بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری
مورخ 97/06/16 خطبه شماره 154 |
خطبه اول
السلام عليکم و رحمت الله و برکاته، السلام عليک يا حجة الله، السلام عليک يا بقية الله في أرضه، السلام علي المهدي الذي وعد الله عز و جل أن يملأ به الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله نَحْمَدُهُ و نَسْتَعينُهُ و نَسْتَغْفِرُهُ و نَسْتَهْديهِ و نُؤمِنُ بِهِ و نَتَوَکَّلُ عليه و نعوذ بالله من شُرورِ أنفسنا و من سيئات أعمالنا و نشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريک له و نُصَلّي و نُسَلِّمُ علي حبيبه و نجيبه و خيرته في خلقه، حافظ سِرِّهِ و مُبَلِّغِ رسالاته، بشير نعمته و نذير نقمته، سيدنا و نبينا حبيب إله العالمين أبا القاسم محمد و علي آله الطيبين الطاهرين المعصومين المُکَرَّمين الهدات المهديين و اللعن الدائم علي أعدائهم أجمعين من الآن إلي قيام يوم الدين آمين يا رب العالمين
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قال مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام« فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا أَعْمَالَكُمْ وَ أَخْلِصُوا سَرَائِرَكُمْ وَ أْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ فَيَسْتَجِيبُ اللَّهُ لَكُمْ دُعَاءَكُمْ »[1]
بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش میکنم، وجود مقدس امیرمومنان علی علیهالسلام در این بیان و سخن به این نکته اشاره میکنند در گام اول دعوت به تقوا میکنند ، میفرمایند تقوای الهی را پیشه کنید اعمال خودتان را اصلاح کنید، اشکالاتی که در اعمالتان هست برطرف کنید، نهان و درونتان را برای خدا خالص کنید، به نیکیها دستور بدید از بدیها پرهیز بدید، اگر میخواهید خدای متعال دعای شمارا مستجاب کند، بنابراین شرط استجابت دعا در پیشگاه پروردگار عالم داشتن تقواست داشتن اخلاص در عمل هست، به وظیفه امربهمعروف و نهی از منکر عمل کردن است.
انسانی با این ویژگیها اگر دستها را به آسمان بلند میکند از خدا حاجتی میخواهد، امیرالمؤمنین (علیهالسلام) میفرماید خواسته و حاجت این انسان برآورده میشود.
بحث ما در خطبه اول پیرامون بیان معیارهای شناخت معروف و منکر بود تاکنون توفیق پیدا کردیم به معیارهای متعددی در رابطه با مسئله شناخت معروف و منکر صحبت کردیم آخرین معیاری که وعده دادیم این بحث را چندهفتهای ممکن است ادامه بدیم، در رابطه با این مسئله است هر برنامه، هر اقدام، و رفتاری که موجب عدالت اجتماعی در جامعه میشود باعث تحقق عدالت اجتماعی در جامعه میشود این بهعنوان مصداق بارز معروف در جامعه است، سیاستگذاران برنامه ریزان، کارگزاران مسئولان جامعه، هر طرح و برنامهای را که در کشور پیاده میکنند ،اگر سمت و سوی آن به سمت تحقق عدالت اجتماعی باشد اینیک کار معروفی است که در جامعه رخ میدهد و اتفاق میافتد در مقابل هر اقدام و برنامهریزی که در جهت مقابل تحقق عدالت اجتماعی باشد زمینه فساد را فراهم کند، زمینه تبعیض را در جامعه فراهم کند، زمینه نارضایتی را در جامعه فراهم کند این مصداق بارز منکر است که در یک جامعه اسلامی رخ میدهد و اتفاق میافتد، ما در رابطه با بحث عدالت اجتماعی گفتیم، عدالت اجتماعی دارای گستره فراوانی است و همه وجوه اجتماعی را دربر میگیرد، در عرصه خانواده بحث عدالت اجتماعی میتواند مطرح باشد در عرصه مسائل سیاسی، در عرصه مسائل فرهنگی، در عرصه مسائل اقتصادی زمینه برای طرح بحث عدالت اجتماعی فراهم است.
علامه طباطبائی موقعی که میخواند بحث عدالت اجتماعی را مطرح کنند سخن زیبایی در اینجا مطرح میکنند، میفرمایند مقصود از عدالت اجتماعی این است هر یک از افراد جامعه با آنها طوری رفتار بشود که مستحق آناند، در جایگاهی قرارداده بشوند که لایق و سزاوار آناند اگر در جامعه ما بر اساس استحقاق افراد بر اساس لیاقت و شایستگی افراد جایگاه برای افراد تعریف کردیم به حقوق افراد رسیدگی کردیم این مصداق بارز عدالت اجتماعی و از سوی دیگر مصداق بارز معروف در یک جامعه اسلامی است.
جامعه اسلامی زمانی به عدالت اجتماعی دسترسی پیدا میکند که ما در راهبرد هامون در برنامه هامون در سمتوسوی که توی جامعه مون به وجود بیاوریم خروجی و نتیجهاش رفع فقر، رفع جهل، رفع ظلم، رفع تبعیض و رفع عقبماندگیها چه در عرصه علمی و چه در سایر عرصهها باشد.
اینها شاخصههای روشن تحقق یک عدالت اجتماعی در جامعه هست، ما بتوانیم فرصت امکانات در اختیار افراد قرار بدیم که افراد بتوانند بهخوبی و شایستگی حقوقشان را استیفاء کنند، آنجا میگویند آن جامعه برخوردار از عدالت اجتماعی است، عدالت اجتماعی شاخصههای دارد ابعادی دارد من امروز فقط به یک بعد از ابعاد عدالت اجتماعی اشاره میکنم انشالله در خطبههای بعد در هفتههای بعد به شاخصهای دیگر اشاره میکنم، این شاخصه بهعنوان شاخص اول عدالت اجتماعی، شاخصه بسیار مهمی که در تعریف خود عدالت اجتماعی هم مطرح است و آن شاخصه عبارت است از مسئله اعطاء حقوق آحاد جامعه است چه مدیران چه کسانی که زیردستان مدیران هستند یعنی تمام آحاد جامعه چه کارگزار چه افراد معمولی اعطا حق اینیک شاخصه عدالت اجتماعی است، هر صاحب حقی بتواند به حق خودش برسد حق خودش را بهخوبی استیفا کند اجازه به او داده بشود اختیار بهش داده شود چیزی را ایجاد کند، منعی جلوی کار او نباشد در چارچوب قانون و در چارچوب مقررات، اگر چنین شد در یک جامعه اسلامی ما میتوانیم ادعای عدالت اجتماعی بکنیم، همه افراد زمانی به سعادت و کمال میرسد که این ویژگی را ما در جامعه مشاهده کنیم، در جامعه اسلامی همانطور که مدیر دارای حقوقی است آحاد جامعه هم دارای حقوقی هستند، کلمات نورانی امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در نهجالبلاغه نشاندهنده این است که امیرالمؤمنین هم برای والی معتقد است عدالت اجتماعی در حق او پیاده شود از ناحیه مردم یعنی یکسویه نیست، دوسویه است مسئله عدالت اجتماعی، حقی مدیران کارگزاران بر آحاد جامعه دارند و حقی آحاد جامعه بر کارگزاران دارند، یعنی اینطور نیست که اسلام عزیز فقط دستور بدهد کارگزاران چنین کنند چنان کنند، نه مردمی هم که تحت حکومت کارگزاران و حاکم اسلامی و مدیران اسلامی هستند چارچوبهایی را باید رعایت کنند که حریم کارگزار و مدیر و حاکم جامعه حفظ بشود.
تعبیر مولا امیرالمؤمنین تعبیر خیلی جالبی است ِ«فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْل»[2] چه سخن ارجمند و ارزشمندی است، میفرماید چون مردم حق والی را زمامدار را مدیر جامعه را حاکم جامعه را رعایت کنند ، والی و مدیر جامعه هم حق مردم را بهجای آورد و حقوق آنها را بهخوبی استیفاءکند، حق در بین مردم عزت پیدا کند چون هرکدام احساس میکنند حصه و سهم خودشان را دریافت کردند و بعد ادامه میدهند «وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ» راهکارهای دین پدیدار میشود شاخصهای عدالت در جامعه استوار میگردد اگر حقوق دوسویه در جامعه کاملاً مورد لحاظ قرار بگیرد، در جای دیگری تأکید بیشتری دارند که مدیر اولی و احق است که رعایت حقوق جامعه بکند در سخنی که وجود مقدس مولی در نامه 79 در نهجالبلاغه دارند آنجا میفرمایند« فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»[3] میفرماید ملتهای پیش از شما علت اینکه به هلاکت رسیدند جهتش این بود که حق مردم را رعایت نکردند توجه به حقوق آحاد جامعه نکردند احساس کردند نیاز نیست به حقوق جامعه توجه کنند، دنیا را با رشوه به دست آورند کارگزاران، و مردم را به راه باطل بردند مردم هم ناچار شدند از آنها اطاعت و پیرو کنند یعنی مدیر و حاکم و کارگزار جامعه موقعی که جامعه را رها کرد کاری به جامعه نداشت به فکر خودش بود طبیعتاً جامعه مسیر دیگری را طی خواهد کرد راه دیگری را طی خواهد کرد و سرنوشت جامعه معلومه به کجا خواهد رسید
وجود مقدس آقا علی بن موسیالرضا بهعنوان امام و پیشوای جامعه مسلمین میفرماید» ما سرپرست مؤمنان هستیم ما امامان ما پیشوایان سرپرست مؤمنان هستیم، که به سود آنان و به نفع آنان و به مصلحت آنان باید حکم کنیم در جامعه و حقوقشان را از ستمگران بستانیم و بگریم، یعنی اگر کسی شد حاکم کارگزار مدیر جامعه یکی از رسالتهای اصلیاش عبارت از این است که دفاع کند از حقوق مردم در عرصههای مختلف درصحنههای مختلف، در مقابل زالوصفتان در مقابل ستمگران در مقابل چپاول گران از حقوق مستمند مردم جامعه جانبداری و حمایت بکند و مردم را در حقیقت به سمتی سوق بدهد که رضایت خدا در آن باشد.
رسول گرامی اسلام (ص) آخرین جملهای است عرض میکنم، خیلی تعبیر عجیبی دارد چه مسئولیت سنگینی را بر عهده مدیران در اجرای عدالت اجتماعی میگذارد، میفرماید« إن اللّه َ تعالى سائلٌ كُلَّ راعٍ عَمّا استَرعاهُ أ حَفِظَ ذلكَ أمْ ضَيَّعَهُ »[4] چه تعبیر بلندی است خدای متعال، سؤال از هر مدیری در جامعه از هر کارگزاری و مسئولی در جامعه درباره زیردستانش سؤال میکند که آیا نسبت به این زیردست به نیکی رفتار کرده مراقبت کرده حق او را ادا کرده است یا نکرده است ،با چنین کیفیتی با چنین تأکیدی هم از زبان رسول گرامی اسلام هم از زبان امیرالمؤمنین هم از زبان وجود مقدس ثامنالحجج به این جمعبندی میرسیم که گرچه مسئله تحقق عدالت اجتماعی در جامعه دو سویه است نه یکسویه هم والی بر جامعه حق دارد و همه جامعه بر والی، ولی تأکید بیشتری که نسبت به رعایت حقوق جامعه شده به خاطر این است که زمامداران قدرت در اختیارشان هست امکانات در اختیارشان هست، قدرت تصمیم سازی و تصمیمگیری دارند و درنتیجه باید به حال مردم و اقتضای شرایط مردم تصمیم بگیرند.
اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الإِحْسانِ وَ إِیتاءِ ذِی الْقُرْبى وَ یَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ.
پروردگارا ما را بیامرز، به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما، عدالت اجتماعی را در جامعه دینی ما در جامعه انقلابی ما محقق ساز، مشکلات جامعه اسلامی و انقلابی ما را خدایا خودت برطرف بفرما، توطئه دشمنان ما دشمنان کینهتوز ما را به خودشان برگردان، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت فرما، به رهبر عزیز به رهبر مقتدر انقلاب اسلامیمان و سایر مراجع تقلیدمان عزت سلامت، طول عمر بابرکت مرحمت بفرما ،به خدمتگزاران صادق این مردم خوب ما عزت دنیا و آخرت مرحمت بفرما، به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما، به جانبازانمان سلامت به آزادگانمان عزت به رزمندگانمان پیروزی به بانوانمان عفت به عالمانمان توفیق عمل به بازاریان و اصنافمان انصاف عنایت بفرما، پروردگارا نعمتها و برکاتت را بر ملت عزیزمان نازل بگردان.
«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم
«إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
خطبه دوم
السلام علیک یا بنت رسول الله، السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر؛ إشفعي لنا في الجنة فإنَّ لک عندالله شأناً من الشأن.
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الاجمعین و نصلی و نسلم علی حبیبه نجیبه و خیرته فی خلقه سیدنا و نبینا أبا القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین.
اللهم صل و سلم علي مولانا أمير المؤمنين علی بن ابی طالب و علي فاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين و علي الحسن و الحسين سيدي شباب أهل الجنة و علي علي بن الحسين زين العابدين و إمام العارفين و علي محمد بن عليٍ الباقر و علي جعفر بن محمدٍ الصادق و علي موسي بن جعفرٍ الکاظم و علي علي بن موسي الرضا المرتضي و علي محمد بن عليٍ الجواد و علي علي بن محمدٍ الهادي و علي الحسن بن علي الزکي العسکري و علي الحجة القائم المهدي حججک علي عبادک و أمنائک في بلادک بهم نَتَوَلّي و من أعدائهم نَتَبَرَّئُ الي يوم القيامه.
عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قال رسول الله (ص) «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ أَكْرَمَ النَّاسِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ أَتْقَى النَّاسِ فَلْيَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَكُونَ أَغْنَى النَّاسِ فَلْيَكُنْ بِمَا عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه»[5].
بندگان خدا خودم و شمارا به تقوای الهی سفارش میکنم وجود مقدس رسول گرامی اسلام میفرماید هر کس میخواهد در جامعه گرامیترین مردم باشد یکراه دارد و راه آن تقوا است، هر کس میخواهد متقیترین مردم باشد، یکراه دارد آنهم توکل به خداست، و هر کس میخواهد در جامعه احساس غنی و بینیازی کند احساس وابستگی به اینوآن نکند یکراه دارد و آن راه این است که آنچه که در دست خداست اعتمادش به او بیش از آن چیزی باشد که در دست خودش هست، یعنی مغرور نشود به امکانات خودش به دستاوردهای خودش به خدا اعتماد کند، به خدا توکل کند آنجا را بهعنوان سرمایه برای زندگیاش قرار بدهد.
در خطبه دوم به بیان چند مناسبت و چند نکته اشاره میکنم، اولین مناسبتی که اشاره میکنم عبارت از این است که ما در آستانه ماه محرم قرار داریم همچنین هفته امربهمعروف و نهی از منکر، ماه محرم ماه درسها و ماه عبرتهاست، ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است، ماه محرم برای مبلغان برای خدمتگزاران دین عالیترین بهترین فرصت برای تبلیغ دین خداست، آشنایی با اهداف عاشوراست، جامعه را ما میتوانیم با اهداف کربلا و با اهداف عاشورا در این ماه محرم آشنا کنیم، ماه محرم سهبعدی است هم ماه عاطفه است، هم ماه حماسه است و هم ماه منطق است، نمیشود به یک بعد بسنده کرد و از ابعاد دیگر غفلت نمود، نهضت سید سالار شهیدان ادامه راه رسول گرامی اسلام است همان هدف را طابق نعل به نعل سید سالار شهیدان پیگیری کرد، موقعی که به اهداف حسین بن علی نگاه میکنیم هدف مقدس او بر اساس آن خطبهای که خواند(اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ) هدف او اقامه حق بود، هدف او امربهمعروف و نهی از منکر بود، هدف او اصلاح جامعه بود، هدف او مبارزه با فساد در جامعه بود، هدف او علاوه بر مبارزه با جرثمه کثیف مانند یزید هدف متعالیتری را حسین بن علی پیگیری کرده و دنبال کردند مبارزه با جهل و زبونی انسان و بشر، حسین بن علی هدفش تنها خلاصه نمیشد در اینکه با جرثمه ای مانند یزید مقابله کند هدف عالیتری داشت که جهل باید ریشهکن شود ضلالت گمراهی در یک جامعه ریشهکن و از بین برود، انتظاری که از عزاداران حسینی در ماه محرم است موکبهای عزاداری، هیات های، عزاداری دستههای عزاداری را باشکوه برگزار کنند تمام سرمایه ما در این انقلاب چون انقلاب ما برگرفته از عاشوراست، سرمایه ما اظهار ارادت به اهلبیت عصمت و طهارت است، این سرمایه را حتی در شرایط سخت نباید از دست بدهیم ما باید با توسل به اهلبیت عصمت و طهارت در این ماه محرم، ماه صفر در حقیقت از خدای بزرگ بطلبیم تا ما را بر دشمنانمان پیروز کند، این اراده شما ملت ایران هست سخنرانان باید به بیان معارف بپردازند مداحان میتوانند زبان گویا باشند در مراسم عزاداری، از بدعتها و خرافات صرفنظر کنند پرهیز کنند، هیچ بدعتی نباید وارد عزاداری سید و سالار شهیدان بشود اینها توصیههایی است که انشالله امیدواریم با هرچه باشکوهتر برگزار کردن مراسم عزاداری امسال هم شاهد رشد بیشتری در این جهت باشیم.
مناسبت دوم روز 17 شهریور را داریم روز قیام خونین و فاجعه خونینی که در تاریخ انقلاب ما اتفاق افتاد خیلیها به خاطرشان میاد آن روز، روزی که مردم عزیز تهران را در میدان ژاله به رگبار و گلوله بستند از زمین و هوا حدود 4 هزار نفر طبق آنچه نقلشده به شهادت رسیدند، هزاران نفر مجروح شدند، اما این خونها پای درخت انقلاب ریخته شد انقلاب جوانه زد به پیروزی رسید و ما براین شهدا عزیزمان میبالیم و افتخار میکنیم و یاد این عزیزان را گرامی میداریم و بر روح پرفتوحشان درود میفرستیم.
روز 19 شهریور سالگرد وفات اولین امامجمعه تهران اباذر زمان، زبان گویای اسلام و انقلاب مرحوم آیتالله طالقانی است زندانها را تبعیدها را شکنجهها را به خاطر اسلام و انقلاب این شخصیت بزرگ تحمل کرد، او خود را مطیع امام میدانست با همه توطئهها و طراحیها که منافقین آن روز داشتند که این شخصیت بزرگ را از امام، از انقلاب جدا کنند صلابت این شخصیت، شخصیت این بزرگوار مانع این شد و تا آخرین لحظه در کنار امام در کنار انقلاب ماندند و درنتیجه درسی شد برای همه انقلابیون که بدانند اگر مردم گاهی دور بر کسی جمع میشوند اهداف متعالیتر را نباید فراموش کنند، همچنین ما یاد و خاطره شهید محراب آن شخصیت متقی، آن شخصیت مخلص، آن شخصیت زاهد مرحوم آیتالله مدنی دومین شهید محراب را گرامی میداریم، حقیقتاً این شخصیت اسوه تقوا و فضیلت بود، یاد او گرامی باد و بر روان پاک این دوعالم بزرگ درود میفرستیم.
در روزهای سهشنبه و چهارشنبه اجلاسیه مهم مجلس خبرگان را داشتیم، حقیقتاً یکی از اجلاسیه های پربار و مهم مجلس خبرگان بود، تابلو مجلس خبرگان در حقیقت بیان این نکته بود که مطالبات رهبری را در رابطه با مسائل اقتصادی در رابطه با مسائل معیشتی خبرگان از قوای سهگانه خواستار شدند دعوت کردند، از ریاستجمهور دعوت کردند از ریاست قوه قضائیه دعوت کردند از ریاست قوه مقننه دعوت کردند، ریاست قوه قضائیه و ریاست قوه مقننه بهصورت مشروح حضور پیدا کردند، هم تبیین خوبی داشتند و هم به سوالاتی که از ناحیه خبرگان مطرح شد پاسخ دادند، حقیقتاً من به شما مردم بگویم چه شما بزرگوارانی که در اینجا حضور دارید و چه ملت عزیز ایران که صدای مرا میشنوند، خبرگان رهبری در این شرایط سختی که مردم با آن درگیر هستند و دستبهگریبان هستند مشکلات اقتصادی دارند مشکلات معیشتی دارند گرچه کار خبرگان برنامه خبرگان آنچه در قانون آمده چیز دیگری است ولی دقیقاً در کنار مردم همراه مردم دلسوز مردم خیرخواه مردم و پیگیر مسائل و مشکلات مردم است.
سه قوه را خواستند که توضیح بدهند تبیین کند رهبری مطالباتی در عرصه اقتصادی داشتند در رابطه با مشکلات مردم و معیشت مردم چه تدبیری اندیشیدند چه اقدامی کردند چه قانونی گذراندهاند چه طرح و لایحهای پیاده کردند ریاست محترم خبرگان حضرت آیتالله جنتی که در محضرشان هستیم بیانات ارزشمندی در همین راستا داشتند تکتک اعضای خبرگان که گزارش آن خدمت مقام معظم رهبری داشت واقعاً با همین دغدغه مسائل را پیگیری و دنبال کردند، و دیروز هم اعضای خبرگان توفیق پیدا کردند محضر رهبر عزیز و فرزانه انقلاب شرفیاب شوند.
نکاتی در فرمایشات رهبر عزیز و فرزانه انقلابمان بود که من این نکات را سعی میکنم در اینجا اشاره وار مطرح کنم، حرف اصلی و اساسی رهبری در این دو جمله خلاصه میشود و بقیه توضیحات این دو جمله است، این دو جمله عبارت از این است که مهمترین وظیفه مردم مهمترین وظیفه نخبگان و مسئولان حرکت در جهت حفظ انسجام و پرهیز از فضای یاس و ناامیدی است، این نکته کلیدی فرمایشات مقام معظم رهبری است یعنی در این شرایطی که دشمن توطئه میکند دشمن طراحی میکند هرروز با یکزبان و ادبیاتی ملت ما را تهدید میکند راه برونرفت انسجام، راه برونرفت وحدت، راه برونرفت جلوگیری از فضاسازی منفی، جلوگیری از ناامیدی مردم است ، نکند دشمن سمپاشی میکند، دشمن تبلیغات راه انداخته، ایشان فرمودند در کنار جنگ اقتصادی که ما میبینیم اتاق جنگ علیه ما تشکیل دادند در اتاق خزانهداری آمریکا جمع زیادی را بسیج کردند که با تمام کشورها تماس بگیرند اما آنچه آسیب آن از جنگ اقتصادی ممکن است بالاتر باشد جنگ رسانهای جنگ تبلیغاتی و فضاسازی است که دشمن دارد طراحی و برنامهریزی میکند، ما نکند در درون خودمان هم به جان هم بیفتیم اگر در درون به جان هم بیفتیم عملاً در میدان دشمن بازی کردن است بدانیم دشمن داره طراحی میکند، تحریم را دشمن آغاز کرده ما معتقدیم اشکالاتی در داخل وجود دارد سوء تدبیریهایی در داخل وجود دارد، و ایشان فرمودند ما مانعی از انتقاداتی که در جهت اصلاح باشد نیستیم اما انتقادی که یاس و ناامیدی در جامعه بپراکند این سم مهلک است برای انقلاب ما در این شرایط سخت ماست، بنابراین باید مقابله کنیم با جنگ رسانهای دشمن، مقابله کنیم با جنگ تبلیغاتی دشمن و من همینجا این نکته را عرض بکنم، اخلالگران اقتصادی بدانند، احتکار کنندگان بدانند، که نکند شما بدون مزد و پاداشی از سوی دشمن در جهت اهداف دشمن حرکت کنید، کسی که کالا را احتکار میکند کسی که قیمت را سرسامآور به بازار عرضه میکند بیتعارف عرض میکنم همان هدف دشمن رادارید پیاده میکنید، بنا نیست ملت ایران خودشان به جان هم بیفتند، بنا نیست کسی که امکانات مالی دارد به خاطر اقدامات آن قشر مستمند حقوقبگیر و مستضعف جامعه ما زیر پا له شود و از بین برود، هزینه روزانه زندگیاش را نداشته باشد با درآمد محدودی که دارد، جهیزیه دختر می خواد تهیه کند به بازار مراجعه میکند با آن مشکلات مواجهه میشود، ملت رشید ایران شما همه باهم در پیروزی این انقلاب سهیم بودید برای حفظ این انقلاب هم همه باید پایکار باقی بمانید.
گرچه ما معتقدیم مشکلات اقتصادی تنها با برخورد دستگاه قضائی حل نمیشود، اما دستگاه قضائی باید به وظیفه خودش عمل کند تا هیچ اخلالگری به خودش جرات ندهد که نسبت به این ملت رشید و قهرمان بیمهری کند، و کار دشمن را و پروژه دشمن را که نیمهتمام است تمام کند، دستگاه قضائی اقدامات خوبی را شروع کرده ولی مردم ما همچنان منتظر اقدامات جدیاند و به تعبیر رئیس مجلس خبرگان با دانهدرشتها باید برخورد جدی بشود تا حساب کارشان را بدانند و پشیمان شوند از این اقداماتی که تاکنون انجام دادند.
مجلس عراق حدود چهار ماه انتخاباتشان برگزارشده ولی متأسفانه دولت تشکیل ندادند دست بیگانگان در کار است، آمریکائیها برنامهریزی میکنند در منطقه برنامهریزی میکنند که نگذارند این ملت بعدازآن زجرها و ناراحتیهایی که از دست صدام کشیده روی خوش ببیند، ما به برادران عراقیمان به نمایندگان محترم مجلس عراق خیرخواهانه عرض میکنیم که مواظب توطئههای دشمن باشند بهخصوص به شیعیان، دچار چنددستگی نشوید این نقشه دشمن است که شیعه را در مقابل شیعه قرار بدهد ما معتقدیم امت اسلامی بلکه بالاتر همه اقشاری که در عراق هستند برای وحدت عراق برای حفظ اعتبار عراق باید تلاش کنند؛ حشدالشعبی کار سنگینی انجام داد برای حفظ تمامیت ارضی عراق و حفظ عراق باید این مجموعه همچنان مورد تکریم و احترام لازم قرار بگیرد، امروز در ایران اسلامی ما اجلاس مهمی برگزار میشود سران سه کشور ایران، روسیه، و ترکیه در این اجلاس حضور پیدا میکنند اقدامشان و تصمیمشان تصمیم بسیار مهمی راجع به سوریه خواهد بود، بخصوص ارتش روسیه پیشرفتهای بسیار خوبی پیداکرده امیدواریم سرنوشت عدلب هم که تروریستها یکجا آنجا جمع شدند با تصمیم این سه کشور بزرگ منطقه انشالله یکسره شود و خاک سوریه از وجود تروریستها انشالله تا همیشه پاک و پاکیزه شود.
«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»
پروردگارا ما را بیامرز، در فرج مولایمان تعجیل بفرما، به امام راحلمان روح و رضوان عنایت بفرما، به رهبر عزیزمان خیرخواه ملتمان مقتدای امت اسلامیمان طول عمر بابرکت مرحمت بفرما، به مراجع بزرگوارمان سلامت عنایت بفرما، به این مردم خوب ما عزیز ما نجیب ما و همیشه درصحنه ما توفیق خدمتگزاری بیشتر و همراهی بیشتر نسبت به انقلاب عنایت بفرما، پروردگارا به خانوادههای مکرم شهیدانمان صبر و اجر کرامت بفرما، به جوانان ما غیرت دینی عنایت بفرما، توفیقات ملت ما را روزافزون بگردان، در فرج مولایمان تعجیل فرما.
«إنَّ أحْسَنَ الْحَديثِ وَ أبْلَغَ الْمَوْعِظَة کِتابُ اللهِ الْعَزيز»
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾»