خطبه های نماز جمعه مورخ 94/10/18

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 94/10/18                                                     خطبه شماره 112

 

خطبه اول

السلام علیک یا حجة الله، السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه، السلام علی المهدی الذی وعد الله عزّوجلّ أن یملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن ارحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص)و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین و الهداة المهدیین: و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

قال امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب (ع): «اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِنْ قُلْتُمْ سَمِعَ وَ إِنْ أَضْمَرْتُمْ عَلِمَ»[1].

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می کنم. وجود مقدس امیرمؤمنان علی (ع) فرمود تقوا پیشه کنید و از خدا بترسید؛ خدایی که اگر سخنی بگویید، سخن شما را می‎شنود و اگر چیزی را در نهان خود پنهان کنید، او به آن علم و آگاهی دارد و بر اسرار و آشکار شما آگاه و عالم است. کلام نورانی امام جواد (ع) که به یکی از اصحاب خود فرموده‎اند نیز مؤید همین معناست: «وَ اعْلَمْ أَنَّكَ لَنْ تَخْلُوَ مِنْ عَيْنِ اللَّهِ فَانْظُرْ كَيْفَ تَكُون»[2]؛ بدان که تو از دید الهی پنهان نیستی و در معرض خداوند هستی؛ لذا ببین چگونه می‎خواهی رفتار کنی.

بحث ما در خطبه‎های گذشته پیرامون اصول حاکم بر روابط اجتماعی بود. یکی از بحث‎های مهمی که در این زمینه مطرح شده، بحث امنیت است. در خطبه گذشته پرسشی را مطرح کردیم تحت این عنوان که قلمرو امنیت کجاست؟ آیا قلمرو امنیت تنها در مسائل نظامی است یا قلمرو امنیت فراتر از این موارد است؟ در خطبه‎های قبل گفته شد که قلمرو امنیت، شامل امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت فرهنگی، امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی و امنیت نظامی است. در خطبه قبل در رابطه با حوزه‎های امنیت فردی صحبت شد که اولین حوزه از حوزه‎های امنیت فردی، امنیت جانی بود. فرهنگ نورانی اسلام و قرآن و روایات برای جان انسان ارزش و اعتبار فراوان قائل شده‎اند. امنیت دومی که در حوزه امنیت فردی مطرح است، امنیت حیثیت و آبرو است. همانگونه که جان مسلمان و جان انسان باید دارای امنیت باشد، آبروی مسلمان و حیثیت و کرامت او نیز باید محفوظ بماند که از مواردی است که در دین و مکتب ما به آن اشاره شده است. حتی در بعضی از تعبیرات وارد شده که اگر کسی آبروی مسلمانی را در معرض تهدید قرار دهد و نسبت به او جسارت کند، از زمره مسلمانان و جامعه متدینین بیرون است. همچنین در بعضی از روایات آمده که حرمت مؤمن از کعبه بالاتر است. خدای متعال مؤمنین را در ردیف خود و در ردیف رسول خود قرار داده و برای آنها عزت و کرامت قائل شده است «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ»[3]. مؤمنین دارای چنین جایگاه عزتمندانه و رفیع هستند. بنابراین جان، مال، ارض و آبروی آنان محترم است زیرا  انسان چهار سرمایه کلیدی دارد که عبارتند از جان، مال،ارض و ناموس و آبرو که در فرهنگ اسلامی ما خدشه وارد کردن به آنان مورد مورد اعتراض واقع شده است. جالب این است که همانگونه که هجمه با دست علیه یک مسلمان در اسلام مذموم و مورد نکوهش است، هجمه با زبان نیز مذموم است. حتی در تعبیراتی که در آیات قرآن وجود دارد به این نکته اشاره شده که انسان‎ها از نظر اندیشه و تفکر باید نسبت به یکدیگر احساس امنیت داشته باشند «اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم»[4]. لذا در مکتب اسلام نه تنها نباید آبروی مسلمان  بوسیله زبان یا دست از بین برود بلکه از نظر تفکر و اندیشه نیز گمان بد نسبت برادر دینی پذیرفته نیست اسلام عزیز اینگونه مسائل را به طور جامع بررسی کرده و همه جوانب مسأله را دیده است. سوره حجرات در چند آیه به طور پیوسته به مسأله حفظ آبروی مسلمان اشاره دارد و می‎فرماید «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ َّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ»[5]. اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! نبايد گروهى از مردان شما گروه ديگر را مسخره كنند، شايد آنها از اينها بهتر باشند؛ و نه زنانى زنان ديگر را، شايد آنان بهتر از اينان باشند؛ و يكديگر را مورد طعن و عيبجويى قرار ندهيد و با القاب زشت و ناپسند يكديگر را ياد نكنيد.

انسانی که مورد تمسخر قرار می‎گیرد، آبروی او در خطر می‎افتد و به حیثیت اجتماعی او خدشه وارد می‎شود لذا اسلام عزیز در این زمینه نکات پیشگیرانه‎ای را مطرح کرده است که اگر این پیشگیری‎ها در میان نباشد، جهنمی در جامعه ایجاد می‎شود و هیچ فردی احساس امنیت آبرو نمی‎کند. نکته جالب در این آیه کلمه «أنفسکم» است که براساس آن گویا جامعه انسانی و اسلامی یک فرد است، یعنی اگر نسبت به برادر دینی عیب‎جویی کردید گویا نسبت به خود عیب جویی کرده‎اید. آبروی افراد را با القاب زشت و زننده در یک جامعه دینی و اسلامی از بین نبرید.

«وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً»[6]. در زندگی افراد تجسس نکنید تا چیزی را کشف کنید و بعد آن را در فضای امروز جامعه و به خصوص در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی نشر بدهید و افکار عمومی را مشوش کنید و با آبروی انسان‎ها بازی کنید. چون تجسس موجب فاش شدن عیب‎ها می‎شود اگر عیب‎‌ها فاش شود نتیجه‎ای جز غیبت نخواهد داشت.

بنابراین جمع‎بندی بحث ما این شد که اسلام عزیز نسبت به مقوله امنیت توجه ویژه‎ای دارد و امنیت قلمرو گسترده‎ای دارد که یکی از آنها امنیت فردی است. امنیت فردی دارای حوزه‎های مختلفی است که یکی از حوزه‎های آن حفظ امنیت جان، آبرو و حیثیت انسان‎ها است. بنابراین ما به دنبال جامعه‎ای هستیم که قرآن و رسول الله (ص) و اهل بیت (ع) پیام‎آور آن هستند و اگر جامعه اینگونه شکل گیرد و تحقق پیدا کند، ما یک جامعه صد در صد اسلامی خواهیم داشت.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي‏الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون‏»[7]

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، خدایا از تو درخواست داریم که جامعه اسلامی ما را یک جامعه قرآنی و اهل بیتی قرار بده، روح بلند رهبر فقیدمان عالی است اعلی بگردان، به مقام معظم رهبر عزیز انقلاب عزت و توفیق بیشتر و طول عمر با برکت عنایت بفرما؛ امت های اسلام و مردم مسلمانی که گرفتار ظلم ظالمان هستند آنان را از دست ظالمان نجات ده. پروردگارا توطئه دشمنان را به خودشان برگردان. در فرج مولای ما تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ»

صدق الله العلیّ العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد (ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛

 قال مولانا امیرالمؤمنین (ع): «اتَّقِ اللَّهَ الَّذِي لَا بُدَّ لَكَ مِنْ لِقَائِهِ وَ لَا مُنْتَهَى لَكَ دُونَه»[8]

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. امیرالمؤمنین (ع) در فرازی کوتاه اینگونه ما را توصیه کرده‎اند که تقوا پیشه کنید نسبت به خدایی که ناگزیر هستید به لقاء او بروید و قیامتی به پا خواهد شد و برای شما پایانی جز راه خدا نیست.

اگر جامعه اسلامی ما به این نکته توجه کند که پایان راه، لقاء الله و رسیدن به آن کمال بندگی خدا و توجه به خداست، مشکلات ما خیلی زود حل خواهد شد.

بیان مناسبت‏ها

در خطبه دوم به بیان مناسبت‎ها و نکاتی چند اشاره می‎کنم.

اولین مناسبت این هفته، سالگرد قیام قهرمانانه مردم قم در روز نوزده دی است. اگر خدای متعال به حضرت موسی (ع) می‎فرماید «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّه»[9]،  قیام نوزده دی نیز از مصادیق ایام الله است. شما مردم قم حماسه‎های فراوانی در طول تاریخ انقلاب آفریده‎اید، اما دو حماسه برجسته بر تارک تاریخ از شما مردم اهل قم می‎درخشد، یکی قیام 15 خرداد به رهبری حضرت امام (ره) که برای دفاع از مرجعیت بود و دیگری قیام نوزده دی که این هم دفاع از امام (ره) و حقیقت و اعلام انزجار نسبت به دستگاه طاغوت بود. آن روزها را هرگز  فراموش نمی‎کنیم که طلاب عزیز و جوانان شهر خون و قیام، سینه‎های خود را آماج گلوله‎های دشمن قرار دادند و عده‎ای از عزیزان  در آن روز به شهادت رسیدند، شاید آن روز هیچ کس باور نمی‎کرد که قیام نوزده دی منشأ این برکات و تحول عظیم در جامعه اسلامی ما بشود، اما این اتفاق افتاد زیرا جامعه‎ای که متکی بر بصیرت، ایمان، اقدام و استقامت است، پیروز است «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ»[10]؛  وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ»[11]. این‎ها همه وعده‎هایِ حقِ پروردگار عالم است. بنده به برادران عزیز یمنی که در جلسه حضور دارند خیر مقدم عرض می‎کنم. این عزیزان از یمن آمده‎اند تا گزارش مصیبت‎های آنجا را به اطلاع شما برسانند. من به شما عزیزان این بشارت قرآنی را می دهم و عرض می‎کنم که ما قیام نوزده دی و پانزده خرداد داشتیم و پیروز شدیم؛ قیام شما هم با وعده ‎«وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ»پیروز خواهد شد. إن‎شاءالله مردم انقلابی قم فردا به دیدار رهبر عزیز و فرزانه انقلاب خواهند رفت و بنده همین جا از عنایت رهبر عزیز که هر ساله درخواست مردم قم را می‎پذیرند و اجازه می‎دهند که مردم قم و روحانیت و علما به محضر ایشان شرفیاب شوند، تشکر می‎نمایم.

مناسبت دوم، بسیت و یک دی ماه مصادف با سالگرد شهادت شهید احمدی روشن از شهدای هسته‎ای است. دشمن بداند و آگاه باشد اگرچه این عزیزان را از ما گرفته است اما شتاب و رشد علم در این کشور خاموش نخواهد شد. این کشور راه و مسیر را پیدا کرده و إن‎شاءالله تا رسیدن به آن توان علمی مورد نظر به این راه ادامه می‎دهد. ما یاد و خاطره این شهید و دیگر شهدای هسته‎ای و شهدای انقلاب را گرامی می‎داریم.

مناسبت سوم سالگرد تشکیل شورای انقلاب توسط حضرت امام (ره) است. شورای انقلاب برای مهندسی وضعیت فرهنگی کشور از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. ما از عزیزان و بزرگانی که در این شورا حضور دارند دو تقاضا داریم. تقاضای اول رصد آسیب‎های فرهنگی و اجتماعی جامعه است که باید متناسب با آنها قتوانین تصویب شود و نکته مهم‎تر این است که این قوانین ضمانت اجرایی پیدا کنند زیرا در کشور قوانین مصوب زیاد وجود دارد ولی برای این قوانین، ضمانت اجرایی کم وجود دارد.

ما در روز گذشته در شهر قم میزبان عزیزانی بودیم که در سمینار سالانه نماز شرکت کرده بودند. این سمینار کار بسیار خوب و ارزشمندی است که هر سال در یک استان برگزار می‎شود تا مردم به یاد نماز باشند زیرا «فإن قبلت قبل ما سواها و إن ردت رد ما سواها»[12]. ما هم از مسئولین و هم از مردم تقاضامندیم که دقیقاً مسأله نماز را بررسی کنند تا در محیط‎های علمی و آموزشی و محیط‎های مختلف اقتصادی، نماز به عنوان یک اصل اساسی برپا شود و مردم ما، مردمی اهل نماز و فرائض دینی و اسلامی باشند.

حادثه سختی که اخیراً بر تمام امت اسلامی گذشت، اقدام هتاکانه رژیم آل سعود در به شهادت رساندن عالمی مجاهد و انسانی مظلوم جناب شیخ نمر باقر النمر بود که به جرم حق‎گویی و امر به معروف و نهی از منکر و بدون اینکه هیچ حرکت مسلحانه‎ای داشته باشد، او را به شهادت رساند. ما این حرکات جنون آمیز سعودی‎ها را محکوم می‎کنیم. این اقدام آل‎سعود ما را به یاد صدام می‎اندازد؛ آن روزی که رژیم بعث، آیت الله محمد باقر صدر را به شهادت رساند، مردم بر این عقیده بودند که ظاهراً روزهای آخر عمر صدام است و ما هم احساس می‎کنیم که خون مظلوم و آه و فریاد مظلوم، دامن ظالم را خواهد گرفت و این ستمگران به فضل پروردگار عالم عاقبت کار خود را خواهند دید. عربستان رابطه خود را با ایران قطع کرده است؛ رابطه‎ای اینگونه هیچ نقشی در فضای کشور ما ندارد و این خواست عمومی مردم ما بود زیرا این حکومت با 460 حاجی ما آنچنان برخورد کند و امروز هم با این عالم مجاهد اینگونه برخورد کرده است. این قطع رابطه کار هوشمندانه‎ای از ناحیه آنها نبود و یک خطای بزرگ استراتژیک بود که به دنباله این حرکت کشوری مثل جیبوتی و کُمر هم رابطه خود را با ایران قطع کردند و بحرین هم که در اشغال سعودی هاست و دقیقاً تکرار کار سعودی‎ها را تکرار کردند. ما معتقدیم هستیم که این کشورها براساس عقل رفتار کنند و نصحیت می‎کنیم که تا فرصت و زمان از دست نرفته به خود آیند که این ملت با هیچ کس شوخی نخواهد کرد. دو نکته در این رابطه قابل ذکر است. نکته اول این است که  سفارت عربستان در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد توسط عده‎ای مورد حمله قرار گرفت. انقلابیون ما این اقدامات را انجام نمی‎دهند و این اقدامات، کار انقلابیون نیست و آنها بهانه به دست دیگران نمی‎دهند، البته همین دیروز مطلع شدیم که آنها عالِماً توسط هواپیماهای خود به سفارت ما در صنعا خساراتی وارد کرده‎اند، اما ما نمی‎خواهیم اینگونه عمل کنیم. لذا دستگاه قضا  کار خود را دنبال می کند و این اقدامات در شأن ما و شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست. نکته دوم بنده خطاب به کشورهایی است که اعلام قطع رابطه با ایران کرده‎اند، من می‎خواهم بگویم که بزرگترهای شما [کشورهای اروپایی] یک روزی با ایران قطع رابطه کرده‎اند و بعد خجالت زده و سر به زیر و ملتمسانه تقاضا کرده‎اند که سفارت‎خانه‎های خود را باز کنند و برگردند و ملت و رهبری و دولت ما با کرامت آنها را بخشید. تا دیر نشده شما نیز برگردید زیرا ملت ما کریم است و شما را خواهد بخشید.

نکته آخری که می‎خواهم به آن اشاره کنم این است که ائمه جمعه سراسر کشور در این هفته به ملاقات رهبر عزیز و فرزانه انقلاب رفتند. دو نکته مهم موضوع اصلی فرمایشات رهبری بود؛ یکی راجع به جایگاه نماز جمعه و ائمه جمعه و دیگری در رابطه با انتخابات بود. چون ما در چهل روز آینده عملاً ذهن و فکر ما درگیر انتخابات است، مردم ما با دقت مسائل انتخابات را پیگیری کنند و به صحبت‎های رهبری توجه کنند زیرا صبحت‎های رهبری چراغ راهنما و تعیین کننده مسیر ماست. شاید همه این تجربه را کرده‎اند که در طی این چند سال هر جا رهبری سخن گفته است، به مصلحت انقلاب و مردم سخن گفته است. تخطی از فرمایشات رهبری پشیمانی می‎آورد لذا این مسیر را تعقیب کنید. ایشان مسأله حق الناس در انتخابات را مطرح کردند و فرمودند برداشتِ یک مفهوم از حق الناس درست نیست بلکه حق الناس ابعاد مختلفی دارد. این‎ نکته‎ها را ملت ما مراجعه و مطالعه کنند زیرا در این فرصت بنده نمی‎توان به آن بپردازم. تنها حق الناس این نیست که آرا جابه‎جا شود بلکه شامل فهرست اشخاص نیز می‎شود  لذا افراد که صلاحیت ندارند به صحنه نیایند و آنهایی که صلاحیت دارند دست اندرکاران آنها را تایید کنند، چون حق الناس است. انتخابات خبرگان و مجلس در پیش داریم؛ انتخابات خبرگان انتخاباتی است که در حقیقت دو نوع انتخاب است هم مردم نمایندگان خود را برای خبرگان انتخاب می‎کنند و هم خبرگان در روز مبادا رهبری را تعیین می‎کنند. نتیجه انتخابات خبرگان، عملاً دو انتخاب است. به افرادی خیرخواه، صالح، مورد اعتماد، با دیانت و انقلابی و دارای آن شرایطی که شورای نگهبان اعلام کرده است رای دهید. مجلس شورای اسلامی نیز جایگاه عظیمی دارد که از جمله می‎توان به جایگاه نظارتی و قانون‎گذاری اشاره کرد.

مقام معظم رهبری راجع به نماز جمعه که شما عزیزان هر هفته در آن شرکت می‎کنید تعبیر بلندی داشتند و فرمودند نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است. ایشان فرمودند همانوطر که  ما در دوران جنگ و حتی الان قرارگاه‎های نظامی داریم، نماز جمعه نیز قرارگاه بصیرت است. امام جمعه باید حقایق را برای مردم تبیین کند زیرا اگر حقیقت‎ها پنهان بماند و افراد نسبت به حقایق آشنایی پیدا نکنند، مسیر دیگری را انتخاب می‎کنند لذا مردم باید غذای فکری و مسیر سبک زندگی خود را از نماز جمعه دریافت کنند.

دعای پایانی خطبه دوم

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»[13]

پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، پروردگارا به جامعه اسلامی ما عزت روزافزون عنایت بفرما، تا از ما راضی نشوی ما را از این دنیا نبر، روح رهبر فقید ما عالی است اعلی بگران، به رهبر عزیز و فرزانه انقلاب ما عزت، آبرو‎، اقتدار و نفوذ کلمه بیشتر عنایت فرما، به مراجع بزرگوار تقلید سلامت و طول عمر عنایت بفرما، به مظلومین عالم، به مظلومین یمن و مسلمانان عزیز یمن که بی‎رحمانه مورد ظلم و ستم ائتلاف آل سعود هستند، پیروزی و نصرت عنایت بفرما، پروردگارا به خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی عزت عنایت بفرما، به خانواده های مکرم شهیدان ما صبر و اجر کرامت بفرما، به رزمندگان پیروزی، به جانبازان سلامتی، به آزادگان عزت، به عالمان توفیق عمل، به بانوان عفت، به جوانان غیرت دینی، به بازاریان انصاف، به مجاوران و زائران حسن عاقبت عنایت فرما، خدایا باران رحمت خود را شامل حال امت اسلامی ما بگردان، در فرج آقا و مولای ما حضرت بقیة الله الأعظم تعجیل بفرما.

إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظة کتاب العزیز

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ * وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»

صدق الله العلیّ العظیم

 

 



[1]. بحارالأنوار، ج67، باب 56، ص283.

[2]. همان، ج75، باب 27، ص358.

[3]. «المنافقون»: 8.

[4]. «الحجرات»: 12.

[5]. «الحجرات»: 11.

[6]. «الحجرات»: 12.

[7]. «النحل»: 90.

[8]. بحارالأنوار، ج32، باب 11، ص395.

[9]. «ابراهیم»: 5.

[10]. «الروم»: 47.

[11]. «الحج»: 40.

[12]. بحارالأنوار، ج10، باب 25، ص393.

[13]. «البقرة»: 201.

Please publish modules in offcanvas position.