خطبه های نماز جمعه مورخ 96/01/11

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/01/11                                                 خطبه شماره 132

 

 

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمٰن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عباد الله اوصيکم و نفسي بتقوي الله قال مولانا و مقتدانا علی بن موسی الرضا(ع): «اتقوا الله أیها الناس فی نعم الله علیکم، فلا تنفروها عنکم بمعاصیه، بل استدیموها بطاعته وشکره على نعمه وأیادیه.»[1]

بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امام رضا (ع) میفرمایند: مردم! تقوا را در رابطه با نعمت های الهی رعایت کنید. نکند که نعمت های خدادای را با گناه و معصیت از خود دور کنید. بلکه با اطاعت خداوند و شکرگذاری بر نعمت ها و عطاهای خداوندی، نعمت های خود را همچنان دائمی و جاودانه کنید.

در خطبه اول در بحثی که مطرح کرده بودیم مربوط به مسئله امر به معروف و نهی از منکر این فریضه مهم الهی بود. تا کنون به سر فصل های مختلفی در این زمینه اشاره کردیم. تقریباً به بخش های پایانی بحث امر به معروف و نهی از منکر نزدیک میشویم، شاید چند خطبه دیگر در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر بحثی داشته باشیم و بعد از آن موضوع دیگری را عرض خواهیم کرد.

همانگونه که امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه، به عنوان امری مهم شناخته میشود، آثار و پیامدهای امر به معروف و نهی از منکر هم مهم و قابل توجه است. آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر گاهی آثار فردی است و گاهی آثار اجتماعی است. امروز به آثار فردی امر به معروف و نهی از منکر اشاره میکنیم. برای کسانی که آمر به معروف و ناهی از منکر هستند، در یک جامعه اسلامی برای خودِ آن آمران به معروف و ناهیان از منکر از نظر فردی دارای چه آثار و برکاتی است؟ امروز به چند اثر و چند فایده اشاره میکنم که آمران ما، ناهیان از منکر دلگرم شوند و ببینند قبل از اینکه تأثیر گذار در جامعه باشند، برای خود آنها نقش کلیدی و اساسی دارد.

اولین فایده امر به معروف و نهی از منکر برای آمران به معروف و ناهی از منکر، اصلاح خود انسان است و این نکته، نکته بسیار مهمی است. جمله بسیار ارزشمندی امیر المؤمنین در نامه 31 نهج البلاغه خطاب به فرزندشان دارند؛ فقرات بسیار مهمی در این نامه است که من توصیه میکنم همه عزیزانی که با کتاب و آموزه های دینی سر و کار دارند، این نامه 31 را با دقت مطالعه کنند. در یکی از تعبیراتی که حضرت مطرح میکنند، به فرزندشان خطاب میکنند: «و أمر بالمعروف تکن من أهله»[2] ؛ فرزندم! امر به معروف کن تا از اهل معروف باشی. به تعبیر روشن تر کسانی که امر به معروف میکنند خودشان به عنوان اهل معروف شناخته میشوند زیرا کسانی که امر به معروف میکنند، تا خود به حقیقت معروف پی نبرده باشند، آثار معروف را نشناخته باشند، وارد این میدان نمیشوند. بنابراین اولین اثری که امر به معروف برای اینگونه افراد دارد این است که خود اینها سعی میکنند در جامعه نسبت به آنچه مردم را وادار به آن میکنند، نسبت به آنچه مردم را پرهیز میدهند و نهی میکنند، خود در گام اول به آن پایبند باشند تا بتوانند نقش تأثیرگذاری در جامعه ایفا کنند. در آیه شریفه قرآن هم میفرمایند: «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ »[3]، یعنی کسانی که امر به معروف و نهی از منکر میکنند، اولین رستگاران، خود اینها هستند، یعنی کسانی که در جامعه اسلامی و جامعه دینی این نقش را ایفا میکنند، خودشان اول به عنوان چهره های شاخصی شناخته میشوند که در رابطه با معروفند و پرهیز از منکر میکنند. این اثر و فایده اول که امر به معروف و نهی از منکر قبل از اینکه در دیگران تأثیر بگذارد در اصلاح خود انسان تأثیر گذار است.

نکته دومی که از روایات بر می‎آید این است که آمران به معروف و ناهیان از منکر، سلامتی دنیا و آخرتشان تضمین شده است. چون ما معتقدیم باید در یک فضایی زندگی کنیم که این فضا پاک باشد و زشتی و پلشتی در آن فضا وجود نداشته باشد. تبعاً زمانی که انسان امر به معروف و نهی از منکر میکند، این امر به معروف متناسب با توسعه ای که پیدا میکند به پاکسازی فضای محیط انسان می‎انجامد و در نتیجه انسان از نظر دنیایی برخوردار از یک سلامت دنیایی میشود. ناهنجاری و مشکل در آن جامعه ندارد و همچنین در رابطه با آخرت چنین انسانی که کارهای دنیایی اش بر اساس موازین دین و شرع در یک محیط پاک انجام گرفته، آخرت او هم تضمین شده است. امیر مؤمنان (ع) سه خصلت را نام میبرد که این سه خصلت سلامتی دنیا و آخرت را به دنبال دارد، میفرمایند: « مَنْ كَانَ فِيهِ ثَلَاثٌ سَلِمَتْ لَهُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةُ ». سه خصلت اگر در فردی وجود داشته باشد، دنیا و آخرت او سالم میماند؛ اولین مورد را همین مسئله امر به معروف و نهی از منکر مطرح میکند. «يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَأْتَمِرُ بِهِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ»[4]. چنین انسانهایی یک فضایی را در جامعه ایجاد میکنند که سلامتی دنیا و آخرتشان تضمین شده است.

فایده و نقش سومی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ایجاد میکند، این است که انسان در ثواب کسانی که به این امر به معروف و نهی از منکر عمل کردند، شریک است. بنده دعوت کننده به خیر میشوم و کسی را به خوبی دعوت میکنم و او پایبند به این عمل میشود. برای این عمل خدای متعال به او پاداشی عنایت میکند. در روایات ما این تعبیر وارد شده که این آمر به معروف در ثوابی که به طرف مقابل داده میشود شریک میشود. اینها نکاتی است که در روایات ما وارد شده.  تعبیر از پیامبر اکرم (ص) است که میفرماید: « مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْكَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِيك»[5]. هر کسی به معروف امر کند و از منکر نهی کند و به کار خیری راهنمایی کند، یا آنرا نشان دهد، او شریک ثواب عملی است که آن فرد انجام میدهد. زمانی که اینقدر زمینه برای ما فراهم میشود که ثواب عمل دیگران به ما برسد، چرا از این فریضه مهم الهی صرف نظر کنیم و بی تفاوت از کنار آن عبور کنیم؟ آنهم با توجه به مفاسدی که متأسفانه در گوشه و کنار در جامعه ما دیده میشود. این را من با کمال تأسف عرض میکنم که این مفاسد روز به روز رو به تزاید است و اگر همه مردم ما همت کنند و با یک زبان امر به معروف و نهی از منکر کنند، طبیعتاً این شرایط در جامعه ما عوض میشود، انقلاب ما شرایط ما قتضائات دیگری داشته و دارد و آنچه ما امروز میبینیم خلاف توقعی است که در یک جامعه دینی و جامعه اسلامی مشاهده میکنیم.

«إنَّ اللهَ يَأمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإحْسان وَ ايتاءِ ذي الْقُرْبيٰ وَ يَنْهيٰ عَن الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ البَغْيِ يَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرون» پروردگارا ما را اهل معروف قرار بده. در فرج مولایمان تعجیل فرما. پروردگارا به خدمتگزاران دین نصرف عنایت فرما. به امام راحل و مراجع گذشته روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر عزیز و فرزانه و مراجعه بزرگوار تقلید، عزت، سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما، به این مردم خوب ما به نمازگزاران ما حسن عاقبت مرحمت فرما، باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی مان بگردان

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم

(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌* إِنَّا أَعْطَيْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ)

صدق الله العلي العظيم

خطبه دوم

قال امیرالمؤمنین(ع): «وَ التَّقْوَى‏ غَايَةٌ لَا يَهْلِكُ‏ مَنْ‏ تَبِعَهَا وَ لَا يَنْدَمُ مَنْ يَعْمَلُ بِهَا لِأَنَّ بِالتَّقْوَى فَازَ الْفَائِزُونَ وَ بِالْمَعْصِيَةِ خَسِرَ الْخَاسِرُون»[6]

 بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام علی (ع) فرمودند تقوا هدف بلندی است و غایتی است که پیروان آن و کسانی که مسیر تقوا را بپیمایند دچار هلاکت نمیشوند، عمل کننده به تقوا پشیمان نمیشود چون به وسیله تقوا انسان به رستگاری میرسد و به وسیله گناه، انسان دچار خسران و ضرر و زیان میشود.

در خطبه دوم به بیان مناسبت ها و نکاتی چند خواهم پرداخت.

اولین مناسبت این است که ما شروع سال جدید شمسی را داریم. سال 1396 که توسطه رهبر عزیز و فرزانه انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شد و من انشاء الله در بخش های بعدی عرائضم پیرامون شعار سال و نکاتی که مسئولان و دست اندرکاران و مردم عزیز ما باید رعایت کنند، به صورت تفصیلی تر به آن اشاره خواهم کرد. همچنین حلول ماه رجب است، ماهی که اولین ماه برای سیر الی الله است. کسانی که میخواهند تهذیب نفس کنند. کسانی که میخواهند مسیر دینداری و اصلاح نفس را بپیمایند، ماه آغازین، ماه رجب است و ماه بعد ماه شعبان که خودمان را آماده کنیم برای ماه رمضان. تعبیری وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) دارند که تعبیر جالبی است؛ «اللَّهُمَ‏ بَارِكْ‏ لَنَا فِي‏ رَجَبٍ‏ وَ شَعْبَانَ‏ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ‏ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَر»[7]. خدایا ماه رجب و شعبان را برای ما مبارک گردان و ما را به ماه رمضان برسان؛ خدایا در این ماه توفیق روزه داری و توفیق نماز و عبادت عنایت کن؛ خدایا زبانمان را در اختیارمان قرار ده که بتوانیم زبانمان را در این ماه کنترل کنیم، بتوانیم چشممان را کنترل کنیم. اینها تعبیراتی است که در رابطه با ماه رجب است. دعاهای ماه رجب، اعمال ماه رجب، فرصتهای طلایی در ماه رجب را از دست ندهیم. اگر میتوانیم فرصت اعتکاف در ماه رجب را فراموش نکنیم. همه اینها خیرات و برکاتی است که خدای متعال نصیب ما کرده. گاهی مکانها زمینه ساز رشد انسان میشوند و گاهی زمان زمینه ساز رشد و تعالی انسان میشود.

مناسبت دوم، روز سوم ماه رجب مصادف است با شهادت دهمین امام و پیشوا وجود مقدس امام هادی (ع). از جمله امامان شیعه که در دوران کودکی به امامت رسید، یعنی حدود هشت سالگی، وجود مقدس امام هادی است. 33 سال دوران امام آن حضرت است و آن حضرت در سن 42 سالگی به شهادت رسید. دو جمله از وجود مقدس این امام همام را به عنوان هدیه تقدیم شما کنم. حضرت میفرماید: «النَّاسُ‏ فِي‏ الدُّنْيَا بِالْأَمْوَالِ‏ وَ فِي الْآخِرَةِ بِالْأَعْمَالِ»[8]. یعنی زمانی که میخواهند به کسی در این دنیا نمره بدهند میگویند مال و ثروتش چقدر است. آیا امکانات دارد یا نه؟ اینها به عنوان چهره های شاخص در جوامع دنیا شناخته میشوند ولی فردای قیامت کسی به عنوان دارا بودن مال و منال مطرح نیست. آنچه ملاک و معیار است برای نمره دادن به افراد، این است که میگویند عمل کدام سنگین تر و قابل قبول تر است.

در تعبیر دیگری فرمود: «الدُّنْيَا سُوقٌ‏ رَبِحَ‏ فِيهَا قَوْمٌ‏ وَ خَسِرَ آخَرُون»‏[9]. دنیا به منزله بازاری میماند که انسان وارد بازار میشود، عده ای سود میبرند و عده ای در پایان روز ضرر میکنند. عمر شصت ساله و هفتاد ساله و... ما به منزل بازاری میماند که عده ای دچار زیان و ضرر اند و عده ای هم سود میبرند و فردای قیامت سربلند هستند.

مناسبت سوم روز دوازدهم فروردین، روز مقدس جمهوری اسلامی است. حقیقت امر این است که خدای متعال فرصتی به ملت ایران عنایت کرد. در روز 22 بهمن سال 1357 طاغوت سرنگون شد و در روز 12 فروردین سال 1358 نظامی به نام نظام مقدس جمهوری اسلامی در این کشور اهل بیت(ع) مستقر شد. این نعمت یک نعمت بزرگ الهی است که نصیب ما شد. معمولا در کشورهای مختلف در حرکت های سلبی موفق اند اما در حرکتی های ایجابی و اثباتی موفق نیستند. با نظام ستم و ظلم مقابله میکنند، اما در تحکیم و تثبیت نظام جایگزین موفق نمیشوند؛ اما 38 سال است با سربلندی و افتخار نظامی به نام نظام جمهوری اسلامی در این کشور استقرار پیدا کرده است و چه زیباست که با همه چالشها مقابله کرده، علاوه بر چالشهای دشمنان که هنوز هم ادامه دارد. هنوز هم دشمنان ما در این ایامی که برای ما پیام نوروزی میفرستند، قطعنامه علیه ما صادر میکنند. شنیده اید و میشنوید که کنگره آمریکا تقریباً روزی نیست که علیه ایران سخنرانی نکنند و علیه ایران قطعنامه صادر نکنند. از طرف دیگر هم برای ما پیام نوروزی میفرستند عجب مضحکه ای است.

روز 13 فروردین به عنوان روزطبیعت نامگذاری شده است. در آموزه های دینی ما نسبت به حفظ طبیعت سفارشهای فراوانی شده است. من تقاضا میکنم از همه عزیزانی که در روز 13 فروردین به دامنه طبیعت میروند، در نگهداری نعمت های الهی بکوشند. درختان را قطع نکنند. به خصوص درختانی که ثمر و میوه میدهند. محیط زیست را آلوده نکنند. این نشانه شخصیت و رشد و تعالی شما است.

بحثی را که وعده داده بودم به آن اشاره کنم به تناسب سال، الان به آن اشاره میکنم. امسال رهبر عزیز و فرزانه انقلاب در ادامه شعار سال نسبت به سال گذشته، امسال هم به عنوان سال اقتصاد مقاومتی منتهی با تأکید بر موضوع تولید و اشتغال نامگذاری کردند. اگر اجازه دهید من یک رویکردی به سال 95 داشته باشم. رویکردی که نسبت به سال 95 میتوان ارائه داد این است که مردم ما نسبت به ارزشهای دینی و انقلابی سنگ تمام گذاشتند. واقعیت مطلب این است. اعتکافها، مراسمات مذهبی محرم، صفر، ایام فاطمیه و سایر مراسمات مذهبی، مردم ما حضوری پر رنگ و چشمگیر داشتند که در حقیقت مایه افتخار همه ما بود. به خصوص نسل جوان حضور پر رنگ تری داشتند نسبت به ارزشهای انقلاب. حضور در مراسم 22 بهمن، حضور در روز جهانی قدس، حضور در مراسم 9 دی نشانگر رشد مردم و در حقیقت آگاهی و بصیرت مردم بود. این همه حضور که دنیا را به تعجب واداشت. زمانی که سردمداران آمریکا سخنی گفتند، مردم عکس العمل قاطع نشان دادند و با حضور چشمگیرشان تودهنی بزرگی به سردمداران کاخ سفید زدند. اینها نشانه عظمت و رشد این ملت است. منتهای مراتب در سال 95 کاستی هایی داشتیم؛ همانگونه که رهبر عزیزمان اشاره کردند، عمده کاستی های ما در مسائل اقتصادی و معیشتی بخصوص نسبت به اقشار کم درآمد جامعه ما بود. این یک واقعیت انکار ناپذیری است. البته من همینجا این نکته را اشاره کنم که در طول این 35 سالی که از انقلاب ما گذشته، نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات بزرگی به این کشور ارائه داده است. زیر ساختها و خدماتی که به روستائیان انجام داده، در رابطه با گاز و برق و زمینه های مهمی که برای پیشرفت یک کشور لازم بوده بحمد الله انقلاب ما انجام داده. در رابطه با مسئله اقتصاد ما نیاز به این نکته داریم که همانگونه که فرمودند مدیران جهادی، مدیران انقلابی پای کار بیایند. مدیرانی که میشود از ظرفیت درونی این کشور استفاده کرد. ما از نظر منابع انسانی بسیار غنی هستیم، از نظر سرمایه ها بسیار غنی هستیم، از نظر فناوری و استعداد نسل جوان غنی هستیم. اینهمه دانشجو و جوان خوشفکر که در جامعه ما وجود دارد، چرا از این منابع انسانیمان کمک نگیریم؟ چرا از این سرمایه خدادادمان کمک نگیریم. غیر از صنعت نفت و گاز که ما در دنیا اول محسوب میشویم، سایر معادن و امکاناتی که در اختیار ما است، ما باید بتوانیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم. امروز جمعیت ما از سن 15 تا 40 سال 33 میلیون را تشکیل میدهد. اینها جمعیت توانمندی است که میتوانند نقش آفرینی کنند و تأثیر گذار باشند. برای تولید قوای مجریه، قضائیه، مقننه، باید دست به دست هم دهند، امنیت را تأمین کنند، قوانینی که زمینه تولید را فراهم کند قوه مقننه تصویب کند و مجریان، مدیران جهادی و انقلابی را پای کار بگذارند تا این مسئله اقتصاد که دغدغه جدی رهبر حل شود و مردم احساس آرامش کنند. به مردم میدان بدهیم. کارها همه از کانال دولت های حل نمیشود. اصل 44 قانون اساسی ما زمینه میدان دادن به مردم را فراهم میکند. زمانی که مردم در وسط میدان باشند کارها پیشرفت میکند. این مردم هم توان دارند و هم نیرو. ما در تکنولوژی های پیشرفته در رتبه هفتم دنیا قرار داریم، چرا نتوانیم در اینگونه موارد پیشرفت کنیم.

مسئله آخری که میخواهم اشاره کنم مسئله انتخابات است. انتخابات از ارکان مهم مردم سالاری دینی است. در رابطه با جریان انتخابات باید بگویم انتخابات مایه عزت ملی و اقتدار ملی ما است. ما دو انتخابات در روزها و ماه های آینده داریم؛ انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها که هر دو هم مهم است. رئیس جمهور بعد از مقام معظم رهبری دومین شخصیت در کشور محسوب میشود. اختیارات گسترده ای رئیس جمهور دارد و مردم ما باید با تیز بینی و درایت در انتخابشان به گونه ای عمل کنند که در طراز انقلاب اسلامی و متناسب با انقلاب اسلامی باشد. شوراها هم شهرداری ها را تعیین میکنند، عمران و آبادانی شهرها به دست شوراها و شهرداری ها است. اینها میتوانند نقش فعال و برجسته ای داشته باشند. مردم ما باید حضور جدی در صحنه انتخابات داشته باشند، سهل انگاری نکنند. کسانی هم که لیاقت دارند، خودشان را به مردم عرضه کنند. از شیوه های تبلیغاتی غربی پرهیز کنند. از تخریب یکدیگر بپرهیزند. بُعد اثباتی خودشان را برای مردم ما مطرح کنند. مواظب باشند از دخالت بیگانگان در انتخابات جلوگیری کنند. بیگانگان دلسوز مردم ما نیستند. سران کشورهای عربی در چند روز گذشته در بحر المیت اردن جلسه ای تشکیل دادند، بگذریم از اینکه عده ای نیامدند و تحریم کردند. بیانیه پایانی را اگر خوب مطالعه کنید، انسان یقین پیدا میکند که تنظیم کننده این بیانیه یا آمریکایی ها هستند یا صهیونیست ها یا هر دو با هم و گویا کشورهای عربی هیچ نقشی در تنظیم این بیانیه ندارند؛ دشمن را بجای دوست و دوست را بجای دشمن در آنجا معرفی کردند. ما نمیدانیم با این مردم و با این سران کشورهای عربی که تا این اندازه دچار غفلت اند چه کنیم؟ ولی بالاخره مردم روزی توجه خواهند کرد و بیدار خواهند شد و سرنوشت اینها مشخص خواهد شد. من در بخش پایانی عرائضم لازم میدانم از همه دست اندر کاران این تعطیلات نوروزی، ستاد تسهیلات، نیروی انتظامی، پلیس، هلال احمر و همه قسمت هایی که دست اندر کار بودند، شهرداری ها و استانداری ها و همه مردم خوب، صمیمانه و متواضعانه تشکر کنم.

«ربنا آتنا في الدنيا حسنةً و في الآخره حسنةً و قنا عذاب النار»

پروردگارا ما را بيامرز. به اسلام و اسلاميان عزت عنايت فرما. پروردگارا توطئه­های دشمنان را به خودشان برگردان. انقلاب ما را در میان ملل جهان سربلند نگاه دار. به امام امت روح و رضوان عنایت فرما. به مراجع بزرگوار تقلید گذشته و به علمایی که از میان ما رفته­اند، به خصوص مرحوم آیت الله شهید صدر و خواهر مظلومه­اش و علمای بزرگ دیگر که صاحب آثار و تألیفاتند و برکات فراوانی در جامعه ما داشته­اند، خدایا به همه آنان روح و ریحان عنایت فرما. به رهبر عزیز انقلاب، به مراجع بزرگوار تقلید سلامت عنایت فرما. به این مردم خوب ما که در همه ساعات خودشان را وقف اسلام و انقلاب کردهاند، خدایا عزت دنیا و آخرت مرحمت فرما. باران رحمتت را شامل حال امت اسلامي بگردان.

«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴»



[1]. مسند الإمام الرضا: ج1، ص 304.

[2]. نهج البلاغه، نامه 31.

[3]. آل عمران، 104.

[4]. غرر الحكم و درر الكلم، ص، 660.

[5]. الخصال، ج‏1، ص 138.

[6]. تحف العقول، ص164.

[7]. إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏2، ص628.

[8]. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص369.

[9]. تحف العقول، ص483.

Please publish modules in offcanvas position.