خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ94/11/09به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

امام جمعه قم حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته» با تاکید بر اینکه انتخابات مصداق حق‌الناس است فرمودند: از شورای نگهبان به خاطر هوشمندی در همه ادوار باید تشکر کرد، انتظار ما از مجلس و شورای نگهبان این است که اگر در قوانین نقصی وجود دارد برطرف کنند.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه با تأکید بر اهمیت اصول حاکم بر روابط اجتماعی اظهار داشتند: اعتقادات امت اسلامی باید دارای امنیت بوده و فرد در جامعه اسلامی باید از آزادی کامل در انجام و رفتار، براساس باورهای اعتقادی برخوردار باشد.

ایشان با اشاره به اهمیت حفظ امنیت اعتقادی فرمودند: این مسئله تا آنجا مهم است که اسلام دستور می‌دهد، اگر جایی امنیت اعتقادی برای شما میسر نیست از آن سرزمین هجرت کنید و به‌جایی بروید که بتوانید باورها و اعتقاداتتان را حفظ کنید.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه حفظ امنیت اعتقادی تا به‌ اندازه‌ای است که اهل کتاب، مسئله شرایط حکومت اسلامی را می‌پذیرند، اسلام آن‌ها را در پناه خود می‌گیرد و از جان و مال و آبروی آن‌ها دفاع می‌کند. ایشان افزودند: اسلام برای حفظ امنیت اعتقادی راهکارهایی داده است که بخشی مربوط به درون و بخشی مربوط به بیرون است.

مدیر حوزه‌های علیمه سراسر کشور خاطر نشان کردند: اسلام انسان‌ها را از شک و تردید برحذر داشته و از بدعت، تحریف و تفسیر نادرست نسبت به آموزه‌های دینی منع کرده تا اسلام دست‌خوش نظرات و سلایق نشود.

استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کردند: اسلام راه گفت‌وگو را باز کرده تا دانشمندان و عالمان مکاتب و ادیان با هم گفت‌وگو و مباحثه کنند، در جامعه اسلامی تا زمانی که کسی اعتقاد و باوری دارد به آن اهمیت می‌دهد و این حوزه امنیت فردی است.

آيت الله حسيني بوشهري با تاکید بر اینکه مسئولان و کارگزاران جامعه وظیفه برقراری امنیت اجتماعی جامعه را بر عهده‌ دارند فرمودند: باید شرایط و موقعیتی برای آحاد جامعه ایجاد شود که فعالیت‌های مشروع خود را به‌خوبی انجام دهند.

امام جمعه قم با بیان اینکه هر جا امنیت اجتماعی به وجود آمد، آسیب‌های اجتماعی هم کم می‌شود، فرمودند: آسیب‌های اجتماعی اثر مستقیم بر امنیت اجتماعی جوامع دارد، امنیت اجتماعی تا بدان جا اهمیت دارد که در قرآن بر این مهم تأکید شده است.

ایشان با اشاره به فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر اظهار داشتند: امسال وارد سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب می‌شویم، 38 سال ملت ایران در مقابل تمام توطئه‌ها، کارشکنی‌ها، دشمنی‌ها و عداوت‌ داخلی و خارجی که متوجه انقلاب بود با قامت استوار ایستاد و بالنده ماند.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطر نشان کردند: امروز سران کشورهای دنیا با دید احترام در مقابل این ملت سر فرود می‌آورند و این نتیجه پایداری ملت و ایمان و بصیرت و آگاهی در صحنه‌های انقلاب است.

ایشان استقلال، آزادی، خودباوری و پیشرفت را دستاوردهای انقلاب برشمردند و عنوان کردند: تا پیش از انقلاب اسلامی سایه شوم استعمار بر سر کشور بود و سفارت‌خانه‌های خارجی برای مسئولان کشور تصمیم می‌گرفتند، اما امام آمد و روح استقلال در این کشور زنده شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه امروز ملت ما مستقل با دنیا صحبت می‌کند اظهار داشتند: در مقایسه انقلاب اسلامی با نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت تفاوت زمین تا آسمان است. نهضت‌های قبلی به حداقل‌ها اکتفا کردند که در نتیجه آن دیکتاتوری حاکم شد، اما انقلاب اسلامی 37 سال در برابر زورگویان ایستاده است و با ایمان مردم باقی می‌ماند.

آیت‌الله حسینی بوشهری تاکید کردند که آزادی ما از جنس آزادی بی‌بند و بار حاکم بر غرب نیست، بلکه این آزادی در چارچوب و موازین دینی است، ایشان همچنین افزودند: در زمینه خودباوری نیز دانشجویان، صنعت‌گران، پزشکان و دانشمندان جوان به این باور رسیده‌اند که ما می‌توانیم، این باور امروز در تک‌تک ملت ما وجود دارد.

امام جمعه قم با اشاره به اجرایی شدن برجام فرمودند: بخشی از تحریم‌های ظالمانه که بر ملت تحمیل‌شده بود لغو شد، اما عده‌ای تصور نکنند از ناحیه دشمنان موهبتی به ملت ما شده است؛ ما خیلی هزینه پرداخته‌ایم اما بازهم قدردان کسانی هستیم که تلاش کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور  بیان کردند: اما به دشمنان نظام اسلامی اعلام می‌کنیم اگر دشمن دست از پا خطا کند این ملت همانگونه که تاکنون استقامت کرده در برابر زورگویی‌های آینده دشمنان نیز خواهند ایستاد و به مسئولان می‌گوییم رفع تحریم‌ها تنها کافی نیست و نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم.

آيت الله حسيني بوشهري، حضور رئیس‌جمهور چین را یکی از موفقیت‌های نظام برشمردند و عنوان کردند: در دوران تحریم‌ها چین ملت ما را تنها نگذاشت و قراردادهایی بستند و 17 سند سنگین امضا شده است.

ایشان سفر رئیس جمهوری به فرانسه و ایتالیا را نشان‌دهنده قدرت ملت ایران عنوان کردند و فرمودند: سال 91 آن‌ها اعلام کردند می‌خواهند ملت ایران را فلج کنند اما نخست‌وزیر فرانسه اعتراف کرد «ضرری که ما دیدیم ایران ندید».

امام جمعه قم با تقدیر از اقدام نیروهای سپاه در دستگیری نیروهای آمریکایی در آب‌های ایران تصریح کردند: پاسداران جوان برای ما افتخار آفریدند و این حادثه کار خدا بود و از پاسدارانمان حمایت می‌کنیم، این رخداد نشان داد که آمریکایی‌ها مرعوب پاسداران شدند.

ایشان با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو آن را مهم ارزیابی کردند و افزودند: خدا قوت به همه دست‌اندرکاران انتخابات، هیئت‌های اجرایی، نظارتی و شورای نگهبان می‌گوییم اما نکته مهم این است که روند انتخابات باید بر اساس ترسیم رهبری باشد تا کسانی که صلاحیت‌ دارند وارد گردونه انتخابات شوند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تاکید بر این که انتخابات مصداق حق‌الناس است فرمودند: از شورای نگهبان به خاطر هوشمندی در همه ادوار باید تشکر کرد، انتظار ما از مجلس و شورای نگهبان این است که اگر در قوانین نقصی وجود دارد رفع کنند.

ایشان یکی از نقایص انتخابات را نقص در ثبت‌نام‌ها و فرصت محدود رسیدگی‌ها برشمردند و اظهار داشتند: کاندیداها در تبلیغات، خود را اثبات کنند و دست به تخریب نزنند، همچنین از خرج‌ها و اسراف کاری‌ها ممانعت شود.

امام جمعه قم با اشاره به کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در قم فرمودند: از آیت‌الله مکارم به خاطر این نگاه تقدیر می‌کنم، جریان‌های تکفیری بلایی به جان اسلام انداخته و نخستین کار آن‌ها این شده که مسیر بیداری اسلامی را به جنگ خانگی و کشتن  مسلمانان تبدیل کرده‌اند.

ایشان ادامه دادند: تکفیری‌ها به‌ جای اینکه از توان و انرژی جوانان برای مقابله با رژیم صهیونیستی بهره ببرند آنها را به جان کشورهای اسلامی انداخته‌اند و این بزرگترین خطر جریان‌های تکفیری است، آن‌ها چهره مخوف از اسلام به دنیا معرفی کرده و شور و حماسه جوانان مسلمان را به انحراف کشیده‌اند.

ایشان با بیان اینکه سران کشورهای دنیا با نگاه احترام آمیز در مقابل ملت ما سر فرود می‌آورند، استقلال، آزادی، خودباوری و پیشرفت را رهاورد انقلاب اسلامی برشمردند.

امام جمعه قم با اشاره به سلطه استعمار بر ایران قبل از انقلاب اسلامی، تأکید کردند: پیش از انقلاب اسلامی، مسئولان کشور اراده‌ای نداشتند و سفارتخانه‌های خارجی برای مسئولان کشور تصمیم می‌گرفتند ولی امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی، به فریاد ملت رسید و روحیه استقلال در این کشور زنده شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزودند: امروز ملت ما مستقل با دنیا صحبت می‌کند و تفاوت شرایط کنونی با دوران نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت از زمین تا آسمان است، چون در گذشته به حداقل‌ها اکتفا کردند که دیکتاتوری حاکم شده بود ولی انقلاب اسلامی حداکثرها را در نظر گرفت و به پیروزی رسید و ۳۷ سال است که در برابر زورگویان ایستاده است.

Please publish modules in offcanvas position.