خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ95/01/13به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

امام جمعه قم فرمودند: از دولت و مسئولان انتظار داریم با توجه به نام‌گذاری امسال توسط مقام رهبری، در زمینه اقتصاد مقاومتی وارد اقدام و عمل شوند و از شعار دادن بپرهیزند.

آیت الله حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی رهبری، ابراز داشتند: در خیلی سال‌ها مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال، رویکرد اقتصادی داشتند چرا که دشمن تبلیغات سنگینی را علیه ما به راه انداخته و تحریم اقتصادی را راه‌اندازی کرده و راه برون رفت از آن رفتن به سمت اقتصاد مقاومتی است.

ایشان با بیان اینکه اقتصاد ما بیماری مزمن دارد، فرمودند: اقتصاد ما دولتی است و هنوز مردمی نشده، اسراف موجود در جامعه خصوصاً در انرژی و بروز تورم نشان از اقتصاد بیمار دارد و زمانی که رهبری می‌فرمایند اقتصاد مقاومتی، یعنی اینکه مردم به صحنه بیایند و عهده‌دار امور اقتصادی شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به موقعیت خوب کشور، ظرفیت خوب منابع طبیعی و نیروی انسانی اشاره کردند و افزودند: دارای ظرفیت‌های بسیاری هستیم و اگر در مسیر اقتصاد مقاومتی با استفاده از این ظرفیت‌ها حرکت کنیم با تکان‌های اقتصادی نمی‌لرزیم.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: انتظار ما از دولت و مسئولان این است که با توجه به نام‌گذاری رهبری در سال جدید وارد اقدام و عمل شوند و از شعار دادن بپرهیزند.

آیت الله حسینی بوشهری به امنیت فرهنگی اشاره کردند و فرمودند: مقصود از فرهنگ عبارت است از باورها، ارزش‌ها و هنجارها در یک جامعه و امنیت فرهنگی یعنی دارندگان آن فرهنگ از امنیت برخوردار باشند و تهدید نسبت به باورها و ارزش‌هایشان نداشته باشند.

امام جمعه قم تصریح کردند: از آن جایی که فرهنگ غنی اسلام نقش کلیدی در هویت بخشی به کیان جامعه اسلامی دارد، مورد آماج حملات بی‌رحمانه دشمن قرار می‌گیرد و فرهنگ جامعه تهدید و امنیتان به چالش کشیده می‌شود.

ایشان با بیان اینکه دشمن دیگر موضع خود را تغییر داده و اکنون به سمت تهاجم فرهنگی و جنگ فرهنگی رفته است تا از این طریق فرهنگ اسلامی که انقلاب ما بر اساس آن شکل‌گرفته است را به چالش بکشد و از بین ببرد، فرمودند: دشمن امروز به این نتیجه رسیده که از طریق جنگ نظامی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد چرا که افکار عمومی ملت‌ها بیدار شده لذا به سراغ اعمال سیاست‌های فرهنگی رفته و از طریق مشابه‌سازی‌ها، رواج تکنولوژی، تأسیس مؤسسات خیریه به جنگ فرهنگی می‌پردازد تا از درون، فرهنگ ما را نابود و ارزش‌های مورد پسند خود را جای گزین آن نماید.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه دشمن به دنبال تهاجم فرهنگی است نه تعامل فرهنگی، ادامه دادند: دشمن در تهاجم فرهنگی به دنبال تحمیل، تخریب و درنهایت تسلیم فرهنگی است و برای جایگزین کردن فرهنگ خود ظالمانه رفتار می‌کند.

آیت الله حسینی بوشهری فرمودند: دشمن درصدد این است تا با مذاکره کردن نقاط قوت ما را به نقطه ضعف تبدیل کند و قانون اساسی ما را قبول ندارد و می‌خواهد کاری کند که تنها نام جمهوری اسلامی را یدک بکشیم و از محتوا خالی باشیم.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشتند: همه باید توجهمان به رهبری باشد چراکه ایشان همچون دیده بانی بیدار دلسوزترین فرد نسبت به آینده نظام است و باید راه ایشان را دنبال کنیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: درستی و راستی بدون تقوا در جامعه معنا ندارد و اگر بخواهیم راه رستگاری را در پیش بگیریم باید از چراغ تقوا استفاده کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین سال جدید را سال فاطمی نامید و روز ۱۲ فروردین را که بیش از ۹۸ درصد به نظام رأی «آری» دادن تبریک فرمودند.

امام جمعه قم در خصوص روز طبیعت عنوان کردند: اسلام آنچه که مبنای عقلانی دارد و دور از خرافه است را می‌پذیرد؛ اگر به بهانه رفتن به دامن طبیعت خدای ناخواسته فضای طبیعت آلوده شود مورد پسند اسلام نیست.

ایشان اظهار کردند: تقوای الهی پایه و اساس یقین است و موجب درستی در زندگی انسان شده و چراغ پرفروغ رستگاری انسان‌ها است.

ایشان با بیان اینکه دین منهای تقوا ویران است و آبادانی ندارد، فرمودند: اگر تقوا در کنار یقین نباشد، پایه و اساس ندارد؛ درستی و راستی در جامعه اسلامی منهای تقوا هیچ معنایی ندارد و اگر بخواهیم راه رستگاری را در پیش بگیریم باید از چراغ پرفروغ و روشنی بخش تقوا استفاده کنیم و ویژگی‌های تقوا در زندگی ما موج بزند.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه امنیت دارای حوزه‌های مختلف اعم از فردی، اجتماعی، ‌اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، اضافه کردند: فرهنگ غنی اسلام نقش اساسی در هویت‌بخشی به کیان جامعه اسلامی دارد و مورد آماج حملات بی‌رحمانه دشمنان قرار می‌گیرد و امنیت فرهنگی از جانب دشمنان به چالش کشیده می‌شود؛ گاهی با مشابه سازی فرهنگ دینی به فرهنگ لطمه می‌زنند و گاهی با بنیان نهادن مکاتب مختلف و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگ جامعه را به چالش می‌کشند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه امروز فرهنگ اسلامی ایران مورد هجمه‌های جدی بیرونی و درونی قرار دارد، خاطرنشان کردند: امروز دشمنان برنامه‌های خود را بر روی مسئله تهاجم فرهنگی و به تعبیر رهبری شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ فرهنگی متمرکز کرده‌اند تا فرهنگ دینی و اسلامی را از بین ببرند.

آیت الله حسینی بوشهری،با اشاره به آغاز سال جدید که مزین به نام مبارک حضرت زهرا (س) است، عنوان کردند: می‌توان سال 95 را سال فاطمی نامید و امیدواریم که خداوند این سال را بر همه ما مبارک گرداند.

ایشان با اشاره به سالروز استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار کردند: امام خمینی (ره) در حالی که 50 روز از پیروزی انقلاب نگذشته بود، به مسئولان وقت فرمود باید همه‌پرسی برگزار کنید تا مردم به این نظام رای دهند و بیش از 98 درصد مردم به این نظام رای «آری» دادند.

ایشان با اشاره به اینکه ایران از نظر نفت و گاز جزء نخستین کشورها است، خاطرنشان کردند: اقتصاد ما وابسته به نفت است و خام فروشی می‌کنیم و اقتصاد ما مردمی نشده و اقتصادی دولتی است که شعار سال بیانگر به صحنه آمدن مردم و عهده‌دار شدن امور اقتصادی است.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کردند: یکی از مشخصات اقتصاد ما اسراف در منابع و انرژی است و این نشان دهنده اقتصاد بیمار است، همچنین رکود اقتصادی و تورم از دیگر مشخصات آن است و اگر چه مسئولان تلاش کرده‌اند تورم را کاهش دهند اما همچنان دو رقمی است .

امام جمعه قم بیان کردند: ما از دولت و مسئولان انتظار داریم بر روی کلام رهبرمعظم انقلاب تکیه نمایند و امسال روی مساله اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی نیز تلاش کنند تا مشکلات کشور رفع گردد.

ایشان با اشاره به یکی دیگر از دغدغه های معظم له خاطرنشان کردند: دشمنان می‌خواهند این گونه القاء نمایند که ملت ایران دو راه بیشتر ندارد و یا باید در کنار آمریکا زندگی کنند یا مشکلات را تحمل نمایند.

ایشان تصریح کردند: دشمن با استحاله فرهنگی و ایجاد مکاتب مختلف و هجمه‌های داخلی و خارجی فرهنگ اسلامی ما را نشانه گرفته است و می‌خواهد ارزش‌های دینی ما را از میان ببرد و جوانان به فرهنگ بیگانه افتخار کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جاری را «سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده اند، اظهار داشتند: درحال حاضر اقتصاد ما وابسته به نفت است و خام فروشی می کنیم، که در صورت ادامه این روند نمی توانیم اقتصاد بالنده ای داشته باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت های موجود در کشور فرمودند: از نظر موقعیت جغرافیایی، میزان افراد تحصیلکرده، پیشرفت های علمی و غیره دارای ظرفیت های بسیاری هستیم و اگر در مسیر اقتصاد مقاومتی با استفاده از این ظرفیت ها حرکت کنیم کشور ما متحول می شود.

ایشان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کردند: ایشان تحلیل بسیار جامعی ارائه فرمودند که می دانید در کنار آمریکا بودن و با آمریکا مذاکره کردن و همراه شدن یعنی عقب نشینی از مواضع خود به نفع آمریکا.

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به اینکه رهبری مذاکرات و دست اندرکاران مذاکرات هسته ای را تایید فرمودند، عنوان کردند: خود وزیر محترم امور خارجه نیز این جمله را به رهبری می گوید که ما نتوانستیم تمام خطوط قرمز در مذاکره با آمریکا را حفظ کنیم یعنی ناگزیر شدیم در برخی از موارد عقب نشینی کنیم.

ایشان عنوان کردند: اگر بحث مذاکره و همراه بودن با آمریکا را دنبال کردیم دشمن می گوید به توافق هسته ای بسنده نمی کنم بلکه باید توافق های دیگری نیز داشته باشیم تا شما را به رسمیت بشناسیم، به تعبیری می خواهد برجام های 2 ، 3 و 4 را در کشور اجرا کنند.

ایشان عنوان کردند: این یعنی باید دست از شعارهای انقلابی بردارید، می خواهند بگویند سپاه قدس و اصل سپاه چه معنایی دارد و چرا موشک می سازید، چرا در منطقه نفوذ دارید، می خواهند با مذاکره نقاط قوت ما را به نقطه ضعف تبدیل کنند.

آیت الله حسینی بوشهری افزودند: دشمن درصدد این است که بگوید قانون اساسی مورد قبول نیست و باید درباره آن مذاکره کنیم، دشمن مرحله به مرحله دنبال می کند و هدف اصلی این است که صورت و ظاهر نام جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد اما جمهوری اسلامی را از محتوای لازم خالی کند.

ایشان عنوان کردند: رهبر عزیز انقلاب اسلامی با هشدار، آگاهی و هوشمندی مانند یک دیدبان بیدار آگاهی می بخشند و مسائل را دنبال و پیگیری می کنند، حتی ممکن است افرادی با تعبیراتی سخنان رهبری را زیر سؤال ببرند و مسائل را مطرح کنند که فردای دنیا فردای گفتمان ها و مذاکرات است و فردای دنیا فردای موشک نیست، عده ای این تعبیرات را مطرح می کنند اما رهبری به عنوان یک دیدبان بیدار مسائل را مطرح می کنند و امروز رهبری دلسوزترین فرد برای آینده نظام اسلامی است که باید مسیر رهبری را همچنان ادامه بدهیم.

ایشان در پایان سخنان خود با بیان اینکه از هفته آینده نماز جمعه شهر مقدس قم در مصلای قدس برگزار می شود، از تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) به خاطر میزبانی شان در این چند سال تقدیر و سپاسگزاری کردند و نیز از تمام کسانی که در آماده سازی مصلای قدس تلاش کرده اند، تشکر کردند.

 

Please publish modules in offcanvas position.