خلاصه خطبه های نماز جمعه مورخ95/07/23 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»

امام جمعه قم فرمودند: آل سعود با تسلیحات آمریکایی با دستور اتاق جنگ صهیونیستی و آمریکایی بر سر مردمی که در مجلس فاتحه حضور داشتند، بمب ریختند و صدها انسان را به شهادت رساندند.

حضرت آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري «دامت برکاته»، در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلی قدس بیان کردند: آل سعود با تسلیحات آمریکایی با دستور اتاق جنگ صهیونیستی و آمریکایی بر سر مردمی که در مجلس فاتحه حضور داشتند، بمب ریختند و صدها انسان را به شهادت رساندند.

ایشان افزودند: نمی دانیم که مجامع جهانی چه می کنند؟ آیا دبیر کل جدیدسازمان ملل پیش از شروع کار باید با سران کفر و صیهونیسم و استکبار اعلام بیعت کند؟ چرا این همه فجایع رخ می دهد ولی کسی در مقابل آن نمی ایستند.

معاون جامعه مدرسین با اشاره به ایام عزاداری سالار شهیدان فرمودند: در این روزها باید از تمام مردم و عزادارن و سخنرانان و مداحان و بانیان و.... تقدیر کرد؛ امسال نیز در ایران اسلامی و سایر کشور که عاشقان امام حسین(ع) در فضای نورانی و عقلانی برگزار شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کردند: عزاداری حسینی مایه وحدت جامعه است و باید زیر چتر امام حسین(ع) این مسیر نورانی انقلابی خود را ادامه دهیم؛ همه مردم با طرز تفکرهای خاص خود در این مجالس شرکت می کنند.

خطیب جمعه قم افزودند: اگر دل های ما با امام حسین(ع) پیوند بر قرار کرده است، باید ظاهر مردم نیز با ظواهر حسینی سنخیت پیدا کند تا همه جامعه حسینی باشد.

امسال تقارنی پیدا شد که بنا به قول مسئولان چاره ای هم نبود که مسابقه فوتبال در شب عاشورا برگزار شد که البته باید برای سالهای بعد اجازه ندهیم چنین شرایطی ایجاد شود و از امروز شرایط را نیز فراهم کنیم؛ مردم حرمت این شب را حفظ کردند، ولی این مساله دلیل نمی شود که از پیشگیری جلوگیری کرد.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کردند: امسال مراسم شیرخوارگان حسینی مراسمی به یاد طفل شیرخواره حسینی در سراسر جهان برگزار شد و این مساله بیان می کند که هنوز از ظرفیت های عاشورا استفاده نکردیم؛ برخی از شخصیت های سیاسی بیان کردند که این مراسم ترویج خشونت است، زیرا مادران در این مراسم فرزندان خود را آماده حرکت در مسیر امام حسین(ع) می کنند.

امام(ره) درزمان انقلاب حس کردند که عده ای روشنفکر مآب عزاداری را زیر سوال می برند، ولی امام ظرفیت های عاشورار را به همه نشان دادند؛ امروز نیز مراسمی در یادداشت قیام حسینی(ع) و دستگیری امام راحل را در منزل امام در قم برگزار می شود.

امام سجاد(ع) از هر فرصتی برای پاسداشت و اشاعه ارزش های عاشورایی بیان می کردند که دشمنان دین را منکوب کردند؛ ایشان در خطبه های خود در عاشورا به شکلی خود را معرفی کردند که پایه های حکومت یزید را بر چیدند و مظلومیت امام را برای تاریخ بیان کردند.

امام سجاد(ع) هم توانستند معارف دینی را در قالب دعا برای مردم اعصار و قرون مختلف بیان کنند؛ یکی از دانشمندان اهل سنت بیان می کنند که مسلمانان در توحید مدیون امام علی(ع) و در دعا مدیون امام سجاد(ع) هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به شاگردپروی امام سجاد(ع) یادآورشدند: از امام سجاد(ع) سوال شد که در مسیر کربلا در چه مکانی بیشتر به شما سخت گذشت که امام سجاد(ع) سه بار فرمودند که هیچ جا مثل شام به ما سخت نگذشت.

ایشان با اشاره به مساله امربه معروف و نهی از منکر بیان کردند: امر به معروف ونهی از منکر یکی از رسالت های ائمه اطهار(ع) بود؛ در این میان شرایط برای امر به معروف علنی  به شکل یک قیام مسلحانه امام علی(ع) و امام حسین(ع) فراهم شد و این دو امام حرکت نظامی خود را در راستای امربه معروف ذکر کردند.

ائمه ما به شکل عملی امر به معروف و نهی از منکر عملی داشتند؛ این حضرات همیشه سعی می کردند که در صحنه عمل این جریان را به منصه ظهور می رساندند؛ امام صادق(ع) در منطقه ای بین کوفه و بصره، جلسه ای از سوی منصور تشکیل شد، وقتی در سفر غذا آوردند، یکی از میهمانان تقاضای آب کردند ولی میزبان به او شراب تعارف کردند که امام(ع) به عنوان اعتراض از جا برخواستند و حرکت کردند و عملا ایشان به این مساله رسمیت ندادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کردند: مسئولان ما نیز این شیوه را رعایت می کنند و پیش از سفرهای خارجی بررسی می کنند که در این مجلس شراب سرو می شود یا خیر؛ به همین خاطر در جلساتی که شراب وجود دارد حضور نمی یابند.

ائمه(ع) به همه ما دستور داده اند که اگر در جایی شرکت می کنید که در آنجا گناه انجام می شود، سعی کن در این مجلس شرکت نکنی؛ سزاوار نیست که مومنان در مجالسی شرکت کنند که در آن گناه شود؛ در مجالس عروسی به اشتباه بیان می کنند که یک شب هزار شب نمی شود و در آن مجالس گناه صورت می گیرد.

امام جمعه قم  بیان کردند: امام رضا(ع) نیز در دوران زندگی پربار خود همیشه امربه معروف را در سرلوحه اقدامات خود قرار می دانند و در مجالس مناظره نیز این رویکرد را حفظ می کردند؛ ایشان در مناظرات همیشه نماز را به هر بحثی ترجیح می دادند؛ امام راحل نیز در جلساتی که حتی با خبرنگاران خارجی داشتند یا در جلسات سری جنگی با فرماندهان نیز برمی خواستند و به نماز می رفتند تا به همه ثابت کنند که ما برای به پاداشتن اسلام و نماز قیام کردیم.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کردند: امام صادق(ع) می فرمایند، نباید فکر کنید که اگر امربه معروف و نهی از منکر کردید عمر شما کم شده و یا روزی شما کم می شود، زیرا اگر این کار را انجام دهید عمر و رزق انسان هیچگاه کم نمی شود.

 

Please publish modules in offcanvas position.