خطبه های نماز جمعه مورخ 96/02/01

چاپ

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/02/01                                                     خطبه شماره 133

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله، قال مولانا و مقتدانا الصادق(علیه السلام):« علیكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ،‏ وَ الْعَمَلِ بِطَاعَتِهِ، وَ اجْتِنَابِ مَعَاصِيهِ، وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ لِمَنِ ائْتَمَنَكُمْ، وَ حُسْنِ الصَّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتُمُوهُ، وَ أَنْ تَكُونُوا لَنَا دُعَاةً صَامِتِينَ. فَقَالُوا: يَا ابْنَ رَسُولِ‏ اللَّهِ، وَ كَيْفَ نَدْعُو إِلَيْكُمْ وَ نَحْنُ صُمُوتٌ... »[1]؛بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس امام صادق علیه السلام می­فرمایند: از خدا بترسید و اوامرش را اطاعت کنید و از گناه اجتناب نمائید. هرکس به شما امانتی سپرد امانتش را سلامت برگردانید با کسانی که هم صحبت هستید خوش رفتاری کنید، درحال خاموشی و سکوت مردم را به سوی ما دعوت کنید. هنگامي كه از امام دربارة معناي اين سخن سؤال شد، حضرت فرمود: يعني بهترين مردم زمان خود باشيد تا با ديدن شما (كه مبلّغ ما هستيد) مردم با علاقه قلبي به سوي ما گرايش پيدا کنند.

آثار و برکات امر به معروف و نهی ازمنکر

آثار فردی

در خطبه اول بحث ما در مورد فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود و به مباحث مختلفی در این زمینه پرداخته­ایم. در خطبه گذشته بنا شد در مورد آثار و فواید و برکات امر به معروف و نهی از منکر نکاتی مطرح کنیم. دو نوع آثار و فایده میتوان برای امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد.1: فواید فردی و آنچه به زندگی فردی انسان بر میگردد 2: فواید اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر.

در بعد فردی آثار امر به معروف به چند نکته اشاره کردیم:

1.     اصلاح خود انسان. اولین آثار فردی امر به معروف و نهی از منکر در وجود انسان، اصلاح خود انسان است. انسانی که جامعه را امر به معروف میکند، اولین اثر در روح و روان خود اوست.

2.     سلامتی دنیا و آخرت: بر اساس روایات، سلامتی دنیا و آخرت در پرتو  امر به معروف و نهی از منکر برای فرد تامین میشود.

3.     شریک شدن در ثواب دیگران:

4.     نجات از بلاها:

آثار اجتماعی

امروز به بیان آثار و برکات اجتماعی این فریضه مهم و الهی میپردازیم.

1.احیای ارزشها: در جامعه ای که  امر به معروف و نهی از منکر صورت میگیرد ارزشهای اسلامی هم گسترش پیدا میکند و هم کمرنک نمیشود. اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر به فراموشی سپرده شد هم زمینه رشد ارزشها از بین میرود و هم ارزشهای موجود در جامعه به تدریج کمرنک میشود. بنابراین باید این دو فریضه الهی در جامعه تحقق پیدا کند.

وجود مقدس امام حسین(علیه السلام) تعبیر زیبایی دارند:« إذا ادیت و اقیمت استقامت الفَرائض کلها هیّنها و صَعبها »[2]؛ اگر امر به معروف و نهی از منکر انجام گیرد، تمام واجبات الهی، چه تکلیف های آسان و چه وظایف سخت به پا داشته می شود.

امام باقر(علیه السلام) در مورد تاثیر اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر میفرمایند:« إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ »[3]؛ امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است و فريضه بزرگى است كه ديگر فرايض به واسطه آن بر پا مى‏ شود.

بنابراین احیای ارزشهای دینی در یک جامعه اسلامی در گرو امر به معروف و نهی از منکر است. تمام فضای جامعه تحت تاثیر این دو فریضه الهی قرار میگیرد.

2. گسترده شدن عدالت اجتماعی: اگر امر به معروف و نهی از منکر با تمام ریزه­کاری­ها در جامعه پیاده شود موجب برقراری و گسترش عدالت اجتماعی میشود، بگونه­ای که نه ثروتمند سر به طغیان بر میدارد و نه مستمندان از سر فقر و بیچارگی گرفتار زندگی سخت و تلخ و مرگ تدریجی میشوند. زمانی که آموزه­های دینی و سبک زندگی اسلامی توسط امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مطرح شد در اینصورت ثروتمندان جایگاه خود را خواهند دانست و با مسئولیتهای خود آشنا میشوند و فقرا در جامعه اسلامی به آنچه باید برسند، خواهند رسید.

امام حسین(علیه السلام) زمانی که امر به معروف و نهی از منکر را تبیین میکند به این جمله میرسد: « وَ ذَلِکَ أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَامِ مَعَ رَدِّ الْمَظَالِمِ وَ مُخَالَفَةِ الظَّالِمِ وَ قِسْمَةِ الْفَیْ‏ءِ وَ الْغَنَائِمِ وَ أَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَ وَضْعِهَا فِی حَقِّهَا»[4]؛ و این از آن روست که امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام است همراه با رد مظالم و مخالفت با ستمگر و تقسیم درآمدهای عمومی و غنیمت‌های جنگی و جمع‌آوری زکات و صدقات از جای خود و صرف آن در جای خود.

3.اقتدار جامعه دینی: اگر در یک جامعه دینی امر به معروف و نهی از منکر محقق شد، جامعه اسلامی احساس عزتمندی و قدرتمندی میکند، جامعه به شکوه و عظمت میرسد.

امام علی(علیه السلام) میفرمایند: « مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهرُ المُؤمِنِ وَ مَن نَهى عَنِ المُنكَرِ أَرغَمَ أَنفَ المُنافِقِ وَ أَمِنَ كَيدَهُ؛»[5]؛ هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى‏ بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را به خاك ماليده و از مكر او در امان مى‏ ماند.

در  جامعه اسلامی مومنان احساس عزت میکنند و کافران و کسانی که با زورگویی سخن میگویند احساس ذلت میکنند. بنابراین میشود این را گفت که در پرتو امر به معروف و نهی از منکر مَن­ها، ما میشوند یعنی، کسی احساس نمیکند که تنهاست بلکه، پشتوانه عظیمی به عنوان جامعه اسلامی در کنار او قرار میگیرد. این جایگاه عظیم و رفیع جامعه اسلامی در پرتو امر به معروف و نهی از منکر است.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».[5]

پروردگارا جامعه اسلامی ما را در پرتو امر به معروف و نهی از منکر روز به روز عزتمندتر بگردان. در فرج مولایمان تعجیل بفرما؛ به امام راحلمان و مراجع گذشته مان روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به جوانان ما غیرت دینی عنایت بفرما؛ به رزمندگان پیروزی، به آزادگان عزت عنایت بفرما. به عالمان توفیق عمل، به خدمتگزاران توفیق خدمت، به بانوان ما عفت، به کسبه و بازاریان انصاف و روزی حلال عنایت بفرما.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم».

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ.

صدق الله علی العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛قال امام الصادق(علیهم السلام): « أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ فَإِنَّ اَللَّهَ قَدْ ضَمِنَ لِمَنِ اِتَّقَاهُ أَنْ يُحَوِّلَهُ عَمَّا يَكْرَهُ إِلَى مَا يُحِبُّ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ»[6]؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوی سفارش میکنم. وجود مقدس امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: شما را به تقواي الهي سفارش مي كنم؛ زيرا خدا ضمانت داده كه هر كس اهل تقوي باشد از وضعي كه مورد پسندش نيست به وضع پسنديده و دلخواهش منتقل سازد و از جايي كه حسابش را نمي كند، به او روزي رساند».

بیان مناسبتها

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم.

شهادت امام موسی کاظم(علیه السلام) و سیره ایشان

25رجب مصادف است با رحلت و شهادت امام موسی کاظم(علیه السلام). امام کاظم(علیه السلام) تا سن 25سالگی در محضر پدر بزرگوارش امام صادق (علیه السلام) بودند. بعد از شهادت امام صادق(علیه السلام) امامت و جانشینی به امام کاظم(علیه السلام) رسید و توسط امام صادق(علیه السلام) به عنوان جانشین به مردم معرفی شد. امام صادق(علیه السلام) به فرزندان خود سفارش میکردند که سخنان امام موسی کاظم (علیه السلام) را بشنوید و از او تبعیت کنید. امام صادق(علیه السلام)  به عنوان چهره شاخص امام کاظم(علیه السلام)  را به فرزندان خود معرفی کردند. مدت امامت امام کاظم(علیه السلام) 35 سال و معاصر خلافت چهار خلیفه عباسی بود و سرانجام در سن 55 سالگی با زهری که توسط هارون تهیه شده بود در زندان بغداد به شهادت رسید.

کلام نورانی آن حضرت به عنوان روشن کننده مسیر ماست.

امام کاظم (علیه السلام) میفرمایند: « لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِب نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ »[7]؛ از ما نیست کسی که هر روز به حساب نفس خود نرسد.

اگر کسی هر روز به نفس خود مراجعه نکند و محاسبه نفس نکند، رفتار خود را کنترل و مراقبت نکند، جزء اهل بیت و یارانش نخواهد بود.

امام کاظم(علیه السلام) در دوران امامت خود با دو مشکل اساسی مواجه بودند. مشکل اول: مقابله با خلفای جور عباسی بود که دست از تبلیغات مسموم علیه اهل بیت بر نمیداشتند و در مقام کینه توزی از اهل بیت بودند و نتیجه این کینه توزیها به زندان رفتن امام منجر شد. بیشتر عمر امام در زندان بصره و بغداد سپری شد.

مشکل دوم: انشعاباتی که بعد از شهادت امام صادق(علیه السلام) بر سر جانشینی امام(علیه السلام) در جامعه پدید آمد. مردم فرقه فرقه شدند، عده­ای نمیخواستند بپذیرند که امام به عنوان رهبر و پیشوای مسلمین است. امام(علیه السلام) را در زندان و سیاهچالها انداختند و دست و پاهایشان را با غل و زنجیر بستند.

سلام و صلواتی را که برای حضرت میفرستیم با این تعبیرات بیان میکنیم: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ  وَ الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ » ؛ خدايا درود فرست بر محمّد و اهل بيتش، و درود فرست بر موسى بن جعفر  معذّب در عمق زندان ها  و تاريكي هاى زيرزمين ها، با ساق كوبيده. به حلقه هاى زنجيرها، و جنازه ای كه با خوارى و سبك انگاشتن بر آن جار زده شده.

بعثت پیامبر

روز 27 رجب روز بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) است. پیامبر در سن 40سالگی به پیامبری مبعوث شدند. خداوند زمانی که میخواهد پیامبر را معرفی کند از واژه «منت» استفاده میکند « لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم»[8]؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت.

واژه«منت» زمانی بکار برده میشود که نعمت بزرگی به انسان داده میشود. چه نعمتی بزرگتر از نعمت نبوت و رسالت. نبی مکرم اسلام بعد از کار طاقت فرسای 23سال تبلیغ او را به عنوان الگو برای جامعه اسلامی معرفی کرد.« قَدْ کانَ لَکُمْ فِیرَسُولِ اللّهِ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ  »[9]؛ مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود.

شرح حال زندگی پیامبر را مطالعه کنید، درسهای بسیار ارزشمندی برای زندگی از رفتار پیغمبر خواهیم آموخت.

وفات حضرت ابوطالب

حضرت ابوطالب عموی گرامی پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیر مومنان علی بن ابی طالب(علیه السلام) است. ابوطالب یکی از شخصیتهای نقش آفرین در تاریخ اسلام است. همواره در کنار پیامبر و همراه پیامبر بود. آن موقع که مشرکین و قریش در مقابل پیامبر موضع میگرفتند، تنها حامی پیامبر حضرت ابوطالب بود. به صراحت عرض میکنم که حضرت ابوطالب در  تاریخ مظلوم است. نه تنها در تاریخ از عظمت او یاد نمیشود، بلکه بعضی قلم به دستان از سر کینه وعداوت در اسلام حضرت ابوطالب شبهه وارد میکنند و این جفای بزرگی است بر این رادمرد بزرگ الهی.

تاسیس سپاه پاسداران

روز 2اردیبشهت روز تاسیس سپاه پاسداران عزیز ماست. امام خمینی در 2اردیبهشت سال 1358 طی فرمانی تاسیس این نهاد انقلابی و مقدس را اعلام کرد. به سپاهیان عزیز تبریک عرض میکنم. سپاهیان ما فقط هویت نظامی ندارند، بلکه شجره طیبه­ای است که «أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ »[10]؛ ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟ سپاه علاوه بر هویت مذهبی و مکتبی، هوین مردمی دارد. این جمله بلند امام  بر تارک تاریخ میدرخشد امام فرمودند: اگر سپاه نبود، کشور نبود. تمام نیروهای امنیتی ما در حفظ آرمانهای انقلاب نقش آفرین هستند. سپاه هم در طول دوران دفاع مقدس و هم در سازندگی کشور از خود کارنامه درخشانی به یادگار گذاشته است. سپاه در ساخت پروژه­های عظیم و مهم صنعتی نقش مهم و کلیدی و سازنده دارد. امیدواریم خدای متعال این نیروهای عزیز و مردمی ما را حفظ کند.

سالروز انقلاب فرهنگی

امام خمینی در روزی که دانشگاه­های ما به اتاق جنگ تبدیل شده بودند، اعلام انقلاب فرهنگی کردند. انتظار مردم ما از شورای انقلاب فرهنگی این است که فرهنگ زیر بنای این کشور است. اگر میخواهیم زیر ساختهای فرهنگی کور تحقق پیدا کند، شورای انقلاب فرهنکی باید دست به کار شود. شورای انقلاب ما، دانشگاه ما، آموزش و پرورش ما باید زمینه را برای ایجاد فضای فرهنگی در جامعه آماد کنند.

طوفان طبس

5اردیبهشت روز شکست مفتضحانه آمریکا در خاک طبس است. در این اتفاق امدادهای غیبی الهی به مدد ما آمده و ما قدردان نیستیم. « اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم [11]». یاد آن روز و آن مدد الهی را گرامی میداریم. انشاء الله امیدواریم این انقلاب در پرتو الطاف و امداد الهی پابرجا و استوار بماند.

انتخابات ریاست جمهوری

مسأله مهمی که همه شما انتظار دارید در این مورد صحبت کنم مسأله انتخابات ریاست جمهوری و شوراهاست. انتخابات مظهر آبروی نظام، مظهر اراده ملی، مظهر حماسه سیاسی، مظهر مردم سالاری دینی و ظهور و حضور قدرت ملی ماست. این جایگاه انتخابات در کشور عزیز ما ایران است. تمام مسئولان ذی ربط ما موظف هستند بگونه­ای در این شرایط حساس عمل کنند، که ما انتخاباتی در فراز انقلاب اسلامی، انتخاباتی سالم و در خور ملت، انتخاباتی پرشور و پرحضور، رقابتی و قانونمند داشته باشیم. این انتظاری که در خصوص برگزاری انتخابات سالم داریم.

انتخابات برکاتی دارد.

1.     موجب تجدید حیات جامعه.

2.     فراهم شدن زمینه برای گردش نخبگان.

3.     تحقق عینی حضور و نقش مردم در کنار اسلامیت نظام. حضور مردم و اسلامیت دو رکن اساسی نظام و انقلاب ما میباشد.

4.     آشنایی مردم با مسائل واقعی کشور. هم آسیبها و هم نقاط قوت را میتوانند بشناسند.

نکات کلیدی  را در مورد انتخابات بیان میکنم و آن این است که در هر انتخاباتی مسائلی باید مورد توجه قرار بگیرند 1:قانونمداری: این امر به عنوان یک اصل از قانون اساسی هم کاندیدها و هم برگزار کنندگان انتخابات و هم مردم باید قانومدار باشند. امروز مطلع شدم بعضی از کاندیدهایی که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدند رسما اعلام کردند که ما در مقابل نظر شورای نگهبان تمکین میکنیم. این برای جامعه ما خیلی لذت بخش است که افراد وقتی میبینند فقهای بزرگوار و حقوقدانانی بر اساس یک وظیفه دینی، مصالح کشور و قانون را در نظر میگیرند و به یک جمعبندی کلی میرسند و اعلام میکنند و کسانی که اسامی آنها اعلام نشده است، احساس میکنند تکلیفشان تا همینجا بوده است و ما بعد دیگر تلکیفی ندارند جز اینکه، به عنوان سرباز نظام در کنار دیگران باشند. انسان در چنین جامعه­ای احساس لذت میکند.

نکته دوم: اصلاح قانون. این که ما متاسفانه هنوز نقص قانون داریم. این سیل ثبت نام کنندکان برای کشور یک نقص جدی بود. این همه مردم بر اساس چه معیار و ملاکی ثبت نام کردند؟ من به کسانی که ثبت نام کردند عرض میکنم که ضروری نبود که قانون باز باز میشد، مگردر قانون بیان نشده که باید مدیر و مدبر باشد، مگر جهات دیگری در این قانون نیامده است ؟! بچه شش ساله مدیر مدبر است؟ اینهانگران کننده است.

امیدواریم مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای نگهبان بدون فوت وقت بعد از برگزاری این انتخابات دست به کار شوند و قانونی را تدوین کنند. رعایت اخلاق در زمان انتخابات خیلی مهم است. من تاسف میخورم که هر موقع ما انتخابات برگزار میکنیم بی اخلاقی، تهمت و دروغ توسط عده­ای به عنوان نرخ رایج بازار در جامعه ما میشود. چرا باید اینگونه باشد؟ آیا در دوران انتخابات احکام الهی تعطیل است؟ حرام و حلال الهی تعطیل است که هر چه میخواهید میگویید و در فضای مجازی منعکس میکنید؟ دقت کنید که با معصیت نمیشود به کار بزرگی دست یافت. بنابراین هم کاندیدا و هم هواداران آنها باید اخلاق مداری را در اولویت قرار دهند.

اما شما مردم، در اینکه به چه کسی رای بدهید؛ وظیفه ما تعیین مصداق نیست. وظیفه ما بیان معیارهاست. به سوابق، به تحصیلات و مسئولیت پذیرها، به شعارها و ولایت مدار بودن کاندیدا، به دغدغه زندگی مردم داشتن کاندیدها، پایبندی به خط انقلاب و اسلام، دلسوزی کاندیدها به نظام اسلامی توجه کنید. هر چه ما ضربه خوردیم بخاطر عدم رعایت و توجه به این موارد است و هر چه رشد کردیم  و به تعالی رسیدیم بخاطر این بوده است که افراد احساس مسئولیت کرده­اند و با سوابق روشن پا در میدان گذاشتند و به عنوان خدمتگذار خود را وقف خدمت به مردم کردند، دغدغه مردم و معیشت مردم را داشتند.

امیدواریم در روز 29اردیبهشت هم شاهد حضور پرشکوه مردم باشیم که در حقیقت خیره کننده برای تمام جهانیان باشد و هم انتخاب اصلح را داشته باشیم که در طول چهار سال آینده شاهد رشد و اعتلای کشور باشیم.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار

پروردگارا مارا بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. در فرج مولایمان تعجیل بفرما. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت بفرما. به علمای گذشته ما روح و ریحان عنایت بفرما. به رهبر عزیز و مقتدر ما، عزت دنیا مرحمت بفرما. باران رحمتت را شامل حال امت اسلامی مابگردان.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم  الله الرحمن الرحیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد* اللَّهُ الصَّمَدُ* لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ* وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ

 

صدق الله العلی العظیم

 



[1] . مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‌1، ص 116. وسائل‏الشيعه، ج 15، ص 246.

 

[2] . تحف العقول ، ص 237.

[3] . كافى(ط-الاسلامیه) ج5، ص56، ح1.

[4] . تحف العقول عن آل الرسول؛ ص240 .

[5] . كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص51، ح1

[6] . تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 239.

[7] . کافی، ج2، ص 453.

[8] .آل عمران:2، آیه164.

[9] .احزاب:7، آیه21.

[10] . سوره ابراهیم، آیه24.

[11] سوره محمد، آیه7.