درس تفسیر حضرت آیتالله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره» تاریخ: 14 بهمن 1394 موضوع جزئی: تفسیر آیه 40 مصادف با: 23 ربیع الثانی1437 سال تحصیلی: 95-94 جلسه:90 |
«الحمدلله رب العالمين و صليالله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»
تفسیر آیه 40
«يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ»[1]؛ اى فرزندان اسرائيل! نعمتهايى را كه به شما ارزانى داشتم، به ياد آوريد! و به پيمانى كه با من بستهايد، وفا كنيد تا من نيز به پيمان شما وفا كنم و در راه انجام وظيفه و عمل به پيمانها، تنها از من بترسيد.
در جلسه گذشته درباره کلمات «بنی اسرائیل» و «ذکر»، به صورت کامل بحث شد. همچنین، کلمه «نعمت» نیز به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفت و گفته شد که نسبت به نعمت دو ساحت وجود دارد؛ ساحت اول این است که انسان ابتدا به نعمت، توجه میکند و سپس به دنباله آن به صاحب نعمت میرسد، اما در ساحت دوم، انسان ابتدا به صاحب نعمت توجه مینماید و سپس به نعمت توجه میکند.
سؤالی که در رابطه با واژه «نعمت»، مطرح میشود، این است که مقصود از «نعمت»، در این آیه شریفه چیست؟
خداوند متعال نعمتهای بسیاری را به ما عطا کرده است که برخی از آنان ظاهری و برخی دیگر معنوی است. در این آیه مقصود از «نعمت»، هر دو بُعد آن است که در اختیار بنی اسرائیل قرار گرفته است. از جمله نعمتهای معنوی که خداوند به بنیاسرائیل عطا کرده است، میتوان به رهایی آنان از چنگال فرعونیان، آزادی آنان از سلطه طاغوتهای زمان و همچنین، برانگیخته شدن پیامبرهایی (ع) از میان بنی اسرائیل، اشاره کرد. بنابراین، واژه «نعمت» در این آیه شریفه، به جنس نعمت اشاره دارد تا همه نعمتها را در بر گیرد.
نعمتهای الهی به دو دسته تقسیم میشوند که یک دسته از آنان قابل لمس و محسوس است؛ به عنوان نمونه، کشاورز ابتدای فصل بذر میکارد و از آن مراقبت میکند و خداوند نیز باران و رحمت خود را بر او نازل میکند و بعد از مدتی، محصول او به ثمر مینشیند که این از مصادیق نعمتهای محسوس خداوند است. دسته دیگر، نعمتهای نامحسوس است که محاسبات بشری در شناخت آن عاجز است؛ به عنوان نمونه، دریا برای حضرت موسی (ع) و پیروان او شکافته شد و آنها از میان دریا عبور کردند، اما زمانی که فرعونیان به داخل آن رسیدند، آبها مجدداً به هم پیوسته شد و آنان غرق گشتند.
نکته پایانی در رابطه با نعمتهای خداوند و یاد آن، این است که مخاطبِ این آیه تنها بنی اسرائیل نیستند، بلکه خطاب این آیه به تمام جوامع بشری است.
«وفا»: واژه دیگری که در این آیه شریفه مطرح شده است، کلمه «وفا» است که به معنای اتمام و به کمال رساندن چیزی است آنگونه که تعریف آن در کتاب العین آمده است که «و كل شيء بلغ تمام الكمال، فقد وفى»[2].
«عهد»: واژه دیگری که در این آیه مطرح شده است، کلمه «عهد» به معنای میثاق است؛ با این تفاوت که در میثاق، شدت بیشتری وجود دارد زیرا کلمه میثاق از وثاقت گرفته شده است که به معنای محکم کردن و گره زدن است. واژه «عهد»، در لغت به معنای حفظ و نگهداری مستمر و چیزی که به ذمه انسان باشد، آمده است که گاهی یک طرفه [ایقاعی] و گاهی دو طرفه [عقد] است؛ به عنوان نمونه، نذر تنها متوجه انسان است و لذا عهدی یک طرفه محسوب میشود، اما صلح، عهدی دو طرفه است که هر دو طرف باید به آن پایبند باشند.
نکته دیگر در رابطه با کلمه عهد، این است که خدای متعال، خود را نسبت به بنی اسرائیل متعهد کرده است، اما این عهد از روی الزام نیست، بلکه از باب اختیار است. مؤید این کلام، آیات دیگری از قرآن است که در ذیل به آن اشاره شده است:
1- «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ»[3]؛ خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خريدارى كرده است، كه(در برابرش) بهشت براى آنان باشد.
در آیه مذکور، خداوند در نقش خریدار است و شهید و رزمنده در نقش فروشندهاند و کالای مورد معامله، بهشت و بهای آن جان و مال انسان است.
2- «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»[4]؛ اگر (آيين) خدا را يارى كنيد، شما را يارى مىكند و گامهایتان را استوار میدارد.
خداوند متعال در این آیه شریفه، وفای به عهد بنی اسرائیل را منوط به وفای بنی اسرائیل به عهد خدا اعلام کرده است، اما سؤالی که در این مورد مطرح میشود، این است که عهد بنی اسرائیل به خداوند چیست؟ (یعنی خدا از بنی اسرائیل قول گرفته است)
شیخ طوسی (ره) در تفسیر تبیان و شیخ طبرسی (ره) در تفسیر مجمع البیان اقوال مختلفی را در این رابطه نقل کرده و فرمودهاند که مقصود از عهد، پیمانی است که خداوند از بنی اسرائیل برای ایمان به پیغمبر آخرالزمان یعنی حضرت محمد (ص) گرفته است.
اما به نظر میرسد که عهد تنها منحصر به بعثت نیست، بلکه عهد تشریعی [پیروی از مقرّرات و وحی الهی] را نیز شامل میشود.
«والحمد لله رب العالمین»