درس خارج فقه حضرت آیت الله حسینی بوشهری (دامت برکاته) موضوع کلی: فصلٌ فی المطهّرات تاریخ: 7 اردیبهشت 1395 موضوع جزئی: الحادی عشر من المطهرات: «استبراء الحيوان الجلّال» مصادف با: 18 رجب 1437 سال تحصیلی: 95-94 جلسه: 68 |
«الحمدلله رب العالمين و صليالله علي محمد و آله الطاهرين و اللعن علي اعدائهم اجمعين»
بحث در یازدهمین قسم از مطهِّرات، یعنی «استبراء حیوان جلّال» بود. عرض شد که نکاتی در این رابطه قابل اشاره است که چهار نکته در جلسه گذشته ذکر شد.
5- نکته پنجم این است که همانطور که مرحوم سید (ره) و بسیاری دیگر از بزرگان گفتهاند، «جلّال»، هر حیوان حلال گوشتی است که از عذره انسان تغذیه میکند، حال سؤال این است که چرا لفظ «جلّال» فقط بر حیوانی اطلاق میشود که از عذره انسان تغذیه میکند و معتاد به تغذی از عذره انسان است و بر تغذی از فضولات سایر حیوانات مثل گربه، سگ و امثال اطلاق نمیشود به تعبیر دیگر چرا اعتیاد به خوردن عذره گربه و سگ و امثال آن، موجب اطلاق لفظ «جلّال» بر حیوان حلال گوشت نمیشود؟
پاسخ این است که روایتی از موسی بن أکیل وارد شده است که از این روایت فهمیده میشود که «جلّال»، حیوان حلالگوشتی است که از عذره انسان تغذیه کند؛
عَنْ مُوسَى بْنِ أُكَيْلٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) فِي شَاةٍ شَرِبَتْ بَوْلًا ثُمَّ ذُبِحَتْ؛ قَالَ فَقَالَ (ع): «يُغْسَلُ مَا فِي جَوْفِهَا ثُمَّ لَا بَأْسَ بِهِ وَ كَذَلِكَ إِذَا اعْتَلَفَتْ بِالْعَذِرَةِ مَا لَمْ تَكُنْ جَلَّالَةً وَ الْجَلَّالَةُ الَّتِي يَكُونُ ذَلِكَ غِذَاؤُهَا»[1].
البته استناد به روایت مذکور تمام نیست زیرا؛
اولاً: سند این روایت تمام نیست زیرا روایت مذکور، مرسله است و معلوم نیست که مشهور بر اساس این روایت عمل کرده باشند تا گفته شود که عمل مشهور، جابر ضعف سند است.
ثانیا: دلالت این روایت نیز تمام نیست زیرا در این روایت تقییدی نسبت به کلمه «عذره» دیده نمیشود؛ به تعبیر روشنتر در متن روایت به عذره انسان اشارهای نشده است بلکه کلمه «عذره» به صورت مطلق آمده است لذا فضولات سایر حیوانات را نیز شامل میشود.
ان قلت: درست است که کلمه «عذره» علی نحو الإطلاق مطرح شده است ولی عند الاطلاق به عذره انسان انصراف دارد.
قلنا: این ادعا قابل قبول نیست زیرا لفظ «عذره»، اسم برای هر مدفوع بدبو است و مدفوع بدبو منحصر به مدفوع انسان نیست لذا نسبت به مدفوع گربه و سگ و امثال آن نیز میتوان از کلمه «عذره» استفاده کرد. به علاوه، روایاتی در این زمینه وجود دارد که در آنها صراحتاً به عذره انسان و سگ و امثال آن اشاره شده است و این ادعای انصراف را از بین میبرد، از جمله روایت ذیل؛
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ؛ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الرَّجُلِ يُصَلِّي وَ فِي ثَوْبِهِ عَذِرَةٌ مِنْ إِنْسَانٍ أَوْ سِنَّوْرٍ أَوْ كَلْبٍ أَ يُعِيدُ صَلَاتَهُ؛ قَالَ (ع): «إِنْ كَانَ لَمْ يَعْلَمْ فَلَا يُعِيدُ»[2].
البته ممکن است گفته شود که کثرت استعمالِ لفظ «عذره» در عذره انسان، موجب انصراف «عذره» به عذره انسان میشود نه اطلاق لفظ «عذره»؛ به تعبیر روشنتر در لسان روایت و تعبیراتی که در این زمینه مطرح شده، زمانی که لفظ «عذره» به کار رفته است، مقصود از آن، عذره انسان بوده است، بنابراین، کثرت استعمال «عذره» در روایات، موجب انصراف آن به به عذره انسان شده است نه اطلاق لفظ «عذره».
نکته: اگر شک شود در اینکه آیا عنوان «جلّال» فقط حیوانی را که از عذره انسان تغذیه کرده باشد شامل میشود یا تغذیه از عذره سایر حیوانات را نیز شامل میشود به قدر متیقن اکتفا میشود و نسبت به زاید بر قدر متیقن به اطلاق ادله حلیت تمسک میشود در نتیجه اجتناب از گوشت، بول و فضولات سایر حیوانات [غیر از انسان] لازم نیست بنابراین، اگر ثابت شد که عذرهای که حیوان حلالگوشت از آن تغذّی کرده است عذره انسان بوده است باید از گوشت، بول و فضولات حیوانی که از این عذره تغذّی کرده است، اجتناب شود ولی اگر ثابت نشد به عمومات و اطلاقات ادله حلیت تمسک میشود و اجتناب از گوشت، بول و فضولات حیوانی که از عذره مشکوک [که معلوم نیست عذره انسان است یا عذره غیر انسان است]، تغذّی کرده است لازم نیست.
البته برخی از بزرگان گفتهاند که اگر حیوان حلال گوشت به خوردن عذره حیوان حرام گوشت اعتیاد پیدا کند، عنوان «جلّال» بر این حیوان حلال گوشت صدق خواهد کرد زیرا لفظ «جلّال» در لغت به معنای تغذیه از جَلِّه [سرگین و مدفوع و امثال آن] آمده است. بنابراین، چون این حیوان حلال گوشت، به تغذیه از سرگین و مدفوعِ حیوان حرام گوشت اعتیاد پیدا کرده است لذا عنوان «جَلِّه» بر آن صدق میکند لذا باید از گوشت، بول و فضولات این حیوان اجتناب شود و در این صورت «جلّال» منحصر در تغذیه از عذره انسان نخواهد بود بلکه تغذیه از عذره هر حیوان حرام گوشتی را شامل خواهد شد.
کلام آیت الله حکیم (ره) مبنی بر الحاق سایر نجاست به عذره انسان[3]
مرحوم آیت الله حکیم (ره) در کتاب مستمسک گفته است که سایر نجاسات نیز به عذره انسان ملحق میشود [، به این معنی که اگر حیوان حلالگوشت، به تغذیه از نجاسات دیگر (غیر از عذره انسان) عادت کند، باید از گوشت، بول و عذرهاش اجتناب شود]. برخی در دلیل این مطلب گفتهاند که در کتب لغت در تعریف « جلّال» آمده است که «جلّال»، حیوانی است که با مزبلهها سر و کار دارد و چون در مزبله همه چیز از مدفوع و سایر نجاسات وجود دارد لذا عنوان «جلّال» بر این حیوان صدق میکند بنابراین، «جلّال» منحصر در تغذیه از عذره انسان نیست بلکه تغذیه از سایر نجاسات را نیز شامل میشود.
اما به نظر میرسد که کلام مذکور وجهی ندارد زیرا نسبت به این مورد استصحاب حلیت جاری میشود؛ به تعبیر روشنتر قبل از اینکه حیوان وارد مزبله شود، حلال گوشت بوده است، بعد از اینکه وارد مزبله شد، شک ایجاد میشود که آیا عنوان «جلّال» بر این حیوان صدق میکند یا خیر، لذا استصحاب حلیت جاری میشود و به حلیت گوشت این حیوان حکم میشود.
همچنین مرحوم آقای حکیم فرموده است که برای صدق عنوان «جلّال» بر حیوان حلال گوشت، زمان خاصی لازم نیست زیرا در متن روایات زمان مشخص و معینی برای آن تعیین نشده است بنابراین، ملاک در صدق عنوان «جلّال»، همان عادت کردن حیوان به خوردن عذره است، اما برخی دیگر از بزرگان اعتیاد در مدت یک شبانه روز را ملاک قرار داده و برخی دیگر ملاک را بو گرفتن پوست و گوشت حیوان به دلیل تغذیه از عذره دانستهاند و برخی دیگر نیز رشد و نمو حیوان به سبب تغذیه از عذره را ملاک قرار دادهاند. البته اگر شک ایجاد شود که آیا حیوان به خوردن عذره اعتیاد پیدا کرده یا خیر، استصحاب حلیت جاری میشود.
بحث جلسه آینده: کیفیت و چگونگی استبراءِ حیوان جلّال، بحثی است که در جلسه آینده بیان خواهد شد.
«الحمد لله رب العالمین»