تفسیر سوره «بقره» آیه 48-47 مورخ 95/10/15

چاپ

درس تفسیر حضرت آیتالله حسینی بوشهری (دامت برکاته)

موضوع کلی: تفسیر سوره «بقره»                                                      تاریخ: 15 دی 1395
موضوع جزئی: تفسیر آیه 47- 48                                                                    مصادف با: 5 ربیعالثانی 1438

سال تحصیلی: 96- 95                                                                  جلسه: 109


                                                                                         
  «الحمدلله رب العالمين و صلي‌الله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»

تفسیر آیه 47: «يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ»[1]؛ اى بنى اسرائيل! نعمت‎هايى را كه به شما ارزانى داشتم، به خاطر بياوريد و (نيز به ياد آوريد كه) من، شما را بر جهانيان، برترى بخشيدم.

خداوند متعال در آیه مذکور، به یادآوری نسبت به نعمت‎هایی که به ملت ناسپاس بنی‎اسرائیل ارزانی داشته است، دستور داده است.

سؤال: با اینکه خداوند متعال در آیه 40 [سوره بقره] یادآوری نعمت‎هایش به بنی‎اسرائیل را دستور داده بود، چرا دوباره در این آیه [آیه 47] به یادآوری آن نعمت‎ها دستور داده است و کلام خود را تکرار کرده است؟

پاسخ: با توجه به اینکه اسباب غفلت در آدمی فراوان است، برای اینکه از غفلت انسان جلوگیری شود، خداوند متعال یادآوری نعمت‎ها را دوباره متذکر شده است. بنابراین، فراوانی اسباب غفلت باعث تکرار دوباره یادآوری نعمت‎ها شده است تا زمینه غفلت از بین برود. نعمت‎ها نیز مصادیق زیادی دارند که مصداق بارز آن که در آیات قبل به آن اشاره شد، نعمت هدایت الهی است.

توجه به این نکته نیز لازم است که مخاطب آیه مذکور، [مبنی بر یادآوری نعمت‎ها،] فقط بنی‎اسرائیل نیستند، بلکه همه باید با یادآوری نعمات الهی از غفلت دوری کنند؛ کما اینکه از قاعده یا ضرب المثل «ایاک اعنی و اسمعی یا جارة؛ تو را قصد کرده‎ام [و به تو می‎گویم] تا همسایه نیز بشنود» نیز این مطلب استفاده می‎شود که آیه مذکور، اختصاص به بنی اسرائیل ندارد، بلکه مسلمین را نیز شامل می‎شود و به مسلمین نیز نعمت‎های زیادی داده شده است که باید با یادآوری آن نعمت‎ها از غفلت خود جلوگیری کنند. خداوند متعال فرموده است: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ...»[2]؛ شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسان‎ها آفريده شده‌اند؛ (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر مى‌كنيد و به خدا ايمان داريد.

پس یکی از نعمت‎هایی که خداوند متعال به مسلمین عنایت کرده است، نعمت ایمان است. نعمت دیگری که خداوند به مسلمین عنایت کرده است، رهایی از زنجیرهای اسارت جهل و نادانی است: «... وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»[3]؛ ... و بارهاى سنگين و زنجيرهايى را كه بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) بر مى‌دارد. پس كسانى كه به او ايمان آوردند و حمايت و ياريش كردند و از نورى كه با او نازل شده است، پيروى نمودند، آنان رستگارانند.

یکی دیگر از نعمت‎هایی که خداوند به مسلمین عنایت کرده است، عظمت و استقلالی است که به مسلمین داده است.

خداوند متعال در آیه مذکور [آیه 47 بقره]، یکی از نعمت‎های ویژه‎ای که به بنی اسرائیل داده است را متذکر شده است و فرموده است که (نيز به ياد آوريد كه) من، شما را بر جهانيان برترى بخشيدم.

فضیلت و برتری بر جهانیان، نعمتی بس بزرگ است که نعمت‎های فراوانی در دل آن نهفته است.

سؤال: منظور از «عالَمین» در آیه مذکور، چیست؟

پاسخ: عده‎ای گفته‎اند که منظور از عالَمین، جهانیان در همه ادوار و اعصار می‎باشند، لکن عرض می‎شود که با توجه به سایر آیاتی که در قرآن آمده است، معلوم می‎شود که منظور از عالَمین، برتری بر افراد محیط پیرامونی همان امت [بنی‎اسرائیل] است چون خداوند متعال نسبت به امت پیامبر اکرم (ص) فرموده است: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ...»[4].

از این آیه فهمیده می‎شود که بنی‎اسرائیل نسبت به امت پیامبر اکرم (ص) برتری ندارند و برتری آنها فقط نسبت به محیط پیرامونی خودشان بوده است.  

بنی‎اسرائیل تصور می‎کردند که چون به حضرت یعقوب (ع) منسوبند، قوم برترند لذا سخنان پیامبران خود را گوش ندادند و هر گونه که خواستند عمل کردند لذا به خاطر این خود برتربینی، دچار ذلت و خواری شدند؛ کما اینکه خداوند متعال فرموده است: «...ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ...»[5]؛ [مهر] ذلت و نیاز بر پیشانی آنها زده شد و گرفتار خشم خدايى شدند.

تفسیر آیه 48: «وَ اتَّقُوا يَوْماً لاَ تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لاَ يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَ لاَ يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَ لاَ هُمْ يُنْصَرُونَ»[6]؛ و از آن روز بترسيد كه كسى مجازات ديگرى را نمى‌پذيرد و نه از او شفاعت پذيرفته مى‌شود و نه غرامت از او قبول خواهد شد و نه يارى مى‌شوند.

خداوند در آیه مذکور، فرموده است که هیچ کس مجازات دیگری را به عهده نمی‎گیرد؛ کما اینکه در آیه دیگری فرموده است: «وَ لاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى...»[7]؛ و هيچ گنهكارى بار گناه ديگرى را بر دوش نمى‌كشد. همچنین، او در جای دیگری فرموده است: «يَوْمَ لاَ يَنْفَعُ مَالٌ وَ لاَ بَنُونَ* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ»[8]؛ در آن روز كه مال و فرزندان سودى نمى‌بخشد مگر كسى كه با قلب سليم به پيشگاه خدا آيد.

بنابراین، روز قیامت، قاضی و حاکم، عمل انسان است و مثل دنیا نیست که همه چیز را می‎توان با پول خرید و با پارتی‎بازی حل کرد، بلکه فقط عمل انسان است که می‎تواند از او دست‎گیری کند.

بحث جلسه آینده: یکی از مباحث مطرح شده در ذیل آیه مورد بحث [آیه 48 بقره]، بحث شفاعت است که ان‎شاءالله در جلسه آینده، مطالبی در رابطه با آن مطرح خواهد شد.

«والحمد لله رب العالمین»

[1]. «البقرة»: 47.

[2]. «آل عمران»:110.

[3]. «الأعراف»: 157.

[4]. «آل عمران»:110.

[5]. «البقرة»: 61.  

[6]. همان: 48.

[7]. «فاطر»: 18.  

[8]. «الشعراء»: 88 و 89.