دنیا در نگاه حضرت علی (ع) 95/01/18

قال مولانا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع): «إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا»[1].

در آیات قرآن کریم و کلمات ائمه معصومین (ع)، دو دیدگاه نسبت به دنیا بیان شده است؛ در برخی از تعبیرات و روایات، نسبت به دنیا شدت عمل نشان داده شده است و از آن با تعابیری مانند «فتنه» یاد شده است، اما در برخی دیگر از تعبیرات، به خوبی‎های دنیا اشاره شده است. البته خوبی‎ها و بدی‎ها به نحوه رفتار انسان‎ها بستگی دارد لذا دنیا ذاتاً بد یا ذاتاً خوب نیست؛ به تعبیر دیگر اگر انسان در دام دنیا گرفتار شود و تمام آبرو و حیثیت خود را در جهت به دست آوردن دنیا مصرف کند، چنین دنیایی قطعاً پست و مذموم خواهد بود. اما اگر انسان با شناخت مناسب و آگاهی کافی با دنیا تعامل داشته باشد، این دنیا محل ورود ملائکه، انبیاءالله و اولیاءالله خواهد شد و بسیاری از درجات عالیه‎ای که انسان روز قیامت کسب می‎کند در سایه همین تعامل خوب با دنیا خواهد بود.

امیرالمؤمنین علی (ع) نیز در روایت مذکور به همین موضوع اشاره کرده و فرموده است که دنيا سراى راستى است براى كسى كه با آن راست بگويد و سراى ايمنى (از عذاب الهى) است براى كسى كه آن را درست فهم كند و سراى توان‌گرى است براى كسى كه از آن توشه بردارد و سراى پند است براى كسى كه از آن پند گيرد.

طبق فرمایش حضرت علی (ع)، اگر با دنیا به خوبی برخورد شود، دنیا محل صدق و راستی، عافیت، توانگری و غنا خواهد بود؛ به عنوان نمونه اگر انسان در دنیا طمع و حرص داشته باشد پیوسته در رنج و عذاب خواهد بود اما اگر قناعت پیشه کند، زندگی او همراه با آسایش و آرامش خواهد بود. حتی این دنیا می‎توانند محل توانگری و خانه ثروت انسان باشد و به تعبیر روشن‎تر انسانی که در پرتو زندگی در دنیا تلاش می‎کند تا اندوخته‎های معنوی خود را افزایش دهد و دین خود را تقویت می‎کند، غنی‎ترین افراد خواهد بود زیرا در سرای جاودان آخرت، تنها سرمایه‎ای که برای حال انسان مفید می‎باشد، همین اندوخته‎های معنوی است.

گاهی برخی از افراد به بنده مراجعه می‎کنند و تقاضا دارند تا نصیحت و پندی برای آنان بیان کنم. البته من نیز چیزی از خود ندارم و آنچه که بیان می‎کنم از سخن بزرگان و کلمات نورانی اهل بیت (ع) است. بنده عرض می‎کنم خود دنیا پند و موعظه است. انسان‎هایی که روزی در کنار ما بودند و اکنون در زیر خاک مدفون شده‎اند و انسان‎هایی که روزی جوان بودند ولی اکنون سالخورده و پیرند، همه این‎ها موعظه و پند است که باید مایه عبرت برای انسان باشد.

یکی از چیزهایی که باید به آن توجه داشته باشیم رعایت حقوق پدر و مادر و احترام کردن آنهاست. در حالات مرحوم آیت الله مرعشی نجفی (ره) آمده است که ایشان هر روز قبل از اذان صبح، پشت درب حرم حضرت معصومه (س) می‎نشست و منتظر باز شدن درب حرم می‎شد. ایشان گفته است که در یکی از روزهای دوران کودکی، مادرم مرا صدا زد و گفت به طبقه بالا برو و پدرت را برای نهار صدا کن، هنگامی که به طبقه بالا رفتم دیدم پدرم همان‎طور که مشغول مطالعه بوده است، خوابیده است، با خود گفتم اگر امر مادر را اجابت کنم و پدر را بیدار کنم و ایشان ناراحت شوند، چه جوابی بدهم! لذا لب‎های خود را به کف پای پدرم چسباندم و به آرامی چند بوسه زدم تا این که پدرم از خواب بیدار شد. هنگامی که پدرم این صحنه را دید دست‎های خود را به آسمان بلند کرد و دعا کرد خدایا به فرزند من عزت عنایت کن.



[1]. علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج70، باب 122، ص129.

Please publish modules in offcanvas position.