خطبه های نمازجمعه مورخ 95/04/11

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 95/04/11                                                      خطبه شماره 120

 

خطبه اول

قال مولانا أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه صلوات الله:

«کُن فی الدنیا زاهداً و فی الآخرةّ راغباً و علیک بالتقوی و الصدق فإنَّهُما جِماع الدین و أَلزِم أهل الحق و اعمَل عملَهُم تکن منهم»

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. امیر مؤمنان به چند نکته کلیدی که لازمه حیات معنوی ماست، اشاره می­کنند... می­فرمایند: در دنیا زهد و پارسایی داشته باشید، نسبت به آخرت رغبت و میل نشان دهید... تقوا و راستی را سرلوحه برنامه زندگی خود قرار دهید... عمل اهل حق را در رفتار فردی و اجتماعی به کار بندید؛ اگر پایبند به رفتار خوبان شدید، شما هم جزء آنها هستید.

در خطبه اول بحث پیرامون امنیت فرهنگی بود. مقوله­ای تحت عنوان تهاجم فرهنگی را در این محضر مطرح کردیم و راهکارهایی که دشمنان برای تهاجم به کار می­گیرند، زمینه­های تهاجم فرهنگی را در یک جامعه اسلامی و انقلابی گفتیم تا رسیدیم به راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی و تاکنون 6 راهکار ارائه دادیم.

1- اولین راهکار این بود که مسئولین و مردم باور کنند چیزی به نام تهاجم فرهنگی وجود دارد.

2- همانگونه که در دوران جنگ تمام ظرفیت­ها را به کار می­گرفتیم، در این رابطه هم باید از تمام ظرفیت­ها استفاده کنیم.

3- برخورد قاطع با مروجان تهاجم فرهنگی

4- حساسیت رسانه و پرداختن به رسانه در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی

5- ملی شدن برخورد با تهاجم فرهنگی

6- سطح شناخت دینی مردم را بالا ببریم تا خود مردم در برابر تهاجم فرهنگی بایستند.

امروز با توجه به گرمی هوا و شرایط خاص، به راهکار دیگر بسنده می­کنم و بحث را به اتمام می­رسانم.

7- برای مقابله با تهاجم فرهنگی شناخت دشمن و تاکتیک­های آن کلیدی و اساسی است. در دوران دفاع مقدس نقشه­ها و طراحی­های دشمن و روش او را فرماندهان عالی­رتبه شناسایی می­کردند. اینطور نبود که چند لشکر جمعیت سپاهی، بسیجی و ارتشی را بدون برنامه­ریزی قبلی و شناخت تاکتیک­های دشمن به سمت دشمن بفرستند... مدت­ها نقشه عملیاتی را مطالعه می­کردند، گروه­هایی به عنوان تیم شناسایی از قبل می­رفتند و موقعیت دشمن را شناسایی می­کردند و پس از آن فرمان حمله صادر می­شد. ممکن است امکانات خوبی در اختیار ما باشد و بدانیم دشمن قصد حمله را دارد، بسیج عمومی هم اعلام کنیم... همه شرایط می­تواند فراهم باشد اما تاکتیک دشمن و روش­های او را نشناسیم. اگر تاکتیک­های دشمن شناخته شد، روش مقابله با آن هم شناخته می­شود. به تعبیر یک از بزرگان لا یَنتَشِرُ الهدی إلّا من حیث انتَشَرَ الضلال به همان طریقی که دشمن برنامه­ریزی می­کند، از همان طریق می­توان مسیر هدایت را دنبال کرد.

 

 

خطبه دوم

قال مولانا أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه الصلاة و السلام: «من أَشعَرَ قلبُهُ التقوی فاز عملُهُ»

بندگان خدا، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می­کنم. امیر مؤمنان فرمودند: هرکس تقوا را شعار زندگی خود قرار دهد، در تمام کارها پیروزی و موفقیت با اوست.

روزهای پایانی ماه رمضان است. خوشا به حال کسانی که از این روزها و شب­ها درست استفاده کردند. باب توبه و استغفار و نیایش به روی همه باز بود، شیطان در زنجیر بود... اگر استفاده کرده­ایم خوشا به حالمان و اگر نتوانسته­ایم این چند روز باقیمانده را غنیمت شماریم و از فرصت­ها استفاده کنیم. فَاغتَنِمُ الفُرَص فإنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب فرصت­ها چون ابر می­گذرند.

صمیمانه و متواضعانه از ملت رشید ایران و از شما مردم خوب و خونگرم و ولایت­مدار و قهرمان شهر کریمه قم به خاطر این حضور پرشکوه در راهپیمایی روز قدس تقدیر و تشکر می­کنم. دشمنان بدانند ملت ما سرما نمی­شناسد، گرمای بالای 40 درجه نمی­شناسد و براساس آرمان­ها حرکت می­کند. روز قدس از یادگارهای حضرت امام قدس الله نفسه الزکیة است. ایشان با نگاه راهبردی به مسائل جهان اسلام، قدس و فلسطین را مطرح کردند و امروز بعد از 38 سال شاهدیم که نه تنها ملت ما، بلکه در کشورهای مختلف مردم انتظار روز قدس را می­کشند و با همه نامهربانی­هایی که بعضی از سران کشورهای اسلامی دارند، در راهپیمایی روز قدس شرکت می­کنند. از بیانات برادر عزیز و ارجمند، حضرت حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی به صورت مفصل و مشروح بهره­مند شدیم. اکنون بیش از 60 سال از اشغال فلسطین می‌گذرد، چه جنایت­ها و سفاکی­هایی که انجام نشده، اما دو مطلب هم برای دشمن ثابت شده و هم برای دوست:

1- دشمنان قدس و مردم مظلوم فلسطین جنایتی نیست که انجام نداده باشند. این جنایت­ها را افتخار خود می­دانند و در مقابل گریه زنان و کودکان ترحم نمی­کنند. از اول ماه رمضان تا الآن 330 نفر که 60 نفر آنها کودکان فلسطینی­اند، در زندان­های اسرائیلند.

2- با همه جنایت­ها اسرائیل رو به اضمحلال است. این را شعارگونه نمی­گوییم. روزی اسرائیل تا بیروت آمده بود. سران کشورهای اسلامی مانده بودند چه خواهد شد. ولی امروز اسرائیل مجبور است از خود در مقابل موشک­های حزب­الله دفاع کند و این اوج قدرت ملت مظلوم فلسطین و حزب­الله لبنان است. این که جرأت نمی­کند اسرائیل حمله کند، به خاطر این است که می­داند در یک آن مورد حمله هزاران موشک قرار خواهد گرفت.

نکته­ای که باید سوگمندانه مطرح کنم این است که دشمن دارد طراحی و برنامه­ریزی می­کند آن هم در قلب جهان اسلام. ما را مجبور کردند به گروه تکفیری­های و داعشی­ها و النصرها تا ذهن مردم از فلسطین و اشغال بیت­المقدس دور بماند و از همه دردناک­تر در آستانه ورود به روز قدس کشورهای سعودی و ترکیه سرانشان در نهان و آشکار دست دوستی به سمت اسرائیل دراز می­کنند. این حرکت، دشمن­شادکن و در راستای اهداف دشمن است. رهبر عزیز انقلاب به خالد مشعر چنین فرمود که اگر همه شما به عنوان رهبران گروه­های مقاومت از جهاد دست بکشید، ملت ما و تمام ملت­های اسلامی از جهاد و رویارویی با اسرائیل دست نخواهند کشید.

سالگرد شهدای 7 تیر و هفته قوه قضائیه را داشتیم. حادثه تلخی بود. چون شخصیتی مثل آیت الله شهید بهشتی از دست ما رفت. شهید بزرگواری که به تعبیر امام راحل بهشتی برای ما یک امت بود. ولی آن حادثه تلخ نشان داد که نظام اسلامی، نظامی مقتدر است و دارای پشتوانه عظیم مردمی است. رهبری عزیز انقلاب توصیه کردند هنرمندان باید به حادثه 7 تیر و حوادث مشابه بپردازند و این واقعیت­ها را برای نسل آینده مطرح کنند. در دیدار با مسئولین قوه قضائیه رهبری به چند نکته اشاره کردند:

1- قوه قضائیه باید رضایت مردم را به دست آورد که آن هم امکان­پذیر نیست جز از طریق سلامت قوه قضائیه که اگر افرادی خاطی در دستگاه قضائی باشند، هم به دستگاه قضائی ظلم کردند و هم به مردم.

2- کارهایتان را برای مردم منعکس کنید تا مردم بدانند دستگاه قضائی چه می­کند. مردم را با حقوق خود آشنا کنید و آموزش­ دهید. در رابطه با قضایای بین­المللی حقوق مردم را استیفا کنید. 17 هزار شهید ترور در این کشور داریم. باید مجامع بین­المللی را به صدا درآوریم. اینها چرا پناهنده شده­اند و در پارلمان­های کشورهای اروپایی سخنرانی می­کنند؟ تعبیر رهبری این بود که از 7 تیر تا 12 تیر را به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی اعلام کنید. هواپیمای ما را ساقط کردند، آیت الله شهید صدوقی را ترور کردند، سردشت را بمباران شیمیایی کردند و مسائل دیگری که توسط دشمنان انجام شده است. اینها نمونه­هایی از حقوق بشر آمریکایی است که اتفاق افتاده است.

3- نکته مهم دیگر کاهش محکومیت افراد زندانی است. نباید این همه زندانی در زندان داشته باشیم. دستگاه قضایی باید شیوه­ای به کار بندد که تعداد زندانی­ها کم شود.

در جریان بحرین رژیم آل خلیفه مرتب دست به جنایت می­زند. علاوه بر سلب تابعیت آیت الله شیخ عیسی قاسم، از بعضی علمای دیگر هم سلب تابعیت شده، عده­ای محکوم به زندان شده­اند. رهبر عزیز فرمودند این شخصیت بزرگ تا الآن مانع از این بوده که حرکت انقلابی مردم به فاز حرکت مسلحانه برسد و اگر احیاناً شما نسبت به آیت الله شیخ عیسی قاسم اینطور رفتار کردید، با دست خود محکومیت و مرگ خود را امضا کرده­اید.

در پایان گرامی می­دارم یاد و خاطره علامه امینی را، این بزرگ مرزبان تشیع. گرامی می­دارم یاد علامه مجلسی را و همه علما و بزرگان و یادی می­کنیم از سربازان عزیز که در حادثه اخیر دعوت حق را لبیک گفتند.

عید فطر را در پیش داریم. خوشا به حال کسانی که در ماه رمضان درست استفاده کردند و روز عید فطر برای آنان عید واقعی است. کل یومٍ لا یُعصَی الله فیه فهو عید هر روزی که گناهی در آن انجام نشود، آن روز عید است.

Please publish modules in offcanvas position.