پیدا و پنهان92/09/11

«عَنْ أَبِي هَاشِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ قَالَ عَلَى نِيَّتِه‏»[1]

 

هر آینه آتشیان در آتش مخلدند چون نیتشان این است که همیشه معصیت کنند و هرآینه بهشتیان همیشه در بهشت هستند چون نیتشان این است که اگر همیشه در دنیا بودند خدا را عبادت می‌کردند. و بخاطر نیتشان خالد هستند.

بنایراین برای شخص کافر بر اساس کفرش گناه ثبت می‌شود و گناه عملی وی هم به گناهان اعتقادی وی ثبت میشود، و برای مومن منهایی عمل برایش ثواب می‌نویسند چون مومن است و برای اعمال او هم بر اساس اعتقادش ثواب می‌نویسند.

علت مخلد بودند این است که بعد از قبر و سوال و جواب و دوزخ اگر به دنیا برگردد باز مثل سابق است. خداوند میفرماید: « بَلْ بَدا لَهُمْ ما كانُوا يُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَكاذِبُون‏»[2](آنها در واقع پشيمان نيستند،) بلكه اعمال و نيّاتى را كه قبلاً پنهان مى‏كردند، در برابر آنها آشكار شده(و به وحشت افتاده‏اند). و اگر بازگردند، به همان اعمالى كه از آن نهى شده بودند بازمى‏گردند؛ آنها دروغگويانند.

از جهت کلامی نیت بی اثر نیست و نیت هم ملاحظه است.

خداوند می فرماید: «لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما في‏ أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ» (284)

آنچه در آسمانها و زمين است، از آنِ خداست. و(از اين رو) اگر آنچه را در دل داريد، آشكار سازيد يا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، محاسبه مى‏كند.سپس هر كس را بخواهد(و شايستگى داشته باشد)، مى‏بخشد؛ و هر كس را بخواهد(و مستحق باشد)، مجازات مى‏كند. و خداوند به همه چيز قدرت دارد.

« وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما في‏ أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَليمٌ» (235)

و بدانيد خداوند آنچه را در دل داريد، مى‏داند! از مخالفت او بپرهيزيد! و بدانيد خداوند، آمرزنده و بردبار است(و در مجازات بندگان، عجله نمى‏كند)»

 



[1]. نور الثقلین جلد 1 صفحه 46.

[2] سوره انعام آیه 27

Please publish modules in offcanvas position.