خطبه های نماز جمعه مورخ 96/03/12

چاپ

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه ‏های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

 

مورخ 96/03/12                                                      خطبه شماره 135

 

خطبه اول

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله، قال مولانا و مقتدانا علی بن ابی طالب(ع): « فاتقوا الله و أصلحوا اعمالکم و أخلصوا سرائرکم و أمروا بالمعروف و انهوا عن المنکر فيستجيب الله لکم دعائکم»[1]؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امام علی علیه السلام میفرمایند: تقوای خدا را پیشه کنید. اعمال خود را اصلاح، درون خود را خالص کنيد و امر به معروف و نهي از منکر را به جا آوريد تا خدا دعاي شما را مستجاب کند.

آثار و برکات اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر

در خطبه اول موضوع بحث پیرامون فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر بود. در خطبه گذشته آثار و برکات اجتماعی فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر را بیان کردیم. آثار و برکاتی از قبیل:

1.احیای ارزشها در جامعه

2. عدالت اجتماعی

3. اقتدار جامعه اسلامی

4.عمران و سازندگی و آبادانی در جامعه اسلامی

5. برقراری  امنیت اجتماعی در حوزه­های اعتقادی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی.

پیامدهای ترک امر به معروف و نهی از منکر

آنچه امروز در خطبه اول محور سخن بنده قرار خواهد گرفت پیرامون پیامدهای ترک امر به معروف و نهی از منکر در یک جامعه اسلامی است.آیا اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی به تعطیلی کشیده شد پیامدی برای ما خواهد داشت یا خیر؟ با توجه به آثار و برکاتی که در مورد امر به معروف و نهی از منکر بیان شد، روشن است که اگر این دو فریضه الهی در جامعه متروک شود چه پیامدهای زیانباری را به دنبال دارد. امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی دارای دو کاکرد مهم است:1.کارکرد پیشگیر 2وکارکرد درمان.

امر به معروف و نهی از منکر نوعی تعهد دینی و اخلاقی، نوعی مسئولیت پذیری اجتماعی است. این فریضه الهی به منظور سلامت و سعادتمندی جامعه، و تشویق مردم به نیکی ها و پرهیز دادن مردم از بدی ها انجام میگیرد. جامعه دارای امر به معروف و نهی از منکر، جامعه­ای پر تحرک، زنده، بالنده خواهد بود، و جامعه بدون امر به معروف و نهی از منکر، جامعه­ای مرده، بدون تعهد و تحرک و فاقد مسئولیت پذیری اجتماعی خواهد بود. لذا باید تلاش کنیم این فریضه مهم الهی به خصوص در ماه مبارک رمضان به تعطیلی نگراید. ترک امر به معروف و نهی از منکر دارای پیامدهای فردی و اجتماعی است.

آثار فردی ترک امر به معروف و نهی از منکر

امروز به برخی از موارد فردی ترک امر به معروف و نهی از منکر اشاره میکنم.

اولین پیامد: انحطاط شخصیت: اولین پیامد این که ترک امر به معروف و نهی از منکر سبب انحطاط و انحراف خود شخص و استحاله شخصیت خود شخص میشود.

دلیل مساله روشن است، انسانی که از کنار منکری بی تفاوت عبور میکند و از خود عکس العملی نشان نمیدهد، در نگاه چنین ادمی به تدریج قبح گناه از بین میرود، غیرت دینی برای چنین آدمی رنگ میبازد.

امام علی(علیه السلام) در یک کلام نورانی فرموند:« مَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قُلِبَ فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ وَ أَسْفَلُهُ أَعْلَاه»[2]؛ آن که کارهای خوب را به دل، نیک نشمارد و کارهای زشت را به دل، ناپسند نشمرد، چنان واژگون گردد بالای او پایین، و پایین او بالا می گردد(یعنی تشخیص خوب و بد را از دست می دهد).

دومین پیامد: سستی ایمان. بر اساس روایات اهل بیت(علیهم السلام) سستی ایمان از آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر است. دلیل مساله روشن است. لازمه دینداری وجود احساسات و ابراز تنفر در مقابل گناه است. انسان مومن هرگز نمیتواند با گناه کنار بیاید و نسبت به گناه احساس تنفر میکند.

لذا در روایات داریم: اگر نمیتوانید سخن بگویید و کاری در مقابل منکر انجام دهید، لا اقل با قلب خود تنفر خود را نشان دهید. اگر انسان متوجه شد که منکری انجام میگیرد و احکام الهی به سخره گرفته میشوند و افراد جامعه محرمات الهی را مرتکب میشوند و واکنشی از خود نشان نمیدهد، این انسان به تدریج دچار ضعف ایمان میشود.

رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند: «إ نَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعيفِ الَّذي لادينَ لَهُ، فَقيلَ: وَ ما الْمُؤْمِنُ الضَّعيفُ الَّذي لادينَ لَهُ؟قالَ: اَلذّي لايَنْهي عَنِ الْمُنْکَرِ»[3]؛ همانا خداوند دشمن دارد آن مؤمني را که ضعيف و بي دين است، سؤال شد: مؤمن ضعيف و بي دين کيست؟ پاسخ داد: کسي که نهي از منکر و جلوگيري از کارهاي زشت نمي کند.

سومین پیامد: محروم ماندن انسان از قرب الهی: انسانی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کند شامل لطف الهی قرار نمیگرد و از ان محروم میشود. امیر المومنین علی(علیه السلام) سوگمندانه میفرمایند: «(إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ)، (ظَهَرَ الْفَسَادُ) فَلاَ مُنْکِرٌ مُغَيِّرٌ، وَلاَ زَاجرٌ مُزْدَجِرٌ. أَفَبِهذَا تُرِيدُونَ أَنْ تُجَاوِرُوا اللهَ فِي دَارِ قُدْسِهِ، وَتَکُونُوا أَعَزَّ أَوْلِيَائِهِ عِنْدَهُ؟ هَيْهَاتَ! لاَ يُخْدَعُ اللهُ عَنْ جَنَّتِهِ، وَلاَ تُنَالُ مَرْضَاتُهُ إِلاَّ بِطَاعَتِهِ»[4]؛ بايد گفت: (انا لله و انا اليه راجعون). فساد آشکار شد، نه کسي باقيمانده که کار زشت را دگرگون کند، و يا از نافرماني و معصيت باز دارد، شما با چنين وضعي مي‏خواهيد در خانه قدس الهي و جوار رحمت پروردگاري قرار گيريد؟ و عزيزترين دوستانش باشيد؟ هرگز! خدا را نسبت به بهشت جاويدانش نمي‏توان فريفت، و جز با عبادت، رضايت او را نمي‏توان به دست آورد.

دعای پایانی خطبه اول

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»[5].

پروردگارا در فرج مولایمان تعجیل بفرما؛ پروردگارا مارا بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. پروردگارا ما را آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار بده. به امام راحلمان و مراجع گذشته مان روح و رضوان عنایت فرما. به مقام معظم رهبری و سایر مراجع تقلید عزت و سلامت و طول عمر با برکت مرحمت بفرما؛.به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما. به رزمندگان پیروزی، به آزادگان عزت، به جانبازان سلامت، به عالمان توفیق عمل، به خدمتگزاران توفیق خدمت، به بانوان ما عفت، به کسبه و بازاریان انصاف و روزی حلال عنایت بفرما. جامعه ما را جامعه دینی قرار بده. وحدت و همدلی، صفا و صمیمیت را در بین جامعه ما حاکم بگردان.

«ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز الحکیم»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ * إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَرُ.

صدق الله علی العظیم

خطبه دوم

السلام علیک یا بنت رسول الله السلام علیک یا بنت ولی الله السلام علیک یا اخت ولی الله السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر اشفعی لنا فی الجنة فإنّ لک عند الله شأناً من الشأن.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بارئ الخلائق اجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین، ابی القاسم محمد(ص) و علی آله الطیبین الطاهرین، اللهم صلّ و سلم علی مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین زین العابدین و امام العارفین و علی محمد بن علیٍّ الباقر و علی جعفر بن محمد الصادق و علی موسی بن جعفر الکاظم و علی علیٍّ ابن موسی الرضا المرتضی و علی محمد بن علی الجواد و علی علی بن محمد الهادی و علی الحسن بن علی الزکیّ العسکری و علی الحجة القائم المهدی. حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم نتبرئُ الی یوم القیامة.

عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله؛ قال مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع): «علیک بتقوی الله فی الغیب و الشهاده و لزوم الحق فی الغضب و الرضا» ؛ بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. امام علی(علیه السلام) میفرماید: بر شما باد به تقوا پیشه کردن چه در پنهان و چه در آشکار، از مسیر حق جدا نشوید چه در حالت غضب و چه در حالت رضا و خشنودی.

بیان مناسبتها

آغاز ماه مبارک رمضان

در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی چند اشاره میکنم. در ماه با برکت و پر فضیلت ماه رمضان قرار داریم. ماهی که در آن  به روزه داری، کثرت اسغفار، دعا و تلاوت قرآن، مناجات و راز و نیاز با خدا، رسیدگی به ایتام و مساکین و رعایت حقوق مردم سفارش شده است.

امام علی(علیه السلام) میفرمایند: «عَلَيکُم في‌ شَهرِ رَمَضانَ بِکَثرَةِ الُّدُعاءِ و الاسْتِغفارِ فَأمّا الدُّعاءُ فَيَدفَعُ عَنکُمُ البَلاءَ، و أمّا الاسْتِغفارُ فتُمْحي بِهِ ذُنُوبُکُم »[6]؛ در ماه رمضان بسيار دعا و استغفار کنيد دعا بلا و گرفتاري را از شما دور مي‌سازد و به سبب استغفار، گناهان شما محو مي‌شود.

ماه رمضان، کلاس  تربیتی و خودسازی است، این فرصت طلایی را از دست ندهیم. امروز هفتم ماه مبارک رمضان است و به سرعت این ماه سپری میشود. خوشا بحال کسانی که از این ماه حسن استفاده را داشته باشند.

سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)

سیره امام خمینی

14 خرداد را در پیش داریم. اگر چه  این حادثه از حوادث تلخ تاریخ انقلاب ما بود، ولی در واقع با آن تشییع امام، دنیا  متوجه عمق علاقه و ارادت مردم ما به امام و پیشوایشان شدند. امام یک شخصیت بی نظیر در تاریخ انقلاب ما بود. نمیتوانیم ویژگی های امام را در این فرصت کوتاه بیان کنیم.امام شخصیتی بود که خدا را با تمام وجود خود باور کرده بود و در اوج توکل به خدا بود، ما این را در مراحل مختلف قبل و بعد از پیروزی انقلاب شاهد بودیم. امام فردی خردمند، هوشیار، بیدار، قاطع و در عین حال رئوف و مهربان، خویشتن دار و متقی بود. امام اسلام ناب محمدی که همان اسلام قرآن و جهاد و شهادت است، برای این ملت به ارمغان آورد. امام روح عزت و خودباوری را به جامعه ما برگرداند. ما میتوانیم به عنوان گفتمان رایج مردم قرار گرفت. امام تنها به کار سلبی بسنده نکرد، گرچه اضمحلال نظام ستمشاهی و طاغوت کار کمی نبود. امام برنامه پیاده کردن نظام مقدس جمهوری را در دستور کار خود قرار داد، امام اثبات اصل مهم نه شرقی و نه  غربی را در جامعه ما اجرایی و عملیاتی کرد.

یکی از ویژگی های امام تکیه به مردم و آراء و وحدت مردم بود. صحیفه امام را بخوانید. در صحیفه، امام در نامه­ها، پیام ها و سخنان خود روی دو واژه «اسلام» و «مردم» تاکید میکند. امام خود را خدمتگزار مردم میدانست. جالب این است که یکی از فیلسوفان فرانسوی به نام میشل فوکو در اوج مبارزات مردم به تهران آمد و بعد مقاله ای نوشت. من خلاصه ای از این مقاله را در اینجا عرض میکنم. میشل تعبیرش این است که که میگوید: «انقلاب اسلامی به رهبری امام اولین انقلاب مهمی بود که در جهان معاصر رخ داده است که پایه های اقتدار خود را بر حضور هر چه بیشتر ملت بنا نهاده است. امروز دیگر نمیتوان گفت قدرت سیاسی صرفا از دهانه تفنگ بیرون می­آید، بلکه قدرت سیاسی جامعه از اراده ملت بیرون می­آید». این سخن یک فیلسوف غربی و فرانسوی در مورد انقلاب ایران است.

امام سیاست را با معنویت در هم آمیخت و فرمود: دین منهای سیاست و سیاست منهای دین در یک جامعه دینی و اسلامی وجهی ندارد. مخاطب امام تنها ملت ایران نبود، همانگونه که رسول گرامی اسلام مخاطب است به این خطابه: « وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّةً لِلنَّاسِ»[7]؛ و ما تو را جز [به سمت] بشارتگر و هشداردهنده براى تمام مردم نفرستاديم. امام نیز مخاطبش غیر از ملت ایران، با یک نگاه جهانی و بین المللی بود.

امام ولایت فقیه را، در مهندسی نظام اسلامی جایگاه ویژه ای  بخشید و به خوبی این اصل مترقی را در جامعه اسلامی ما تبیین کرد. این بخشی از ویژگی های امام عزیز ما بود.

حادثه 15خرداد

حادثه­ای که سالگرد آن را در آینده پیش رو داریم، حادثه 15خرداد است. ماهیت 15خرداد عبارت بود از استقلال طلبی دینی مردم و اراده آهنی مردم در کنار حضرت امام. امام در مورد 15خرداد جمله ای دارند و نقش روحانیت را در حادثه 15خرداد برجسته می بیند و میفرماید: 15 خرداد برای اسلام و به نام اسلام و به مبدئیت اسلام بود  و راهنمایی روحانیت 15 خرداد را به وجود اورد. با حرکت 15 خرداد چند مساله روشن شد. اولین مساله: این حادثه جایی برای گروه های سیاسی باقی نگذاشت. جاذبه گروه های سیاسی از بین رفت چون توده مردم به صحنه آمدند. موجب تکامل مبارزات ملت شد، مذهب و مکتب به عنوان یک سیستم حکومتی مطرح شد و چهره منافقانه شاه در حادثه 15خرداد بر ملا شد. روحانیت و  حوزه های ما بیش از گذشته در مسائل سیاسی ورود پیدا کردند. نهضت 15 خرداد برخواسته از بطن مردم و غیرت دینی مردم و بدون هیچگونه برنامه ریزی قبلی که کاملا دشمن نسبت به آن غافلگیر شد انجام شد. یاد شهدای 15خرداد را گرامی میداریم. اگر این حرکتها نبود، انقلاب ما تا اینجا نمیرسید.

وفات حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها)

روز دهم ماه مبارک رمضان مصادف است با سالگرد بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها). آن حضرت به عنوان همسر فداکار رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم)  یار و یاور پیامبر در تمام صحنه ها بودند. پیامبر در مورد حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها) میفرماید: سوگند به خدا! پروردگار کسی را بهتر از او نصیب من نکرده است، در حالیکه مردم کفر ورزیدند او به من ایمان آورد. در حالیکه مردم مرا تکذیب کردند او مرا تایید کرد، زمانی که مردم مرا محروم کردند او دارایی خود را در اختیار من قرار داد. این ویژگی حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها) است. من در اینجا تحسین میکنم عزیزانی را که در ماه های گذشته همت کردند و در رابطه با این شخصیت جهان اسلام جلسات و همایش هایی برگزار کردند.

برگزاری انتخابات

در روز 29 اردیبهشت ماه، ما شاهد انتخاباتی با شکوه در این کشور بودیم. حضور حماسی مردم در انتخابات بار دیگر گوهر درخشان و عزم و اراده ملی مردم را برای جهانیان به نمایش گذاشته است. ملت ایران بعد از 38 سال همچنان به این نظام  اسلامی اعتقاد و اعتماد دارد.

در آخرین انتخابات ایالت متحده آمریکا 4/55 مردم شرکت کردند، و در انتخابات ما 73درصد شرکت کردند. انتخابات ما با ورود ترامپ به ریاض همزمان شد، اینها آمده بودند تا ملت ما را تهدید کنند. ولی زمانی که در مقابل سیل خروشان مردم ما مواجه شدند قافیه را باختند و نه تنها خودشان شرمنده شدند، بلکه مورد سرزنش ملتها، اندیشمندان و رسانه ها قرار گرفتند.

انتخابات ما ویژگی هایی داشت:

 1.خنثی کننده تهدیدات

2.پیروزی برای مردم، نظام و رهبر عزیز انقلاب

3. برگزاری در نهایت آرامش و حضور تمام اقشار مردم در این انتخابات.

چند توصیه در اینجا دارم.

توصیه اول: بعد از انتخابات ، دوران رقابت کاندیدها به پایان رسیده است. بعد انتخابات دوران همدلی و اتحاد و همگامی در جهت ساختن کشور و رسیدن به اعتلای این کشور است. من در اینجا باید تشکر کنم از سعه صدر و قانونمداری نسبت به کسانی که در این انتخابات شرکت کردند، اما پس از اعلام شورای نگهبان، نظر این شورا را فصل الخطاب دانستند. ما حوادث دیگری را هم در این کشور دیده بودیم. ملت ما معنای قانونمداری را خوب میفهمند، چون در سالهای گذشته ما بگونه دیگری شاهد بودیم.

توصیه دوم: رئیس جمهور منتخب باید خود را رئیس جمهور همه بداند، چه کسانی که به ایشان رای دادند و چه کسانی که ندادند. ملت ما هم باید رئیس جمهور منتخب را رئیس جمهور خود بداند، چون دنیا به ما به عنوان یک مجموعه متحد نگاه میکند. رقابت های انتخاباتی یک امر درونی کشور ما میباشد. نگاه بیرونی باید نگاه دیگری باشد.

از رهبر عزیز انقلاب و مراجع عزیز، و دست اندرکاران انتخابات شورای محترم نگهبان، نظارت و کسانی که کار اجرایی در اختیار داشتند و کسانی که نامزد بودند و طرفداران نامزدها و مردم عزیز ما که پیروزی از آن ملت ماست تشکر و قدردانی میکنم.

شورای نگهبان بعد از اعلام مسائلی را مطرح کردند و بیان کرده که تخلفاتی بوده که به دستگاه­های ذی ربط قوه قضاییه ارجاع داده­ایم. دستگاه های قضایی اگر کسی تخلفی کرده باشد با متخلفین برخورد خواهند کرد.

در جمله پایانی اجازه دهید چند نکته کوتاه رابیان کنم. یکی مساله حج است. خانه خدا نباید از زائر خالی بماند. مردم ما و مسلمانان هر ساله توفیق پیدا میکردند و به حج میرفتند. امسال هم مسئولین ما اعلام کردند برنامه ریزی کردند و با دولت میزبان به توافق رسیدند، به این که کرامت مردم حفظ شود و مردم به سلامت این عمل عبادی را انجام دهند.

یمن

55 هزار نفر از مردم یمن دچار وبا شدند و 500 نفر تا کنون فوت کردند. یکی از کسانی که خودش مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل هست میگوید: جهان فقط نظاره گر است در حالیکه یمن در حال فروپاشی است. من از مردم و مسئولین ما انتظار دارم که آنچه در توان دارند کمک کنند. مردم یمن مورد آماج بمباران هوایی قرار گرفتند.

یادی کنیم از مرزبانان عزیزمان که در مرزهای کشور جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند.

ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الاخره الحسنه و قنا عذاب النار.

پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. اعمال و عبادات ما را در این ماه مورد قبول درگاهت قرار بده. در فرج مولایمان حضرت بقیه الله تعجیل بفرما. به امام راحلمان روح و رضوان عنایت بفرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما عزت و سلامت، اقتدار و طول عمر با برکت عنایت بفرما.

ان احسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب الله العزیز.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ. اللَّهُ الصَّمَدُ. لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْوَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ.

صدق الله العلی العظیم

 

 

 



[1] . مستدرک الوسائل، ج 5، ص 269.

[2] .وسائل الشیعه، ج18، ص415.

[3] . وسایل الشیعه ج 16 ص 122.

[4] . نهج البلاغه، خطبه129.

[5] .سوره نحل، آیه90.

[6] . وسائل الشيعة، ج 4، ح 223.

[7] .سوره سبا:24، آیه28.