها پرداخته است خوب دقت کنید. در یک جا می فرماید: «واذکر فی الکتاب ابراهیم انه کان صدیقاً نبیاً» در جای دیگر می فرماید: « وَ اذْكُرْ فِي‏ الْكِتابِ‏ مُوسى‏ إِنَّهُ كانَ مُخْلَصاً وَ كانَ رَسُولاً نَبِيًّا»[2] در جای دیگر می‎فرماید: «واذکر اسماعیل و یسع و ذالکفل کل من الاخیار»[3] بیان نمونه و الگوهاست یکجا ابراهیم الگو است و یکجا موسی الگو است. یکجا ابراهیم و یسع و ذالکفل الگو هستند. واذکر فی الکتاب ادریس انه کان صدیقا نبیا. چه تعبیرات زیبایی بیان الگوها غیر از آموزه‎‏های نظری آن که می‎تواند راه را برای مردم بیان کند. این الگوهاست و در بین این الگوها که در قرآن ذکر شده راجع به دو الگو به صورت مشخص خدای متعال آنها را مورد توجه خاص قرار داده است. یکی حضرت ابراهیم علی نبینا و آله علیه صلاه و سلام و دیگری رسول گرامی اسلام (ص)؛ درباره ابراهیم (ع) قرآن می فرماید: « قَدْ كانَتْ لَكُمْ‏ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في‏ إِبْراهيمَ‏ وَ الَّذينَ مَعَه‏»[4]. ابراهیم و همراهان ابراهیم اسوه حسنه بودند برای مردم. واژه اسوه بکار برده. درباره پیامبر اکرم (ص) هم می فرماید: « لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً».[5] نکته جالب اینجا است که حضرت ابراهیم را با نام و وصف معرفی می‎کند اما نبی گرامی اسلام (ص) را تحت عنوان رسول الله معرفی می کند. راجع به ابراهیم می فرماید: « قَدْ كانَتْ لَكُمْ‏ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في‏ إِبْراهيمَ »  اما به پیغمبر (ص) که میرسد: « لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ » رسول الله اسوه حسنه است. یعنی کسی که تا پایان راه زندگی بشر می تواند جنبه الگویی داشته باشد. و لذا خداوند متعال به پیامبرش (ص) فرمود: « وَ إِنَّكَ‏ لَعَلى‏ خُلُقٍ‏ عَظيم‏»[6]. پیغمبر چه کرد که مفتخر به این افتخار لعلی خلق عظیم شد پیغمبر اکرم (ص) در نحوه اداره جامعه و در ارتباطش با مردم در مسائل مختلف شرح صدر داشت؛ تحمل پذیری او بالا بود؛ از کوره در نمی رفت؛ در فضاهای سنگین جامعه بردبارانه برخورد می کرد حرکتی از خود نشان نمی داد که مورد سوء استفاده دشمن قرار بگیرد. پیغمبر اینچنین بود. لذا هم حضرت موسی (ع) از خدا می خواهد: « قَالَ رَبّ ِ اشْرَحْ لیِ صَدْرِی، وَ یَسِّرْ لیِ أَمْرِی، وَ احْلُلْ عُقْدَه یً مِّن لِّسَانیِ، یَفْقَهُواْ قَوْلیِ » که خدای متعال به حضرت موسی پاسخ می دهد« قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَى »[7] یا موسی یعنی ما به تو پاسخ مثبت دادیم؛ به تو شرح صدر دادیم. ولی تفاوت ره از کجاست تا کجا؟ موسی می‎طلبد و خدا به او می دهد اما درباره پیامبر اکرم (ص) نخواسته خدا به او می‎دهد. « أَ لَمْ نَشْرَحْ‏ لَكَ‏ صَدْرَكَ‏ »[8] آیا ما به تو شرح صدر عنایت نکردیم موسی می گوید رب اشرح لی صدری. ولی خدا به پیامبر می فرماید الم نشرح لک صدرک. بدون اینکه بخواهی ما به تو عطا کرده ایم و در سایه این شرح صدر بود که پیغمبر توانست فضای جامعه آن روز را اداره کند. امروز اگر این انقلاب ما بخواهد همچنان پیرویش را از بعثت اعلام کند نیاز است مسئولان کشور ما، مردم ما، از شرح صدر برخوردار باشند. و لازمه برخورداری از شرح صدر این است که در مقام گفتار و رفتار انصاف را رعایت کنند. انصاف شاخصه انقلاب ماست. معنای انصاف این است که آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران نپسند این حقیقت انصافی است که هم در رفتار پیغمبر (ص) و هم در رفتار امیرالمومنین (ع) است؛ هم در رفتار بقیه ائمه (ع) ما وجود دارد؛ از در انصاف در جامعه حرکت کنیم؛ روحانی منصف باشد. بازاری ما منصف باشد. دانشجوی ما منصف باشد. استاد دانشگاه ما منصف باشد؛ سرباز ما، سپاهی ما، درجه دار ما، اگر از در انصاف وارد شدیم این انقلاب از نگاه منصافه کردن می تواند همان راهی را که پیغمبر (ص) رفت ادامه بدهد. پیامبر (ص) می فرماید که چهار معیار وجود دارد که اگر کسی یکی یا همه این معیارها را داشت به من پیغمبر نزدیک است. خیلی جالب است. فرمود: «الا اخبرکم باشبهکم لی خلقا خبر بدهم به شما به شبیه ترین مردم از نظر اخلاق به خودم. چه کسانی به پیغمبر شبیه‎اند؟ چه کسانی می‎توانند حرکت بعثت را ادامه بدهند. «قالوا بلی یا رسول الله». دلمان می خواهد شبیه ترین انسانها را نسبت به تو بشناسیم. «قال احسنکم خلقا» کسانی که از نظر اخلاق، اخلاق نیکوتر دارند در جامعه. «و اعظمکم حلما» کسانیکه بردبارترند. « أبركم بقرابته » کسانیکه به نزدیکانشان خوبی می کنند و نیکی می کنند و صله رحم به جا می آورند ولی جمله آخر را نگاه کنید «اشدکم انصافا من نفسه انصافا فی الرضا و الغضب»[9] رعایت انصاف در حالت خرسندی و در حالت غضب. یعنی موقعی که هم غضبناک می شوید از جامعه انصاف عبور نکنید و تجاوز نکنید هنر انسان این شد که در خرسندی منصفانه و در حالت غضب هم منصفانه با قضایا برخورد کند. ما این رفتار را لازم داریم برای ادامه راه انقلابمان. انتخابات در پیش داریم کاندیداها، نامزدها، این معیار انصاف را، شرح صدر را، اخلاق کریمه اسلامی را از پیغمبر بیاموزند. از اهل بیت (ع) بیاموزند. تا ما انقلابمان همچنان سربلند بماند ان شاءالله.

دعای پایانی خطبه اول

ان الله یامر بالعدل و انصاف. و الایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی. یعظکم لعلکم یتذکرون. پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما. ما را با مکتب اخلاقی پیغمبر و اهل بیت آشنا بگردان. روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان. به رهبر فرزانه انقلابمان و مراجع بزرگوار تقلیدمان عزت وسلامت مرحمت بفرما. توطئه های دشمنان به خودشان برگردان.  به خانواده های شهیدانمان صبر و اجر کرامت فرما به جانبازان و آزادگانمان عزت مرحمت فرما. شهیدانمان را با شهدای کربلا محشور بفرما. مشکلات جامعه مان مشکلات مردمان را خدایا خودت برطرف بفرما. باران رحمتت را از ما دریغ مدار.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿  إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ *  

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

 

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال الباقر علیه الصلاه والسلام: «اوصیکم عباد الله بتقوا الله و اخوفکم من عقابه فلا تقرنکم الدنیا و لا ترکل الیها فانها دار غرورٍ فتزوّد منها الذی اکرمکم الله به من التقوا و العمل الصالح.» بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. پنجمین امام و پیشوایمان وجود مقدس امام باقر (ع) جمله بلندی درباره تقوا دارند می فرمایند شما را به تقوا سفارش می‎کنم. از عذاب الهی شما را برحذر میدارم. خبرهایی است. دنیا شما را مغرور نکند دنیا دار فریب است از این دنیا توشه بردارید. و بهترین توشه یکی تقوا و دیگری عمل صالح است تا فرصتها از دست نرفته؛ تا همین نفس داریم؛ زندگی داریم؛ آبرومند زندگی کنیم فضای زشتی و پلشتی را از زندگیمان دور کنیم و فضای معنویت را وارد کانون گرم زندگیمان کنیم.

بیان مناسبت‎ها

در خطبه دوم به دو سه نکته اشاره می‎کنم. در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامیان هستیم. سؤال، دستاوردهای انقلاب ما چه بود کجا بودیم؟ کجا هستیم؟ حقیقت امر این است که این انقلاب توانست رژیمی ضد اسلامی و ضد مردمی را سرنگون کند. این دستاورد کمی نبود؛ معلوم نبود اگر بساط شاهنشاهی امروز می ماند از نظر فضای دینی جامعه ما امروز در چه وضعی می بود؟ شاید یکی از نخست وزیران دستگاه طاغوت دستها را بلند کرده بود و گفته بود خدایا ما باران تو را نمی خواهیم تو را هم نمی خواهیم ما وابسته به جایی هستیم که گندم ما تامین می شود زندگی ما تامین می شود؛ نه به باران تو احتیاج داریم، نه به تو. یکی از نخست وزیران دستگاه جبار طاغوت به این شکل با خدا صحبت می کند. کشور وابسته به بیگانگان بود. بیانات امام را از یاد نبرده ایم. استقلال کشور در سایه انقلاب به ارمغان آورد انقلاب ما استقلال را برای کشور به ارمغان آورد ملت ما سالیان متمادی تحقیر شده بود. انقلاب ما برای ما عظمت و عزت  آورد. مردم ما روح خودباوری را از دست داده بودند. در مخیله‎شان خطور نمی کرد که روزی در بعد علمی بدرخشند. روزی در بعد نظامی بدرخشند شما با فاصله هر ماه به ماه شاهد پیشرفت علمی می شوید. آن روز قدرت ساختن یک چیز جزئی نداشتیم امروز روح خودباوری در نسل جوان ما رشد کرده. جوانان بین 25 و 30 سال ما در مراکز علمی کار می کنند. ایده پردازی می‎کنند پژوهش و تحقیقات دارند. دنیا امروز دچار بهت است. آل برایت وزیر اسبق امور خارجه آمریکا جمله ای دارد و آن جمله این است. راجع به ایران امروز بعد از انقلاب می گوید. می گوید: خاورمیانه قلب جهان است و ایران قلب خاورمیانه است.

لذا بعد از پیروزی انقلاب دشمنان ما، ما را رها نکردند. به صراحت امروز عرض بکنم این را با تمام وجودم عرض می کنم. اگر می‎بینید آمریکا ما را تهدید می کند، تحریم می کند، در عرصه جهانی امروز ایران اسلامی در پرتو انقلاب رقیب بی چون و چرای ایالات متحده امریکا است. امروز ما رقیب آنها هستیم. و لذا مردم ما دست دشمنان را خوانده اند به زندگی معمولیشان که نگاه می‎کنند می‎بینند مشکلات پیش آمده؛ گرانی پیش آمده؛ نرخها بالا رفته؛ تورمها ایجاد شده؛ کنار هم که می نشینند مردم شکوه می‎کنند گلایه می‎کنند؛ از مسئولین انتظار حمایت بیشتر دارند ولی با یک کلان‎تری که به قضایا که نگاه می کنند می بینند دشمن هم دنبال همین است که مردم ما خسته شوند؛ مردم ما از گرانی و تورم و تحریم ها خسته بشوند و بعد از سی و چند سال مقاومت و پایداری دست از انقلاب بردارند. و آن روز، روز شادی دشمن است. دشمن بداند ملت ما کاری نمی‎کند مایه خوشحالی و شادی شما شود. این یک واقعیت انکار ناپذیر است. ملت ما با همه سختی ها این شادی و خوشحالی را برای شما و برای اینکه شما خوشحال بشوید به فضل پروردگار این خوشحالی را به گور خواهید برد. آمریکاییها این روزها مسئله مذاکره را مطرح می‎کنند. رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان دیروز در دیدار با نیروی هوایی سخن بسیار مستدل و محکمی را مطرح کردند. شاید عده ای هم در کشور ما بگویند اقا یک رابطه ای برقرارکنید مذاکره ای شروع کنید شاید این مشکلات بر طرف شود. بله ما از مذاکره کردن هراسی به دل راه نمی دهیم. دست ما پر است. اما در چه شرایطی مذاکره؟ در شرایطی که دشمن ما را تحریم کرده هر روز تهدید می کند و به تعبیر رهبری تفنگ را بدست گرفته و در حال شلیک است. می گوید یا مذاکره یا شلیک می کنم. آیا الان وقت مذاکره است در این شرایط می شود با دشمن مذاکره کرد. لازمه چنین مذاکره  عقب نشینی ماست از تمام  آرمانهایی که سی و چهار ساله بدست آورده ایم. بله در شرایط برابر ما مذاکره می کنیم. شما در عمل رفتارتان را عوض کنید، با ما حسن نیت نشان بدهید. بخشی از این تحریم‎ها را بردارید، بگویید ما حسن نیتمان را می خواهیم به شما اعلام کنیم. آن موقع چه کسی حاضر نیست با شما مذاکره کند. در عمل نشان بدهید. به دنیا نشان بدهید تحریمشان را برداشته اید، فلان جا برداشته اید. می خواهیم حسن نیتمان را به ملت ایران نشان دهیم. آن موقع کیه؟ اما شما دارید هر روز تهدید می کنید. در همین ایام اخیر دوباره تحریم ها را چند برابر کرده اید؛ می خواهید در فشار، ملت ایران تسلیم بشود. ملت ایران و رهبری و مسئولان جمهوری اسلامی با فشار و تحریم  تسلیم شما نمی شوند. یک نکته می‎خواهم بگویم. نکته پایان است عرض می کنم حادثه روز یکشنبه در رابطه با استیضاح وزیر کار، حادثه بسیار تلخی بود. من ندیدم نشنیدم کسی این حادثه را از خودش دیده باشد یا برای او نقل کرده باشند و ناراحت نشده باشد. مسئولان عزیز دوستداران انقلاب کسانی که مردم به شما علاقه مندند، اگر سفری می کنید در جایی به نشانه جمهوری اسلامی حضور پیدا می کنید مردم برای شما دعا می کنند، چرا در داخل اینچنین؛ چرا ما پشت تریبون ها از وحدت جهان اسلام سخن می گوییم ولی نوبت به اولیاء که رسید آسمان تپید. ما که سزاوارتریم به وحدت ما که سزاوارتریم به همدلی؛ برای اینکه به دیگران نصیحت به وحدت بکنیم خودمان!. ما فرزندان یک خانواده ایم. مردم خیره خیره به رفتار ما نگاه می کنند. به گفتار ما نگاه می کنند. من بارها پشت این تریبون گفته ام مردم ما از گرانی رنج می کشند. از تورم رنج می شکند. از نرخهای گوناگون هر روز و هر هفته رنج می کشند. اما رنج جانکاه مردم این صحنه هاست که میبینید؛ این رنج مردم است. مردم یک وقتهایی میگویند نکند اینها یادشان رفته که ما هم هستیم. کار شما باعث می شود که مردم تصور بکنند که شما  مردم را رها کرده اید. و بعد بگویند پرداخته اید به اینگونه مسائل، و دیگر کاری به تورم و معیشت مردم و زندگی مردم ندارید. کاری کنید؛ رفتاری از خودتان نشان بدهید. من به همه عرض می‎کنم. رفتاری از خودمان نشان بدهیم. خدا شاهد است ما خیرخواهانه عرض می‎کنیم. دوست داریم شما را عزت شما رامی خواهیم. هم در کشور هم در دنیا . بالاخره شما نسلی هستید که امام آغازگر این حرکت بود. بالاخره شما هم با آبروی امام با آبروی رهبری دارید این مسیر را ادامه می دهید. شما را به خدا سوگند می دهیم این دیگر برای آخرین بار باشد. و دل مردم را به درد نیاورید. به مردم به چهره های مردم بنگرید. به اشکهای مردم نگاه کنید. و توجه کنید به رهبر عزیز انقلاب و یک نکته من به شما مردم بگویم. مردم شما از این قضایا ناراحت نشوید. تا ما رهبری را داریم تا سایه بلند حضرت آیت الله خامنه ای داریم جای نگرانی نیست. این ستون خیمه انقلاب رهبری و ولایت فقیه است. و لذا جهان بداند مردم ایران بدانند صحنه های زیادی پیش آمده با یک اشاره رهبری این ملت سر از پا نشناخته اگر فراخوان بوده این ملت برای راهپیمایی آمده اند برای شرکت در انتخابات بوده آمده اند بیست و دوم بهمن، خبرنگاران بیایند از خیابانهای تهران، خیابان های قم، خیابانهای ساسر کشور فیلم برداری کنند ببینند آیا زن و مردی در خانه مانده است که اعلام حضور نکرده باشد. همه ملت اعلام حضور می کنند و به دنیا نیز می گویند رهبری ما پشتوانه انقلاب ماست و ما هم در کنار و در خدمت رهبری هستیم.

دعای پایانی خطبه دوم

ربنا آتنا فی الدنیا الحسنه و فی الاخره الحسنه و قنا العذاب النار.

پروردگارا روز به روز بر عزت ما بیافزا. در فرج مولایمان تعجیل بفرما به رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان عزت کرامت بفرما امام راحلمان پروردگارا روحشان عالی است اعلی بگردان. به مراجع بزرگوار تقلیدمان سلامت مرحمت بفرما به بانوان ما عفت کرامت بفرما به عزیزانی که مسئول فرهنگ این کشورند خدایا به آنها توفیق بده که بتوانند پاسدار فرهنگ کشور باشند باران رحمتت را از ما دریغ مدار. ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.

بسم الله الرحمن الرحیم.

«قُل هُوَ الله اَحَد *اللهُ الصَمَد *لَم یَلد وَ لَم یولَد *و َلم یکُن لَهُ کُفواً اَحَد * صدق الله العلی العظیم.»

 

 



[1]. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏67 ؛ ص288.

[2]. «مریم»: 51.

[3]. «الأنبیاء»: 85.

[4]. «الممتحنة»: 4.

[5]. «الأحزاب»: 21.

[6]. «القلم»: 4.

[7]. «طه»: 36.

[8]. «الشرح»: 1.

[9]. ألا أخبركم‏ بأشبهكم‏ بي‏؟ قالوا: بلى يا رسول الله قال: أحسنكم خلقا و ألينكم كنفا و أبركم بقرابته و أشدكم حبا لإخوانه في دينه و أصبركم على الحق و أكظمكم للغيظ و أحسنكم عفوا، و أشدكم من نفسه إنصافا في الرضا و الغضب‏( روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة) ؛ ج‏12 ؛ ص23)

Please publish modules in offcanvas position.