خلاصه خطبه های نماز جمعه قم مورخ96/05/13 به امامت حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»96/06/03

حضرت آیتالله حسینی بوشهری«دامت برکاته» در خطبه‌های نمازجمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، با بیان این که شهیدان رجایی و باهنر در تابع امام بودند، فرمودند: ویژگی مهم این شهیدان خداباوری، پایبندی به قرآن، اهل بیت(ع) و جمهوری اسلامی، روحیه عدالت خواهی و مردمی بودن، عقلانیت و حرکت بر اساس عزت و مصلحت نظام بود که یاد و خاطره آنان را گرامی می‌داریم.

ایشان با تأکید بر این که هفته دولت فرصتی برای ارزیابی و ارائه عملکرد است، گفتند: گزارش عملکرد دولت باید در این هفته ارائه شود و ما از همه مسئولان، اصحاب رسانه، فرهیختگان و منتقدان منصف می‌خواهیم کارنامه دولت یارزدهم را ارزیابی کنند و نقاط ضعف و قوت را با هم بیان کنند و پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه شود که این اقدام دینی و اسلامی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که خوشبختانه دولت توانست برای اکثریت قاطع وزرا در مجلس رأی اعتماد بگیرد که نشان از همکاری خوبی بین مجلس و دولت است، افزودند: امیدواریم اهداف کلان برنامه ششم که مورد تأکید مقام معظم رهبری است مورد دقت قرار گیرد و دولت و رئیس جمهور همه ظرفیت‌ها را بکار گیرند و در گوشه و کنار گفته نشود که این برنامه قابل تحقق نیست.

وزرا برای حل مسائل اساسی مردم بخصوص اشتغال با تمام توان به صحنه بیایند و اگر اعتقاد به خدا و همت در کار باشد اهداف برنامه ششم محقق خواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری به چند هدف کلان برنامه ششم اشاره کردند و گفتند: رشد اقتصادی هشت درصدی در سال، ایجاد اشتغال به تعدادی که در قانون پیش بینی شده، افزایش صادرات غیرنفتی، بهبود فضای کسب و کار و توجه به اقتصاد مقاومتی بر اساس مردمی و دانش بیان بودن نکات برجسته‌ای است که انشاء لله مورد تأکید قرار گیرد.

دولت همه همت را برای فساد ستیزی، مردم گرایی، اجتناب از اسراف و تبذیر و ریخت و پاش به کار گیرد که این امر شرط موفقیت دولت است و می‌تواند کارنامه دولت را درخشان جلوه دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کردند: سرمایه اعتماد مردم باید صیانت شود که تحقق این امر مهم نشانگر خدمت درست به مردم است.

ایشان با اشاره به شهادت شهید محسن حججی نیز گفت: روزهایی که گذشت حال و هوای کشور توأم با تجلیل و شهادت بود و تجلیلی که از شهید حججی به عمل آمد خانواده این شهید به خود بالیدند که فرزندی را تقدیم انقلاب کردند که هنگام شهادت سر در بدن ندارد.

ایشان با تأکید بر این که رویش‌های انقلاب کم نیست، فرمودند: همان گونه که مقام معظم رهبری بیان کردند باید روی سرمایه‌های دینی و انقلابی سرمایه گذاری شود، زیرا شایستگی در میان جوانان ایران به نحوی زیاد است که برای ادای وظیفه صف کشیدند و لحظه شماری می‌کنند و در مقابل مسئولان نیز باید تلاش کنند که بودجه‌ها و هزینه‌ها را به منظور پابرجایی فرهنگ دینی و انقلابی هزینه کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به هشت مورد از مضرات امر به معروف و نهی از منکر اشاره کردند و گفتند: اگر امر به معروف و نهی از منکر انجام نشود افراد آن جامعه گناه می‌کنند، گناه را کوچک می‌شمارند و بر آن شادمانی و اصرار می‌ورزند و جامعه به تدریج جذب الگوهای دینی می‌شود و گاهی قابل تشخیص نیست که در یک خیابان کشور اسلامی یا در یک کشور غربی قدم می‌گذاریم این‌ها به دلیل سکوت و بی‌توجهی‌هاست.

امام جمعه قم با بیان اینکه اثر زیان بار و تکان دهنده امر به معروف و نهی از منکر این است که جای معروف و منکر با هم جابه جا می‌شود، گفتند: همه این حرمت شکنی‌ها نتیجه رها شدن امر به معروف است.

گاهی به بهانه‌های مختلف مانند نبود شادی و آزادی و سخت‌گیری، امر به معروف را از صحنه جامعه اسلامی به بهانه‌های مختلف بیرون می‌کنند.

آیت الله حسینی بوشهری تأکید کردند: همه اقشار جامعه از جمله مسئولان، روحانیون، بازاریان و فرهنگیان در هر جا که می‌توانند امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند.

ایشان هچنین با اشاره به مناسبت‌های ماه ذی الحجه عنوان کردند: روایات زیادی در مورد فضیلت و برکات ماه ذی الحجه بخصوص دهه اول آن به دست ما رسیده است و مقصود از دو تعبیر شب‌های ده گانه و ایام معلومات در قرآن دهه اول این ماه است.

آیتالله حسینی بوشهری با توجه به در پیش بودن عید قربان گفتند: اگر هفتاد نفر شریک شوند برای قربانی کردن همان ثواب یک نفر را دارد که مورد تأکید قرار گرفته است و مستمندان چشم به راه گوشت‌های قربانی هستند.

ایشان با اشاره به عید الله اکبر یعنی عید غدیر و روز عرفه در این ماه افزودند: خیرات و برکات و نیایش‌های مخصوصی برای این روزها به ما سفارش شده است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به شهادت امام محمد باقر(ع) در این ماه عنوان کردند: ایشان در ۵۸ سالگی توسط هشام بن عبدالمک به شهادت رسیدند و روایات قابل توجهی از این امام بزرگوار بر جای مانده است و در یک روایت خطاب به جابر فرمودند ما آنچنان برخوردار از علم و دانش هستم که از علم آنچه بوده و تا آنچه تا روز قیامت است خداوند به ما عنایت کرده است و در حدیث دیگری آمده که انسان باید تلاش کند واعظ خود باشد.

ایشان با اشاره به اعتراضات علیه رئیس جمهور کشور ایالات متحده نیز گفتند: در ایالات این کشور اعتراضات جدی علیه نژادپرستی انجام می‌شود و سران آمریکا در رابطه با رئیس جمهور این کشور مطرح می‌کند که کار ترامپ و ادامه کار آن با تردید مواجه است زیرا ترامپ اصول اولیه حکومت داری را نمی‌داند و در تلاش هم نیست که یاد بگیرد و دسترسی به کدهای تسلیحاتی آمریکا توسط فردی کوتاه فکر مانند ترامپ قابل درک نیست.

امام جمعه قم همچنین یاد و خاطره شهدای ایرانی در سال ۱۳۶۶ و سال ۱۳۹۴ در کشور عربستان و شهادت سید محمد باقر حکیم در حرم مولای متقیان را گرامی داشتند.

 

 

Please publish modules in offcanvas position.