برنامه دریای رحمت جلسه1

بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، وصلی الله علی سیدنا و نبینا محمد وآله الطاهرین.

با درود و سلام و تحیت به ارواح طیبه انبیاء و اولیای الهی و با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما روزه‌داران، شما بندگان خدا، عزیزان و بزرگوارانی که در ماه مبارک رمضان توفیق یافته‌اید که به عبادت خدا بپردازید و واجب فریضه الهی، یعنی روزه را به فضل پروردگار عالم انجام بدهید. خدای متعال عنایتی فرمود و دوباره عمر دیگری به ما عنایت کرد تا ماه رمضان دیگری فرا رسید. انشاءالله سعی می‌کنیم در شبها و سحرهای ماه مبارک رمضان، آنچه را که از محضر کلام الهی و روایات و کلمات نورانی اهل بیت(ع) آموخته‌ایم تقدیم محضرتان کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

نبی گرامی اسلام، خاتم انبیاء محمد مصطفی(ص) در جمله زیبایی این چنین در رابطه با ماه مبارک رمضان فرمودند: «آتاکم شهر رمضان»[1] ماه رمضان فرا رسید. «ینظر الله الی تنافسکم فیه و یباهی بکم ملائکته»[2] خدای متعال در این ماه مبارک رمضان به مسابقه شما بندگان، مسابقه در عبادت شما نگاه می‌کند، چگونه مسابقه می‌دهید؟ در این ماه مبارک رمضان، هر کدام از دیگری سبقت می‌گیرید در اجابت دعوت پروردگار عالم، نسبت به نماز و روزه و نسبت به آنچه خدای متعال به شما دستور داده و در بخش دیگری از این جمله نورانی می‌فرماید: «ویباهی بکم ملائکة» خدای متعال به وسیله شما نسبت به کاری که شما انجام می‌دهید، این مسابقه بزرگی که شما انجام می‌دهید بر فرشتگانشان مباهات می‌کند. یعنی خدای متعال می‌فرماید: فرشتگان من نگاه کنید، بندگان من در این نیمه شب ماه مبارک رمضان و در این روزهای ماه مبارک رمضان چگونه به عبادت برخاسته‌اند. در کلام نورانی دیگری باز در وصف ماه مبارک رمضان می‌فرماید: «شهر رمضان شهر البرکة»[3] ماه رمضان ماه برکت و ماه خیر است و «شهر الرحمه» ماه رحمت برای بندگان خداست و «شهر المغفرة» ماه مبارک رمضان ماه آمرزش گناهان بندگان هست، «شهر التوبه» ماه مبارک رمضان ماه توبه است و «شهر الانابه» ماه مبارک رمضان ماه بازگشت به خداست. وجود مقدس آقا علی بن موسی الرضا(ع) از ماه مبارک رمضان توصیف و تعریف زیبایی می‌کند و ماه مبارک رمضان را اینگونه می‌ستاید. «من لم یغفل له فی شهر رمضان ففی ایه شهر یغفر له»[4] می‌فرماید: اگر کسی در این ماه مبارک رمضان آمرزیده نشود در چه ماهی و کجا می‌خواهد آمرزیده بشود؟ ما در طول سال به هر تقدیر مبتلا به وسوسه‌های شیطان و گرفتار نفس اماره هستیم.

یکی از بحث‌های مهمی که در رابطه با ماه مبارک رمضان است این که خدای متعال چرا روزة این ماه را واجب کرده است؟ اساساً روزه چه نقشی در زندگی ما دارد. این یکی از مسائل مهم و اساسی است که انشاءالله امیدوارم به فضل پروردگار عالم در شب‌های بعد و در رابطه با فلسفه روزه و روزه‌داری نکاتی را محضر مبارک شما گرامیان تقدیم کنم. انشاءالله که موفق و مؤید باشید. از امشب همه تصمیم بگیریم که حقیقتاً بنده خالص خدا باشیم. یک ماه رمضان، یک ماه کلاس درس حقیقت و بندگی است، یک ماه کلاس تمرین بندگی است، دعا کنیم که خدای متعال در این کلاس ما را موفق بدارد و قبول بشویم در پایان ماه مبارک رمضان و کارنامه قبولی به ما داده شود.

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.



[1] . الخرائج والجرائح، ج 1، ص 201.

[2] . کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، ج8 ، ص217 ، حدیث 23687.

[3] . بحارالانوار، ج 93، ص 341.

[4] . فضائل شهر رمضان ص 97.

Please publish modules in offcanvas position.