رایزنان فرهنگی، سفیران فرهنگ اسلامی در خارج از کشور هستند1402/07/03

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مأموریت رایزنان فرهنگی را پاسداری از فرهنگ و تمدن ایران و معرفی انقلاب و اسلام به جوامع خارج از کشور عنوان کردند و گفتند: کسی می‌تواند ایران اسلامی را به دنیا معرفی کند که ایران و تاریخچه انقلاب را به خوبی بشناسد و به آن معتقد باشد.

 

جمعی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی این سازمان که عازم مأموریت بودند، با حضرت آیت الله حسینی بوشهری «دامت برکاته»، دیدار کردند.

 

رئیس جامعه مدرسین، سازمان فرهنگ و ارتباطات را یک مجموعه فاخر فرهنگی و رایزنان فرهنگی را سفیران فرهنگ اسلامی در خارج از کشور توصیف کردند و گفتند: بخشی از مأموریت شما معرفی و پاسداری از فرهنگ و تمدن ایران است؛ اما رویکرد دیگری نیز از شما مورد انتظار است و آن معرفی انقلاب و اسلام به جوامع خارج از کشور است.

 

اولین مأموریت کلیدی شما دیده‌بانی است. باید کشور مقصد، ظرفیت‌های آن و میزان شناخت آن‌ها نسبت به فرهنگ ما را به خوبی بشناسید و حتی قبل از اعزام، دوره‌هایی را برای شناخت کشور مقصد خود پشت سر بگذارید.

 

امام جمعه قم، ایجاد ارتباط و تعامل با شخصیت‌ها و رسانه‌های تأثیرگذار کشور مقصد را به عنوان دومین مأموریت کلیدی رایزنان فرهنگی عنوان کردند و ابراز داشتند: باید با شخصیت‌ها و رسانه‌های تأثیرگذار تعامل و ارتباط داشته باشید تا مواضع شما را با ادبیات خاص خود به مردم آن کشور منتقل کنند.

 

خیلی از کارها با ارتباط و تعامل قابل حل است نه با دنبال کردن روندهای رسمی. در ارتباطی که برقرار می‌کنید باید تأثیرگذار باشید نه تأثیر پذیر. باید برنامه‌های خود را به صورت جهادی و همراه با تدبیر پیش ببرید.

 

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، انجام فعالیت‌های فرهنگی تأثیرگذار را سومین مأموریت کلیدی رایزنان فرهنگی معرفی کردند و اظهار داشتند: اقدام ریاست محترم جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد و دفاع ایشان از ساحت مقدس قرآن کریم که حرکت بسیار ارزشمندی بود، نمونه‌ای از فعالیت فرهنگی تأثیرگذار است که مرزهای دیپلماسی معمول دنیا را شکست و افق جدیدی را پیشروی دولت‌ها و ملت‌ها قرارداد.

 

ایشان معرفی ظرفیت‌های بومی کشور را چهارمین مأموریت کلیدی رایزنان فرهنگی دانستند و خاطر نشان کردند: کسی می‌تواند ایران اسلامی را به دنیا معرفی کند که ایران و تاریخچه انقلاب را به خوبی بشناسد و به آن معتقد باشد.

 

عضو هیئت امناء جامعه المصطفی با اشاره به لزوم تسلط بر زبان کشور مقصد افزودند: باید به عنوان یک اولویت مهم، با زبان کشور مقصد آشنا شوید؛ چرا که انتقال احساس تنها زمانی امکان پذیر است که زبان مخاطب را بدانید و زبان واسطه چندان کارساز نیست.

 

ایشان از رایزنان فرهنگی خواستند تا اقدامات خود را در برگزاری همایش‌ها و سمینارها خلاصه نکنند و تا جایی که ممکن است نسبت به نقش و توجه انقلاب اسلامی در همدلی و همراهی با سایر کشورها توجه کنند تا بدین وسیله دل‌ها به هم نزدیک شود و سایر فعالیت‌های فرهنگی تأثیر بیشتری داشته باشد.

 

لزوم استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها از جمله میراث فرهنگی، وزارت ارشاد، مراکز دانشگاهی، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی، توجه به پیشبرد اقتصاد از رهگذر فرهنگ و مطالبه نیازهای محتوایی مانند پاسخ به شبهات، از حوزه علمیه، از دیگر مواردی بود که رئیس جامعه مدرسین بر آن تأکید کردند.

 

 

Please publish modules in offcanvas position.